Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens denk ik niet dat de smart metering zo maar 1000 a 2000 euro gaat kosten. Ik ben vorige week Vrijdag bij Cohere geweest en het lijkt mij niet dat ze zo'n prijs gaan halen, goedkoper denk ik.

Zij vertelde juist dat ze het met de Keba beter voor elkaar kregen. De details laat ik aan hen over :)

Kijk, Genoeg rede voor een Keba station dus.
Alle maters die nodig zijn om verbruik te monitoren kunnen elders worden neergezet.
 
Overigens denk ik niet dat de smart metering zo maar 1000 a 2000 euro gaat kosten. Ik ben vorige week Vrijdag bij Cohere geweest en het lijkt mij niet dat ze zo'n prijs gaan halen, goedkoper denk ik.

Zij vertelde juist dat ze het met de Keba beter voor elkaar kregen. De details laat ik aan hen over :)

Ok.. Ze vertelden dat het doel is om de extra kosten voor de upgrade (en jaarlijkse kosten) voor een zwaardere aansluiting kan terugverdienen. Daar heb ik dan weer deze kosten van afgeleid. Maar wellicht wat kort door de bocht :). Maar met deze aanvullende info ga ik zeker voor de Keba.
 
image.jpg
image.jpg


Keba hangt"
 
Dit is enkele keren in dit topic behandeld, een post of 10 terug nog.

OK, point taken, ben maar eens 200 posts terug gaan bladeren. Dit is wat ik vond aan bezwaren tegen een krachtstroomstopcontact met de UMC in plaats van een laadstation:
- De UMC kan nooit meer dan 3x16A=11kW leveren. Da's 50 km/uur. Als je auto geen twin laders hebt is dat sowieso het maximum.
- Sommige laadstations maken smart charging mogelijk, waardoor je niet risico loopt dat de stoppen eruit klappen als je het maximale uit je meterkast wilt halen. Je kan ook de stroom via de auto zelf beperken.
- Sommige (online) laadstations maken rapportages mogelijk. Een kWh-meter kan volstaan als het alleen gaat om het kwartaal of jaarverbruik.
- Laadstation geeft pas spanning wanneer de auto aangekoppeld wordt. Een stopcontact kan gevaarlijk zijn voor kinderen. Eventuele oplossing is een schakelaar.
- Als je UMC meeneemt bij vertrek, betekent dat elke keer kabel oprollen. Gedoe, en in de regen geen pretje. Maar dat geldt voor elke kabel die je thuis gebruikt en ook onderweg wilt gebruiken. Onderweg heb je meer aan een Mennekes-kabel dan aan de UMC. Wil je toch de UMC in de auto hebben, en hem niet elke keer willen op- en uitrollen, dan zal je een tweede UMC moeten kopen. Prijs in de VS $650, weet niet wat de prijs voor de Europese uitvoering zal zijn. Iemand?
- Het aan en afkoppelen van een krachtstroomstekker zou minder gemakkelijk gaan dan een Mennekes stekker (niet gezien op dit forum, maar gehoord van New Motion). Geen punt als je een tweede kabel koopt en thuis laat.
- De UMC zal tegen diefstal en regen ook weer een kastje nodig hebben, lijkt me.

Voordelen:
- De UMC kabel heeft een knopje om klepje van de auto te openen. Met een niet-Tesla kabel zal je de keyfob erbij moeten halen.
- Besparing van een laadstation, of laadstation plus kabel minus extra TMC als je de kabel niet elke keer wilt hoeven meenemen.

Deze oplossing lijkt me zo gek nog niet. Mis ik nog iets?
 
OK, point taken, ben maar eens 200 posts terug gaan bladeren. Dit is wat ik vond aan bezwaren tegen een krachtstroomstopcontact met de UMC in plaats van een laadstation:
- De UMC kan nooit meer dan 3x16A=11kW leveren. Da's 50 km/uur. Als je auto geen twin laders hebt is dat sowieso het maximum.
- Sommige laadstations maken smart charging mogelijk, waardoor je niet risico loopt dat de stoppen eruit klappen als je het maximale uit je meterkast wilt halen. Je kan ook de stroom via de auto zelf beperken.
- Sommige (online) laadstations maken rapportages mogelijk. Een kWh-meter kan volstaan als het alleen gaat om het kwartaal of jaarverbruik.
- Laadstation geeft pas spanning wanneer de auto aangekoppeld wordt. Een stopcontact kan gevaarlijk zijn voor kinderen. Eventuele oplossing is een schakelaar.
- Als je UMC meeneemt bij vertrek, betekent dat elke keer kabel oprollen. Gedoe, en in de regen geen pretje. Maar dat geldt voor elke kabel die je thuis gebruikt en ook onderweg wilt gebruiken. Onderweg heb je meer aan een Mennekes-kabel dan aan de UMC. Wil je toch de UMC in de auto hebben, en hem niet elke keer willen op- en uitrollen, dan zal je een tweede UMC moeten kopen. Prijs in de VS $650, weet niet wat de prijs voor de Europese uitvoering zal zijn. Iemand?
- Het aan en afkoppelen van een krachtstroomstekker zou minder gemakkelijk gaan dan een Mennekes stekker (niet gezien op dit forum, maar gehoord van New Motion). Geen punt als je een tweede kabel koopt en thuis laat.
- De UMC zal tegen diefstal en regen ook weer een kastje nodig hebben, lijkt me.

Voordelen:
- De UMC kabel heeft een knopje om klepje van de auto te openen. Met een niet-Tesla kabel zal je de keyfob erbij moeten halen.
- Besparing van een laadstation, of laadstation plus kabel minus extra TMC als je de kabel niet elke keer wilt hoeven meenemen.

