Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Onder het menu scherm staat iets over batterij weergegeven in energie of afstand, achter afstand kan je kiezen tussen je typische verbruik of het ideale volgens Tesla
De energie curve heeft niks met het aantal km/u te maken dat je laadt.
Je kunt kiezen tussen 6 soorten verbruik maar dat heeft allemaal geen invloed. Je kunt middelen over de afgelopen 10, 25 of 50 km en aan de hand daarvan aflezen hoeveel km je nog kunt rijden als je op dezelfde voet verder gaat. Ook kun je dan kiezen tussen een gemiddeld en huidig verbruik. Als je hem op 10 km zet en ook b.v. op huidig verbruik kunnen er enorme getallen van km's worden gezien omdat alleen de laatste paar 100 meters worden genomen terwijl je daar misschien veel kan hebben afgeremd. Dat is dus een tamelijk nutteloos getal. Een gemiddelde van de laatste 10, 25 of 50 km geeft wat meer inzicht wat je nog kunt rijden en het gemiddelde verbruik in wh/km links van de curve. Behalve als je in de bergen zit en aan het afdalen bent, dan word je ook weer misleid. Leuk die curve en misschien nuttig als de batterij bijna leeg is en je moet inschatten of je het wel of niet haalt. Verder kun je je eigen rijstijl er in aflezen, zodat je die kunt aanpassen:D!
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Is er niet bij de 3

Oké bedankt. Nu is het (zie foto) ik ben meer als te vrede hoor. Vind het super. Was gewoon benieuwd met hoeveel km per uur de andere laden. Dat was het. Altijd leuk om te vergelijken en weet nu dat het goed zot daarmee. Dankjewel allemaal
 

Attachments

  • CDD1055E-9B79-4CC4-8980-CCB7F5D7515B.jpeg
    CDD1055E-9B79-4CC4-8980-CCB7F5D7515B.jpeg
    739.5 KB · Views: 66
Dan is er toch iets niet helemaal pluis met je bekabeling. Hij gaat naar 16/16 en dan zal je voltage waarschijnlijk omhoog schieten waardoor de Tesla dit wil reguleren en dan weer naar 15 amp schiet om vervolgens in een loop te geraken. Net op het randje van wel/niet goede bekabeling volgens je Tesla dan.
Nee dat ligt volgens mij aan de 680 ohm weerstand die ik gebruik bij de vaste kabel. Bij de losse kabel blijft hij star op 16/16 staan want die gebruikt een 220 ohm weerstand (hoewel dat eigenlijk voor 32A is bedoeld) voor de PP. Dat moet ik nog veranderen en ik ben er vrij zeker van dat het dan over is.
 
  • Informative
Reactions: pvh
Je vergeet alleen dat metingen nooit absoluut zijn maar een meetfout hebben. Zowel de stroom meting als de spanningsmeting zijn relatief onnauwkeurig, je hebt al gauw een meetfout van 3% te pakken. Stroommetingen zijn onnauwkeuriger dan spanningsmetingen als gevolg van de gebruikte technieken.
Zeker, ik ben me daar volledig van bewust. Maar er zijn zoveel toleranties aan te wijzen waarvan je niet weet hoe nauwkeurig wordt gemeten en afgerond naar hele getallen waarvan je allemaal niet weet wat Tesla werkelijk doet dat je daar alle kanten mee op kunt. Dus het lijkt me niet zinnig om ermee te gaan rekenen.
De metingen worden wel tot op 2 cijfers achter de komma via de API doorgegeven.
 
Een vraag van een redelijke leek op dit terrein...

Ik heb sinds vandaag 3 fase 25A aansluiting. Zekeringen B16. Vervolgens zelf twc aangesloten met 5 aderige kabel. (L1 bruin, L2 zwart, L3 grijs, N blauw en GR geel/groen). Rotary switch op 5 (= max 16A) en laadvermogen in Auto op 16A.

Toch laadt de auto maar op 24km/u. Iemand een idee wat ik fout doe?
 
