Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Differentieel type A of type B

Even geleden dat ik dit onderwerp nog eens had aangehaald.

Maar gisteren gesproken met 'een bevoegd persoon', ivm de keuring van de electrische installatie van een woning.

Wat zijn keuringsorganisatie betreft is het simpel :
bij installatie van een laadpaal moet de beveiliging dermate zijn dat deze de stroom afschakelt bij een DC-lekstroom van 6mA of meer.

Dan kan in theorie door een Type-B aardlek, of door een ander element dat afschakelt bij 6 mA DC foutstroom.
Alleen is er (in België) géén enkel andere element goedgekeurd voor huishoudelijke installaties.
Blijft dus enkel een B.

Voor de techneuten : hier een beschrijving waarom een TypeA niet deugt (bij laadpalen).
https://www.stagobel.be/media/wysiwyg/mennekes_emobility/files/20161205-Diff_type_A_of_B-WS-v3.pdf


Ook deze link nog even delen : Wijziging normering laadpunten | Stagobel
 
  • Like
Reactions: horta
Onze TWC met 7m kabel werkte feilloos sinds 1,5 jaar. Sinds enkele weken geeft de wagen vaak aan check power en krijg ik geen groen of blauw licht. Het probleem komt vaker en vaker voor en wordt meestal verholpen door flink aan de kabel te schudden. Vandaag kwam ik thuis met 10% SOC en kreeg ik het probleem pas verholpen na 15 minuten als een zenuwachtige kip zonder kop aan die kabel te schudden, strelen, verleggen,...
Draadbreuk zoals ik hier en daar lees?
 
Onze TWC met 7m kabel werkte feilloos sinds 1,5 jaar. Sinds enkele weken geeft de wagen vaak aan check power en krijg ik geen groen of blauw licht. Het probleem komt vaker en vaker voor en wordt meestal verholpen door flink aan de kabel te schudden. Vandaag kwam ik thuis met 10% SOC en kreeg ik het probleem pas verholpen na 15 minuten als een zenuwachtige kip zonder kop aan die kabel te schudden, strelen, verleggen,...
Draadbreuk zoals ik hier en daar lees?
Ff melden bij Tesla. Ze hebben al eens een nieuwe onder garantie verstuurd.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Onze TWC met 7m kabel werkte feilloos sinds 1,5 jaar. Sinds enkele weken geeft de wagen vaak aan check power en krijg ik geen groen of blauw licht. Het probleem komt vaker en vaker voor en wordt meestal verholpen door flink aan de kabel te schudden. Vandaag kwam ik thuis met 10% SOC en kreeg ik het probleem pas verholpen na 15 minuten als een zenuwachtige kip zonder kop aan die kabel te schudden, strelen, verleggen,...
Draadbreuk zoals ik hier en daar lees?
Zeer zeker een draadbreuk.
Melden bij Tesla, die kijken voor de zekerheid nog eens de log van je auto na om te checken of het inderdaad een TWC issue is. Je krijgt dan een andere opgestuurd. De oude willen ze retour om de kosten op de leverancier van de kabels te kunnen verhalen.
 
Differentieel type A of type B

Even geleden dat ik dit onderwerp nog eens had aangehaald.

Maar gisteren gesproken met 'een bevoegd persoon', ivm de keuring van de electrische installatie van een woning.

Wat zijn keuringsorganisatie betreft is het simpel :
bij installatie van een laadpaal moet de beveiliging dermate zijn dat deze de stroom afschakelt bij een DC-lekstroom van 6mA of meer.

Dan kan in theorie door een Type-B aardlek, of door een ander element dat afschakelt bij 6 mA DC foutstroom.
Alleen is er (in België) géén enkel andere element goedgekeurd voor huishoudelijke installaties.
Blijft dus enkel een B.

Voor de techneuten : hier een beschrijving waarom een TypeA niet deugt (bij laadpalen).
https://www.stagobel.be/media/wysiwyg/mennekes_emobility/files/20161205-Diff_type_A_of_B-WS-v3.pdf


Ook deze link nog even delen : Wijziging normering laadpunten | Stagobel
Helder, behalve dat ik ergens las dat een verliessstroomschakelaar type B enkel voor 3 fasen zou zijn. Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Zo ja, @fivari productproposal: kastje met loadbalancer, tellertje, verliesstroomschakelaar type B, voor al wie een charger out of the box op het net gemonteerd heeft en die installatie nu wil updaten/regulariseren. Inclusief mijzelf (voor mij wel monophase).
 
