Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Classic

dogberts-tech-support-hey-it-hello-shut-up-work-and-2897904.png
 
Ik heb een paar maanden geleden een TWC geplaatst en sinds een aantal weken werkt het knopje voor het openen van het laadklepje niet meer. Het knopje werkt nog wel om de kabel te ontgrendelen als hij aan het laden is, maar de gesloten laadklep reageert niet meer. De laadklep gaat (gelukkig) nog wel open met m'n keyfob. Ik verdenk dus de RF zender in de TWC stekker. Is de TWC kabel + stekker los te vervangen of moet ik dan de hele TWC omruilen?
 
Ik heb een paar maanden geleden een TWC geplaatst en sinds een aantal weken werkt het knopje voor het openen van het laadklepje niet meer. Het knopje werkt nog wel om de kabel te ontgrendelen als hij aan het laden is, maar de gesloten laadklep reageert niet meer. De laadklep gaat (gelukkig) nog wel open met m'n keyfob. Ik verdenk dus de RF zender in de TWC stekker. Is de TWC kabel + stekker los te vervangen of moet ik dan de hele TWC omruilen?

Het werkt idd soms wel heel vaag.
De ene keer gaat het laadklep al open als ik maar in de buurt kom met de stekker maar het loslaten van de stekker werkt meestal alleen met de keyfob of via de MCU.

Of dat dit normaal is weet ik niet.
Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik hem meestal gewoon via de keyfob ontkoppel.
 
Of dat dit normaal is weet ik niet.
Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik hem meestal gewoon via de keyfob ontkoppel.
Ik ook, maar met de pin-to-drive heb in de Tesla weer in keyless entry staan en zou ik de keyfob niet meer nodig hebben. En mocht ik een M3 kopen dan krijg je standaard ook geen keyfob. Dus dan is het wel handig als dat knopje van de TWC gewoon werkt. In het begin deed hij dat ook gewoon..
 
Ik heb een paar maanden geleden een TWC geplaatst en sinds een aantal weken werkt het knopje voor het openen van het laadklepje niet meer. Het knopje werkt nog wel om de kabel te ontgrendelen als hij aan het laden is, maar de gesloten laadklep reageert niet meer. De laadklep gaat (gelukkig) nog wel open met m'n keyfob. Ik verdenk dus de RF zender in de TWC stekker. Is de TWC kabel + stekker los te vervangen of moet ik dan de hele TWC omruilen?
Ik meen dat de ontvanger ergens bij de achterruit zit, het helpt soms om de stekker wat hoger of meer bij de ruit te houden als je op de knop drukt.
 
  • Informative
Reactions: RobsEV
Het werkt idd soms wel heel vaag.
De ene keer gaat het laadklep al open als ik maar in de buurt kom met de stekker maar het loslaten van de stekker werkt meestal alleen met de keyfob of via de MCU.

Of dat dit normaal is weet ik niet.
Ik heb er niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik hem meestal gewoon via de keyfob ontkoppel.
Je kan ook op de klep lichtjes drukken
 
IT netten zijn vrij specifiek en vind je meestal enkel terug in ziekenhuizen of IT-infrastructuur.

Afhankelijk van je lokatie in België kan het nog verschillen wat voor net je aantreft: zonder N (neuter) of met N.
De modernste variant is TN-S, waarbij je 4 aders binnenkrijgt vanaf de distributiekabel in je straat, zijnde de 3 fasen + neuter en de 5e ader je eigen aarding is.
Oudere netten hebben geen Neuter of nulgeleider en brengen enkel de 3 fase-aders binnen.

TT-TN is dus de juiste instelling, maar er staat veel meer info in het topic over de neuterproblemen: Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem
kleine disclaimer: ik ben geen expert in TWC's, de elektrische theorie houd ik hier erg beperkt
 
Hoe moeten de dip switchen staan bij de TWC?
Wat is IT / TT- TN?
View attachment 341371

IT netten zijn vrij specifiek en vind je meestal enkel terug in ziekenhuizen of IT-infrastructuur.

Afhankelijk van je lokatie in België kan het nog verschillen wat voor net je aantreft: zonder N (neuter) of met N.
De modernste variant is TN-S, waarbij je 4 aders binnenkrijgt vanaf de distributiekabel in je straat, zijnde de 3 fasen + neuter en de 5e ader je eigen aarding is.
Oudere netten hebben geen Neuter of nulgeleider en brengen enkel de 3 fase-aders binnen.

TT-TN is dus de juiste instelling, maar er staat veel meer info in het topic over de neuterproblemen: Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem
kleine disclaimer: ik ben geen expert in TWC's, de elektrische theorie houd ik hier erg beperkt

Hmm, zou dit nu een quiz vraag geweest zijn van Frank of wist ie het écht niet???
 
  • Informative
Reactions: Duke-U
Ik heb een vraag over het realiseren van laadpalen binnen onze nieuwbouw wijk. Ik twijfelde welk topic ik moest kiezen aangezien het op het grensgebied van 'thuisladen' en 'publiek laden' bevindt.

Korte intro: Sinds (bijna) twee jaar woon ik in een nieuwbouw wijk in Rotterdam (Leonidas). De woningen zijn duurzaam gebouwd (voornamelijk hout en all-electric). Een ander uitgangspunt van de wijk is om de auto's centraal te parkeren bij de entree van de wijk. Mooie uitgangspunten voor het realiseren van een hele groene wijk in Rotterdam!

In de wijk is de weg eigendom van de gemeente, maar de parkeerplaats zelf in eigendom van de bewoners (iedereen heeft dus een extra kaveltje van 2.5x5m). Aangezien de gemeente de ambitie heeft om een succes te maken van deze wijk hebben ze besloten om mee te werken aan het realiseren van een laadplein; de gemeente heeft de centrale bekabeling en de centrale kast geplaatst. Bij elke parkeerplaats kan een paal (inclusief data punt) geplaatst worden.

Het uitgangspunt is dat de buurt een vereniging of stichting opstelt die het beheer van dit laadplein zal organiseren. Op dit moment zijn er 3 bewoners met een electrische (of hybride) auto die een laadpaal geplaatst willen. De verwachting is natuurlijk dat dit gaat groeien.

Mijn vraag op dit forum is eigenlijk; Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Die slimme tips hebben en mogelijk aandachtspunten hebben hoe dit slim (en kostentechnisch gunstig) te realiseren is. Wellicht nog een beetje algemeen beschreven maar ben benieuwd of mensen hier al input op kunnen geven.
 
Hallo,

Ik heb inmiddels een MS75 besteld. Deze moet eind november geleverd worden.

Nu ben ik bezig met een laadbox thuis. Nu zal deze aan de buitenmuur hangen naast openbare parkeerplekken (waar ik dus ook een plek tussen heb)
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank!
 
Mijn vraag op dit forum is eigenlijk; Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Die slimme tips hebben en mogelijk aandachtspunten hebben hoe dit slim (en kostentechnisch gunstig) te realiseren is. Wellicht nog een beetje algemeen beschreven maar ben benieuwd of mensen hier al input op kunnen geven.

Volgens mij houdt forumlid Jean zich hiermee (professioneel) bezig.
Ik heb hem alleen al een tijd niet meer op dit forum gezien, maar je zou hem eem pm kunnen zenden.
Wellicht kan hij je verder helpen.
 
  • Like
Reactions: Sprins