Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Net van Tesla schriftelijke bevestiging gehad dat de standaard mannelijke mennekes type 2 direct op de chargeport gaat passen. Ik bestel daarom voor onze tesla en zoë de keba kecontact p20 met vaste kabel (4m).
Dan kun je de bijgeleverde kabels gewoon in de auto laten. Dt lijkt me een veel prettiger oplossing voor iedere dag.
Bovendien is de keba ook geschikt tot 22kW en kost hij maar €780 ex btw ( een type 2 kabel kost alleen al circa €400). Hij is al eerder besproken in dit forum. Ik heb hem bij Bosch Automotive Service Solutions gekocht in Kerkrade. Zie website van keba voor verkoopadressen. Theplugincompany in belgie levert ze ook.

X-Ray : heb je misschien een nummer/adres/url voor die leverancier in Kerkrade ? Ik kan hen niet vinden op google :redface:
 
Hoe ver ben je met je ontwerp? Met je S94 ben je vast binnen 2 maanden aan de beurt.
Met sep-okt heb ik op zich nog wel de tijd, maar die gebruik ik liever om rustig hiervoor een installateur te vinden die dit voor me kan maken.
Of er moet natuurlijk nog iets moois op de markt beschikbaar komen.
En dan hebben we ook nog dat interessante lijntje wat Wido met die TU-student heeft.

EVSE.jpg


Prototype is gebouwd, past in een DIN rail behuizing, heeft aansluitingen voor 230V contactor, RS485 poort voor verbinding met de stroom sensors in de meterkast, RS232 poort voor instellingen. En er komt waarschijnlijk nog een klein 8x2 karakter displaytje op.

Alle EVSE functies werken, verbinding met de CT sensors in de meterkast werkt ook. Dit weekeinde ga ik proberen een goede stroom sturing te maken, zodat de maximale stroom niet boven de ingestelde waarde uitkomt.
De EVSE heeft ook een aansluiting voor de PP pin van de Mennekes stekker, daarmee laat de stekker weten wat de maximale stroom is die door de kabel mag.
Zo kan je niet per ongeluk 32A door een 16A kabel sturen.
 
Voor mijn huidige (roadster) EVSE, gebruik ik inderdaad een extra kWh meter met puls uitgang. De EVSE meet dan de tijd tussen de pulsen.

Ik heb ook een slimme meter met optische poort, maar daar heb ik helaas nog niets bruikbaars uit kunnen halen.
Waarschijnlijk hebben ze deze poort uit gezet.
Maar ik kwam er onlangs achter dat zelfs al kan je de poort uitlezen, deze niet bruikbaar is, omdat je alleen de tellerstanden en het actuele vermogen kan uitlezen.
Niet de stroom per fase.
 
Voor mijn huidige (roadster) EVSE, gebruik ik inderdaad een extra kWh meter met puls uitgang. De EVSE meet dan de tijd tussen de pulsen.

Ik heb ook een slimme meter met optische poort, maar daar heb ik helaas nog niets bruikbaars uit kunnen halen.
Waarschijnlijk hebben ze deze poort uit gezet.
Maar ik kwam er onlangs achter dat zelfs al kan je de poort uitlezen, deze niet bruikbaar is, omdat je alleen de tellerstanden en het actuele vermogen kan uitlezen.
Niet de stroom per fase.
Klopt, dat zag ik dus ook. Daarom heb ik nog een M-Bus meter er achter.

Zie dit document: http://zooi.widodh.nl/got/Dutch_Smart_Meter_Requirements_v2.2_final_P3.pdf

De slimme meter weet de waardes per fase wel degelijk, alleen komt die via P0 niet naar buiten toe. Intern is het allemaal M-Bus en is die data gewoon beschikbaar. Jammer dat ze dat niet naar buiten toe sturen.

Zo kan je bijvoorbeeld ook de voltages niet uitlezen..
 
View attachment 22105

Prototype is gebouwd, past in een DIN rail behuizing, heeft aansluitingen voor 230V contactor, RS485 poort voor verbinding met de stroom sensors in de meterkast, RS232 poort voor instellingen. En er komt waarschijnlijk nog een klein 8x2 karakter displaytje op.

