Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wonderlijk dat de stekker niet gewoon wordt vrijgegeven bij unlock van de auto. Ik vermoed dat dit zo bij andere type 2 stekker auto's werkt. Dan heb je geen speciaal Tesla knopje nodig.

Nee, want dat zou inhouden dat het laden altijd stopt als je een deur opent. Verschillende Polestar-eigenaars ervaren dat als zeer vervelend. Soms wil je tijdens het laden even iets uit de auto halen zodat dat het laden onderbroken wordt. Ik geloof dat ook de e-tron dit herzien heeft.
 
  • Helpful
Reactions: coolname
Nee, want dat zou inhouden dat het laden altijd stopt als je een deur opent. Verschillende Polestar-eigenaars ervaren dat als zeer vervelend. Soms wil je tijdens het laden even iets uit de auto halen zodat dat het laden onderbroken wordt. Ik geloof dat ook de e-tron dit herzien heeft.
Ah, yes. Ik snap het. Ik ga voor de stekker met knop in ieder geval! Thx allemaal.
 
Even een check, voor 3x25A is minstends 4mm2 aderdikte vereist toch? Afstand tussen meterkast en TWC is 5 meter en heb hier nog 2.5mm2 YVMK liggen i.v.m. een 3 fase kookgroep maar volgens mij niet geschikt hiervoor.
2.5mm2 is in NL alleen toegestaan tot 16A volgens mij. Als het 3 fasen wordt benut wil je ook echt niet meer. Hij wordt dan voelbaar warmer en dat is daarmee ook een klein kacheltje. Ik heb een keer berekend dat dat voor ergens tussen de 5 en 10m kabel (ik weet niet meer wat ik toen heb gebruikt) een verlies bij 3x16A van ca 140W geeft.
Volgens mij mag bij 3x25A 4mm2 wel tot bepaalde lengte (25m geloof ik). Maar ook die zal niet volledig koud blijven. Als je toch iets nieuws legt zou ik voor 6mm2 gaan bij 3x25A (ook vanwege warm worden, verlies, spanningsval).
 
Volgens mij mag bij 3x25A 4mm2 wel tot bepaalde lengte (25m geloof ik). Maar ook die zal niet volledig koud blijven. Als je toch iets nieuws legt zou ik voor 6mm2 gaan bij 3x25A (ook vanwege warm worden, verlies, spanningsval).

Ik ben van plan 6m YVMK 6mm2 te halen maar was even vragen of het echt nodig was op voor die paar meter maar na wat googlen blijkt het ook gewoon verplicht.
 
Wonderlijk dat de stekker niet gewoon wordt vrijgegeven bij unlock van de auto. Ik vermoed dat dit zo bij andere type 2 stekker auto's werkt. Dan heb je geen speciaal Tesla knopje nodig.
Net daarom loopt iedereen te klagen dat bij andere EV's het laden onderbroken wordt als je de auto wil openen. Zit je lekker aan IONITY te laden, klapt het ding eruit omdat je met je McFlurry terug komt van de nabije McDonalds.
 
Net daarom loopt iedereen te klagen dat bij andere EV's het laden onderbroken wordt als je de auto wil openen. Zit je lekker aan IONITY te laden, klapt het ding eruit omdat je met je McFlurry terug komt van de nabije McDonalds.
Ja maar.....een stekker vrijgeven betekent toch gewoon dat de lock eraf gaat en hij dus evt. uitgetrokken kan worden? Waarom heeft iedereen het ineens over het afbreken van het laadproces? Als je de stekker er niet echt uit trekt kan het laadproces toch gewoon doorgaan?
 
Ja maar.....een stekker vrijgeven betekent toch gewoon dat de lock eraf gaat en hij dus evt. uitgetrokken kan worden? Waarom heeft iedereen het ineens over het afbreken van het laadproces? Als je de stekker er niet echt uit trekt kan het laadproces toch gewoon doorgaan?
Het starten resp. eindigen van het laden gebeurt niet alleen door het erin steken en locken van de stekker resp. unlocken en er weer uit trekken.
Na het insteken en locken start er een communicatieprotocol tussen de auto en het laadpunt, dat er op neer komt dat in stapjes de stroom opgebouwd wordt tot een ingestelde sterkte.
Als de auto volop laadt is de laadstroom zo enorm groot, dat het niet veilig zou zijn om dat in één keer vol op de stekkerverbinding te zetten. Of, bij het beëindigen, de stekker er uit te trekken terwijl hij nog volop aan het laden zou zijn.
Dan zouden de vonken je om de oren vliegen.
Daarom heeft iedereen het over het laadproces.
 
