Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds zaterdag in het bezit van een model 3, echter bij het laden via TWC krijg ik steeds de melding laadtempo verlaagd. Diverse malen stekker opnieuw aangebracht maar blijft melding geven. Krijg geen foutmeldingen op TWC en groene embleem bij laadpunt knippert ook gewoon. Heeft iemand hier ervaring hiermee?

A0A42CCB-4594-405A-AAFB-BD7032710D86.jpeg
 
Sinds zaterdag in het bezit van een model 3, echter bij het laden via TWC krijg ik steeds de melding laadtempo verlaagd. Diverse malen stekker opnieuw aangebracht maar blijft melding geven. Krijg geen foutmeldingen op TWC en groene embleem bij laadpunt knippert ook gewoon. Heeft iemand hier ervaring hiermee?

View attachment 380111

Ik krijg dezelfde melding ook af en toe bij type 2 laden aan de publieke laadpaal.
Ik heb er verder weinig last van dus ik meld het volgende keer als ik bij het service center ben.
 
  • Like
Reactions: Zefram
Het comfort van een slimme lader is die kleine meerprijs dubbel en dik waard. Ook: stel dat je eens bezoek krijgt van vrienden met een enkelfasig ladende auto. Krijgt die dan ook maar 16A?
Vrienden laten vrienden geen auto's kopen met enkelfasig interne laders.. de vage kennissen die dat toch doen mogen blij zijn dat ik ze 16A aanbied. Anders gaan ze maar 200m verderop 32A publiek laden. :p

Instellen op 25A zo'n slimme lader en verder niets van aantrekken. Je laadt dan altijd aan maximaal beschikbaar vermogen en je moet met niets rekening houden.
Mag je van NEN1010 een TWC zonder eigen groep direct aansluiten op de 3x25A hoofdzekering? Ik heb net mijn TWC beveiligd met een Type B aardlekschakelaar en denk niet dat ik de 4-polige 16A automaat er zo maar tussenuit mag halen.
 
Sinds zaterdag in het bezit van een model 3, echter bij het laden via TWC krijg ik steeds de melding laadtempo verlaagd. Diverse malen stekker opnieuw aangebracht maar blijft melding geven. Krijg geen foutmeldingen op TWC en groene embleem bij laadpunt knippert ook gewoon. Heeft iemand hier ervaring hiermee?
View attachment 380111

Kabel er niet helemaal in misschien? De stekker mag je er best stevig indrukken, want als hij niet goed contact maakt krijg je soms ook dat soort meldingen (op mijn S tenminste wel).
 
Ze hebben bij mij de ombouw met automaten als hoofdzekering gedaan toen een

En hoe lang denk je dat die vaatwasser en koffiemachine dat maximale vermogen gebruiken? Zeker niet lang genoeg om de hoofdzekering met C-curve te laten klappen. Als de vaatwasser en koffiemachine op dezelfde fase zitten wordt het wel lastig om die twee tegelijk en samen met het laden van de Tesla aan te zetten. Maar als je de vaatwasser gewoon ‘s nachts laat draaien samen met het laden moet dat geen problemen opleveren.
Koffie machine tot dat water in de boiler heet is dat is een ruim kwartier, en weer als je melk gaat stomen... Vaatwasser ongeveer 2x24 minuten volgens grafiek (toon open data)... Daar gaat een 16amp automaat c-kar wel op om denk ik... Koffie machine en vaatwasser kunnen niet op 1 groep... Dat heb ik eens per ongeluk gedaan bij koffie machine in de tuin (feestje)... Ps voor de liefhebber ik heb een volledig zelf gerestaureerde Wega Airy EVD1, groeps uit 1980
 
Hoi allen,

Ik heb wat advies nodig.

Mijn situatie:

1. 35A hoofdzekering éénfase
2. 5400 WP zonnepanelen, verdeeld over 10 panelen op het huis met 1 omvormer, 8 panelen op de garage met een tweede omvormer
3. beide omvormers van Solar Edge zijn eenfasig
4. afstand huis naar garage 35 meter grondkabel met 4 x 4mm2
5. over deze 4x4mm2 gaan de verbruikers in de garage en de omvormer naar de meterkast
6. sinds vorige week een Tesla Wall Connector
7. Model S 85 van december 2015


Toen ik in 2017 mijn zonnepanelen plaatste o.a. op de garage, dacht ik dat ik misschien wel ooit een EV zou kopen. Ik heb toen op advies van de zonnepanelenfirma de nieuwe grondkabel 4mm2 naar de garage getrokken. Die is in de meterkast voorzien van een 36A automaat met een aparte aardlek. In de garage heb ik een tweede zekeringenkast met een zekering van 25A en 16A. De 25A is voor de TWC en de 16A voor de stroom in de garage. Ik weet dat als de TWC laadt, dat dan in de garage alleen de verlichting kan branden.
Ik had tot nu toe een Audi e-tron lader in de garage die eenfasig 16A aan kon.

