Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
welke stappen kan ik, in afwachting van de komst van de model 3 naar onze contreien, reeds nemen? kan ik reeds een wallconnector (laten) installeren of wacht ik best tot de Europese specificaties rond thuisladen bekend zijn

Is natuurlijk nog allemaal onbekend terrein, maar met relatief grote zekerheid zal ook de M3 in Europa over een Type2 aansluiting beschikken. Dus een TWC zal zeker de beste oplossing zijn voor je thuis situatie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het geval wil wel dat veel verzekeringen de NEN iets serieuzer nemen. Heb jij brand doordat je die richtlijnen niet volgt, dan betaald de verzekering je niets uit. En mocht ooit je installatie gekeurd moeten worden, dan hoef ik je de uitkomst vast niet te vertellen

Hier idd nog een uitspraak waarin een bv de jaarlijkse nen keuring aan de meterkast door een gecertificeerd persoon was vergeten. Verzekeraar keerde niet uit.

Met geluk was er een vergelijkbare keuring gedaan en kwam de bv goed weg. Hof toetse wel of de bv op die manier aan de eisen had voldaan die waren gesteld door de verkeraar, waaruit je kan afleiden dat de eisen gesteld mogen worden (anders was toetsing niet nodig).

ECLI:NL:GHDHA:2018:1758, Gerechtshof Den Haag, 200.187.520/01

Nog los van het feit dat je na een brand in je huis niet zit te wachten op een discussie met de verzekeraar.
 
The New Motion gaat de V2G DC lader van PRE (ontwikkelt aan de TU Delft) laten maken en verkopen.
V2G Makes Space for V2X | NewMotion
Eerste ‘solar powered’ bidirectional Vehicle to Grid (V2G) snellader ter wereld | Nieuws | PRE Power Developers
Voordeel was in ieder geval de bescheiden afmetingen vergeleken met andere DC/V2G laders.
PRE had een optionele module om rechtstreeks van PV naar EV te kunnen laden, geen idee of dat ook mogelijk wordt.
Ook nog geen info betreffende beschikbaarheid en prijzen.

(nb: nog een reden om te hopen dat Tesla voor een CCS aansluiting gaat, met het gesloten Tesla protocol hebben we niets aan dit soort 'kleine' DC laders)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Gisteren ben ik naar de Ardennen gereden vanuit Utrecht. Voor deze rit heb ik ‘s nachts opgeladen tot 90%. In de ochtend twee uur voor vertrek geprobeerd door te laden naar 100 %. Dit lukte niet met TWC: het laden stopte telkens (tot drie keer opnieuw gestart) voordat hij helemaal vol was. Iemand een idee hoe dat komt?
 
Gisteren ben ik naar de Ardennen gereden vanuit Utrecht. Voor deze rit heb ik ‘s nachts opgeladen tot 90%. In de ochtend twee uur voor vertrek geprobeerd door te laden naar 100 %. Dit lukte niet met TWC: het laden stopte telkens (tot drie keer opnieuw gestart) voordat hij helemaal vol was. Iemand een idee hoe dat komt?
Refereer je wellicht aan de meldingen in de app dat het laden is voltooid, en vervolgens binnen enkele minuten nog een paar van die meldingen? Dat is een software dingetje, heb ik standaard en variërend van 2 tot wel 10 meldingen per oplaadbeurt. Geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt, maar het ligt niet aan de lader volgens mij.

C49485A9-A17C-4DEF-BAEE-C7AEC1C74999.png
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Refereer je wellicht aan de meldingen in de app dat het laden is voltooid, en vervolgens binnen enkele minuten nog een paar van die meldingen? Dat is een software dingetje, heb ik standaard en variërend van 2 tot wel 10 meldingen per oplaadbeurt. Geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt, maar het ligt niet aan de lader volgens mij.

View attachment 345795

Dat is verre van standaard! Zelfs heel vreemd als je t mij vraagt. Ligt toch aan een storing tussen de paal en de auto. Misschien een van de communicatiepinnen vuil of beschadigd...

Of de software van de laadpaal...

Maarc1 ding is zeker, dit hoort niet!
 
  • Informative
Reactions: jww1966
Ik had gezien dat er anderen op dit forum hetzelfde fenomeen hadden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het normaal is... Ik zal eens proberen met een andere laadkabel, kijken of dat verschil maakt.

