Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik heb ook een Tesla Model 3 in bestelling staan en ben opzoek naar info over een thuis laad punt. Heb al best wat van dit forum gelezen, maar ben de info nog niet tegengekomen waar ik naar opzoek ben en ik ben ook zeker geen electronica expert.

Het makkelijkste lijkt het om een TWC aan mijn gevel te maken, maar ik (en met name mijn vrouw) vinden zo'n permanente kabelhaspel niet mooi voor de deur. Ik ben daarom aan het kijken wat er allemaal nodig is om een type 2 socket in de muur te maken (zie post Fivari #7961 hierboven), waar ik mijn M3 kan laden met een losse kabel. Ik zou graag een 3 fase 16A aansluiting die 11kW levert willen maken, waarbij ik alle electronica in de meterkast wil plaatsen. Vooralsnog ziet mijn "boodschappen lijstje" eralsvolgt uit:

- Mennekes Type 2 socket
- 5 x 4 mm voedingskabel tussen socket en EVSE module (ongeveer 4 meter)
- EVSE module (deze zou ik in de meterkast willen plaatsen)
- Relais (geen idee welk type of model)
- Kwh meter voor het verbruk
- 20 ampere groep in groepen kast

Mis ik nog iets in bovenstaand overzicht?

Heeft iemand een soortgelijke installatie gemaakt? Welke onderdelen zijn er toen gebruikt? Wat waren ongeveer de totale kosten?
Alle hulp is welkom!
 
Als je met 3x 16 A gaat laden, waarom benoem je dan een 20 A groep in de meterkast?
Overigens hoort er ook nog een 3-fase type B aardlekschakelaar bij.

En ga je die socket in de muur verwerken? Want dan is het misschien slim om hem in een behuizing te plaatsen zodat hij waterdicht is.

Ik heb nu overigens zelf een samenwerking gemaakt met de Tesla API en mijn domoticasysteem en de laadpaal. De laadpaal kan ik in en uitschakelen vanuit mijn domotica systeem, en ook eventueel het vermogen om te laden verhogen of verlagen. Dit gebruik ik niet aangezien ik eigenlijk alleen maar 's nachts laad.

Nu doet mijn domoticasysteem om 2 uur 's nachts de Tesla API raadplegen om te kijken of en de laadklep open staat, en wat de huidige geladen toestand is van de accu met daarbij ook de gewenste toestand.

Is de laadklep open (Auto aangesloten op laadpaal, maar laadpaal niet actief), dan bereken ik hoe lang het zal duren om de auto op het gewenste niveau te krijgen, en stel aan de hand van die berekening in hoe laat het laden moet starten. Dit om zo dicht mogelijk klaar te zijn bij mijn vertrektijd in de ochtend, zodat de auto onnodig aan het laden en aan het ontladen is in de nacht. Ook als het straks weer wat kouder gaat worden, kan dit misschien handig zijn om in ieder geval de accu een beetje al op temperatuur te krijgen.
 
Niet de EVbox nemen! De ICU Eve mini laat zich loadbalancen indien nodig voor zover ik weet. EVbox is gewoon een dom ding dat laadt op 3x32 A (of wat de auto wil, in jouw geval 16 A per fase). De EVbox is ook een groot, lomp ding. Hier hangt er eentje naast een Zappi, waar de Zappi elegant en een stuk kleiner is en een stuk intelligenter.

Bedankt. Dat was idd ook mijn gevoel. Moet kiezen tussen deze 2 en volgens mij is er idd een loadbalancing optie op de ICU. Nu nog even inventariseren of Eneco zelf als onderdeel van het installatiepakket groepen gaat bijmaken. Wel al 3x25A liggen, maar 8 groepen die allemaal wel in min of meerdere mate in gebruik zijn dus ik vermoed dat ik er wel aantal nieuwe componenten/groepen bij moeten gaan komen (3 fase krachtgroep, en alles wat daaromheen er dan bij moet), maar hoop dat Eneco dit kan regelen in 1x dan.
 
Hoi Tesla rijders,

Ik heb een vraag over thuisladen, en ik denk dat jullie mij vast wel kunnen helpen.

Mijn vriendin gaat voor haar werk een LR AWD model 3 leasen. Hiervoor zal een laadpunt op onze oprit worden geplaatst. So far so good. Maar nu kan ik waarschijnlijk zelf ook voor mijn werk binnenkort een tesla bestellen. Dat zal dan waarschijnlijk een model 3 standaard range plus worden.

De aansluiting die we nu hebben is 3x25 a. Verder heb ik niet zo veel verstand van elektra.

Mijn vriendin rijdt vaak 200-300 km per dag en ik zelf ook altijd 200 km. Dus ze moeten sowieso wel elke dag aan de lader schat ik. Nu zou ik natuurlijk graag willen dat sochtends de autos voldoende zijn opgeladen en de stroom er niet afvliegt als we elektisch koken of was draaien. Ik zie het ook niet zitten om iedere avond in de gaten te houden wanneer ik de kabel moet verwisselen naar de andere auto, een laad punt lijkt me dus niet fijn.

