Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit lijkt me meer in lijn wat je kan verwachten bij een SR+. De 79 km/u van "Maicol" #7893 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wat misschien ook een extra check is, is het maximum aantal km dat bij 100% of 90% SoC wordt gemeld door de batterij. Voor mijn LR/AWD is dat resp. 499 km of 449 km. Dat is in lijn met wat anderen melden.

Mijn Jip “M3SR+“ is het bij 100% 382km.
 
Tnx, ik ga meten! De meterkastzijde is aangesloten door elektricien (kWh meter, aardlekautomaat en B16 zekering)...alles geschikt voor 3 fasen (als het goed is )
Je moet simpel meten tussen 2 fasen en vaststellen dat je daar ca 400 V meet.
Tussen elke twee willekeurige fasen moet die spanning aanwezig zijn. Geldt overal voor Nederland!
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Farlake
Mijn SR+ geeft 71 km/u aan bij 3-fase laden op 16 A.
71 km/u lijkt me na wat laag na info van anderen en mijn berekeningen daarna. Maar je moet in de gaten houden dat je ventilatie systeem uit moet staan ( uitzetten door 3 sec op het ventilatorsymbool te drukken). Die slurpt enkele kilowatten af van je km/u! De plaatselijk en momentane netspanning is ook van belang. Gisterenavond was het bij mij soms 223V en overdag soms 237V. Dat scheelt ca 4 km/u!
 
Last edited:
Bij 90 % is die rond de 340 km bij mijn SR+.

Mijn Jip “M3SR+“ is het bij 100% 382km.

340 km bij 90% SoC is bij 100% SoC 378 km. Verder een 100% opgave van 382 km. Als je dat gemiddeld van ca 380 km toekent aan de batterij van 50 kWh en je laadt typisch met 3 fase 16A-230V = 11,04 kW/u dan doe je daar theoretisch 50 kWh/11,04 = 4,53 uur over zodat je laadt met 380/4,53 = 83,9 km/u als alles in de batterij terecht zou komen. Zelfde rekensommetje voor mijn LR / AWD levert 74,5 kWh/11,04 = 6,75 uur en met mijn 100% SoC van 499km kom je op 499/6,75 = 73,9 km/u. Wat hierin mist is het laadrendement door de verliezen in de converter en het opladen van de batterij. Met 65 km/u die mijn lader gemiddeld zegt te laden kom je dan op 88% rendement voor de LR / AWD. Rekenen we met hetzelfde rendement terug hoeveel km/u geladen wordt in de SR+ dan is dat 73,8 km/u afgerond 74 km/u. We zien 77 km/u op het display bij "Maicol" #7925.
Corrigeer ik nog voor 382 km i.p.v. 380 km en voor 235V i.p.v. 230V dan is het afgerond 76 km/u op 1 km na wat wordt afgelezen.

Let op: voor het aflezen van juiste aantal km/u moet je de ventilatoren uitzetten zodat je er zeker van bent dat er niet gekoeld of verwarmt wordt. Dat verbruik gaat immers eerst nog af van het aantal km/u wat je laadt!

Omdat niet precies duidelijk is hoeveel reserve is meegenomen door Tesla in beide batterijen noch wat het echte rendement is voor beide systemen en met de bijbehorende toleranties op het meetsysteem kunnen we gemakkelijk verschillen in dit soort berekeningen en waarnemingen verklaren. Verder gaan we hier uit van slechts 3 waarnemingen.
 
71 km/u lijkt me na wat laag na info van anderen en mijn berekeningen daarna. Maar je moet in de gaten houden dat je ventilatie systeem uit moet staan ( uitzetten door 3 sec op het ventilatorsymbool te drukken). Die slurpt enkele kilowatten af van je km/u! De plaatselijk en momentane netspanning is ook van belang. Gisterenavond was het bij mij soms 223V en overdag soms 237V. Dat scheelt ca 4 km/u!

Ik denk dat ik al weet waardoor ik die 71 km/u in mijn hoofd heb. Ik heb een foto gemaakt van het scherm terwijl ik in de auto zat, en idd toen was de airco nog aan. Ik laad niet zo vaak thuis dus zal binnenkort eens opnieuw kijken.
 
Ik laat 'gecapped' op 10A, daarmee laad ik 43-45 km/u (LR AWD) tot 90%.
Dat is voor mij ruim voldoende om s'nachts bij te laden en kan ik zonder problemen wasmachine, droger en vaatwasser draaien in de nacht (en betaal ik nachttarief ...)

