Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is met de juiste software zelfs mogelijk dat per EAN aansluiting de prijs wordt gedifferentieerd.

Ik zit helemaal niet in deze wereld, maar is er ook maar enige kans dat dit in NL voor kleinverbruikers (ik, thuis) ooit gaat gebeuren? Ik betaal nu 20 ct/kWh - volgens de nieuwe klimaatwet gaat dat omlaag naar 15 ct/kWh - maar dan nog betaal ik een 200% opslag op het ruwe energietarief. Wil het voor mij uit kunnen om slimme laders, verwarming, etc. aan te schaffen dan is het onvoldoende als het effectieve totaaltarief straks tussen de 13 en 16 ct/kWh gaat schommelen. Als het tussen de 5 en 20 ct/kWh schommelt, dan wordt dat wel interessant.

Maar: weet iemand hier of zoiets echt in NL gaat gebeuren voor kleinverbruikers? Het klinkt als CO2-tax: een prima idee, maar in praktijk komt er niets (veel te weinig) van terecht.
 
Help!
Ik heb net mijn nieuwe model x gehaald. Omdat ik al een blauwe campingstekker voor mijn v60 pih had, eenfase, heb ik een verloop gekocht. Zie foto.

Nu doet ie t alleen niet. Zie ook de foto’s. Iemand een idee waar het mis gaat?
 

Attachments

  • 0BCC5712-88CE-42C1-8797-463FD6A788E7.jpeg
    0BCC5712-88CE-42C1-8797-463FD6A788E7.jpeg
    397 KB · Views: 87
  • 7F09C822-B6CD-4CAE-B766-4B60027DAE08.jpeg
    7F09C822-B6CD-4CAE-B766-4B60027DAE08.jpeg
    1,001.8 KB · Views: 66
  • 58CDB218-984D-4B0A-A6D8-EA8A83F11EC3.jpeg
    58CDB218-984D-4B0A-A6D8-EA8A83F11EC3.jpeg
    315.7 KB · Views: 56
Dit is een dooddoener.
Als Tesla geen B-type aardlekschakelaar adviseert noch vereist, waarom wordt er hier dan oeverloos over door gekauwd?
Hier zijn al honderden posts aan gewijd en nog steeds is niet objectief duidelijk waartegen een type B aardlek nu effectief beschermt.
Tesla met zijn stevige veiligheidscultuur zou dit toch vereisen als er ook maar de geringste extra beveiliging mee wordt bereikt?

Dat is zeker geen dooddoener.
Jouw argument is hetzelfde als zeggen dat je in NL rustig 180KM/u mag rijden want in DE mag het ook en als het gevaarlijk zou zijn dan zou Tesla wel de snelheid van de auto's beperkt hebben voor de snelheden die in NL gelden.
 
Help!
Ik heb net mijn nieuwe model x gehaald. Omdat ik al een blauwe campingstekker voor mijn v60 pih had, eenfase, heb ik een verloop gekocht. Zie foto.

Nu doet ie t alleen niet. Zie ook de foto’s. Iemand een idee waar het mis gaat?
Een aantal opties, maar de kans is groot dat in het verloopje óf in de aansluiting in het huis de Nul en de Fase omgewisseld zijn.

Het kan ook zijn dat de aarde aansluiting niet goed is, maar optie 1 lijkt mij logischer. De V60 valt daar niet over denk ik, maar de UMC van Tesla wel.

Je kan met een multimeter meten of je tussen de Aarde en Fase (L) in de blauwe stekker 230V meet. Zodra er 0V uit komt ben je er bijna zeker van dat de N en L zijn gewisseld.
 
AH, verdraaid. Ben zelf echt een absolute nul als het gaat om electriciteit. Dan maar op zoek naar iemand die daar wel kennis van heeft...
Een multimeter zou als eerste stap al handig zijn.

Op de blauwe uitgang moet iets van N, L en GND staan. Tussen L en GND en tussen L en N moet 230V staan.

