Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De investering komt er in Vlaanderen wel uit zonder salderen. Maar dat is ook omdat als je in Vlaanderen saldeert, je een prosumentenvergoeding moet betalen (een forfaitaire vergoeding om de netkosten te compenseren). Vlamingen met een digitale teller betalen die prosumentenvergoeding niet, maar betalen netkosten op hun afname, en worden apart vergoed exclusief netkosten op hun stroom die ze op het net terug leveren.

Nederland rijdt zich gewoon hoe langer hoe meer vast door salderen aan te blijven houden, omdat de stroomprijs zo moet stijgen om de kosten te dekken die salderende klanten veroorzaken.
Nogmaals, het is je al eerder uitgelegd. De situatie in België is compleet anders omdat er in België een tekort aan stroom was en is. Daarom zijn de maatregelen veel drastischer. In Nederland is het niet voorgekomen dat er regio's gedwongen werden afgeschakeld. In België wel. België is nog steeds in handen van een monopolist die kan doen en laten wat die wil. De rest van de marktpartijen spelen een ondergeschikte rol, dat is in Nederland compleet anders. Stop dus met roepen dat in Nederland de saldering moet worden afgeschaft omdat dat in België ook gebeurd is.
 
Vooral de warmtepomp pakt in de wintermaanden veel stroom, is samen met boiler tbv tapwater wel "slim aangestuurd" obv overschot/netlevering PV maar de profielen van verbruik en opwek passen niet goed bij elkaar over de seisoenen heen
En zou het toevoegen van een warmtebatterij een oplossing zijn?

Ecovat geeft bijvoorbeeld dat ze warm water zo'n 6 maanden warm kunnen houden:
Wanneer het water in het vat wordt verwarmd van bijvoorbeeld 10 naar 90 graden, dan blijft dit 6 maanden in het vat met minder dan 10% warmteverlies.
Dit zijn grote warmtebatterijen:
Nu is de omvang van een Ecovat niet geschikt voor één woning; maar er zijn ook kleinere oplossing:
Wellicht kan je hier het gebruik van de warmtepomp aanzienlijk verminderen/optimaliseren of het vat voeden met een zonneboiler / PVT scherm?
 
En zou het toevoegen van een warmtebatterij een oplossing zijn?

Ecovat geeft bijvoorbeeld dat ze warm water zo'n 6 maanden warm kunnen houden:

Dit zijn grote warmtebatterijen:
Nu is de omvang van een Ecovat niet geschikt voor één woning; maar er zijn ook kleinere oplossing:
Wellicht kan je hier het gebruik van de warmtepomp aanzienlijk verminderen/optimaliseren of het vat voeden met een zonneboiler / PVT scherm?

Dank voor de tip!

Ik heb het overwogen maar ben wat terughoudend ivm gewicht (woning uit 18e eeuw -> niet onderheid)
Vanuit de schuur zou wel kunnen maar dan is afstand en toegankelijkheid naar technische ruimte een bottleneck (geen kruipruimte)
Klein nadeel -> warmte vanuit WP lukt vaak niet omdat een lage temp. een beperkte buffercapaciteit tot gevolg heeft. De alternatieven gaan vaak naar COP=1.

Zakelijk wel toegepast (grote 118.000 ltr waterbuffer) maar warmteverlies is wel iets groter dan aanvankelijk bedacht (en berekend). Andere systemen passen overigens met andere/dikkere isolatie toe en maken soms gebruik van faseovergang (waardoor ca. 4x zo veel energie in hetzelfde volume)
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Nogmaals, het is je al eerder uitgelegd. De situatie in België is compleet anders omdat er in België een tekort aan stroom was en is. Daarom zijn de maatregelen veel drastischer. In Nederland is het niet voorgekomen dat er regio's gedwongen werden afgeschakeld. In België wel. België is nog steeds in handen van een monopolist die kan doen en laten wat die wil. De rest van de marktpartijen spelen een ondergeschikte rol, dat is in Nederland compleet anders. Stop dus met roepen dat in Nederland de saldering moet worden afgeschaft omdat dat in België ook gebeurd is.
Er is geen tekort aan stroom in België, en salderen of digitale meter heeft daar niks mee te maken.

Er is nog altijd geen regio afgeschakeld, en toen er wel een risico op tekort aan stroom was, was dat omdat 6 van de 7 kerncentrales offline waren. Had niks te maken met salderen.