Ge-extrapoleerd klopt dat wel precies met 74km/u op 16A...
 
y1kOxZyke7B_VpFSChDlq8OKFbs5R9EtMiAwNB16GLmj74n24JKZtfzTcnvQDgmWfuU6smqK3VQV9LAaXeytZWoJyvHDcOuhYL7jv2DCz5MGccLVaEm8bDSOcF3MwA1v80lVkGuRUVAKTCQRUZV0kV2VOgmmcoCQK2E5jiPFehpKPohROFQGyLZjDlcYthai4V2aAlV-VeKm2paDOKMlgFsicoGyvxOwOxlFqeWFE_CT-a9-VnEi8bk8mTxpnwVlkqUCGo8AA90dVeiNNgmR4j3tak8pwHo8y_s_pDtCU5u0uh2NPQAfcwvWkadNLD5KFmkn3CZ1spmIsdQ-PvJiOpPEXxfJkXsmvE81EEkppGZ3E5xPvrztB_r4p0q-qhrzXoGn4DJdl9cXOiTT6fOoEjNGwN_Wsu_KQkZh4tK7qAUYRuEY8sXA-hWKOs4TC7f5b5hlCtXZcHhefrkAlsEDviJesf4j8yuM2rqI-xs50ooGEi8M3a4I_AGOeAq3RhlysRwQ7AbGSl4QdJEuGa6b3qyhNXHAUXFzeJaKyIN2kXnysXsRVVJ1Dx56bAaYffYzqH4-wuPDKe2AuE35s04pAFYxj_Aos4Qy3sHNQ4g6IUzMe04JOwPqCOAWjmZGTkAP3ujfEjvTc0YhqTQMR5v71L8YzgWXoqiRs5ANrGd4Im2L657yu8cGEAMM1uyv84q2V0rxzRO6DlLWrq1heAJxJxCpqQ=w1735-h1301-no
 
EB050306-CC4F-4B03-93C0-7125CD535252.png
Ok - benieuwd naar de uitkomst. Een aardlekautomaat = aardlek en zekeringsautomaat in één. Dus of je hebt 2 dingen: een aardlekschakelaar en een (B16) zekering, of ze zijn gecombineerd in een aardlekautomaat (alamat).

Problem solved!! Heb gemeten en er bleek geen spanning te zitten op de zwarte en grijze draad. Miscommunicatie tussen elektricien en mij. (Op moment van migratie zat er nog een 1 fase laadkastje aangesloten. Dus wel verstandig van elektricien om niet zomaar zwart en grijs aan te sluiten). Inmiddels zwart en grijs ook in de meterkast aangesloten en laden gaat zoals het moet!

Dank voor alle hulp!
 

Attachments

  • FA2A335C-14DD-4086-A5C6-F65CB9D73973.jpeg
    FA2A335C-14DD-4086-A5C6-F65CB9D73973.jpeg
    830 KB · Views: 82
  • Like
Reactions: robertvg
Ik heb je bericht nu een paar keer gelezen maar snap hem niet. Een Maxem is voor mij juist geschikt om 1-2x 11-16kW te leveren op een 3x25A huisaansluiting. Zonder Maxem gaat dat niet werken icm alle andere verbruikers hier in huis.
Je kan zonder Maxem prima met 11 kW laden, dat is 3x16A dus je hebt nog 9A per fase over. Je moet inderdaad echter wel opletten met je andere verbruikers in huis. Dus laden als je inductie wil koken of als je sauna aan moet is niet handig. (Vaatwasser, wasmachine en droger is niet zo'n probleem.) Daardoor wordt de praktische tijd dat je (snel) kan laden verkort tot de momenten dat je geen andere zware verbruikers aan hebt staan; bijv. als je slaapt. Dan is het niet echt praktisch om halverwege die laadtijd de stekker om te moeten hangen in je 2e EV. Dat zou dan midden in de nacht zijn.

Dat ik het met één paal kan is logisch en autotje-wisselen..
Ik kan ook een TMC uitrollen. Maar een heel groot deel van het genot van een EV is elke dag vol (dwz 90%) wegrijden.
Ik zou een Maxem aanschaffen (of zelf nabouwen, stuk goedkoper) en de TWC zo neerzetten dat hij de 2 auto's op de oprit kan bereiken. Dan bij thuiskomst meteen auto 1 laden, dan voor het slapen gaan (bij uitlaten van de hond bijv.) ompluggen in auto 2. Zo kunnen ze beiden dagelijks vol laden. Als dat al nodig is, want ik denk dat mijn vrouw met 1x in de week laden ook wel uit zou komen.

