Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Lees net DPG Media Privacy Gate wat kennelijk bij onze zuiderburen speelt.

Hoe zit dat met EV's? Je bent dus in BE de Sjaak omdat je een EV hebt?

Ik heb hier geen eigen laad plek en kan niet m'n auto 12 uur lang aan de laadpaal hangen om zo de piek te drukken.

Redeneren ze dat ook zo voor zonnepanelen? Dus als je veel teruglevert je ook meer moet betalen? Hoe is dat voor energie leveranciers dan in BE gezien die het met wel erg belasten :)
Weer een kortdoordebocht regeling. Ze kijken naar jouw persoonlijke piek en niet naar de piek op het netwerk. Als ik ‘s nachts van 1u tot 5u laad aan 22kW dan is dat voor het net totaal geen probleem. Toch betaal ik extra. Als ik om 18u met 7,4 kW laad en iedereen doet dat, kunnen ze (lokaal) in de problemen geraken En ben ik mede verantwoordelijk voor extra investeringen die nodig zijn in de bevoorrading en transport. Toch wordt ik niet extra belast.

ik laad monofase 32A (7,4kW) en kan perfect nog naar 24A gaan op 99% van de laadbeurten.
dit zou dus volgens deze simulatie nog mee vallen, wellicht dringt de nood aan loadbalancing zich wel op. Al vraag ik mij af, als je al die simulaties bekijkt, wie dan wel meer zal betalen: Gezinnen met elektrische wagen en/of warmtepomp
 
Het capaciteitstarief is overigens weer uitgesteld. Dus nog geen paniek.

De piek wordt berekend over de duur van een kwartier, dus als je minder dan 15 minuten veel vermogen verbruikt, wordt dit niet als piek geregistreerd. Vervolgens telt die ene piek per maand als maatstaf van heffing op je tarief, voor die maand. En op 12 maanden wordt daar een gemiddelde van genomen.

Heb je dus een slimme laadpaal met meten van het vermogen achter de teller, en je bent wat voorzichtig met de combinatie fornuis/oven/stofzuiger/droogkast dan is het niet zo erg.

Tarieven zijn nog niet gekend, maar de regulator stelde wel dat als je een slimme laadpaal hebt en zorgvuldig om gaat met grote stroomverbruikers, je totale kost zou dalen.

Maar het doel van zo een tarieven is natuurlijk om ofwel de nodige investeringen uit te stellen, of te financieren. Als iedereen netjes zijn pieken wegwerkt, is er geen geld om de nodige investeringen te doen.

Wordt vervolgd...
 
Ik zie piekscheren aankomen in België. Eens per kwartier even de laadpaal op laag vermogen en daarna weer volle bak door.

Die regel is wel heel makkelijk te omzeilen.


Welk nut heeft dat? Het gaat neem ik aan om de hoeveelheid kWh in een kwartier en niet om de kW piek? Dus op basis van het kwartier met het meeste verbruik?

Dus of je nu 5 of 15 minuten met 15 kWh verbruikt binnen een kwartier zou hetzelfde effect moeten hebben lijkt mij?

Dat is dus vervelend voor de efficiency van het EV laden. Volgens mij is dat het meest effectief bij 16A bij mijn Model S. Maar ja, dan is 11kW en in 15 minuten heb je dan dus 2.75kWh

Gemiddeld laad ik denk ik zo'n 25 kWh per sessie en circa 12kWh per dag. Dus als ik elke dag zou laden zit je maar aan 12kWh. Theoretisch zou dan met 1kWh kunnen laden :-D maar efficient is dat totaal niet! Ik denk dat je dan meer verlies hebt dan opbrengst.

Kijken ze trouwens naar de piek over alle fases of de hoogste piek op 1 fase? Met andere woorden, stimuleert de regeling het spreiden van belasting over de fases?

Ik ben blij dat ze deze regeling in NL niet hebben. Ik ben juist dol gelukkig dat ik nu met m'n eigen laadpunt met 17kW kan laden en daarmee de auto in 2 uurtjes tijd met de kabel over het trottoir van energie kan voorzien.

Met het capaciteitstarief stimuleren ze eigenlijk gewoon powerwalls. Want die zijn natuurlijk de oplossing. Zeker in combinatie met variabel tarief. Je powerwall laden op momenten dat de energieprijs goedkoop is en mooi middel om de verbruikspieken te drukken.
 
Met het capaciteitstarief stimuleren ze eigenlijk gewoon powerwalls. Want die zijn natuurlijk de oplossing. Zeker in combinatie met variabel tarief. Je powerwall laden op momenten dat de energieprijs goedkoop is en mooi middel om de verbruikspieken te drukken.
Je stimuleert natuurlijk lokaal verbruik en opslag, omdat de netwerkcapaciteit uitbreiden voor dergelijke pieken duur is. Waar elke woning nu met moeite 5A trekt op het net, ga je met een elektromobiele samenleving elk huis hebben dat 20A trekt. Da's natuurlijk niet houdbaar en dan moet je als netbeheerder met alternatieven komen.