Het is een Wall Charger met vaste kabel. Het rare is dat je in de app ziet dat de accu nog niet vol is doordat het groene balkje nog niet compleet is maar het laden wel wordt gestopt en er een melding staat dat het laden is voltooid. Ik zal eens kijken naar de contacten. Laad hier in België met UMC met 13 A (10 km/uur) en dat gaat wel goed. D’r zijn hier in Vielsalm trouwens best veel andere Tesla’s en elektrische auto’s maar dichtstbij zijnde laadpunt is 30 km verder. Wel iets om rekening mee te houden. Volmaken bij SC Verviers scheelt al veel.
 
A22BD9CB-005D-42AE-A8FD-7BD172A0F2CC.png
Hier hetzelfde aan een publieke lader.
Refereer je wellicht aan de meldingen in de app dat het laden is voltooid, en vervolgens binnen enkele minuten nog een paar van die meldingen? Dat is een software dingetje, heb ik standaard en variërend van 2 tot wel 10 meldingen per oplaadbeurt. Geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt, maar het ligt niet aan de lader volgens mij.

View attachment 345795
 
View attachment 345861 Hier hetzelfde aan een publieke lader.

Dan betreft het vaak een probleem in de software van de paal. Reset kan helpen.

Een collega van me heeft dit een keer gehad waarbij de paal 1800 keer in een hele nacht dit uitgehaald had. Resultaat, de auto deed helemaal niets meer. Die was in een soort noodstatus gegaan. Enige oplossing was opladen door een bergingsbedrijf en in het SeC weer tot leven wekken, dus t is zeker niet zonder gevaren en niet zoals het hoort...
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Balen zeg. Vrijdag twc bij blue Perl opgehaald, zaterdag alle gaten geboord, zondagzoonlif door de kelder gejaagd met de kabel en daarna netjes alles aangesloten. Werkt het niet :-(
Heb zolang maar een fase aangesloten omdat ik de meterkast nog moet aanpassen.
Netjes doorgemeten:
229v tussen fase 1 en nul geen spanning over nul en aarde en ook 229 tussen fase en aarde.
Geen van de leds brandt.
Iemand een idee of zal ik morgen tesla maar even bellen?
 
Ja zeker! Eerste positie
En de nul en de aarde
Tuurlijk zou het moeten werken op 1 Fase. Draait bij mij ook nog tijdelijk zo.
Toen het bij mij eerst ineens niet meer werkte bleek dat de TWC een slecht aangesloten lasdop in de kruipruimte de genadeklap had gegeven. Compleet doorgebrand en ook ontbrekende spanning tussen nul (doorgebrand) en aarde. Check je lasdoppen dus. Bij mij was het bijna brand. En stel je TWC UITERAARD wel in op 16A (draaischakelaartje).
 
Ik lees al een poosje mee maar dit is mijn eerste post. Ik ga me nog netjes voorstellen maar dat wil ik graag met een paar foto's doen en dat mag ik nog niet heb ik begrepen dus dat duurt nog even. Ik ben van plan op termijn een vroege Model S te kopen.
Opladen met 1 fase 16 A schiet volgens mij niet echt op. Met een beetje marge 3 KWh per uur. Nu loopt mijn kabel van mijn zonnepanelen door mijn garage en die is gezekerd met 32 A. Daar zou ik 's avonds- 's nachts toch wel 6-7 KWh per uur uit moet kunnen halen. Dan zou ik dus 60 KWh in een nacht kunnen laden. Zo is het voor mij niet nodig mijn meterkast om te laten bouwen naar 3 fasen.
Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik moet me ook nog voorstellen .
Met 1 fase & 16A laadt je ongeveer 16km/u. Na een nacht laden kun je dus weer 200km verder. Verwacht je dat je dagelijks meer nodig hebt?
Geen idee of het is toegestaan om een oplader op dezelfde groep aan te sluiten als je panelen, maar als het zou mogen, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je voor je oplader ook een 32A zekering zet. Anders zou het in theorie kunnen gebeuren dat er een stroom van 64A op je leiding kan komen te staan (32A uit meterkast, en 32A van je panelen als de zon flink schijnt).

Of het nuttig is, is een andere vraag. Pre-facelift tesla’s Hebben ofwel een single charger (16A) of een dual charger (32A). De X en gefacelifted model S hebben standaard ook max 16A, met een optie om dit te upgraden naar 24A.
In jouw geval heeft de hele installatie dus alleen maar zin als jouw tesla een dual charger heeft.