Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had gedacht om bij de nieuwe installatie van de lader in mijn meterkast meteen een 3-fase MID Kwh uur aan te laten brengen die ik later ook kan gebruiken om hetzij de metingen electronisch uit te lezen t.b.v. administratie en statistieken (bijv. met een RaspberryPi), danwel deze te kunnen koppelen aan een loadbalancing oplossing zoals Maxem.

Als ik alleen de ABB Kwh meter bekijk die Maxem specificeert dan valt me op dat ie wel erg kostbaar is, bijna €300,- ex. Btw. Ik zie echter ook alternatieven voor de helft van het geld, die tevens de benodigde RS-485 Modbus interface ondersteunen. Vraag is dus: wat is het verschil en wat is handig om te doen? Iemand hier ervaring mee?

P.s. bedenk me net dat we deze discussie misschien in het andere draadje moeten voeren, dus hij mag ook daarnaartoe verplaatst worden.
 
IBtw. Ik zie echter ook alternatieven voor de helft van het geld, die tevens de benodigde RS-485 Modbus interface ondersteunen. Vraag is dus: wat is het verschil en wat is handig om te doen? Iemand hier ervaring mee?
Ik heb deze van Vekto:

kWh meter 3 fase 10/100A MID Factureerbaar 166132 EASTRON: SDM72D MID

Kostte 65,- excl. BTW. Geen MODBUS, maar wel gewoon een puls (1000 per kWh) die je met een PI heel eenvoudig uit kunt lezen. Ik kan dan ook elk moment op mijn telefoon zien hoeveel vermogen er naar mijn auto gaat. Stand uitlezen kan niet, maar hoeveel geld heb je er voor over om niet één keer in de 3 maanden je meter af te hoeven lezen? Ik zou sowieso een foto willen maken voor de fiscus.
 
klinkt goed en simpel Paul, maar dan had je al krachtstroom (met eigen aardleek en hoofschakelaar in de meter kast) en dat heb ik niet. maar naar mijn idee moet een gemiddelde zzper dat met gemak kunnen
Vrijwel zeker heb je al een 3 fase hoofdschakelaar in je meterkast. Wat je extra nodig hebt is een 3 fase aardlekschakelaar en een 3 fase installatie automaat (automatische zekering), al dan niet gecombineerd in zogenaamde een 3 fase "alamat" (aardlekautomaat).

Als je geen 3 fase hoofdschakelaar hebt, daan zit je wsl op 1 x 35 aansluiting in plaats van een 3 x 25 of 3 x 35 aansluiting. In dat geval heb je hulp nodig van je netbeheerder.
 
  • Informative
Reactions: Michel3
Vrijwel zeker heb je al een 3 fase hoofdschakelaar in je meterkast. Wat je extra nodig hebt is een 3 fase aardlekschakelaar en een 3 fase installatie automaat (automatische zekering), al dan niet gecombineerd in zogenaamde een 3 fase "alamat" (aardlekautomaat).

Als je geen 3 fase hoofdschakelaar hebt, daan zit je wsl op 1 x 35 aansluiting in plaats van een 3 x 25 of 3 x 35 aansluiting. In dat geval heb je hulp nodig van je netbeheerder.

DutchTM3: ik heb volgens mij geen 3 fase hoofdschakelaar nog, want Stedin moet nog langsklomen. 3* 25 zal nog moeten worden aangelegd.

vraag: wat is dan het verschil tussen een 3 fase aardlek schakelaar en een 3 fase 3 fase "alamat" (aardlekautomaat)??
 
Allen, nu staat op de zzp opgave, de volgende onderdelen: iets vergeten ?

Arbeid plaatsen Tesla paal en lader
KWH meter MID gecertificeerd 3 fase
Ymvk-as 4g4 per meter
Aardlek automaat 3-Fase c25A €
Ombouwen groepenkast
Hoofdschakelaar 4p 40A

Overigens komt mijn TWC op een paal. Ik wil daar ( nog 8 maanden voor verhuizing) geen 250/30 voor geven. Ik overweeg een hardhouten paal de grond in te slaan en em daar op te monteren.. Stuk goedkoper. Ik neem aan dat dat ding gewoon volledig waterdicht is ?

Thanks
 
  • Like
Reactions: Michel3
Allen, nu staat op de zzp opgave, de volgende onderdelen: iets vergeten ?
Arbeid plaatsen Tesla paal en lader
KWH meter MID gecertificeerd 3 fase
Ymvk-as 4g4 per meter
Aardlek automaat 3-Fase c25A €
Ombouwen groepenkast
Hoofdschakelaar 4p 40A

Voor de laadpaal heb je 3 fase, 0 en aarde nodig; 5 aders dus. Zelf heb ik 6mm2 gebruikt om minder weerstand te hebben, maar dat is iets duurder. Overweeg ook om meteen een ethernetkabel mee te leggen en eventueel een signaalkabel om binnen een schakelaar te kunnen plaatsen om het laadpunt uit te zetten. Dat laatste moet je anders met de breaker van het laadpunt zelf doen, maar dat is officieel niet de functie van dat ding (= onnodige slijtage). Mijn laadpunt staat gewoon altijd aan tot nu toe.
 
