Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Apart, ik heb modellen gezien waaruit blijkt dat alles boven de 4kWh thuis zinloos is. Of toch kosten/baten. Wat de meerkost is van die 6kWh haal je er niet uit de dynamische tarifering.
Elke batterij, hoe groot ook, zit aan het begin van de zomer vrij snel vol en blijft dat gedurende de zomer want je verbruik 's avonds is veel minder dan wat er overdag wordt geproduceerd.
Tenzij je het verbruik 's avonds behoorlijk vergroot, bijvoorbeeld door een elektrische auto toe te voegen.
Of gaat handelen met je stroom. En dus gebruik van het netwerk vergroot, terwijl het idee van de energietransitie nou juist is dat energie daar gebruikt wordt waar het wordt opgewekt.
 
Ik vraag dit voor een klant. Die krijgt systematisch volgende melding:
charge port latch not engaged
Fully insert charge cable or check for obstructions.

Het laden lukt soms wel en soms niet.
Heeft iemand dit al voor gehad en wat is de oplossing?
Connector schoonmaken of idd checken of de stekker er wel goed in zit.

Bij mij was het gewoon vuil en bij mijn schoonzoon een paar dode spinnen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and fivari
Ik vraag dit voor een klant. Die krijgt systematisch volgende melding:
charge port latch not engaged
Fully insert charge cable or check for obstructions.

Het laden lukt soms wel en soms niet.
Heeft iemand dit al voor gehad en wat is de oplossing?

Connector schoonmaken of idd checken of de stekker er wel goed in zit.

Bij mij was het gewoon vuil en bij mijn schoonzoon een paar dode spinnen.
Stukje plastic van SuC komt soms ook voor.
 
  • Like
Reactions: fivari and job-lek
Los van de baten en business case heb ik persoonlijk ook enige moeite om schaarse grondstoffen en batterijen voor dit doeleinde te gebruiken. Zitten natuurlijk ook wat milieu baten bij om batterijen slim in te zitten, maar slimme vraagsturing / laden zo mijn inzien beter gestimuleerd moeten worden....
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nog even en dan produceren we zoveel groene stroom dat het zelfs in de winter voldoende is.
Precies. Laatst nog een verhitte discussie met een vriend die beweerde dat accu’s niet de oplossing zijn omdat we veeeeeel meer opslag nodig hebben om door de winter te komen. Dat valt best mee. En voor die enkele keer dat we enigzins een dunkelflaute hebben is het verstandiger de gascentrales achter de hand te houden.
 
Ik denk oprecht dat in die situatie waterstof een rol kan spelen. Het is een schaalbare manier om overschot aan elektrische energie op te slaan.
De nuttigste toepassing is in dat geval niet personenvervoer maar eerder seizoensopslag.
We willen immers niet alleen ons huidig elektriciteitsverbruik dekken maar ook ons huidig verbruik aan fossiele energie, privé en industrieel.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik denk oprecht dat in die situatie waterstof een rol kan spelen. Het is een schaalbare manier om overschot aan elektrische energie op te slaan.
De nuttigste toepassing is in dat geval niet personenvervoer maar eerder seizoensopslag.
We willen immers niet alleen ons huidig elektriciteitsverbruik dekken maar ook ons huidig verbruik aan fossiele energie, privé en industrieel.
Mee eens en als we zoveel duurzame capaciteit hebben dat we de winter bijna doorkomen, hebben we in de zomer enorme overcapaciteit en maakt het niet zoveel uit dat de productie van waterstofgas zo inefficient is. Maar volgens mij duurt dat "nog even" best lang.
 
Voor je aan seizoensopslag begint, zijn er nog genoeg afnemers die CO2-neutraal willen gaan, en waterstof nodig hebben.

E9D348A2-63D4-43CE-9436-3C8F8E132E33.jpeg
 
Klopt, maar er moet ook nog heel wat vermogen aan alternatieve energie worden geïnstalleerd.
We weten nu enkele 10-tallen procenten van onze elektriciteitsvoorziening op alternatieve manier op te wekken. Blijven de overige 80% en dan nog alle fossiele brandstoffen.
Die enorme capaciteit zorgt voortdurend voor overproductie die moet gestockeerd worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Klopt, maar er moet ook nog heel wat vermogen aan alternatieve energie worden geïnstalleerd.
We weten nu enkele 10-tallen procenten van onze elektriciteitsvoorziening op alternatieve manier op te wekken. Blijven de overige 80% en dan nog alle fossiele brandstoffen.
Die enorme capaciteit zorgt voortdurend voor overproductie die moet gestockeerd worden.
Overproductie stockeren met al die verliezen reken maar uit wat het je kost aan verliezen van al je batterijen die in een mensenleven gebruikt zijn. Dan nog niet te spreken als batterijen verouderen, en terug moet vernieuwen. Ik prijs die ingenieur in de hemel als dat ooit zal verwezenlijkt kan worden.