Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou gewoon 2 groepen van 16 pakken, zo een "fornuisgroep" deze telt dan mee als 1 groep achter de aardlek. Neem aan dat je per aardlek max 4 groepen hebt. (NEN regels, 4 automaten achter de aardlek) Als je een 32 amp gaat nemen dan moet je rekening houden met de kabeldikte, een aardlek apart voor de 32 amp.

En ik denk niet dat de M3 op 1x32 kan. Ik kan het morgen wel even testen, ik kan 2 fases uitzetten en forceren om 1x32 aan te bieden via een laadpaal. Dit doen wij ook met de Opel Amperá's. Dan zetten we de fase 1 uit aan één kant van de duopaal, om te voorkomen dat er 2 tegelijk op fase 1 staan te lurken. De 2 duo palen ernaast zijn namelijk allemaal anders aangesloten qua fases. Paal 1 = 1=1, 2=2, 3=3 / Paal 2 = 1=2, 2=3, 3=1 / Paal 3 = 1=3, 2=1, 3=2.

Edit/update: Wat hierboven staat van @horta klopt niet, je mag wel een 32 amp na een 40 amp gezekerde aansluiting plaatsen als je ook met 16 amp automaten werkt, als je maar zoals ik aangeef een aardlek per soort automaat hebt met een maximum van 4 per aardlek. Ook denk ik niet dat het klopt wat hij aangeeft qua soort zekeringen. 35 amp is smelt, 40 amp is automaat. Ik denk dus dat jij een 40 amp automaat hebt, wat overeenkomt met een 35 amp smelt. Een smelt zekering kan makkelijk zonder schade 20% overbelast worden met continue belasting. Dus waar ze vroeger 35 amp smelt gebruikte doen ze nu 40 automaat en noemen ze het 35 amp aansluiting bij de netbeheerder. Of ik heb het helemaal mis met jouw situatie...
Ik heb inderdaad 40A automaat. Bedankt voor de feedback. Ben erg benieuwd naar je test.
 
pvh said:
Ja, beetje wazig van mij.... je kan beter een aardlekautomaat B karakteristiek type B gebruiken... type B ivm ook de gelijkstromen en B karakteristiek ivm langere overbelasting mogelijkheid.

Precies wat ik bedoelde met ALAMAT. Maar dan zijn we inmiddels heel ver verwijderd van het oorspronkelijke 'idee' om de groep achter een bestaande aardlek te hangen.

Ik heb een foute alamat hangen (C karakteristiek, type A), maar omdat er alleen een tesla aan hangt (galvanische scheiding) een lager risico mi. Heb wel eens gezocht voor vervanging, maar ben nog geen ALAMAT B of C karakteristiek, type B tegen gekomen (zodat ik drop in replacement kan doen tzt).

Iemand wel ooit?
 
leuk! dank je wel. Altijd leuk dit soort projectjes. Ik ga alles in de meterkast maken en alleen een type wcd aan de gevel waar ik dan mijn kabel in kan prikken. Mijn auto staat niet op eigen terrein, maar op een parkeerplek voor de deur. Het zal ook niet iedere dag gebeuren dat ik hem thuis op ga laden, maar wil wel de mogelijkheid hebben. ik zie overigens net dat ik ook mijn meterkast moet gaan vervangen als ik naar 3 fase ga. Dat had ik even niet verwacht bij een huis uit 2016.
 
Last edited:
Dat is niet de ervaring, en ook niet een betrouwbare bron. Wat wel klopt is dat er 3 fasen worden binnengebracht om omschakeling makkelijk te maken, maar standaard zijn de aansluitingen enkelfase.

Driefase aansluiting is duurder, vandaar dat bouwers er waarschijnlijk vaak voor kiezen om enkelfasig aan te laten sluiten.

(Samplesize 1: ons huis was enkelfase aangesloten (2013), ondanks onze opdracht om het 3 fase te doen ivm 11,2 kW kookplaat, kostte 6 weken extra om de aansluiting om te zetten).
 
Even een korte vraag.
Ik neem aan dat ik een 3x25A aansluiting heb in mijn huis. Kan ik dan straks zonder problemen 3 fase laden tot 11kw met de M3?

Het duizelt mij een beetje.
Foto's bijgevoegd
 

Attachments

  • 20190717_172553.jpg
    20190717_172553.jpg
    256.8 KB · Views: 59
  • 20190717_172717.jpg
    20190717_172717.jpg
    471.6 KB · Views: 47
Dat is niet de ervaring, en ook niet een betrouwbare bron. Wat wel klopt is dat er 3 fasen worden binnengebracht om omschakeling makkelijk te maken, maar standaard zijn de aansluitingen enkelfase.
Driefase aansluiting is duurder, vandaar dat bouwers er waarschijnlijk vaak voor kiezen om enkelfasig aan te laten sluiten.
(Samplesize 1: ons huis was enkelfase aangesloten (2013), ondanks onze opdracht om het 3 fase te doen ivm 11,2 kW kookplaat, kostte 6 weken extra om de aansluiting om te zetten).

Toch lees ik op meerdere websites dat 3 fase aansluiten meer standaard is. Het is n.l. nauwelijks duurder. De netaansluiting/meterhuur voor de gebruiker is gelijk voor 3 en 1 fase. Het totale verschil tussen een 3 fase en 1 fase groepen kast met alles erin is ca €30,- (consumenten prijs en ongeacht het aantal groepen). Het overzetten van mijn 1 fase naar een 3 fase aansluiting inclusief nieuwe 3 fase meter (en nieuwe gasmeter!) koste me slechts €250,- bij de netbeheerder. De groepenkast was al als 3 fase uitgelegd 30 jaar geleden omdat me toen al was verteld dat ik niet zo stom moest zijn om een 1 fase kast te kiezen. Er was n.l. geen prijsverschil tussen de lege kasten. Later een 1 fase groepenkast omzetten naar 3 fase door een installateur gaat je pas echt veel geld kosten. Kosten besparen door vandaag aan de dag een 1 fase aansluiting te kiezen zou wel heel erg kortzichtig zijn van wie dan ook.
 
Ik zal het eens navragen bij wat bevriende architecten. Ik zie echter in nieuwbouw nooit 3 fase, altijd enkelfase tenzij de bovengenoemde uitzonderingen zijn toegepast.

Let op dat de marges op nieuwbouw uitermate klein geweest zijn (als ze al aanwezig waren) en er dus op iedere cent bezuinigd is waar dat kon. Wellicht is het nu anders, maar ik denk dat het bespaar regime nog steeds wordt toegepast. Je vergeet dat er een opslag door de bouwer wordt gezet op de prijs van de netbeheerder, de bouwer wil overal aan verdienen tenslotte. Ook de groepenkast moet anders, er moeten andere, duurdere automaten in. Allemaal $$ (eurotekens gezocht ;))

Er is ook geen reden om 3 fase aansluiting tot standaard te maken. Een normaal huishouden blijft echt wel onder de 8 kW continu verbruik.
 
Heb het even nagekeken en het valt uiteindelijk mee. Moet alleen een nieuwe hoofdschakelaar. Daar sluit ik op elke fase een bestaande ALS aan en in de kast die erbij komt voor alle Smart EVSE attributen zet ik nog een 3e ALS om de bestaande groepen een beetje te verdelen over de fases. Schijnt dat de netbeheerder er niet heel blij van wordt als de last niet een beetje verdeeld is.