Last edited:
Een vraag van een redelijke leek op dit terrein...

Ik heb sinds vandaag 3 fase 25A aansluiting. Zekeringen B16. Vervolgens zelf twc aangesloten met 5 aderige kabel. (L1 bruin, L2 zwart, L3 grijs, N blauw en GR geel/groen). Rotary switch op 5 (= max 16A) en laadvermogen in Auto op 16A.

Toch laadt de auto maar op 24km/u. Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik mis nog de PP en CP aansluitingen? Zijn die er? Verder kun je bij je batterij op het scherm ook zien hoeveel fasen hij ziet en hoeveel stroom hij meet en wat de netspanning is. Kijk naar de voorbeelden 3 16/16 bij b.v. #7925
 
Zeker, ik ben me daar volledig van bewust. Maar er zijn zoveel toleranties aan te wijzen waarvan je niet weet hoe nauwkeurig wordt gemeten en afgerond naar hele getallen waarvan je allemaal niet weet wat Tesla werkelijk doet dat je daar alle kanten mee op kunt. Dus het lijkt me niet zinnig om ermee te gaan rekenen.
De metingen worden wel tot op 2 cijfers achter de komma via de API doorgegeven.

2 cijfers achter de komma is schijnnauwkeurigheid. Nogmaals, je mag blij zijn met 3% FSD. Dezelfde discussie als met een agent: de sneleid staat tot achter de komma aangegeven! Echter het NMI zegt 3% of 3 km/h onder de 100 km/h. Dat heeft een reden.

@Farlake: beperking ingesteld in de auto?
 
  • Like
Reactions: Farlake
  • Like
Reactions: M.W. and Farlake
Ik mis nog de PP en CP aansluitingen? Zijn die er? Verder kun je bij je batterij op het scherm ook zien hoeveel fasen hij ziet en hoeveel stroom hij meet en wat de netspanning is. Kijk naar de voorbeelden 3 16/16 bij b.v. #7925
CP en PP is alleen tussen de laadpaal en de auto.
Daar is niets aan aan te sluiten als je een lader monteert ;)
 
De auto ziet maar 1 fase 16A. Je hebt de fasen niet goed aangesloten: òf in de TWC, òf in de meterkast (op je alamat of verdeelblok).
Heb je de procedure voor Driefasen 400V met nul gebruikt?
https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439

Ik heb idd de driefasen 400V met nul gebruikt. Maar ik heb L1,L2 en L3 met respectievelijk bruin, zwart en grijs aangesloten zonder te weten hoe dit in de meterkast is gedaan.....zit daar de fout? (En weet je ook hoe het dan wel moet?

Tof overigens dat jullie zo - snel - helpen!!
 
Ik heb idd de driefasen 400V met nul gebruikt. Maar ik heb L1,L2 en L3 met respectievelijk bruin, zwart en grijs aangesloten zonder te weten hoe dit in de meterkast is gedaan.....zit daar de fout? (En weet je ook hoe het dan wel moet?

Tof overigens dat jullie zo - snel - helpen!!
De volgorde van de fasen L1, L2, L3 maakt niet uit voor Tesla, het is geen 3-fase motor. Ik zou even meten of ze alle 3 wel 230V geven tussen de fase en de nul met een multimeter. Mocht je dat niet hebben: spanningszoeker. Wie heeft de meterkast-zijde aangesloten? Ik zou dat deel ook controleren.
 
  • Helpful
Reactions: Farlake
De volgorde van de fasen L1, L2, L3 maakt niet uit voor Tesla, het is geen 3-fase motor. Ik zou even meten of ze alle 3 wel 230V geven tussen de fase en de nul met een multimeter. Mocht je dat niet hebben: spanningszoeker. Wie heeft de meterkast-zijde aangesloten? Ik zou dat deel ook controleren.

Tnx, ik ga meten! De meterkastzijde is aangesloten door elektricien (kWh meter, aardlekautomaat en B16 zekering)...alles geschikt voor 3 fasen (als het goed is )