Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb even een vraag uit een ander draadje dat inderdaad meer hier thuis hoort (zoals Wooter hieronder terecht opmerkt):

Weet iemand toevallig of je, als je een Model 3 1-fasig wilt opladen, of dat tot 32A kan of tot 16A max?
(3-fasig is max. 16A, maar het max. bij 1-fase, daar lijkt wat onduidelijkheid over).
Da's meer een vraag voor Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden).

Handicap is dat de Europese specificaties verschillen van de Amerikaanse. In de VS is enkelfase courant, terwijl in europa driefase courant is. Ik zie in de Nederlandstalige handleiding dat men wel spreekt over 40 en 30 ampere, maar ik vind nergens indicatie van een maximum van 7,4kW, wat typisch zou zijn voor 1x32A.

Tesla Model 3 Long Range: prijs & specificaties ([year]) | eGear.be maakt wel melding van 1x32A, terwijl ze aangeven dat 3x32A beperkt zou zijn tot 11kW, dus de kans is er wel.
 
Ik heb even een vraag uit een ander draadje dat inderdaad meer hier thuis hoort (zoals Wooter hieronder terecht opmerkt):

Weet iemand toevallig of je, als je een Model 3 1-fasig wilt opladen, of dat tot 32A kan of tot 16A max?
(3-fasig is max. 16A, maar het max. bij 1-fase, daar lijkt wat onduidelijkheid over).

De model 3 kan maximaal op 32A laden op 1 fase. Dit moet dan wel door de laadpaal gesupport worden, of gebruik maken van de UMC met daarin de juiste adapter.
 
  • Like
Reactions: coolname
De model 3 kan maximaal op 32A laden op 1 fase. Dit moet dan wel door de laadpaal gesupport worden, of gebruik maken van de UMC met daarin de juiste adapter.
Dank voor je antwoord! Ik zag vanmiddag net ook dat mijn (gen2) umc 32A is (en 1 fase begreep ik al eerder van anderen). Nu is de grote vraag, hoe kom je aan de juiste adapter om die 32A de ontsluiten? Ik neem aan een 32A CEE blauwe (of evt. rode, waarvan maar 1 fase wordt gebruikt) adapter, maar die zie ik nergens/ook niet op Tesla website. Heeft iemand een idee/link/list?

Edit: correctie: ik zit ernaast. Ik zie net dat je bij Tesla gewoon nog in een menuutje kan kiezen tussen 16A en 32A voor die blauwe stekker adapter. Daar kan het dus wel. Alleen wel uitverkocht momenteel. Zo'n 16A heb ik ondertussen zelf. Iemand die toevallig een 32A over heeft en die ik over kan kopen?
 
Last edited:
Vraagje:

wanneer ik thuisladen inplan en bijvoorbeeld 07:00 ‘s ochtends met 100% wil vertrekken dan is de accu vaak al ergens midden in de nacht 100% volgeladen. Maar het is toch slecht wanneer deze te lang 100% volgeladen stil staat?

Waarom laden ze niet tot zeg 90% om het laatste stuk pas vroeg in de ochtend te laden zodat hij pas stipt om 07:00 100% is volgeladen?
 
Vraagje:

wanneer ik thuisladen inplan en bijvoorbeeld 07:00 ‘s ochtends met 100% wil vertrekken dan is de accu vaak al ergens midden in de nacht 100% volgeladen. Maar het is toch slecht wanneer deze te lang 100% volgeladen stil staat?

Waarom laden ze niet tot zeg 90% om het laatste stuk pas vroeg in de ochtend te laden zodat hij pas stipt om 07:00 100% is volgeladen?
Laatste 10% laden is volgens mij bijna niet te voorspellen. Heb je het ook wel eens met 90% geprobeerd?
 
Laatste 10% laden is volgens mij bijna niet te voorspellen. Heb je het ook wel eens met 90% geprobeerd?
Dat hele gepland laden vind ik sowieso nogal onlogisch. Waar ik na een paar testjes achterkwam is dat hij het laden helemaal niet plant, maar gewoon gelijk start. Alleen de climate gaat wel op tijd aan voor vertrek. Het zou een heel wat nuttiger functie zijn als hij het laden ook zou uitstellen (desnoods met 1 of 2 uur laden), zodat hij niet lang op 100% hoeft te staan. Die hele plan functie heeft verder zo weinig nut (misschien alleen voor mensen met dal tarief, dat werkt geloof ik wel). Maar precies het laden tot 100% zou je om genoemde reden willen uitstellen tot zo kort mogelijk voor de start van de trip. Of is daarvoor wel een list?
 
Volgens mij lukt dat tot ongeveer 95% en ja daarna gaat het langzamer, maar in mijn optiek scheelt die laatste 5% ook weinig. :D
Eens, en kan zo, maar met een functie gepland vertrek in een laadsectie van een EV ging ik er toch vanuit dat er iets slimmers was in de auto om de gebruiker vervolgens niet zelf alles te moeten laten uitrekenen.
Dank voor de suggestie dus, maar ik vind de functie op die manier dusdanig weinig toevoegen, dat ik hem niet meer gebruik en ‘s avonds gewoon laad tot 90% en ‘s ochtends, zo gauw de wekker gaat, ik de boel via de app even handmatig aanzet. Dan vergeet ik het ook daarna niet uit te zetten (want de gepland vertrek gaat na instellen gelijk iedere dag aan, wat vaak niet gewenst is in deze toepassing, met verrassingen van half lege accu tot gevolg).
 
Taycan laden met Telsa lader. Het voornemen om nooit nog een dure zwarte auto te kopen staat te wachten bij de vuilbak om op te halen. Tijdens de testrit met de Taycan heb ik hem in mijn Tesla lader gestoken en het laden begon. Werkt dit en welke snelheid kan ik halen.
 
Taycan laden met Telsa lader. Het voornemen om nooit nog een dure zwarte auto te kopen staat te wachten bij de vuilbak om op te halen. Tijdens de testrit met de Taycan heb ik hem in mijn Tesla lader gestoken en het laden begon. Werkt dit en welke snelheid kan ik halen.
Ik ken de specs niet van de Taycan.
Welke Tesla lader gebruik je? UMC 1 of 2 of TWC? De specs staan op de UMC's en de rest ligt aan je huis installatie. Dus hier kan ik weinig van zeggen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een Tesla wallconnector zie de foto onderaan.
 

Attachments

  • IMG_8410.jpg
    IMG_8410.jpg
    556.2 KB · Views: 43
Lees net DPG Media Privacy Gate wat kennelijk bij onze zuiderburen speelt.

Hoe zit dat met EV's? Je bent dus in BE de Sjaak omdat je een EV hebt?

Ik heb hier geen eigen laad plek en kan niet m'n auto 12 uur lang aan de laadpaal hangen om zo de piek te drukken.

Redeneren ze dat ook zo voor zonnepanelen? Dus als je veel teruglevert je ook meer moet betalen? Hoe is dat voor energie leveranciers dan in BE gezien die het met wel erg belasten :)