Nu is mijn vraag: kan je 2 tesla's tegelijk laden zonder dat alles eruit klapt? En waar moeten we rekening mee houden met de installatie?

Het liefst heb ik gewoon 1 laadpunt met 2 kabels, dat staat wat netter dan dat er 2 verschillende laadsystemen aan de muur hangen. Bestaan deze?
Voor beide auto's zal de verrekening van de stroom via de leasemaatschappij zijn. Werken deze laders dan ook met pasjes systeem? Anders weet ik natuurlijk niet welke lader voor welke auto wordt gebruikt.

Graag hoor ik jullie ervaring!
 
  • Like
Reactions: balblas
Ik heb zelf een dubbele lader gemaakt. 1x vaste kabel en 1x socket. Zie oa Jullie advies voor laadpunt aan huis

Bedankt! Als ik het goed begrijp moet ik dus een evse module voor de laadpunt(en) hangen. Ik zag in je post ook de fivari vermeld, wat meer kant en klaar is. Deze heeft maar 1 evse maar op de site staat dat je er meerdere laadpunten aan kan hangen. Mag ik vragen waarom je dan 2 evse modules hebt?

En hoe zit het met laadpaal van de lease maatschappij? Bepalen zij watvoor paal je kunt krijgen of heb je daar zelf vrije keus in. (Paal zit in leasebedrag verwerkt)
 
Bedankt! Als ik het goed begrijp moet ik dus een evse module voor de laadpunt(en) hangen. Ik zag in je post ook de fivari vermeld, wat meer kant en klaar is. Deze heeft maar 1 evse maar op de site staat dat je er meerdere laadpunten aan kan hangen. Mag ik vragen waarom je dan 2 evse modules hebt?

En hoe zit het met laadpaal van de lease maatschappij? Bepalen zij watvoor paal je kunt krijgen of heb je daar zelf vrije keus in. (Paal zit in leasebedrag verwerkt)
Een EVSE module kan één laadpunt aansturen. Je kunt ze wel aan elkaar koppelen. Dan verdelen ze samen de beschikbare stroom (mits je ook een sensor box toepast).
 
Een EVSE module kan één laadpunt aansturen. Je kunt ze wel aan elkaar koppelen. Dan verdelen ze samen de beschikbare stroom (mits je ook een sensor box toepast).

Ik weet niet of dat klopt. Volgens mij kan de smartevse (fivari/ratio) op twee manieren loadbalancen:
1. master /slave met een andere smartevse
2. met stroomklemmen en een sensorbox op de netaansluiting.

Voor zover ik weet kunnen ze niet beide tegelijkertijd.





Nu is mijn vraag: kan je 2 tesla's tegelijk laden zonder dat alles eruit klapt? En waar moeten we rekening mee houden met de installatie?

Niet zonder iets te doen aan loadbalancen. Ik heb twee smartevse's gekoppeld en geconfigureerd volgens het "eerste komt eerste maalt" principe. Daarmee kunnen we prima uit de voeten op een 3X16A groep. We rijden ook veel. Enige waar we nu rekening mee moeten houden is de kookplaat. Eerst koken en dan auto inpluggen. Ik ben nog bezig om dat ook ooit eens op te lossen, maar het is minder erg dan het lijkt.

Let bij de installatie op netjes werk en kabels die dik genoeg zijn. Dingen die normaal prima een kwartiertje 16A kunnen verstouwen kunnen flink heet worden na 10 uur stampen.
 
Bedankt! Als ik het goed begrijp moet ik dus een evse module voor de laadpunt(en) hangen. Ik zag in je post ook de fivari vermeld, wat meer kant en klaar is. Deze heeft maar 1 evse maar op de site staat dat je er meerdere laadpunten aan kan hangen. Mag ik vragen waarom je dan 2 evse modules hebt?

En hoe zit het met laadpaal van de lease maatschappij? Bepalen zij watvoor paal je kunt krijgen of heb je daar zelf vrije keus in. (Paal zit in leasebedrag verwerkt)
Als je met Smart EVSE laadmodules gaat werken dan heb je al een "laadpaal". Kwestie van releais en een kabel toevoegen en je laapoplossing is compleet. Eventueel nog een KwH meter toevoegen om je gebruikte stroom te verrekenen met je werkgever.

Je kan je laad oplossing geheel zelf maken of je laat dit aan andere over. Fivari maakt bijv oplossingen geheel op maat. Of je nou 1 oplaad mogelijkheid wenst of 2. Dit kan gewoon door hem geleverd worden. 2 laadpunten is 2 Smart EVSe modules.

Persoonlijk bepaal ik liever zelf mijn oplossing dan dit over te laten aan de leasemaatschappij. Een laadoplossing gaat meestal langer mee dan mijn relatie met een LM. Wellicht kan je lease bedrag omlaag of kan je de bonnentjes van de eigen oplossing of de Fivari oplaad oplossing ingeleverd worden bij de LM?