Ik ga eens kijken of 2x TWC op de Maxem geen optie is. Esthetisch en relatief goedkoop
De Maxem simuleert een TWC master, de echte TWC moet op slave worden ingesteld. In de handleiding staat in bijlage B een tekening met 1 master en 3 slaves. Maar praktisch gezien is er geen limiet hoeveel TWC's je met een master aan kan sturen (het 4-byte ID veld kan 4 miljard TWC's aan). Let wel op de de Maxem naast de aanschaf ook maandelijkse kosten rekent.. zonder abonnement doet deze geen load balancing.
 
Je kunt kiezen tussen 6 soorten verbruik maar dat heeft allemaal geen invloed. Je kunt middelen over de afgelopen 10, 25 of 50 km en aan de hand daarvan aflezen hoeveel km je nog kunt rijden als je op dezelfde voet verder gaat. Ook kun je dan kiezen tussen een gemiddeld en huidig verbruik. Als je hem op 10 km zet en ook b.v. op huidig verbruik kunnen er enorme getallen van km's worden gezien omdat alleen de laatste paar 100 meters worden genomen terwijl je daar misschien veel kan hebben afgeremd. Dat is dus een tamelijk nutteloos getal. Een gemiddelde van de laatste 10, 25 of 50 km geeft wat meer inzicht wat je nog kunt rijden en het gemiddelde verbruik in wh/km links van de curve. Behalve als je in de bergen zit en aan het afdalen bent, dan word je ook weer misleid. Leuk die curve en misschien nuttig als de batterij bijna leeg is en je moet inschatten of je het wel of niet haalt. Verder kun je je eigen rijstijl er in aflezen, zodat je die kunt aanpassen:D!
Feitelijk heb je maar 4 waarden. De range op basis van huidig gebruik is bij 10, 25 en 50 km m.i. altijd hetzelfde. Zou ook niet anders kunnen, denk ik. Het is tenslotte het huidige verbruik. ;)
 
  • Like
Reactions: Robipad
Hoi, Als je 2 Tesla's hebt dan heb je al 2x16=32 A per fase nodig, dus voor de auto's 3x32 A (zoals Wim hierboven al aangaf is dat bij 3x 230V). Daar komt dan de rest van huis en de compressor nog bij. In het slechtste geval dus nog 3x32 A voor de compressor (is al 3x64 A) plus de rest van het huis.
Heb je een vaatwasser die 's nachts draait? Een wasmachine die 's nachts draait? Komt er nog 2x 10 A (of meer) bij, gelukkig zijn die enkelfasig, dus volstaat het dan in totaal met iets van 3x80 A. Worst case heb je dus een hele forse verzwaring van je aansluiting nodig.

Of dat 400 V of 230 V wordt gebruikt is niet zo relevant, het gaat om de totale stroom die je nodig hebt.

Je kunt ook eens kijken naar slimmere, loadbalancing laders! Die verlagen de stroom die naar de laders gaat op het moment dat er een andere zware verbruiker (zoals je compressor) bij komt. Dat gaat je aardig in de maximale stroom schelen. De compressor staat niet volcontinu te draaien, net zo min als de wasmachine en/of droger. Dan zou je met 3x50 A wel uit de voeten kunnen, en toch volle auto's iedere dag hebben. Ook kun je je afvragen of je iedere dag je auto's helemaal leeg rijdt, grote kans dat je dat niet doet.

Bekabeling: 4 mm2 is het minimum (let wel op voldoende aders ;))

Bedankt voor de snelle reacties. De woning werd gebouwd in 2002 en ik heb net op de schema's gekeken van de installateur. Van de zekeringkast die in de berging staat naar de garage loopt een VOB 2.5 kabel, dus ik vrees dat dit al onvoldoende is. Tussen de berging en de garage is de keuken en daar loopt een VOB 6 kabel voor het fornuis. Als ik het goed begrijp is krachtvermogen voor de garage al geen optie tenzij de VOB 2.5 kabel vervangen wordt (?), wat geen huzarenstukje is, want dit wil zeggen vloer openbreken en terras openbreken.

De berging bevindt zich aan de voorkant van de woning en tegen deze buitenmuur zal ik dan de wagen parkeren, dit wil zeggen dat dit op een meter van de meter/verdeelkast een charger kan installeren.

De verdeelkast is een Legrand IP40 en ik zie het volgende staan: 63A AC 400V. Dus ik veronderstel dat deze verdeelkast een eventuele verhoging van het vermogen wel aankan.