Overgaan naar een nieuwe huisaansluiting driefasig is eigenlijk geen optie. Ook al omdat het advies destijds was dat je met eenfase t.z.t. als de salderingsregeling afgeschaft wordt, beter af bent, want je kunt dan alle zonneopbrengst direct in mindering brengen op het verbruik.

De TWC is instelbaar op één fase. Ik zou in de garage kunnen gaan tot 20A (stand 6) of tot 25A (stand 7) op die ene fase. Maar wat zal ik instellen? Bij 25A gaat de spanning terug naar 221V-222V, bij 20A is die rond de 224V-225V.

Bij 20A laadt hij met 19 kmh, bij 25A met 24 kmh. Voor mij is dat prima, van 18:00 uur tot 08:00 uur is 14 uur laden, dus 266 km of 336 komt er in één nacht bij. Ik heb tenminste 10A over en de wasmachine/droger/vaatwasser draaien niet als de Tesla laadt.

Lang verhaal, korte vraag: Kan ik bij 4mm2 bij 35 meter grondkabel tot 25A laden?
 
Last edited:
Hoe is de grondkabel aangesloten?
Volgens de regels van de kunst, dus 2 aders ongebruikt? Of om de spanningsval te beperken met 2 aders voor N en 2 voor L1?
Wat me vreemd lijkt is dat je vermeld dat er een 36A (is dat de echte waarde of een typefout?) automaat richting de garage gaat, maar je toch amper boven de 25A kan verbruiken zonder problemen.

Als je momenteel 2 aders ongebruikt hebt, zou ik deze in parallel aansluiten met de huidige geleiders om je spanningsval te beperken. Als de automaat richting garage voldoende groot is (dus >25A) zou ik de TWC op 25A instellen, al is de vraag hoe vaak je die extra 25% laadsnelheid nodig hebt.

(disclaimer: als belg ben ik niet 100% op de hoogte van de regels in NL)
 
Hoe is de grondkabel aangesloten?
Volgens de regels van de kunst, dus 2 aders ongebruikt? Of om de spanningsval te beperken met 2 aders voor N en 2 voor L1?
Wat me vreemd lijkt is dat je vermeld dat er een 36A (is dat de echte waarde of een typefout?) automaat richting de garage gaat, maar je toch amper boven de 25A kan verbruiken zonder problemen.

Als je momenteel 2 aders ongebruikt hebt, zou ik deze in parallel aansluiten met de huidige geleiders om je spanningsval te beperken. Als de automaat richting garage voldoende groot is (dus >25A) zou ik de TWC op 25A instellen, al is de vraag hoe vaak je die extra 25% laadsnelheid nodig hebt.

(disclaimer: als belg ben ik niet 100% op de hoogte van de regels in NL)

Dank voor je antwoord.
Nu is de grondkabel zo aangesloten: fase L1 en nul (bruin en blauw vanaf de meterkast naar de garage voor de TWC en het verbruik in de garage en grijs en zwart terug vanaf de Solar Edge omvormer naar de meterkast.

Kan ik 25A over 4mm2 afnemen?

Het is inderdaad een idee om de spanningsval zo te verminderen. Maar dat mag volgens mij in Nederland niet. Als er namelijk 1 draad een draadbreuk krijgt en je gaat meer stroom over die overblijvende draad, dan krijg je brand. Dus een fase of nul mag maar één draad zijn. Als die zou breken, dan vloeit er geen stroom meer.
 
Last edited:
Dank voor je antwoord.
Nu is de grondkabel zo aangesloten: fase L1 en nul (bruin en blauw vanaf de meterkast naar de garage voor de TWC en het verbruik in de garage en grijs en zwart terug vanaf de Solar Edge omvormer naar de meterkast.
Wil je zeggen dat, wanneer je overdag oplaadt, de stroom van je zonnepanelen eerst over 35 m kabel van je schuur naar je meterkast gaat en dan over 2 andere aders in dezelfde 35 m kabel weer terug naar je schuur? Dat lijkt me niet heel efficient. Plus dat je nu niet meer voor 2 x 4 mm2 kunt kiezen. Ik denk zelfs dat het niet mag. Je mag bij mijn weten niet met twee groepen over één kabel, tenzij de automaten in de meterkast fysiek gekoppeld zijn: als de ene tript MOET de ander ook trippen. Maar goed, wat is het nut van deze constructie?

Ook heb ik wat vraagtekens bij het advies om enkel fase te blijven in verband met het afschaffen van de salderingsregeling. Heb hier nog nooit van gehoord. Maar goed, wie ben ik ;-)
 
ik ook, maar de ene keer lees ik: opladen meet twee fasen kan niet, DUTCHTM3 je lijkt te suggereren van wel?

even duidelijk stellen : je kan perfect tweefazig laden.