Je kan de beide stekkers van het koppelstuk openen en ofwel zelf nakijken of aarde op aarde, L op L1 en N op N zit. Of de foto's hier nog eens posten
Zeker! Maar denk er aan de spanning er af te halen als je de gene op de muur open maakt :)

Het koppelstuk vertrouw ik wel als die zo af-frabriek komt, maar die op de muur kan wel eens door de 'handige buurman' zijn aangesloten.
 
In deze gaan veiligheid en voorschriften boven wat een fabrikant adviseert.
Bij DC leakage verzadigen al je spoeltjes van normale type a aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
Is er in je woning een foustroom, dan wordt daar niets meegedaan. Dus al je aardlekschakelaars zijn overbodig geworden.
Bij een 3 fase net in NL schrijven de regels dan voor dat type B aardlekschakelaars en of aardlekautomaten toegepast moeten worden.

Het ontstaan van dit voorschrift komt van oa van PV-installaties en laadoplossingen voor EV.

Het probleem bij de bron aanpakken (beveiligen) heeft de voorkeur. Dus een detectie van DC leakage in omvormers of laadpalen heeft de voorkeur.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zonet tweede keer gebeurd; terwijl auto al geruime tijd afgesloten op de oprit geparkeerd staat wil ik de de TWC lader aansluiten: op het moment dat ik via de lader de laadklep open gaat het alarm af. De eerste keer toen dit gebeurde had ik geen sleutel bij me, nu had ik deze wel bij me (benader auto van achteren, weet niet of auto sleutel dan al herkent. Meestal “klikt” de auto wanneer ik langs de zijkant loop).
Iemand een idee?
By the way: hoe zet je het alarm uit? Gewoon ontgrendelen hielp niet meteen.

Edit: niet helemaal on topic realiseer ik me.....
 
Hoeveel huishoudens hebben vandaag de dag eigenlijk een 1-fase aansluiting? Weet iemand dat hier?
Best heel veel.
Als ik zie hoe verschrikkelijk moeilijk grote bouwers en hun installateurs doen als je een fatsoenlijke 3fase aansluiting en meterkast wilt hebben in een nieuwbouw huis dan zal dat ook nog wel even blijven..

Mijn dochter heeft net een nieuw huis opgeleverd gekregen en het lijkt wel of ze de basisprincipes van 3fase ook niet snappen.
 
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor mijn vraag. Ik heb gisteren de X100D besteld (financial lease). Maar waar ik helemaal geen verstand van heb is wat ik nu het beste thuis kan regelen. Welk oplaadsysteem is het beste/handigste? (de verkoper van Tesla kon mij niet echt verder helpen omdat er 'zoveel op de markt is'). Jullie misschien advies? Thx!
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Wachtend op mijn bestelde Tesla 3 heb ik maar alvast een "compacte laadpaal" gemaakt met gebruik van mijn carport paal. De keuze viel op een CCS connector zonder vaste kabel om universeel te zijn. Dan kunnen ook anderen BEV of PHEV gebruikers laden. Verder wilde ik een Smart-EVSE zodat ik de mogelijkheid heb het maximum laadvermogen van 17,2 kW te gebruiken (bij 3 fasen 25A) zonder naar een veel duurdere maandhuur voor een krachtstroom aansluiting over te moeten schakelen. Overigens een Tesla 3 kan sowieso niet meer dan 11kW AC laden. Ik moest ook mijn huisaansluiting al wijzigen van 1 fase naar 3 fase maar dat koste bij de netbeheerder éénmalig nog geen €250,- all in. Daarbij dient aangetekend dat de groepenkast, die ikzelf lang geleden had geïnstalleerd bij een aanbouw aan het woonhuis, reeds een 3 fase type was echter aangesloten door 3 fases door te verbinden op 1 fase. Deze hoefde dus niet vernieuwd te worden, wat anders de kosten aanzienlijk zou hebben verhoogd. Voor de toegepaste doos, waar alles net in past, vond ik een IP68 120x240x100mm ABS doos voor slechts €22,45. Zie voor foto eindresultaat. Voor een uitgebreider verhaal met foto's en kosten: SugarSync
 

Attachments

  • IMG_3254.JPG
    IMG_3254.JPG
    746.1 KB · Views: 55