Hi, zal mij later voorstellen... maar krijg mijn Model S in april voor de deur... en nou denk ik dat ik hier aan het jusite aders ben...

Ik heb eneco verzocht om een laadpunt te installeren; Alfen ICU Eve Mini. nou is mijn vraag:

zou ik dit niet gewoon zelf kunnen, ik heb mijn eigen groepenkast aangelegd met 6kw sauna en dergelijke spannende dingen...

De drie fasen (3x25) uit mijn meterkast kan ik zo bij want groepenkast hangt op 30cm naast meterkast (ik heb een horizontale setup door ruimte gebrek...)

De drie fases 6kwadraads, haal ik zo op uit een centraal doos... ben ik er dan? Eneco wil mij 1200,- in rekening brengen.
De ICU Eve Mini heeft loadbalancing (must met sauna)... werk dat via de nieuwe slimme meters? of komt er technisch nog iets tussen?

Verder moet ik de kosten verrrekenen met Leaseplan :)

vragen vragen...

vrg Owen
 
Ik heb dezelfde setup afgelopen september laten aanleggen door Eneco.
Load balancing loopt via een telefoon draad tussen de Eve en de slimme meter.
Installatie werd uitgevoerd door de BAM. Zij hebben eerst zelf geprobeerd om de Eve te configureren. Dit lukte niet, waarschijnlijk omdat ik voor de BAM de eerste klant was met load balancing. Uiteindelijk heeft de backoffice van Eneco de Eve geconfigureerd. De laadpaal mag maximaal 3x20A leveren (14 kW). Ik heb ook het service contract erbij genomen.
 
Ik heb dezelfde setup afgelopen september laten aanleggen door Eneco.
Load balancing loopt via een telefoon draad tussen de Eve en de slimme meter.
Installatie werd uitgevoerd door de BAM. Zij hebben eerst zelf geprobeerd om de Eve te configureren. Dit lukte niet, waarschijnlijk omdat ik voor de BAM de eerste klant was met load balancing. Uiteindelijk heeft de backoffice van Eneco de Eve geconfigureerd. De laadpaal mag maximaal 3x20A leveren (14 kW). Ik heb ook het service contract erbij genomen.

Dank, (niet zeker wat de quote regels zijn hier)

Ik kom net bij Tesla vandaan, en daar met een technische man gesproken over thuisladen.

Die geeft aan dat ik de Tesla stekker ook gewoon in mijn (3x16amp) krachtstroom stopcontact kan steken... is een tijdelijke optie want dan heb ik geen idee over de afgegeven KWh per groep en dat kon wel eens lastig zijn... Ik zoek nu via Alfen (van de Icu Eve) een instalateur die niet eist dat er een abonnement wordt afgenomen die de ICU kan instaleren met P1 poort voor Load Balance (met splitter op de P1 want TOON gebruikt die ook)

Hoor graag wat anderen zelf hebben gedaan :)

vrg Owen
 
Dank, (niet zeker wat de quote regels zijn hier)

Hoor graag wat anderen zelf hebben gedaan :)

vrg Owen

PS die 3x20 kan prima achter een 3x25 hoofdaansluting maar dan hou je niet veel meer over :) zou jij eens een foto willen maken van jouw groepenkast met die 3x20 groep... ten minste ik neem aan dat de Icu is afgezekerd tegen 3x20 met een aparte krachtstroom automaat?
 
Eh... 3x20A *kan* wel achter een 3x25A hoofdzekering, maar ik heb (In NL, en 28 jaar geleden ook nog eens ;)) geleerd dat de selectiviteit 1,6 moet zijn (De groepen achter de hoofdzekering moeten 1,6x kleiner zijn) dus als je 3x25A hoofdzekeringen hebt mag je max 3x16 als eerstvolgende zekering hebben....
 