De elektriciteitsmeter/groepenkast is een ISKRA SOREMA E72FD en ik zie een aansluiting staan van 230V 10 (60) A 50 Hz, en zal dus vervangen moeten worden voor krachtstroom (?) Ik zie echter wel 4 kabels binnenkomen (zwart, bruin, blauw, zwart/wit) in de elektriciteitsmeter/groepenkast en dezelfde 4 kabels lopen naar de verdeelkast.

Ik trek de volgende conclusies:
  • Als ik niets wijzig aan mijn installatie kan ik de Tesla Model 3 laden tegen maximaal 7.4 kW (230V x 1 (fase) x 32 A)
  • Als ik de Tesla Model 3 wil laden tegen 11 kW moet de elektriciteitsmeter/groepenkast aangepast worden naar een 3 fase aansluiting (3 x 16A x 230V = 11 kW), wat het maximum is voor de Tesla Model 3
  • Een Tesla Model 3 laden met krachtvermogen en een 3 fase aansluiting is niet mogelijk wegens de huidige beperkingen van de Tesla Model 3, maar zou wel kunnen in de toekomst (?) Dan kan er in principe geladen worden tegen 400V x 32 A x 3 (fase) (38,4 kW) of theoretisch zelfs hoger
  • Als ik de Tesla Model 3 wil laden aan de garage volstaat de huidige VOB 2.5 kabel (?) en moet ik enkel de elektriciteitsmeter/groepenkast aanpassen naar een 3 fase aansluiting om te kunnen laden tegen 11 kW anders is het laadvermogen beperkt tot 7.4 kW, correct ?
  • Wil ik krachtvermogen (400V) hebben en 32A in de garage dan zal de VOB 2.5 kabel moeten vervangen worden door minstens een VOB 6 kabel, correct? Stel nu dat ik effectief zover ga van de kabel te vervangen, is het dan niet beter om meteen een VOB 10 kabel te gebruiken voor 40A, om een beetje 'future-proof' te zijn?
Ik wil toch nog even benadrukken dat ik geen elektricien ben en dat ik enkel een basis kennis heb dus alvast mijn excuses als ik de terminologie wat door elkaar haal.
 
3 fase aansluiting is per definitie krachtstroom hoor, of dat je nu 3x230 V of 3x 400 V gebruikt. Dat is net hoe je de aansluiting gebruikt (de afnemer bepaalt dat dus, niet de aansluiting). De vraag voor jou is of je een 3x 400 V (ster schakeling, met nulleider) aansluiting kunt krijgen, of dat je 3x 230 V (driehoek schakeling) kunt krijgen. Belgie heeft helaas een zekere reputatie ten aanzien van driehoek geschakelde netwerken.
 
Bedankt voor de snelle reacties. De woning werd gebouwd in 2002 en ik heb net op de schema's gekeken van de installateur. Van de zekeringkast die in de berging staat naar de garage loopt een VOB 2.5 kabel, dus ik vrees dat dit al onvoldoende is.
Afhankelijk van de afstand en de buis waarin de 2,5 mm² gelegd is, kan je mogelijk een 4 mm² door deze buis trekken in de plaats van de 2,5.

G4BR13L said:
De berging bevindt zich aan de voorkant van de woning en tegen deze buitenmuur zal ik dan de wagen parkeren, dit wil zeggen dat dit op een meter van de meter/verdeelkast een charger kan installeren.
Hoe korter de afstand hoe beter!


G4BR13L said:
De elektriciteitsmeter/groepenkast is een ISKRA SOREMA E72FD en ik zie een aansluiting staan van 230V 10 (60) A 50 Hz, en zal dus vervangen moeten worden voor krachtstroom (?) Ik zie echter wel 4 kabels binnenkomen (zwart, bruin, blauw, zwart/wit) in de elektriciteitsmeter/groepenkast en dezelfde 4 kabels lopen naar de verdeelkast.
Als er inderdaad 4 kabels naar je verdeelkast lopen lijkt me dat je wel een 3 fase aansluiting hebt. Kan je een foto plaatsen van de differentieelschakelaar in je verdeelkast? (diegene met een knopje "TEST")