Met mijn oplossing kan ik nu 2 auto's tegelijk laden zonder bang te zijn dat ik thuis een apparaat ga gebruiken waarmee ik over het maximaal beschikbaar vermogen ga. Geen geplan of pas starten na het koken of zoiets dergelijks. Electrisch rijden is geen beperking en opladen moet dit ook niet worden.

Als je wilt werken met automatische verrekening van de stroom dan zal je moeten gaan werken met een administratieve backoffice en pasjes (iets wat ik dus niet wil, gewoon kabel aansluiten en klaar). Kijk dan eerder naar andere laadpaal oplossingen icm een Maxem bijvoorbeeld.
 
Geen geplan of pas starten na het koken of zoiets dergelijks. Electrisch rijden is geen beperking en opladen moet dit ook niet worden.

Dan ben ik toch benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Ik heb maar 1 krachtstroom groep, en daar zit de kookplaat ook op. Mij lukte het in elk geval niet om beide smartevse's met elkaar te laten loadbalancen EN naar de netaansluiting/kookplaat te laten kijken.

Overigens is het mij in 6 jaar wel 1 keer gelukt een hoofdzekering te laten knallen: auto laden, wasmachine, droger en afwasmachine. Zekering was al wel iets van 30 jaar oud, dus kan ook goed aan leeftijd hebben gelegen.
 
2 EV's, 2 ovens, 3 fase kookplaat, wasmachine, droger, stapeltje servers en geen problemen met klappende hoofdzekeringen... En ook zonder plannen. :)

Beide EV's worden enkelfasig geladen, de ene op 20 A met loadbalancing, de andere op 16 A zonder loadbalancing. Het huis keurig over de 3 fases verdeeld. 3x 25A aansluiting. Kan dus prima. Gister was de piek (gedurende 4 uur) 10 kW van de beschikbare 17,250 kW.

We laden de auto's natuurlijk alleen in de daltijd.
 
Dan ben ik toch benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Ik heb maar 1 krachtstroom groep, en daar zit de kookplaat ook op. Mij lukte het in elk geval niet om beide smartevse's met elkaar te laten loadbalancen EN naar de netaansluiting/kookplaat te laten kijken.

Overigens is het mij in 6 jaar wel 1 keer gelukt een hoofdzekering te laten knallen: auto laden, wasmachine, droger en afwasmachine. Zekering was al wel iets van 30 jaar oud, dus kan ook goed aan leeftijd hebben gelegen.
2 Smart EVSE modules in Master-Slave configuratie icm sensor box achter 3 fase 16A
 
2 EV's, 2 ovens, 3 fase kookplaat, wasmachine, droger, stapeltje servers en geen problemen met klappende hoofdzekeringen... En ook zonder plannen. :)

Beide EV's worden enkelfasig geladen, de ene op 20 A met loadbalancing, de andere op 16 A zonder loadbalancing. Het huis keurig over de 3 fases verdeeld. 3x 25A aansluiting. Kan dus prima. Gister was de piek (gedurende 4 uur) 10 kW van de beschikbare 17,250 kW.
We laden de auto's natuurlijk alleen in de daltijd.
"Alleen in de daluren" is toch puur "geplanned"?
 
Ik weet niet of dat klopt. Volgens mij kan de smartevse (fivari/ratio) op twee manieren loadbalancen:
1. master /slave met een andere smartevse
2. met stroomklemmen en een sensorbox op de netaansluiting.

Voor zover ik weet kunnen ze niet beide tegelijkertijd.
Kan zonder meer. De master weet a.d.h.v. de info van de sensor box hoeveel stroom beschikbaar is en verdeelt deze over de actieve modules (master en/of één of meerdere slaves).

Ik heb twee smartevse's gekoppeld en geconfigureerd volgens het "eerste komt eerste maalt" principe.
Dat zou voor mij dan weer helemaal nieuw zijn. Weet je zeker dat je het niet over OpenEVSE hebt in plaats van SmartEVSE?
 
2 Smart EVSE modules in Master-Slave configuratie icm sensor box achter 3 fase 16A
Ik heb 2 Smart EVSEs in één kast. De ene is enkel fase, de tweede is enkel fase als de eerste actief is en 3 fasen als de eerste inactief is. Beide Smart EVSEs staan hiervoor in slave mode en ik heb een RPI Zero met RS485 interface die de rol van Master over heeft genomen. Deze weet welke fase of fasen door elk van de Smart EVSEs gebruikt worden en stuurt ze afzonderlijk aan, op basis van de output van de Sensor Box.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ok bedankt allemaal. Nu heb ik wat meer achtergrond om met de leasemaatschappij in overleg te gaan! Ik hoop dat het lukt om 1 paal te nemen met 2 stekkers, waarbij we dan met pasjes kunnen laden. Maar dat zal wellicht een uitdaging worden met 2 verschillende LMs.