Dit is enkele keren in dit topic behandeld, een post of 10 terug nog.
OK, point taken, ben maar eens 200 posts terug gaan bladeren. Dit is wat ik vond aan bezwaren tegen een krachtstroomstopcontact met de UMC in plaats van een laadstation:
- De UMC kan nooit meer dan 3x16A=11kW leveren. Da's 50 km/uur. Als je auto geen twin laders hebt is dat sowieso het maximum.
- Sommige laadstations maken smart charging mogelijk, waardoor je niet risico loopt dat de stoppen eruit klappen als je het maximale uit je meterkast wilt halen. Je kan ook de stroom via de auto zelf beperken.
- Sommige (online) laadstations maken rapportages mogelijk. Een kWh-meter kan volstaan als het alleen gaat om het kwartaal of jaarverbruik.
- Laadstation geeft pas spanning wanneer de auto aangekoppeld wordt. Een stopcontact kan gevaarlijk zijn voor kinderen. Eventuele oplossing is een schakelaar.
- Als je UMC meeneemt bij vertrek, betekent dat elke keer kabel oprollen. Gedoe, en in de regen geen pretje. Maar dat geldt voor elke kabel die je thuis gebruikt en ook onderweg wilt gebruiken. Onderweg heb je meer aan een Mennekes-kabel dan aan de UMC. Wil je toch de UMC in de auto hebben, en hem niet elke keer willen op- en uitrollen, dan zal je een tweede UMC moeten kopen. Prijs in de VS $650, weet niet wat de prijs voor de Europese uitvoering zal zijn. Iemand?
- Het aan en afkoppelen van een krachtstroomstekker zou minder gemakkelijk gaan dan een Mennekes stekker (niet gezien op dit forum, maar gehoord van New Motion). Geen punt als je een tweede kabel koopt en thuis laat.
- De UMC zal tegen diefstal en regen ook weer een kastje nodig hebben, lijkt me.
Voordelen:
- De UMC kabel heeft een knopje om klepje van de auto te openen. Met een niet-Tesla kabel zal je de keyfob erbij moeten halen.
- Besparing van een laadstation, of laadstation plus kabel minus extra TMC als je de kabel niet elke keer wilt hoeven meenemen.
Deze oplossing lijkt me zo gek nog niet. Mis ik nog iets?