Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Even een update, terwijl het over het weekend goed heeft gewerkt en de zekering er niet is uitgeslagen.


1629193916166.png


De 3 metingen van de RPICT4V3 worden verstuurd via MQTT naar de MQTT broker. Node-Red leest deze broker uit, en uit de 3 selecteer ik het maximum. Dat maximum stuur ik naar een functie, en in die functie bereken ik het vermogen dat ie mag toewijzen in ampere:

JavaScript:
usedAmpere = parseInt(msg.payload/230) + 4;
freeAmpere = 20 - usedAmpere;

if (freeAmpere < 1) {
    assignedAmpere = assignedAmpere + freeAmpere;
} else {
    assignedAmpere = usedAmpere + freeAmpere - 1;
}
 
//assignedAmpere = 10;

msg.payload = assignedAmpere + ",300";
msg.topic = "TWC/control/chargeNow";
return msg;

Ik bereken dus het gebruikte amperage + een buffer van 4A. Stel dat dat boven de 20 uitkomt, kom ik een negatief freeAmpere uit, waardoor ik assignedAmpere verminder met het negatief freeAmpere. Zo niet, wordt assignedAmpere het totaal van wat ik al had toegewezen + freeAmpere min 1, kwestie van een buffer te houden.

En dan formatteer ik het eindresultaat met een duur van 300 seconden (=5 minuten) naar de TWC. Stel dat er geen informatie meer komt, wordt het niveau voor 5 minuten behouden en schakelt ie dan over naar zijn normale instelling van 10A 's avonds of 6A overdag (manueel schedule). Maar normaal gezien krijgt ie een seconde later al een nieuwe meting dus doet ie een refresh van weer 5 minuten.

De TWCManager luistert naar de MQTT broker en krijgt zo de signalen van Node-Red om de instelling aan te passen.

TWCManager belooft ook om van MQTT zelf aan te geven hoeveel amperage verbruikt wordt - zodat je nog accurater kan berekenen hoeveel vermogen er vrij moet blijven voor andere gebruikers - maar die implementatie lijkt (nog) niet te werken.

Logisch schema:
1629202237949.png

Node-RED kan je inderdaad vervangen door een Python script, en de MQTT broker, Node-RED, TWCManager en zelfs RPICT4V3 zou je op 1 enkele Raspberry Pi kunnen draaien (maar heb je lange kabeltjes nodig). Andere CT oplossingen die MQTT gebruiken zou je ook kunnen gebruiken.
 
Ik ben begonnen aan een Python scriptje maar dan moet je bv al gaan prielen hoe de hoogste van 3 waardes in een array te detecteren, terwijl dat in Node-RED gewoon een calculator function is die je erin moet slepen.
Dit was een grapje, toch?

Python:
$ python3
Python 3.9.6 (default, Jun 28 2021, 19:24:41)
[Clang 12.0.5 (clang-1205.0.22.9)] on darwin
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> x = [ 5, 8, 2]
>>> max(x)
8
 
  • Like
Reactions: Tozz
Dit was een grapje, toch?

Python:
$ python3
Python 3.9.6 (default, Jun 28 2021, 19:24:41)
[Clang 12.0.5 (clang-1205.0.22.9)] on darwin
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> x = [ 5, 8, 2]
>>> max(x)
8
Jammer genoeg niet, ik heb ook nog andere dingen te doen en Python is voor mij voornamelijk een taaltje dat ik al googlened toepas :). Ik neem het mee :).

Edit: het begint al: de topics zitten dan wel in een array, maar wat ie doet is loopen door elk topic en de informatie opvragen. Die informatie moet ik dan nog in een andere array gaan gieten, maar ik moet er zeker van zijn dat ik van elk topic 1 resultaat maar meetel en het vorige resultaat vergeet.

Nee, het zal nog wat duren vooraleer ik dat in Python klaar heb lol.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Kan je dan de (meestal) publieke parkeerplaats voor je huis reserveren? 🤔
Jaren geleden wilde ik een eigen laadpaal op de stoep plaatsen. Na overleg met de gemeente mocht ik de laadpaal wel plaatsen maar de parkeerplaats moest wel openbaar blijven. Was voor mij geen punt want ik woonde in een rustige wijk en kon altijd voor de deur parkeren.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wel een mooie oplossing voor het laden op straat aan een rijhuis: Hasseltse ondernemer ontwerpt uit frustratie nieuw type laadpaal

Mooi ontwerp!

Zelf gedacht aan een ophanging door hier een balk te monteren die ik naar links of rechts kon klappen. Aan de balk 2 haken om de kabel in te leggen.

Dat zou echt een monster zijn!

Dit ontwerp is beter maar dan krijg je straks allemaal boogjes waar je onder door moeten lopen. Beter dan toestaan dat je haaks op je woning een laadpaal met grondkabel mag plaatsen. Misschien in combinatie met een klein bordje op je gevel of het paaltje van je laadpunt dat markeerd dat er een kabel ligt.
 
Ik weet niet of dit hier al is gedeeld, maar ik heb thuis 3x230v zonder N. Vroeger kon ik dus 2 fases gebruiken en eentje dient als Neuter. Dus het laadvermogen is beperkt tot 2x19A (dus geen 16A). Ik zie nu vandaag (ik laad niet veel thuis) dat de Amperage per fase plots is toegenomen naar 28A. Dus ik kan plots met 2x28A laden, wat nu neerkomt op 11kW. Volgens mij sedert één van de laatste firmware-update. Ik heb momenteel 2021.12.25.7. Nog die dit nu zo ervaren?

1630358212451.png
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Even helemaal iets anders. Binnenkort hoogstwaarschijnlijk 2 EVs bij ons. Dit zijn salariswagens ter beschikkinggesteld door de werkgevers. Verschillende werkgevers en dus verschillende leasingmaatschappijen en hoogst waarschijnlijk verschillende mobility providers. Nu van mijn vorige werkgever heb ik de laadpaal overgenomen EVBox 11kw) tegen een heel schappelijke prijs aangezien deze mee in het leasingbudget zat en ik zogoed als einde lease zat. (70€)

Uiteindelijk is er dus een nood meer voor bij de volgende wagens een paal te voorzien enkel ben ik nu diegene die alles moet regelen. ik verkoop stroom aan mijn beide werkgevers.

De enige oplossing die ik heb gevonden is om bij EVbox een business abbo te nemen (heb wel geen btw nummer) en de paal als publiek te zetten zodoende dat beide een EV box kaart moeten geven en dus wanneer we thuis laden, de laadsessies (hopelijk) worden terugbetaald door EVbox (-10%) en zij de kosten onze werkgevers kunnen recupereren. Ik kan die 10% wss recupereren door het tarief op mijn paal aan te passen en/of een connectie kost aan te rekenen.

iemand hier ervaring mee of een ander idee?