Alle EVSE functies werken, verbinding met de CT sensors in de meterkast werkt ook. Dit weekeinde ga ik proberen een goede stroom sturing te maken, zodat de maximale stroom niet boven de ingestelde waarde uitkomt.
De EVSE heeft ook een aansluiting voor de PP pin van de Mennekes stekker, daarmee laat de stekker weten wat de maximale stroom is die door de kabel mag.
Zo kan je niet per ongeluk 32A door een 16A kabel sturen.
Kijk, het is me in 1 oogopslag helemaal duidelijk, dat ik hier helemaal niets van begrijp.
Zal dus echt een professional nodig hebben of een hele handige student / hobbyist.
Succes met de laatste stukjes.
 
Hoi,
Even een andere vraag (en een opmerking).
kan iemand mij vertellen hoeveel kw de snelladers van the new motion (openbare laadpunten) laden per uur? Ik neem aan dat dat 3 fasen is? Ik twijfel nog tussen 60 en 85, dus als enigszins snel publiek opladen mogelijk is dan is 60 nog een optie.

Overigens viel mij gisteren nog wat leuks op wat wellicht niet iedereen weet. Als je meer dan 10.000 kw/jaar verbruik op je (thuis)aansluiting dan wordt je stroomprijs plotseling heel veel lager. En dus je km-kosten ook.
 
Hoi,
Even een andere vraag (en een opmerking).
kan iemand mij vertellen hoeveel kw de snelladers van the new motion (openbare laadpunten) laden per uur? Ik neem aan dat dat 3 fasen is? Ik twijfel nog tussen 60 en 85, dus als enigszins snel publiek opladen mogelijk is dan is 60 nog een optie.

Overigens viel mij gisteren nog wat leuks op wat wellicht niet iedereen weet. Als je meer dan 10.000 kw/jaar verbruik op je (thuis)aansluiting dan wordt je stroomprijs plotseling heel veel lager. En dus je km-kosten ook.

3 fase 16A met single charger geeft ongeveer 11kw- 50km/uur(home en piblic)
3 fase 32A met twin charger geeft ongeveer 22kw-100km/uur (home en public)
Supercharging geeft momenteel ongeveer 80k- 360km/hr

heb vrijdag nog met Gert-Jan en Buga van het forum gesproken en het komt er op neer dat ik thuis geen home charger nodig heb. enkel de rode mennekes plug met 3 face aansluiting. de intelligentie zit in de kabel die mee met de auto komt.
dus op termijn ga ik misschien gewoon een extra kabel bij kopen om in de auto te laten liggen en de andere in de garage laten zitten.
Ter info: ik heb de 60kw besteld met de supercharge optie.
 
Hoi,
Even een andere vraag (en een opmerking).
kan iemand mij vertellen hoeveel kw de snelladers van the new motion (openbare laadpunten) laden per uur? Ik neem aan dat dat 3 fasen is? Ik twijfel nog tussen 60 en 85, dus als enigszins snel publiek opladen mogelijk is dan is 60 nog een optie.

Overigens viel mij gisteren nog wat leuks op wat wellicht niet iedereen weet. Als je meer dan 10.000 kw/jaar verbruik op je (thuis)aansluiting dan wordt je stroomprijs plotseling heel veel lager. En dus je km-kosten ook.
De snelladers van The New Motion zijn CHAdeMO laders en geen 3-fase wisselspanning aansluitingen.

CHAdeMO is gelijkspanning 50kW, maar daar kan de Model S niet bij opladen. Tesla zou hiervoor een adapter moeten uitbrengen, maar het is nog maar de vraag of die er gaat komen.

De publieke laadpunten van The New Motion, de Lolo levert een zielige 16A 1-fase, dat is dus 3.6kW, daar wordt je ook niet echt blij van.

Enkel de E-Laad palen leveren 3x16A (11kW) en sommige leveren 3x32A (22kW)
 
Ik heb zojuist enige tijd doorgebracht aan de telefoon, terwijl ik de belastingdienst probeerde over te halen mij uit te leggen hoe ik het laden van de auto in rekening kan brengen aan de zaak. Uiteindelijk heb ik als antwoord gekregen dat ik dit in een brief moet vragen aan de belastinginspecteur van mijn regio.

Natuurlijk zou ik in verband met de kosten het liefste werken met een aansluitpunt met een losse meter. Ik vraag me alleen af of ik de kosten in rekening kan brengen als ik geen externe factuur heb.

Ik vraag mij toch af hoe het mogelijk is met duizenden EV's op de weg, dat ik de eerste ben met deze "ingewikkelde" vraag. Het kan toch niet waar zijn dat mijn belastinginspecteur met een ander antwoord komt dan een belastinginspecteur van een andere stad?
 