België is qua elektriciteit zeker geen monopolie.

1696423348524.png


Meer nog, het feit dat er in Nederland nog meer aanbieders zijn, maakt voor die bedrijven salderen een nog acuter risico.

Ik roep dat Nederland salderen moet afschaffen omdat het onhoudbaar is: je moet eigenaars van zonnepanelen (vaak net genoeg zonnepanelen om op 1 jaar maar 0 te draaien, dus capaciteit blijft onderbenut) 100% van hun zonone-energie in de winter gratis terugleveren. En dat wordt 100% bekostigd door hun klanten die geen zonnepanelen hebben. Oneerlijker kan je het niet maken.
 
@wooter, dat zijn geen producenten. Dat heb ik je al eerder laten zien. Er is maar 1 grote producent, en die kreeg het voor elkaar om inderdaad veel opwek tegelijk uit te schakelen. Belgie is een monopolie bij productie. Dat is relevant. De rest is afhankelijk van de tarieven van die ene producent. Vergelijkbaar met de situatie van de internet infra (duopolie). De rest is geneuzel in de marge.
 
Zonder saldering is (en vooral was) de terugverdientijd te tellen in decennia, niet in de geprojecteerde 7 jaar. Dan begint niemand er aan.
Mijn particuliere haalbaarheidsstudies in Vlaanderen zonder salderen zijn allen met terugverdientijd van 7 jaar, soms zelfs minder.

Ik denk dat het probleem in NL is dat de injectievergoeding gewoon te laag is omdat er nog altijd salderen wettelijk is toegelaten. Stop met salderen en de injectietarieven worden volwassen.
 
@wooter, dat zijn geen producenten. Dat heb ik je al eerder laten zien. Er is maar 1 grote producent, en die kreeg het voor elkaar om inderdaad veel opwek tegelijk uit te schakelen. Belgie is een monopolie bij productie. Dat is relevant. De rest is afhankelijk van de tarieven van die ene producent. Vergelijkbaar met de situatie van de internet infra (duopolie). De rest is geneuzel in de marge.
Er zijn 34 geregistreerde producenten op de Belgische markt. Electrabel heeft met enkele gascentrales en 6 werkende kernreactoren inderdaad meer dan de helft, maar de rest heeft ook productie of koopt in vanuit het buitenland.

Maar nogmaals: wat heeft dit te maken met salderen? Het is niet de producent die last heeft van salderen; het is de energieleverancier die bij salderen verplicht particuliere zonnestroom moet kopen aan een vast tarief, en in de winter stroom moet produceren of inkopen om hun salderende particulieren gratis van stroom te voorzien.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het probleem is dat als mensen met zonnepanelen gaan terugleveren ook iedereen aan het terugleveren is, dus de prijs is dan laag. Ze hebben voor vaste contracten een tijdje teruglevertarieven gehad die de kale stroomprijs waren (ik had ook zoiets, 55 cent afname, 35 cent terugleveren) en dat is echt niet vol te houden. Afgelopen mei en juli had je gemiddeld prijzen van minder dan 5 cent.
 
  • Like
Reactions: robertvg
En zou het niet zijn dat omdat de salderende klanten hun stroom sowieso moet ingekocht worden aan hun contractprijs, dat je terugleververgoeding zo laag is?

Stel je voor dat salderen gestopt wordt, is het dan niet logisch dat de terugleververgoeding kan stijgen omdat leveranciers niet meer verplicht zijn om stroom van salderende klanten in te kopen aan 55 cent?
 
Zonder saldering is (en vooral was) de terugverdientijd te tellen in decennia, niet in de geprojecteerde 7 jaar. Dan begint niemand er aan.
Ah zo ja.

Ik zou wel eens een goed onderbouwde berekening willen zien van de opbrengsten vs investering, als die ergens te vinden is of als iemand al los is gegaan in excel hou ik me aanbevolen!

Geen 7 jaar idd, maar wat als het er 12 of 13 zijn? Dan is 't nog steeds een investering die prima rendeert.
Zeker als je je huis wat slimmer inricht en zoveel mogelijk van de opbrengsten ook direct opmaakt.

Anyway, ik snap ook prima dat het grote publiek er dan niet zo'n zin meer in heeft.
 