Dat je in Nederland nog kan salderen of in België een terugdraaiende teller hebt, is prettig voor degene met een PV-installatie, maar natuurlijk inherent oneerlijk, en iemand moet natuurlijk opdraaien om overdag die capaciteit van residentiële PV-installatie naar verbruikers te brengen, en 's nachts toch die residentiële wijken van energie te voorzien voor hun elektrische auto en warmtepomp met alternatieve energiebronnen.
 
Ook in Nederland kennen we capaciteits beperking. Niet voor de huisaansluiting, maar voor o.a. de industrie.
Grootverbruikers van elektriciteit betalen voor het piekvermogen dat ze afnemen (z.g. contractvermogen). Als je dit kunt verlagen, scheelt dat in de kosten.
Pieken in het verbruik kunnen bijvoorbeeld ontstaan door het gelijktijdig opstarten van machines. Machines moesten daarom na elkaar worden opgestart.
Als ik vroeger de lichten in een enorme hal aandeed (TL met voorschakelapparaten) mocht dat ook niet alle tegelijk vanwege de piekstroom. Het moest in stapjes.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and ERvee
Als je de timing kan automatiseren heeft het inderdaad zin.
Onze planning (als we volgende week onze Tesla krijgen, die normaal gisteren ging geleverd worden 😤) is op laag vermogen te laden als het voertuig thuis is. Iets wat volgens ons perfect kan voor twee "jong" gepensioneerden???
Werd de piek niet op iets als 5 A gezet? Dan ga je in de problemen komen omdat formeel 6 A de minimale stroom is bij een laadpaal. Volgens mij gaat Tesla er beter mee om dan de meeste fabrikanten, die schakelen het laden af zodra de stroom onder de 6 A komt (conform de specificaties).
 
Ook in Nederland kennen we capaciteits beperking. Niet voor de huisaansluiting, maar voor o.a. de industrie.
Grootverbruikers van elektriciteit betalen voor het piekvermogen dat ze afnemen (z.g. contractvermogen). Als je dit kunt verlagen, scheelt dat in de kosten.
In de jaren 90 was ik planner in bedrijf. Door de grotere vraag, wilden we weekendwerk invoeren. Bij het evalueren van de kosten, was energie geen punt. Door het wegvallen van de startpiek op maandag, konden ze voor hetzelfde budget het ganse weekend blijven door produceren.
 
Werd de piek niet op iets als 5 A gezet? Dan ga je in de problemen komen omdat formeel 6 A de minimale stroom is bij een laadpaal. Volgens mij gaat Tesla er beter mee om dan de meeste fabrikanten, die schakelen het laden af zodra de stroom onder de 6 A komt (conform de specificaties).
Het piekvermogen dat als basis gaat genomen worden staat nog niet vast, maar "men" spreekt al maanden van 2,5 kW, wat ongeveer overeenkomt met 10A. Vanaf dan zal er een meerprijs moeten betaald worden. Hoeveel dit bedrag gaat zijn is ook nog niet bekend, ook al staan we al met één been bijna in 2022...
 
Ook in Nederland kennen we capaciteits beperking. Niet voor de huisaansluiting, maar voor o.a. de industrie.
Grootverbruikers van elektriciteit betalen voor het piekvermogen dat ze afnemen (z.g. contractvermogen). Als je dit kunt verlagen, scheelt dat in de kosten.
Pieken in het verbruik kunnen bijvoorbeeld ontstaan door het gelijktijdig opstarten van machines. Machines moesten daarom na elkaar worden opgestart.
Als ik vroeger de lichten in een enorme hal aandeed (TL met voorschakelapparaten) mocht dat ook niet alle tegelijk vanwege de piekstroom. Het moest in stapjes.
Klopt, is nog steeds zo.
 
piekvermogen per kwartier heeft niet veel zin he. Piekvermogen per maand is gewoon het maximale vermogen dat in de koop van de maand gebruikt wordt.
Het gaat om het maximale energieverbruik dat in een kwartier in de loop van de maand wordt opgenomen. Dat wordt dan wel omgerekend naar een vermogen.
 
Het is piekvermogen, niet piekverbruik. Dus wel degelijk kW en niet kWh

Dus als m'n boiler aanschiet en zeer kort (1 seconde) 16A trekt dan is dat meteen het capaciteitstarief in BE? Dat geloof ik niet... want dan zit echt niemand in op het laagste tarief :). Ja, tenzij je enkel LED verlichting in huis hebt.....


Ook in Nederland kennen we capaciteits beperking. Niet voor de huisaansluiting, maar voor o.a. de industrie.
Grootverbruikers van elektriciteit betalen voor het piekvermogen dat ze afnemen (z.g. contractvermogen).

