Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoop wel dat je dan de juiste aderdikte hebt als je collega zo een beunhaas blijkt... afstand vanaf je stroompunt naar de Wall connector is essentieel hierin. Ik zou altijd voor een kabel gaan die 50 AMP aankan. Je weet nooit wat de toekomst brengt en iets dikker is altijd beter ongeacht je netaansluiting. Immers, je kan met een zonnepaneel systeem hogere stromen achter je meter krijgen, bijvoorbeeld 3x50 Ampère op een 3x25 netaansluiting. Bedoel dus de som van de panelen en je netaansluiting. Te dun gaat je Tesla stuiteren en kan je voltage problemen krijgen waardoor je laadsnelheid gaat beperken.

Ik heb zelf de aderdikte gekozen en het is 4mm² geworden, inderdaad niet 50A proof, maar tegen die tijd trek ik wel een nieuwe kabel, voor nu is dit voldoende, afstand is max. 15m, wel goed dat je dit aanhaalt, dit wist ik nog niet. Ik ben uitgegaan van de max. 3x25 en wilde hem op 3x16 gaan zetten op de TWC.

Een binnenkabel wil je niet buiten gebruiken! Waarom heb je een binnenkabel aangeschaft?

Sorry, ben niet duidelijk geweest. Ik heb een Ymvk-as grondkabel gekocht 4x4mm². Ik baalde omdat ik op advies van collega ben afgegaan, ik wilde namelijk een 5x4mm² grondkalbel kopen, maar wellicht heb ik hem niet goed begrepen. Met 4-aderige binnenkabel bedoelde ik de binnenkant van de grondkabel. Uiteindelijk heb ik dus gewoon ook op 1 kabel 5 draden alleen zit de aarde niet direct bij de andere maar in de manteling :).

Ik vind het voor een leek wel lastig, wat er allemaal nodig is, zoals de speciale aardlek type B en daarna een krachtgroep met C kar enz.... Geen zorgen ik laat de installatie checken door een elektricien, maar zelf alles trekken enz. is geen probleem. Volgens mij ben ik er nu wel redelijk uit.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
wellicht, gemiste kans. Ik heb de 4mm2 al besteld :)

Als hij de grond in moet, in een rode mantelbuis 35mm leggen... ook makkelijk als nog eens iets erbij miet trekken, gelijk trekkoordje meetrekken dan wel

Is dit echt nodig bij een grondkabel? hij loopt ook langs de gevel van mijn huis, hij gaat niet een pad over of zoiets. Ik trek ook een grondkabel UTP voor de zekerheid mee.Ik zat er overigens wel aan te denken om hem in een 32mm pvc buis te leggen aangezien ik er ook gelijk een grondkabel UTP naar trek. Is 32mm ook goed of moet ik dan rekening houden met warmte en dergelijk en >35mm hanteren?

Bedankt voor alle tip... fijn forum zo. :) en Horta, inderdaad de Type B aardlek de CHINT die ik ook in meerdere andere subfora voorbij heb zien komen. Ik heb ook tips gekregen via tweakers. Op zich zou een DIY voor dit forum niet misstaan want ik ben redelijk handig maar het duizelt mij met alles wat ik nodig heb.

Nu nog wachten op de M3 LR AWD, eind augustus als het goed is. Hopelijk was het alle moeite waard :)

Voor de volledigheid heb ik mijn aansluiting door Stedin laten verzwaren van 1x35A naar 3x25A. een aparte meterkast aangelegd met 12 modules voor de Type B aardlek de krachtstroomgroep C Kar van AEG en daarachter de EASTRON SMD72DR kWh-meter
 
Toen het erop leek dat je geen grondkabel had, was dat de tip.32/35 mm mantelbuis. Overigens is een netwerkkabel geschikt voor in de grond duurder dan een normale shielded FTP kabel en losse mantelbuis. Daar FRP dus shielded is lan je hem gewoon met de stroomkabel meetrekken in dezelfde mantelbuis. Ik zou er altijd nog een trekkoord bij meetrekken.
 
Last edited:
Bij laadpalen met vaste kabels is het m.i. gebruikelijk om bij het instellen van de maximale laadstroom in de regeleenheid al rekening te houden met de capaciteit van de aangesloten kabel. Want die is tenslotte vooraf bekend. Een weerstand in de kabel is dan niet nodig. Alleen bij gebruik van losse kabels (dus bij een paal met een socket) moet de kabel via een weerstand aan de regeleenheid doorgeven wat de max capaciteit van de kabel is, omdat je van te voren niet weet wat voor kabels er voorbij gaan komen. Bij de Smart EVSE modules die je zelf toepast is dat in ieder geval de 'gebruikelijke' gang van zaken. Vraag is natuurlijk even hoe NewMotion dat in haar paal heeft ingeregeld
Niet mee eens: ook in de stekker kant auto wordt zo'n weerstand ingebouwd om aan de auto duidelijk te maken welke capaciteit de kabel heeft. Als die ontbreekt dan gaat de auto uit van een minimale capaciteit.
 
Niet mee eens: ook in de stekker kant auto wordt zo'n weerstand ingebouwd om aan de auto duidelijk te maken welke capaciteit de kabel heeft. Als die ontbreekt dan gaat de auto uit van een minimale capaciteit.
Natuurlijk zit er een weerstand in om de PP van de auto te verbinden met PE. Die weerstand vertelt de auto dat er een laadkabel is aangesloten maar niet wat voor een. En als dat wel zo is dan zou ik heel graag eens een tabelletje willen zien met de verschillende weerstanden voor de verschillende capaciteiten.

Edit -- gevonden denk ik

Screenshot_20190714-003354_Drive.jpg


Blijft raar want de toelichting zegt dat de evse het laden onderbreekt wanneer de waarde overschreden wordt, maar volgens mij kan de evse die weerstand helemaal niet uitlezen. Snap ik niet.
 
Last edited:
Nu mijn M3 in bestelling is ben ik het kijken naar thuisland oplossingen.
Mijn oog is gevallen op de flex charger van TS24 zodat ik niet iets groots aan de muur heb. Maar ik heb ook een 3fase UMC op de kop getikt dus kan ook netjes een CEE outlet in/aan de gevel maken. Dat scheelt wel een berg geld en werkt net zo prima?
 
  • Informative
Reactions: Hans_TM3