G4BR13L said:
Ik trek de volgende conclusies:
  • Als ik niets wijzig aan mijn installatie kan ik de Tesla Model 3 laden tegen maximaal 7.4 kW (230V x 1 (fase) x 32 A) -> klopt
  • Als ik de Tesla Model 3 wil laden tegen 11 kW moet de elektriciteitsmeter/groepenkast aangepast worden naar een 3 fase aansluiting (3 x 16A x 230V = 11 kW), wat het maximum is voor de Tesla Model 3 ->klopt ook
  • Een Tesla Model 3 laden met krachtvermogen en een 3 fase aansluiting is niet mogelijk wegens de huidige beperkingen van de Tesla Model 3, maar zou wel kunnen in de toekomst (?) Dan kan er in principe geladen worden tegen 400V x 32 A x 3 (fase) (38,4 kW) of theoretisch zelfs hoger
De enige manier om in de toekomst sneller dan 11 kW te laden is als je een DC-laadstation (+/- 5000€) Er is geen plan om via AC sneller te laden. Er is eigenlijk ook geen noodzaak toe, vanwege de snelheid waarmee je nu al kan laden op de model 3 en de beperkingen van de meeste huisaansluitingen.
Ook klopt je berekening niet: 3 fasig vermogen wordt berekend P = U x I x √3 dus 400 * 32 * 1,73 = 22,17 kW.
De interne laders van de Tesla werken ook maar op 3 x 230 V, niet 400 V.
G4BR13L said:
Als ik de Tesla Model 3 wil laden aan de garage volstaat de huidige VOB 2.5 kabel (?) en moet ik enkel de elektriciteitsmeter/groepenkast aanpassen naar een 3 fase aansluiting om te kunnen laden tegen 11 kW anders is het laadvermogen beperkt tot 7.4 kW, correct ?
deels correct. Over de huidige VOB 2.5 zal je geen 32 A kunnen afnemen, dus 230 V x 32 A is niet mogelijk. Hiervoor moet je ook de geleiders verzwaren naar 4 mm².
Voor 3 fase 16 A is de 2.5 mm² wel voldoende, maar je hebt geen geleiders voor de 2e en 3e fase. Sowieso moet er dus iets aangepast worden aan de geleiders richting je garage als je hoger dan 230 V x 13 A wil uitkomen (=gewoon stopcontact).
G4BR13L said:
Wil ik krachtvermogen (400V) hebben en 32A in de garage dan zal de VOB 2.5 kabel moeten vervangen worden door minstens een VOB 6 kabel, correct? Stel nu dat ik effectief zover ga van de kabel te vervangen, is het dan niet beter om meteen een VOB 10 kabel te gebruiken voor 40A, om een beetje 'future-proof' te zijn?
Afhankelijk van de afstand is het zelfs wenselijk, ook omdat je de geleiders continue zal belasten door je auto gedurende enkele uren op te laden.
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Je kan zonder Maxem prima met 11 kW laden, dat is 3x16A dus je hebt nog 9A per fase over. Je moet inderdaad echter wel opletten met je andere verbruikers in huis.
Ik hèb al een Maxem sinds 2015 en dat is maar goed ook met de 18000kWh die ik er doorheen fik elk jaar.

De Maxem simuleert een TWC master, de echte TWC moet op slave worden ingesteld. In de handleiding staat in bijlage B een tekening met 1 master en 3 slaves. Maar praktisch gezien is er geen limiet hoeveel TWC's je met een master aan kan sturen (het 4-byte ID veld kan 4 miljard TWC's aan). Let wel op de de Maxem naast de aanschaf ook maandelijkse kosten rekent.. zonder abonnement doet deze geen load balancing.
Ik ga Cohere even bellen hierover; ze zeggen zelf namelijk 1 TWC maar met wat jij schrijft zou max 3 moeten kunnen (in de handleiding staat max 3 slave TWC's).
 
Nieuw geïnstalleerd laadpunt op het werk: enkel socket tegen de gevel en binnenin de elektronica. Het geheel achter een 40A zekering, 5G6 kabel en voorzien van een Differentieel type B en een kWh-meter. Laden kan aan 32A 3f dus 22 kW. De bediening gebeurt via wifi en daarmee wordt de lader 's avonds en in het weekend ook in "pauze-modus" gezet zodat er niet ongewenst kan geladen worden tijdens onze afwezigheid.
20190725_091526_(800_x_600).jpg 20190725_091612_(800_x_600).jpg 20190722_104332 (1)_(800_x_600) (2).jpg
 
Nieuw geïnstalleerd laadpunt op het werk: enkel socket tegen de gevel en binnenin de elektronica. Het geheel achter een 40A zekering, 5G6 kabel en voorzien van een Differentieel type B en een kWh-meter. Laden kan aan 32A 3f dus 22 kW. De bediening gebeurt via wifi en daarmee wordt de lader 's avonds en in het weekend ook in "pauze-modus" gezet zodat er niet ongewenst kan geladen worden tijdens onze afwezigheid.View attachment 433941 View attachment 433942 View attachment 433943

Je plaatjes werken helaas niet!