Ah zo ja.

Ik zou wel eens een goed onderbouwde berekening willen zien van de opbrengsten vs investering, als die ergens te vinden is of als iemand al los is gegaan in excel hou ik me aanbevolen!

Geen 7 jaar idd, maar wat als het er 12 of 13 zijn? Dan is 't nog steeds een investering die prima rendeert.
Zeker als je je huis wat slimmer inricht en zoveel mogelijk van de opbrengsten ook direct opmaakt.

Anyway, ik snap ook prima dat het grote publiek er dan niet zo'n zin meer in heeft.
Milieucentraal kwam met nog veel langere terugverdientijd als de terugleverboete blijft bestaan, meer dan 25 jaar. Dan rendeert het simpelweg niet. Milieu Centraal slaat alarm: terugverdientijd zonnepanelen is straks méér dan 25 jaar door saldering én terugleverboete
 
Er zijn 34 geregistreerde producenten op de Belgische markt. Electrabel heeft met enkele gascentrales en 6 werkende kernreactoren inderdaad meer dan de helft, maar de rest heeft ook productie of koopt in vanuit het buitenland.

Maar nogmaals: wat heeft dit te maken met salderen? Het is niet de producent die last heeft van salderen; het is de energieleverancier die bij salderen verplicht particuliere zonnestroom moet kopen aan een vast tarief, en in de winter stroom moet produceren of inkopen om hun salderende particulieren gratis van stroom te voorzien.
Vertrouwen op inkoop kan een enorm dure misrekening zijn. In Nederland wordt/werd er goud geld mee verdiend, genoeg om een supercomputer zichzelf terug te laten betalen om uit te rekenen wat het voordeligst was. Dat was ergens in de 90'er jaren. Dat is echt niet veranderd.

Producenten die een rol spelen in Belgie: ENGIE Electrabel, EDF Luminus en Enenco. De rest is gerommel in de marge.

Nederland is netto 2x zo groot als België. Niet te vergelijken.

Zie ook mijn reactie op @ERvee
 
In Vlaanderen hebben we heel die discussie meegemaakt, en na een dip van een jaar is de zonnepanelensector weer heel hard gegroeid, net omdat terugverdientijd er nog altijd is en niet in decennia loopt.

Dus wie denk je dat er gelijk heeft? Hoe is Nederland zo uniek dat ze eindeloos salderen zouden kunnen betalen en het salderen stoppen de PV sector zou vernietigen…?

Zal straks eens een haalbaarheidsstudie delen, maar van de gekke dat je denkt dat salderen noodzakelijk is in Nederland, geen acht slaat op de verborgen kost die mensen zonder panelen moeten betalen aan mensen met panelen, en dat het werkt in België iets te maken zou hebben met dat er maar 3 grote energieproducenten in België zijn, of een tekort aan energie… Dat tekort aan energie was overigens in de winter.
 
Wat een erg gecompliceerd plan, met weer afgesproken minimumprijzen vanuit de overheid.

Gewoon een deadline aankondigen. Voor die datum kan je nog salderen, na die datum hang je eraan.

En dan zoals in Vlaanderen ook een deadline voorzien tot hoelang je kan salderen met je bestaande installatie, en als het echt nodig is een compensatie als de terugverdientijd korter is.

Ik zeg vaak dat België aan een not-invented-here syndroom lijdt (bv zelf portieken over de snelweg bouwen in plaats van gewoon in te kopen) maar Nederland kan er blijkbaar ook wat van.
 
Wat een erg gecompliceerd plan, met weer afgesproken minimumprijzen vanuit de overheid.

Gewoon een deadline aankondigen. Voor die datum kan je nog salderen, na die datum hang je eraan.

En dan zoals in Vlaanderen ook een deadline voorzien tot hoelang je kan salderen met je bestaande installatie, en als het echt nodig is een compensatie als de terugverdientijd korter is.

Ik zeg vaak dat België aan een not-invented-here syndroom lijdt (bv zelf portieken over de snelweg bouwen in plaats van gewoon in te kopen) maar Nederland kan er blijkbaar ook wat van.
Je dacht toch niet dat ze alleen in de Belgische politiek slecht doordachte en veel te complexe plannen kunnen maken hè? Daar zijn wij Hollanders ook heel erg goed in ;)