Deze oplossing lijkt me zo gek nog niet. Mis ik nog iets?
Je vat het goed samen.

Punt van het los halen van een krachtstroomstekker los halen klopt inderdaad, dat is best lastig soms.

Het is uiteindelijk een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Ik ben echter een voorstander van een vast laadstation, al dan niet met vaste kabel.



Ik heb trouwens vandaag bij Tilburg met grote verbazing staan kijken naar het aantal laadstations wat ze daar hebben, bizar!

Buiten een hele berg en binnen ook nog. Ik gok een stuk of 30 in totaal? Zo ver ik weet leveren ze allemaal 2x 3x32A, dus 64A per paal.

Dat is een totaalvermogen van 1.3MW aan laadstations, ik kan het bijna niet geloven. Daar moet een stukje overboeking in zitten. Neemt niet weg, een hele berg vermogen!

Ik zou daar de eerste SuperCharger van Nederland neer zetten.
 
Last edited:
De HPWC zou het klepje automatisch laten openen, dat vind ik wel aantrekkelijk. Maar door Tesla werd me vorige week verteld dat de HPWC zeker niet in oktober beschikbaar zal zijn, advies om zelf een laadstation te regelen.

Voor diegenen die niet over een driefasische aansluiting beschikken zijn er dus voorlopig slechts 3 mogelijkheden ?
1/ KEBA P20 laadstation + type 2/type 2 kabel (laadt maximaal 22 KW per uur indien de Tesla S voorzien is van een Twin Charger)
2/ IEC60309 (blauw) stopcontact 240V/32A + Tesla Mobile Connector met blauwe adapter (laadt maximaal 7,5 KW per uur)
3/ gewoon stopcontact + Tesla Mobile Connector (laadt maximaal 3,1 KW per uur)

Dan zou ik kiezen voor optie 2, in afwachting dat de HPWC van Tesla beschikbaar wordt.
 
ik ben ook al een tijdje druk bezig met uitzoeken van de juiste laadeenheid en heb via SPX solutions in kerkrade bijgaande link ontvangen voor KEBA types.
Bosch catalog - EV Wallbox tethered cable Typ2 32 A EV Wallbox tethered cable Typ2 32 A EH00011A
Zijn volgens mij wel concurrerend geprijsd

SPX had mij deze link ook doorgestuurd, maar kwamen later terug op de prijs. Deze schijnt alleen te gelden voor Daimler dealers, voor ons ligt deze 75 Euro hoger. Laat het a.j.b. even weten als het je wel lukt voor deze prijs te bestellen, want dan ga ik daar ook nog even achteraan.
 
Voor diegenen die niet over een driefasische aansluiting beschikken zijn er dus voorlopig slechts 3 mogelijkheden ?
1/ KEBA P20 laadstation + type 2/type 2 kabel (laadt maximaal 22 KW per uur indien de Tesla S voorzien is van een Twin Charger)
2/ IEC60309 (blauw) stopcontact 240V/32A + Tesla Mobile Connector met blauwe adapter (laadt maximaal 7,5 KW per uur)
3/ gewoon stopcontact + Tesla Mobile Connector (laadt maximaal 3,1 KW per uur)

Dan zou ik kiezen voor optie 2, in afwachting dat de HPWC van Tesla beschikbaar wordt.

Als je geen 3 fase hebt kan je je KEBA ook niet 3 fasig aansluiten en ga je geen 22 kW kunnen gebruiken.

http://www2.produktinfo.conrad.de/d...-INSTALL_HEIMLADESTATION_KEC_P20_TYP1_16A.pdf - Op pagina 26-27 staat uitgelegd hoe je hem mono fasig aansluit.
Je kan dan je ampèrage instellen op 10A - 13A - 16A - 20A - 25A - 32A
Dus een minimum van 2.3 kW en een maximum van 7.3 kW.

Als je maar 1 fase hebt gaat de HPWC ook maar op 1 fase kunnen aangesloten worden en moet je dus net als bij de KEBA rekening houden met de hoofdzekering.
 
Conrad geeft t/m aanstaande maandag 10% korting op alles - dus ook de KEBA's zijn dan wel extra voordelig.

Wie belangstelling heeft PM me en (voorzover nodig) stuur ik je de actiecode.

Ikzelf twijfel nog tussen de Mennekes Comfort met vaste kabel en de Keba - hoor later vandaag de definitieve korting die mijn installateur kan krijgen.
 
Dit gaat 'm dan worden, lijkt me. Samen 44 kW (< 45 kVA). Bedankt voor het meedenken van Widodh en de anderen, ook.

@Widodh: geen idee of het Cohere of een ander wordt via Tesla, had zelf al ooit contact met The New Motion, maar dat vlotte niet zo. Uiteindelijk zit ik via hen en BAM nu rechtstreeks bij Stedin.

Update: inmiddels heb ik bij mijn regionale elektro-installateur aanvullende info gekregen. Met de EV-box oplossing heb je een soort van 'load balancing' (mijn term, slaat verder nergens op), zodat je gerust 2 x 22 kW + 2 x 11 kW palen op één 3 x 63 A aansluiting kunt installeren. Wanneer het gezamenlijke verbruik de 45 kW haalt, wordt er geknepen. Betekent dat je vanuit commercieel oogpunt (zoveel energie verkopen als mogelijk) beter uit bent. Is dit wat men ook wel 'smart charging' noemt, of is dat weer iets anders?

Heb nu het idee dat ik het gewoon door mijn regionaal (030) werkende elektro-mannetje met EV-box laat regelen. Als anderen zijn contactgegevens willen hebben, stuur maar een PM, dan geef ik je de gegevens van Germon wel.