Voor de laadpaal heb je 3 fase, 0 en aarde nodig; 5 aders dus. Zelf heb ik 6mm2 gebruikt om minder weerstand te hebben, maar dat is iets duurder.
Bij een grondkabel fungeert de mantel als aarde. Dan heb je naast de mantel dus nog 4 aders nodig. Een 4x4mm (of 4x6mm) grondkabel voldoet dus prima.
477685565.jpg
 
Ik heb een EVSE lader thuis in gebruik en een tesla wall charger liggen voor de model 3. Nu wil ik graag de wall charger als slave van de EVSE lader gaan aanleggen.
Dacht iets van een 2e EVSE module te nemen in slave en dan de output daarvan aan naar de wall charger te laten lopen. Iemand ideeen of dat kan? Wall charger mag als dummy hangen overigens zolang ik de laadkabel ervan kan gebruiken.
Iemand ideeen?
 
Sorry, beroepsdeformatie van mijn kant (schone en vuile aardingen voor EMC bij instrumentatie enzo)… :oops:

4 aders kan ook, dan moet je de aardlitze even met isolatietape geel/groen maken. Ook even een aderhuls op de litze zetten als je iets met klemverbindingen gaat doen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Zoals het YMVK-as 4x6mm2 (of welke diameter dan ook) is zit je goed. De "-as" staat hier voor "aardscherm".

De 4 staat dan voor 4 aders, elke ader 6mm2 plus een aardscherm (aardlitze)

Aardlitze met een kroonsteentje aan een kort stukje 6mm2 aardedraad monteren en die draad in de klem

Random plaatje van Internet:

https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/32541_DSC03425_1.jpg

Je ziet daar onderaan de aardlitze die voorzien is van isolatietape, aangesloten op kroonsteentje zodat er een reguliere aardedraad uit komt. Die aardedraad gaat in de klem
 
De fiscus gaat altijd uit van redelijkheid en billijkheid. Ik heb nog nooit een foto gemaakt van mijn energiemeter.
Ik declareer gewoon elk jaar vanuit privé de kWh die er totaal naar de Tesla zijn gegaan. Ik hou dit overigens per maand bij, maar daar vraagt de fiscus helemaal niet om.
Al dit gedoe is helemaal niet noodzakelijk. Als de fiscus je al een vraag stelt dan is het aantal kWh in combinatie met het aantal gereden kilometers een simpele verklaring van het verbruik.

Door je posts schoot mij weer te binnen dat ik bij de installatie van mijn laadpaal thuis in 2012 een aparte groep plus kWh-teller in de meterkast heb laten zetten. Dat was ik helemaal vergeten, dus nooit meer iets mee gedaan. Nu toch maar even gekeken: 41.117 kWh. :eek: Gelijk maar een factuur vanuit privé aan mijn holding opgesteld over de periode 2012-2018, gebaseerd op het gemiddelde bedrag dat Greenchoice me per kWh heeft berekend over die jaren. Da's toch een totaal van €8879, poeh. Ik kan het gelukkig staven met een foto van de teller. En nu voortaan per jaar gaan bijhouden :rolleyes:

Bedankt voor het wakker schudden.
 
Door je posts schoot mij weer te binnen dat ik bij de installatie van mijn laadpaal thuis in 2012 een aparte groep plus kWh-teller in de meterkast heb laten zetten. Dat was ik helemaal vergeten, dus nooit meer iets mee gedaan. Nu toch maar even gekeken: 41.117 kWh. :eek: Gelijk maar een factuur vanuit privé aan mijn holding opgesteld over de periode 2012-2018, gebaseerd op het gemiddelde bedrag dat Greenchoice me per kWh heeft berekend over die jaren. Da's toch een totaal van €8879, poeh. Ik kan het gelukkig staven met een foto van de teller. En nu voortaan per jaar gaan bijhouden :rolleyes:

Bedankt voor het wakker schudden.
Dan is zo'n forum toch wel heel nuttig, zelfs voor de moderator :D
 
Ik zie echter ook alternatieven voor de helft van het geld, die tevens de benodigde RS-485 Modbus interface ondersteunen. Vraag is dus: wat is het verschil en wat is handig om te doen? Iemand hier ervaring mee?

Ik heb een YTL DTS353 MID-gekeurd MODBUS gekocht, was iets van 80 euro ex. Samen met een MODBUS USB adaptertje van een 10tje (Je moet er eentje hebben die 5v fantoomvoeding ondersteunt, kwam ik achter) en een Raspberrypi die toch al in de meterkast hing trek ik de data uit de meter en kwak dat in een InfluxDB die ik dan weer uitlees in Grafana. Onderstaand is het laden van de Zero op 1 fase met de ingebouwde langzaamlader.

Laadgrafiek.jpg
 
Ik heb een YTL DTS353 MID-gekeurd MODBUS gekocht, was iets van 80 euro ex. Samen met een MODBUS USB adaptertje van een 10tje (Je moet er eentje hebben die 5v fantoomvoeding ondersteunt, kwam ik achter) en een Raspberrypi die toch al in de meterkast hing trek ik de data uit de meter en kwak dat in een InfluxDB die ik dan weer uitlees in Grafana. Onderstaand is het laden van de Zero op 1 fase met de ingebouwde langzaamlader.

View attachment 373361
Ja, dat is ongeveer wat ik ook wil aan doen, maar dan in combinatie met Domoticz (OpenSource domotica op RaspberryPi).
Ik had toevallig net de Eastron SDM-630 Modbus 3 fase MID Kwh meter besteld, voor €140,- aangezien ik zag dat die door veel oplossingen ondersteund worden. Dacht dat dit ook min of meer de goedkoopste optie was met Modbus. De meter die jij noemt is een stukje goedkoper, gek genoeg kan ik die in NL webwinkels niet vinden, of in ieder geval niet met Modbus ondersteuning, alleen pulse. Heb jij die uit China?