Ja maar.....een stekker vrijgeven betekent toch gewoon dat de lock eraf gaat en hij dus evt. uitgetrokken kan worden? Waarom heeft iedereen het ineens over het afbreken van het laadproces? Als je de stekker er niet echt uit trekt kan het laadproces toch gewoon doorgaan?

Helaas is dat dus niet zo. Zodra de kabel word vrijgegeven zal het laden stoppen. Dit zit verweven in het laadprotocol.
 
Ja maar.....een stekker vrijgeven betekent toch gewoon dat de lock eraf gaat en hij dus evt. uitgetrokken kan worden? Waarom heeft iedereen het ineens over het afbreken van het laadproces? Als je de stekker er niet echt uit trekt kan het laadproces toch gewoon doorgaan?
Een type 1 stekker heeft een fysieke knop die je in moet drukken om de stekker uit de auto te kunnen trekken. Dat zorgt er voor dat het laden binnen een paar msec onderbroken wordt. Een type 2 heeft dat niet.

Stekker er uit trekken zonder laadproces ontgrendelen kan potentieel tot vonk vorming leiden.
 
Dan moet je toch erg je best doen. De CP-pin zit net iets dieper waardoor die eerst contact verliest bij het lostrekken. Het Pilotsignaal valt daardoor op 0 en de auto volgt onmiddellijk. Ik zou denken op het moment dat de stroomvoerende geleiders van elkaar loskomen, de stroom al veel kleiner, dicht bij 0 is.
 
Dan moet je toch erg je best doen. De CP-pin zit net iets dieper waardoor die eerst contact verliest bij het lostrekken. Het Pilotsignaal valt daardoor op 0 en de auto volgt onmiddellijk. Ik zou denken op het moment dat de stroomvoerende geleiders van elkaar loskomen, de stroom al veel kleiner, dicht bij 0 is.
Precies de reden dat ik schreef: "potentieel" ;) Overigens dacht ik dat het de proximity pin was die daar voor zorgt (getuige ook wel een beetje de naam)? Als in: de auto ziet de proximity pin verdwijnen en schakelt in reactie daarop de weerstanden op de control pin af.
 
Ik ben speciaal naar de auto gelopen om te checken: is wel degelijk de CP die wat dieper zit.
Zit ook wel wat in. De Proximity pin zorgt er, bij nader inzien, voor dat de auto niet kan rijden als er nog een stekker in zit. Die pin wil je als langste gesloten houden.

Heb met misschien iets teveel door Type 1 laten leiden, waar het indrukken van de ontgrendelknop op de stekker leidt tot het onderbreken van de PP en daarmee ook gelijk het laadproces stopt.

Het is de weerstand tussen PP en aarde van de laadkabel die aan de auto (en soms ook aan het laadstation) doorgeeft welke stroom de laadkabel aankan.
Volgens mij kun je een SmartEVSE module instellen op Fixed / 32 A. En kun je dan, ook als je een 16 A kabel gebruikt (los of vast) gewoon op 32 A laden? (totdat hij in de fik vliegt, natuurlijk)
 
Klopt. Ik had het toevallig gisteren nog voor bij het testen van een gesplitst laadstation: elektronica binnen en buiten enkel een socket. Die socket is dan met de elektronica verbonden door een laadkabel (zonder stekkers). In zo'n kabel loopt de PP niet door. Ik had de lader op socket ingesteld, maar omdat de elektronica geen weerstand mat tussen PP en aarde werd de laadstroom door de SmartEVSE beperkt tot 13A. Als ik de module instelde op fix en 32A ging de stroom gelijk de hoogte in.
Ik weet niet wat er zou gebeuren wanneer je de PP van de socket wel met de elektronica verbindt, een losse laadkabel van 16a gebruikt met overeenkomstige weerstand tussen PP en aarde en de module toch op fixed 32A zou instellen. Ik denk dat de module dan inderdaad geen rekening meer gaat houden met de weerstand tussen PP en aarde en overruled wordt door de fixed ingestelde maximale stroom.
Ik gebruik nooit 16a losse laadkabel, maar als de gelegenheid zich vorodoet, zal ik het eens uitproberen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik denk dat de module dan inderdaad geen rekening meer gaat houden met de weerstand tussen PP en aarde en overruled wordt door de fixed ingestelde maximale stroom.
Dat denk ik ook:

upload_2020-9-25_17-15-22.png


upload_2020-9-25_17-15-57.png


Overigens wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat een auto bij gebruik van 16 A kabel toch met 32 A zou gaan laden, maar volgens mij ligt de verantwoordelijkheid voor het bepalen van de max charge current volledig bij de paal en kijkt de auto alleen maar naar wat de paal zegt.