Ik heb zojuist enige tijd doorgebracht aan de telefoon, terwijl ik de belastingdienst probeerde over te halen mij uit te leggen hoe ik het laden van de auto in rekening kan brengen aan de zaak. Uiteindelijk heb ik als antwoord gekregen dat ik dit in een brief moet vragen aan de belastinginspecteur van mijn regio.

Natuurlijk zou ik in verband met de kosten het liefste werken met een aansluitpunt met een losse meter. Ik vraag me alleen af of ik de kosten in rekening kan brengen als ik geen externe factuur heb.

Ik vraag mij toch af hoe het mogelijk is met duizenden EV's op de weg, dat ik de eerste ben met deze "ingewikkelde" vraag. Het kan toch niet waar zijn dat mijn belastinginspecteur met een ander antwoord komt dan een belastinginspecteur van een andere stad?

Jawel, we hebben gewacht totdat jij ging bellen.
Beetje zoiets als de kat uit de boom kijken....

Serieus : Denk het niet, maar sinds wanneer is bekend dat ambtenaren met elkaar communiceren ? Zal waarschijnlijk nog wel een aantal weken duren voordat ze unaniem hetzelfde lied zingen.
 
Ik heb zojuist enige tijd doorgebracht aan de telefoon, terwijl ik de belastingdienst probeerde over te halen mij uit te leggen hoe ik het laden van de auto in rekening kan brengen aan de zaak. Uiteindelijk heb ik als antwoord gekregen dat ik dit in een brief moet vragen aan de belastinginspecteur van mijn regio.

Natuurlijk zou ik in verband met de kosten het liefste werken met een aansluitpunt met een losse meter. Ik vraag me alleen af of ik de kosten in rekening kan brengen als ik geen externe factuur heb.
Bij loopt dat vlekkeloos via the new motion. Elke maand netjes factuur en de centjes gaan van zakelijke rekening via hun naar prive rekening. Is uiteraard wel een daarvoor geschikte laadpaal nodig.
De lolo die ik nu heb gaat veel te langzaam voor je model S.


Het kan toch niet waar zijn dat mijn belastinginspecteur met een ander antwoord komt dan een belastinginspecteur van een andere stad?
Dat is juist hun specialiteit.
Hun nieuwe slogan is : “ eigenlijk kunnen we het niet maken “
 
Ik heb zojuist enige tijd doorgebracht aan de telefoon, terwijl ik de belastingdienst probeerde over te halen mij uit te leggen hoe ik het laden van de auto in rekening kan brengen aan de zaak. Uiteindelijk heb ik als antwoord gekregen dat ik dit in een brief moet vragen aan de belastinginspecteur van mijn regio.

Natuurlijk zou ik in verband met de kosten het liefste werken met een aansluitpunt met een losse meter. Ik vraag me alleen af of ik de kosten in rekening kan brengen als ik geen externe factuur heb.

Ik vraag mij toch af hoe het mogelijk is met duizenden EV's op de weg, dat ik de eerste ben met deze "ingewikkelde" vraag. Het kan toch niet waar zijn dat mijn belastinginspecteur met een ander antwoord komt dan een belastinginspecteur van een andere stad?
Soms moet je ook gewoon de stoute schoenen aantrekken en het gewoon declareren bij de zaak.

Ik heb een aparte kWh meter waar enkel mijn EVSE achter zit, de kWh's daarvoor breng ik gewoon in rekening bij mijn BV en vraag de BTW er voor terug.

Uiteraard pak ik gewoon het kWh tarief van mijn energie leverancier en belast dat door.
 
Mijn aanvraag voor een laadpaal voor mijn deur is afgewezig omdat ik geen parkeervergunning heb in mijn straat en deze ook niet kan bemachtiging omdat ik beschikking heb over een garage. Leuk, er zit een groot afstand tussen mijn huis en de garage, maar nu zal ik daar een plek moeten huren/kopen en dus ook voor zorgen dat daar een laadpaal wordt gerealiseerd... blehhh
 
Mijn aanvraag voor een laadpaal voor mijn deur is afgewezig omdat ik geen parkeervergunning heb in mijn straat en deze ook niet kan bemachtiging omdat ik beschikking heb over een garage. Leuk, er zit een groot afstand tussen mijn huis en de garage, maar nu zal ik daar een plek moeten huren/kopen en dus ook voor zorgen dat daar een laadpaal wordt gerealiseerd... blehhh
Past de S niet in die garage en kan je daar geen stroom naar toe leggen?