Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
[QUOTE="Raisk, post: 3106604, member: 87547]
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank![/QUOTE]

Even los van de noodzaak (die ik niet echt zie): de groep in de meterkast uitschakelen lijkt mij gemakkelijker dan gedoe met een kastje over de wallbox heen. Wat bij sommige load-balancing systemen al kan is deactiveren van de lader via een app op je telefoon.
 
[QUOTE="Raisk, post: 3106604, member: 87547]
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank!

Even los van de noodzaak (die ik niet echt zie): de groep in de meterkast uitschakelen lijkt mij gemakkelijker dan gedoe met een kastje over de wallbox heen. Wat bij sommige load-balancing systemen al kan is deactiveren van de lader via een app op je telefoon.[/QUOTE]


Alvast dank voor het mee denken. Nu blijkt eigenlijk dat ik te moeilijk aan het denken ben. “Probleem” ook weer opgelost dus.
 
Hallo,

Ik heb inmiddels een MS75 besteld. Deze moet eind november geleverd worden.

Nu ben ik bezig met een laadbox thuis. Nu zal deze aan de buitenmuur hangen naast openbare parkeerplekken (waar ik dus ook een plek tussen heb)
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank!
Er zijn allerhande technische oplossing voor te bedenken zoals een relais welke met afstandsbediening te ontgrendelen is, maar al deze technische oplossingen zullen duurder zijn dan een beetje stroom welke iemand van je zou kunnen 'stelen'. Ik stel voor dat je je laadpaal gewoon 'open'stelt voor andere collegae EV rijders, hang er eventueel een briefje bij met jouw bankrekenignummer en vraag hier op een bijdrage in de laadkosten over te maken. Misschien verdien je er zelfs aan....
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Afhankelijk van je maximale load kun je bijvoorbeeld een Sonoff wifi relais in je meterkast plaatsen. Die kun je dan op afstand inschakelen via je mobiel of via je Alexa / Google Home als je dat gebruikt. Je kunt zelfs dingen gebruiken als IFTTT om in te schakelen om geautomatiseerde wijze.

Als je een hele hoge load hebt, koop dan een professioneel relais en gebruik voor de schakelstroom de goedkoopste Sonoff.
 
Even los van de noodzaak (die ik niet echt zie): de groep in de meterkast uitschakelen lijkt mij gemakkelijker dan gedoe met een kastje over de wallbox heen. Wat bij sommige load-balancing systemen al kan is deactiveren van de lader via een app op je telefoon.
Niet doen! Een groep mag je niet té veel schakelen. Daar slijt de zekering/automaat namelijk relatief hard door.

Als je zoiets wil doen moet je er echt een lastschneider (schakelaar) tussen zetten.

Er zijn allerhande technische oplossing voor te bedenken zoals een relais welke met afstandsbediening te ontgrendelen is, maar al deze technische oplossingen zullen duurder zijn dan een beetje stroom welke iemand van je zou kunnen 'stelen'. Ik stel voor dat je je laadpaal gewoon 'open'stelt voor andere collegae EV rijders, hang er eventueel een briefje bij met jouw bankrekenignummer en vraag hier op een bijdrage in de laadkosten over te maken. Misschien verdien je er zelfs aan....
Dat precies!

Maar elke schakel die je toe voegt maakt het geheel minder betrouwbaar (complexer). Ik zou zelf het laadpunt dus ook gewoon open stellen en er een bordje/briefje bij hangen.
 
Niet doen! Een groep mag je niet té veel schakelen. Daar slijt de zekering/automaat namelijk relatief hard door.

Als je zoiets wil doen moet je er echt een lastschneider (schakelaar) tussen zetten.


Dat precies!

Maar elke schakel die je toe voegt maakt het geheel minder betrouwbaar (complexer). Ik zou zelf het laadpunt dus ook gewoon open stellen en er een bordje/briefje bij hangen.
Zit er op een wallbox niet een stand dat alleen Tesla's kunnen laden (zoals bij de Destination chargers)? Maakt het al wat selectiever. En wellicht zit er ook een schakeldraadje op dat je op een Sonoff of een RFID lezer kan schakelen zoals bij mijn Keba's?
 
Hallo,

Ik heb inmiddels een MS75 besteld. Deze moet eind november geleverd worden.

Nu ben ik bezig met een laadbox thuis. Nu zal deze aan de buitenmuur hangen naast openbare parkeerplekken (waar ik dus ook een plek tussen heb)
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank!
Als je een Maxem hebt kunt je m eenvoudig via je app of dasboard remote aan/uit zetten
upload_2018-10-10_15-46-33.png
 
  • Like
Reactions: Refie
Is dat zo? Dat wist ik niet.

Tja. Ik werd teruggebeld door RVO. Met de boodschap dat MIA voor de wall connector en Maxem niet kon worden verleend omdat ik had aangekruist dat ik daarmee niet alleen zelf wilde laden maar dit ook wilde toestaan aan zakelijke klanten. Dat mag niet volgens de regels van MIA. Heeft te maken met EU-regels ten aanzien van staatssteun.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Hallo allemaal,
even een snelle vraag (sta op t punt een Renault ZOE te kopen), en kan het antwoord niet vinden hier...

Kan de tesla mobile charger ook gebruikt worden om de ZOE te laden? Dus:

Schuko- Tesla mobile Charger- ZOE

Ben benieuwd naar het antwoord!
 
Hallo,

Ik heb inmiddels een MS75 besteld. Deze moet eind november geleverd worden.

Nu ben ik bezig met een laadbox thuis. Nu zal deze aan de buitenmuur hangen naast openbare parkeerplekken (waar ik dus ook een plek tussen heb)
Nu vraag ik me af of er een soort kastje voor over de wallbox is zodat ik deze kan afsluiten als ik er niet ben / gebruik. Ik wil namelijk niet dat een voor mij vreemde auto van mijn wallbox kan laden en ik niet.

Nu zal het denk ik niet / bijna niet voorkomen maar meer voor het geval dat.

Alvast dank!
Of gewoon een aa/uit schakelaar binnen monteren, neem aan dat de laadkabel ergens uit de meterkast moet komen.