Uiteraard de derde faze (L3) aan de TWC niet aansluiten. (Anders laadt hij wel driefazig)



In België kan je trouwens niets anders, op de oudere 3x230V netten, met slechts 3 geleiders.
 
Standaard doen ze smeltzekeringen want dat is uiteraard het goedkoopst en valt onder de standaard aansluitingskosten. Verwacht uiteraard wel een meerprijs voor de automaten.
Ik heb Stedin gebeld en uitgebreid doorgevraagd. Als je nu 1 automatische zekering hebt dan worden dat er 3 bij aanpassen naar 3-fase, maar als je nu smeltzekeringen hebt blijven ze die gebruiken. Eventueel "zou je de monteur kunnen vragen" of hij toch een automaat plaatst.

Echter ze geven aan dat het voor je als klant niets uitmaakt: ook bij een automaat zitten buiten op de kast met de zekeringen geen knoppen. Stedin moet dus zoiezo langskomen om de verzegelde kast open te maken en de automaat te restten. Waarom dat zo was konden ze mij niet uitleggen, behalve dat dit "veiliger" zou zijn. Ook werd mij verteld dat dit niet uniek voor Stedin is, maar landelijk.

EDIT oh, ik zie net deze post:
De automaten zitten in een verzegelde kast maar de schakelaartjes steken door een opening naar buiten. Net als bij een gewone groepenkast, maar dan verzegeld.
Mmmm, zoals we vaker merken klopt de info van "leveranciers" niet altijd.... Voor Stedin is het blijkbaar een no-go.

Betekent wel dat ik de (nog te leveren...) M3 in eerste instantie maar niet op 3x16A ga laden, want ik zie dat de vaatwasser i.c.m. de andere gebruikers 's nachts af ten toe toch wel boven de 2100 Watt ( 9A) komt.
 
Last edited:
Echter ze geven aan dat het voor je als klant niets uitmaakt: ook bij een automaat zitten buiten op de kast met de zekeringen geen knoppen. Stedin moet dus zoiezo langskomen om de verzegelde kast open te maken en de automaat te restten. Waarom dat zo was konden ze mij niet uitleggen, behalve dat dit "veiliger" zou zijn. Ook werd mij verteld dat dit niet uniek voor Stedin is, maar landelijk.

Tenzij het verhaal van Stedin niet klopt (van 2 aparte medewerkers gehoord) is het dus wel apart als hier op het forum Nederlanders zijn die aangeven zelf wel de hoofdautomaat te kunnen restten (tenzij ze het zegel hebben verbroken). Misschien werd de groepsautomaat bedoeld?

Mijn dochter heeft een nieuwbouw huis waarbij de 3 fase zekeringen van Stedin gewoon door de gebruiker zijn om te resetten.
(Nee, ik heb het niet over de groepsautomaten.)

Uiteraard zijn deze door de installateur van de bouwer geplaatst en niet door Stedin. Die komt alleen de meter er tussen hangen.
Het zou kunnen zijn dat als Stedin het doet dat ze deze wel verzegelen.
 
Wil je zeggen dat, wanneer je overdag oplaadt, de stroom van je zonnepanelen eerst over 35 m kabel van je schuur naar je meterkast gaat en dan over 2 andere aders in dezelfde 35 m kabel weer terug naar je schuur? Dat lijkt me niet heel efficient. Plus dat je nu niet meer voor 2 x 4 mm2 kunt kiezen. Ik denk zelfs dat het niet mag. Je mag bij mijn weten niet met twee groepen over één kabel, tenzij de automaten in de meterkast fysiek gekoppeld zijn: als de ene tript MOET de ander ook trippen. Maar goed, wat is het nut van deze constructie?

Ook heb ik wat vraagtekens bij het advies om enkel fase te blijven in verband met het afschaffen van de salderingsregeling. Heb hier nog nooit van gehoord. Maar goed, wie ben ik ;-)

Ik heb nu juist voor 2x4mm2 gekozen, dus ik snap niet zo goed wat je bedoelt. De omvormer is in de meterkast met 16A afgezekerd en nog een keer in de garage met 16A. De TWC in de garage met 25A, waarvan ik nu 20A gebruik.
upload_55.jpg

De teruglevering gaat via de meterkast en het verbruik ook. Dat zou ook anders kunnen, de zogenaamde wasmachine-variant. Dus verbruik van de zonnestroom meteen in de garage. Kan ik eens over nadenken, inderdaad minder verliezen.
Voor wat betreft de saldering: dat is toch echt een ding met een 3-fase-aansluiiting. Komt bij dat driefase-omvormers heel veel duurder zijn. En als de salderingsregeling in 2020 afgeschaft is, is verbruik op een andere fase dan op de terugleveringsfase errug onvoordelig. Je betaalt dan ook belasting over de stroom die loopt over de andere fase.
Lees maar: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? - Duurzame Energie & Domotica - GoT
 
Last edited: