Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat parallel aangesloten aardlekschakelaars geen DC stroom van de Type B kunnen krijgen. Alleen groepen waar een DC lekstroom van > 6 mA kan optreden moeten type B zijn. Een DC lekstroom van > 6 mA laat de kern van een type A beveiliging in verzadiging gaan waardoor deze niet afschakelt.
 
Ik denk dat het op basis van de recent gewijzigde Europese richtlijn eigenlijk zo zit:
Ofwel heb je een lader die niet meer dan 6 mA DC lekstroom kan genereren. Dan heb je geen aparte aardlek type B nodig en volstaat de aanwezige hoofddifferentieel, ongeacht het type.
Ofwel heeft je lader geen voorziening die verhindert dat er meer dan 6 mA DC lekstroom ontstaat. Dan mag je achter een type A of type AC aardlekschakelaar geen type B installeren. Je zou dan de stroom strikt genomen moeten aftakken voor de hoofddifferentieel als die van type A of AC is of de hoofddifferentieel moeten vervangen door een type B.
De type B aardlekschakelaars die hier voorgesteld worden zijn meestal 30mA-versies. Ik kan uit de technische fiche niet opmaken of dat de afschakelstroom is voor wisselstroom én voor gelijkstroom. Verschilt de afschakelstroom voor gelijkstroom?
Uiteraard safety first maar we moeten ook niet paranoia worden. Neem de kans dat er een DC lekstroom ontstaat via de galvanisch gescheiden laders die in de Tesla ingebouwd zijn? Neem dan de kans dat die DC lekstroom groter is dan 6mA, maar kleiner dan 30 mA? Neem nu de kans dat er op hetzelfde moment een AC lekstroom elders in de woning aanwezig is die er voor het laden niet was en die dus geen aanleiding geeft tot het afschakelen van de hoofddifferentieel omdat die verblind is. En neem dan nog eens de kans dat die lekstroom zich voordoet langs het menselijk lichaam en niet langs een aarding. De vermenigvuldiging van al deze kansen: dat is het risico waarover we praten.
 
  • Like
Reactions: Louter365
Super, toevallig ook een foto of merk/type en prijs?

Hierbij foto's, specs & prijs (ex BTW)

Diff. schakelaar 4P 40A 300mA B: Hager CFB 440E - 630 EUR
Energiemeter, ABB b serie, 1x230vac, 65a, pulse, b (cl 1), steel (mid approved) - 140 EUR
Automaat 6ka - c - 2p - 32a - 2m : Hager MCA 232 - 25 EUR

Totaal installatie 1200 EUR ex BTW (zonder de TWC !)
Ik heb natuurlijk veel te veel betaald, maar alles is professioneel gedaan zonder ik een vinger moest uitsteken...

Installatie is enkelfasig. Momenteel is TWC ingesteld op 25A en laad ik aan 37km/uur. Dat volstaat ruimschoots.
 

Attachments

  • IMG_20190802_115602411.jpg
    IMG_20190802_115602411.jpg
    290.8 KB · Views: 153
  • IMG_20190802_115615713.jpg
    IMG_20190802_115615713.jpg
    300.3 KB · Views: 107
@fivari De aardlekbeveiliging dient aan te spreken bij een AC stroom > 30 mA. Echter, een DC stroom van >6 mA zal in een type A aardlek de afschakeling (kunnen) blokkeren, waardoor de geeiste afschakeling bij 30 mA niet gebeurt. Daarbij is het volstrekt irrelevant of dat die (al dodelijke!) stroom door het lichaam loopt of op een andere manier zijn weg naar aarde vindt.

De type B aardlek schakelt dus uit bij:

> 6 mA DC
en/of bij
>30 mA AC.

Juist de afschakeling bij DC stromen > 6 mA is relevant omdat die afschakeling van aardlekschakelaars blokkeert.

Tesla geeft geen zogenaamde 6 mA verklaring af, dus MOET de aardlek van type B zijn. Er is dus een kans dat de lekstroom uit een Tesla > 6 mA is, ze garanderen immers niet dat het niet kan optreden.

Verder is het toepassen van kansrekening/risicoanalyse in dit soort situaties onzinnig, de wetgever heeft eisen gesteld waar je aan moet voldoen. Ik hoop dat jouw laders voldoen en niet gebaseerd zijn op verkeerde aannames dat het risico niet zo groot is. Verder hoop ik dat je de blijkbare verschillen tussen Belgische en Nederlandse wetgeving hieromtrent in acht neemt.
 
Dat zie ik dus ook niet. Ik snap sowieso niet waarom je aardlekschakelaars zou cascaderen. Heb jij daar een verklaring voor? Komt dat voort uit 'rare' schakelingen/constructies in Belgie? In Nederland kennen we dat niet.

Over de 6 mA: zie bijvoorbeeld de tekst bij Welk type aardlekschakelaar moet ik toepassen? - 123Groepenkast

Edit: de 6 mA komt natuurlijk voort uit het type B stuk, en zal dus niet opgenomen zijn in de overige specificaties van de aardlek. Zie de definitie van type B aardlek.
 
Last edited:
Wat in België zeer courant is, is een hoofddifferentieel 300mA ter bescherming van de volledige thuisinstallatie, aangevuld met een 30 mA voor badkamer en andere vochtige ruimtes. Dat is eigenlijk zelfs verplicht, hoewel ik de mensen wiens woning hieraan niet voldoet de kost niet zou willen geven.
Mijn PV-installatie is dan weer beschermd door een type A hetgeen niet overeenstemt met de regels waarnaar je verwijst.
Het probleem wordt veroorzaakt door het volgende: er is al een type A (of AC) aanwezig als hoofddifferentieel en er komt een laadpaal bij. Aftakken voor de hoofddifferentieel is volgens sommigen niet toegelaten (is interpretatie) en dus zou je de hoofddifferentieel moeten vervangen door een type B want de type B voorzien in de speciaal daarvoor aangelegde lijn naar de lader is ook niet toegelaten.
Maar als de type B uitschakelt bij >6mA DC lekstroom dan kan die wel in de lader worden ingebouwd want die lader garandeert dan dat de DC lekstroom niet hoger zal zijn dan 6 mA. Het is van dat laatste dat ik uitga.
 
Last edited:
(...)
Maar als de type B uitschakelt bij >6mA DC lekstroom dan kan die wel in de lader worden ingebouwd want die lader garandeert dan dat de DC lekstroom niet hoger zal zijn dan 6 mA.

Hier nu over redenerende... Tesla bouwt in zijn Mobile Connector dus wel een bescherming tegen foutstromen van >6mA DC in (net als jij in jouw lader), terwijl Tesla dat in de Wall Connector niet doet. Wat zou daar de reden achter zijn?
 
  • Informative
Reactions: robertvg
In de TWC hoef het niet. In zo'n lader zit geen gelijkrichter van betekenis, dus de DC stroom kan enkel afkomstig zijn van de auto.

Bedenk ik plots: al die voedingen: laptop, andere elektronica, LED-drivers, zelf telefoonladers zijn toch ook mogelijke DC-bronnen.
 
De DC component hoeft niet van de gelijkrichter af te komen. Als er een asymetrische of afgevlakte sinus ontstaat, en dat kan als gevolg van een vreemde belasting op 3 fasen in 1 of meer fasen, dan levert dat een gelijkspanningscomponent op de wisselspanning.

Zoek eens op clipping bij versterkers, daar onstaat ook een gelijkspanningscomponent op een wisselspanning. Dat is een mooi voorbeeld.
 
Er is deze voor 144€. Is al verschillende keren vermeld en aangeraden. 500€ voor zo'n type B is afzetterij.
@fivari: jij zou gewoon die Type B 30mA voor de TWC plaatsen en de algemene 300mA Type A laten zitten, juist? Dan staat het natuurlijk wel in serie wat wordt afgeraden. Of is dit nog altijd beter dan niks doen? Ik ga het mijn elektricien ook vragen, maar wil eerst zelf voldoende op de hoogte zijn.
 
Christophe, Horta schreef, en zo zie ik het ook, dat een Type B afspringt bij 6 mA DC lekstroom. Dus krijg je door de combinatie te maken van de TWC en zo'n voorgeschakelde Type B een configuratie die garandeert dat je niet meer dan 6mA DC lekstroom kan hebben stroomopwaarts van de lader. Die combinatie zou ik zien als "de laadinstallatie". En dus volstaat daarvoor een aardlek van type A. Maar het is een kwestie van interpretatie.
 
Christophe, Horta schreef, en zo zie ik het ook, dat een Type B afspringt bij 6 mA DC lekstroom. Dus krijg je door de combinatie te maken van de TWC en zo'n voorgeschakelde Type B een configuratie die garandeert dat je niet meer dan 6mA DC lekstroom kan hebben stroomopwaarts van de lader. Die combinatie zou ik zien als "de laadinstallatie". En dus volstaat daarvoor een aardlek van type A. Maar het is een kwestie van interpretatie.
De type B schakelt bij een max DC stroom van 6mA af. Als dit de enige aardlekschakelaar na de 300mA type A is, dan is inderdaad ervoor gezorgd dat er niet meer dan 6mA DC stroom door de type A gaat lopen, en dat deze dus niet blind kan worden voor (AC) lekstromen. Mocht een andere groep ook een DC lekstroom veroorzaken (bv als je twee laadpalen hebt, elk beveiligd met een eigen type B aardlek), dan kan er toch een hogere DC lekstroom dan 6mA gaan lopen, en is de 300mA aardlek toch blind geworden, zonder dat de stroom afgeschakeld wordt.
Aangezien elk apparaat kleine lekstromen geeft (zowel AC als DC), zul je bij een serieschakeling van aardlekschakelaars ervoor moeten zorgen dat beide type B zijn.
 
Ik citeer even uit een conversatie met de elektricien die af en toe mijn laadstations installeert:

Volgens ATK (keuringsorganisme en hun visie op het AREI) kan er:
Geen zekeringautomaat afgetakt worden voor de bestaande hoofddiff Type A, in een huishoudelijke omgeving.
Geen gebruikt gemaakt worden van toestellen die geen Cebec keuring hebben.
Enkel een laadtoestel dat garandeert een maximum foutstroom van 6mA DC op net-zijde aangesloten worden achter een type-A diff.


Merk op dat hij het ook heeft over "visie op", interpretatie dus. Maar het zijn wel die mannen die de installatie moeten goedkeuren, dus wordt het een belangrijk interpretatie.
Het eerste punt is duidelijk, hoewel het in dit geval een prima oplossing zou zijn, mag het blijkbaar niet.
Het tweede punt kan volgens mij niet hard gemaakt worden in de Europese context. In de Europese context is men als de dood voor marktbelemmering en dus moet Cebec-keuring volgens mij vervangen worden door Cebec-keuring of gelijkwaardig. Dus een Kema-keur is prima.
Maar ik doel vooral op het laatste punt: volgens het keuringsorganisme kan een laadtoestel dat een maximum foutstroom 6mA DC garandeert (en dus zelf onderbreekt bij een een hogere DC foutstroom) achter een type A diff gemonteerd worden. Dat is precies wat de combinatie van een TWC en zo'n aardlek type B doet.