Voor de techneuten : hier een beschrijving waarom een TypeA niet deugt (bij laadpalen).
https://www.stagobel.be/media/wysiwyg/mennekes_emobility/files/20161205-Diff_type_A_of_B-WS-v3.pdf


Ook deze link nog even delen : Wijziging normering laadpunten | Stagobel
Dank voor de nadere info. Toch maar voor de zekerheid een type B besteld ter vervanging van de Type A die er nu in zit. Als we 65.000,- aan een auto uit kunnen geven, dan moet 150,- aan wat extra zekerheid ook kunnen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik zoek nu via Alfen (van de Icu Eve) een instalateur die niet eist dat er een abonnement wordt afgenomen die de ICU kan instaleren met P1 poort voor Load Balance (met splitter op de P1 want TOON gebruikt die ook)
Hier alvast wat info van Alfen over de ICU Eve Mini:
  • Er zijn extra kosten verbonden aan het activeren van actieve load balancing. De bruto prijs voor deze functionaliteit is 179,00 euro, het bijbehorende artikelnummer is 905661011. U kunt de functionaliteit het beste direct bij bestelling van het laadstation aanschaffen. Indien u dit niet doet zult u achteraf geholpen moeten worden door onze technische service afdeling, remote of op locatie. Dit kan additionele kosten met zich meebrengen.
  • Het is niet mogelijk om de kWh van een Eve Mini met vaste kabel uit te lezen zonder een backoffice. De enige te adviseren oplossing is dan om een externe kWh meter te plaatsen in de meterkast.

Ik ben zelf voor een TWC gegaan omdat ik load balancing toch niet nodig heb omdat ik alleen 's nacht laad.
 
Hier alvast wat info van Alfen over de ICU Eve Mini:
  • Er zijn extra kosten verbonden aan het activeren van actieve load balancing. De bruto prijs voor deze functionaliteit is 179,00 euro, het bijbehorende artikelnummer is 905661011. U kunt de functionaliteit het beste direct bij bestelling van het laadstation aanschaffen. Indien u dit niet doet zult u achteraf geholpen moeten worden door onze technische service afdeling, remote of op locatie. Dit kan additionele kosten met zich meebrengen.
  • Het is niet mogelijk om de kWh van een Eve Mini met vaste kabel uit te lezen zonder een backoffice. De enige te adviseren oplossing is dan om een externe kWh meter te plaatsen in de meterkast.

Ik ben zelf voor een TWC gegaan omdat ik load balancing toch niet nodig heb omdat ik alleen 's nacht laad.

Betekend dat voor het slapen de stekker er nog even in steken?
Of is er via de app een tijd in te stellen, dat is wel een optie.

Ik wil de icu eve mini met socket/display die zou moeten meten.

Die 3x20 kan prima, 1.6 is helemaal waar maar met een gewone C automaat gaat die 3x20 wel eerder dan die 3x25... En dan nog mijn hoofd zekeringen zijn ook gewoon drie Eaton automaten die zet ik zo weer aan...

Leuk weer lekker pielen met stroom... Vanmiddag bij tesla trouwens ook exact mijn toekomstige model zien staan.

100d, zonnedak, blauw, zwart carbon en 19" velgen... Grappig detail verkoper geloofde niet dat ik em besteld had zonder ooit in een tesla gezeten te hebben... Vanmiddag was serieus de eerst keer . Laat me graag verrassen. Nog nooit mee of zelf in gereden...
 
Ik heb een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom. Is dit daar de juiste plek voor?

Ik ben op zoek naar een laadoplossing thuis voor 2 autos. Een Passat GTE en een Tesla M3. Ik heb een 3x25a afgezekerde meterkast. De bedoeling is dat mijn vriendin haar gebruikte stroom kan doorbelasten naar haar werk en ik die van mij. Wij hebben geen slimme meter. Het liefst hebben wij dat er al een kabel aan de paal zit.

Ik heb al gekeken naar de Alfen ICU Eve active, 2 NewMotion laders (1x Standard en 1x Business Advanced).

Wat kunnen jullie mij aanraden?
 
  • Love
Reactions: RioolRat