Is toch niet enkel voor bedrijven? Je huisaansluiting is ook gebaseerd. De laagste 3 fase aansluiting is 3 X 25 A, maar gaat tot 3 X 80 A en daar moet je toch echt behoorlijk veel aansluitkosten voor betalen. Die wil je al niet hebben puur voor het inschakelen en dus doe je trapsgewijs inschakelen zodat je met een kleinere aansluiting afkunt.

piekvermogen per kwartier heeft niet veel zin he. Piekvermogen per maand is gewoon het maximale vermogen dat in de koop van de maand gebruikt wordt.
Het gaat om het maximale energieverbruik dat in een kwartier in de loop van de maand wordt opgenomen. Dat wordt dan wel omgerekend naar een vermogen.

Dat dacht ik dus ook... dus niet op een vermogenspiek maar het verbruik in een kwartier terugrekenen naar gemiddeld vermogen. De opstartpiek van een boiler, oven, magnetron, of zelfs bonenmalen zou (vind ik) kul zijn.


Maar is dat dan per fase? Dus als je dan 3x5A gebruikt is dat dan 5A of 15A? Dat is de reden dat in NL het grootste deel van het land 3x25A of 1x35A. Met die 3 fase aansluiting betaal je hetzelfde capaciteitstarief maar kun je veel meer vermogen afnemen.


Maar ja, ben je als Belg lekker mee. Je zou maar 2 EV's, zonnepanelen voor 100% ten compensatie en warmtepomp hebben.......
 
Terugdraaiende (analoge) teller voorlopig geen probleem (er zal een vast piektarief worden genomen want men kan het niet berekenen). Eens je over een digitale teller 'moet' beschikken (+-2025), dan zal een thuisbatterij dit piekvermogen ook kunnen opvangen. Hopelijk tegen dan zijn de thuisbatterijen betaalbaar en groter in vermogen. In elk geval in Belgie ben je op lange termijn altijd gesjosd, de tijd heeft dit al meermaals bewezen. Elke 'nieuwe' politieker (al dan niet in samenwerking met de VREG) wil sleutelen aan het energiebeleid, dik triestig.
 
De Tesla Wall Connector kan je met een Raspberry Pi 'slim' maken en aansturen wanneer ie moet laden en hoeveel vermogen ie ernaar moet sturen. Zo kan je bv je laden koppelen aan de opbrengst van je PV-installatie e.d.

Ik heb zelf een fork van TWCManager draaien om het vermogen te regelen in functie van het verbruik doorheen het huis. Met een 20A 3 fase aansluiting kan ik bv max. 16kW laden, maar dan slaat de zekering uit wanneer ik de oven aan zet.

Eindelijk eens gekeken naar het koppelen aan mijn TWCManager aan de zelfgebouwde meetinstallatie met CT-klemmen op mijn 3 inkomende fases.

Ik had al geconfigureerd dat mijn CT-klemmen hun resultaten via MQTT stuurden naar de MQTT-broker, om daar grafieken van te maken. Nu blijkt dat door het hoogste wattage van 1 van de 3 klemmen af te trekken van het maximum vermogen (20A * 230V = 4600W) ik via MQTT naar TWCManager kan sturen wat het maximum toegelaten vermogen is.

In het kort: met Node-Red krijg ik de input van de 3 CT-klemmen, trek dat resultaat af van 4600W en het overgebleven doe ik gedeeld door 230V om het maximum vermogen in Ampere terug door te sturen via MQTT naar TWCManager.

1628778635780.png

Het resultaat is dat de TWCManager op de seconde nauwkeurig het maximum vermogen regelt naar wat nog mogelijk is.
 
Mooi! Via Node Red is dit wel erg omslachtig en onnodig CPU intensief. Je kan dit (net als TWCManager doet) net zo goed door een Python script laten afhandelen.
Ja ben er nog wat aan het sleutelen :). Ik kan niet rechtstreeks de MQTT laten inlezen door TWCManager of vice versa, er moeten wat bewerkingen bij.

Ook de bewerkingen zelf hadden wat finetuning nodig gisteravond. Je moet namelijk rekening houden dat als de auto aan het laden slaat, je dat verbruik ook gaat zien op de meter dus daarvoor moet je compenseren. Maar je moet ook marge voorzien zodat als je auto staat te laden, een oven of fornuis niet de zekering eruit doet klappen.

Nu heb ik 'm zo fijngeregel gekregen dat ie bij geen verbruik op het net tot 19A durft aanbieden via TWCManager, en als er een andere verbruiker aanslaat die pakweg 5A nodig heeft, TWCManager wordt ingesteld op max. 14A. Dan zit er ergens nog een ampere marge op en dat gaat goed; hij reageert binnen de seconde.

Heb het via Node-RED gedaan omdat 1) het ding al geïnstalleerd stond en 2) om te finetunen en prototypen sneller te implementeren viel dan met Python gaan prielen. Ik ben begonnen aan een Python scriptje maar dan moet je bv al gaan prielen hoe de hoogste van 3 waardes in een array te detecteren, terwijl dat in Node-RED gewoon een calculator function is die je erin moet slepen.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony