Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, het is enkel maar de NEN 1010 norm, je installatie wordt er op afgekeurd als je deze zou laten keuren en een installateur zou het zo dus niet aanleggen.

:)
Een inspectie heb ik nog nooit gehad. Toen Stedin hier laatst was lagen "ze" iig niet wakker van mijn 25a automaat achter mijn 25 a hoofdzekering.

Laten we wel wezen: wat kan er helemaal gebeuren? Mijn hoofdzekering kan er uit klappen. Dan draai ik voor de kosten op.

Als ik iets over het hoofd zie dan hoor ik het graag.

- note - wel met load balancing, maar dat heeft er m.i. meer mee te maken dat die ene automaat niet de enige automaat is.

- edit - Las je bericht in eerste instantie verkeerd. Heb daarom de zin "Een installateur is er denk ik niet om te keuren." Weg gehaald. Maar hoe dan ook, wie had het over een installateur? ;)
 
Last edited:
Bij een slimme lader heb je een andere voorziening om een overbelasting van de hoofdzekering te voorkomen. Een oplossing die zelfs meer garantie biedt dan de 2/3 regel van het selectiviteitsprincipe. Je mag in dat geval gerust hoger dan 2/3 gaan.
Slimme lader is erg denk ik niet om te voorkomen dat je auto de hoofdzekering overbelast, maar om te voorkomen dat je auto icm kookplaat, jacuzzi, ... etc je hoofdzekering overbelast.

Of de automaat voor je auto wel of niet selectief is heeft hier toch niet veel mee te maken?
 
Blijft lastige materie .... al die kW en Ampere etc. Middelbare school is lang geleden.... :rolleyes:
Theoretisch dus maximaal: 40A x 220/230 (zeg 220) = 8,8kWh.

Het hoeft ook niet per se het goedkoopste. Maar vooral niet onnodig, of onnodig duur.
Enige kosten voor bijv wat gemak is best prettig, maar dan moet dat wel wat opleveren.

Als is het zo lees dan maak ik daaruit op aan opties:
1a - Huidige meterkast zo laten, dus 1x40A. En dan gewoon aan 220 laden, met in mijn hoofd het 'Load Balancen' door in de nacht te laden,
1b - niet aan 220 laden, maar wel TWC/laadpaal installeren en die gebruiken.

2 - 2e meteraansluiting laten plaatsen door energiemaatschappij, om zo de stroom bij te houden. (is dat evt gunstiger dan huidige ombouwen?). Dan heb je in ieder geval een meter voor het verbruik van TWC/laadpaal.

3 - Meterkast ombouwen naar 3x25A. Dan kun je dus 3 fase laden. met bijv TWC of andere laadpaal. Kosten stuk hoger door ombouw meterkast. Misschien nu nog niet nodig. kijkend naar @jheerink: 1250 euro, zonder laadpaal nog.

De vragen die ik erbij heb:
ad 1)
- moet aardlekschakelaar dan opgebouwd?
- begrijp dat ik dan 'groepje' moet (laten) inbouwen, dus bijv 1x 16A of 1x25A of 1x 32A?? zoals @ramonneke zegt?
Wat kost zo een 'groepje'?
IMG_8166.jpg


Laadpalen:
* TWC - 530,- (domme meter)
* EV-Box HomeLine laadpaal type 2 met 6 meter kabel.
- 1 fase 16A (11 kW) - 780,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1080,- met daarbij 4-5 euro excl BTW.
- 3 fase 16A (11 kW) - 1022,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1325,- met abonnement 4-5 euro excl BTW.
* Fivari Smart - 750,- laadpaal' klinkt in theorie best okay, maar ziet er eerlijk gezegd niet uit.
* NewMotion, met bijv abonnement. meerdere opties: met en zonder load balancing, en met en zonder abo.
* EVHub laadpaal type 2 - 16A (3,7kW/11kW) - Zwart. - 500,-
* Ratio Smart Home Box - half slimme meter die load balancing doet zonder abo, en voorzien van een geïntegreerde kWh meter. je hebt een 1 fase en een 3 fase. 3 fase ongeveer 800,- euro.... Klinkt interessant...

dus.... :confused::cool:o_O
https://www.laadpaal24.nl/evhub-laadpaal-type2-16a-3-7-11kw-zwart
 
Laat dat nu net het doel van selectiviteit zijn... Voorkomen dat een combinatie van groepen de hoofdzekering overbelast...
Ik dacht dat selectiviteit er voor moest zorgen dat bij overbelasting / kortsluiting de automaat er uit klapt voordat de hoofdzekering er uit klapt?

Als je 4 automaten van 16 a hebt achter een 25 a hoofdzekering ben je m.i. selectief. Maar is het geen enkel probleem om de hoofdzekering te laten klappen, door elke automaat gelijktijdig met 10 ampere continue te belasten.

Zoals ijj het voorstelt zou dynamic load balancing volgens mij ook flauwekul zijn.

Selectiviteit van beveiligingen

upload_2019-11-17_13-33-5.png
 
Last edited:
@DutchTM3 @fivari Don't shoot the messenger! :)

Natuurlijk hebben jullie gelijk, zeker in combinatie met dynamic loadbalancing.

Zo heb ik al tijden plannen om bij mijn garage box een nieuw aansluitpunt te realiseren . 3x25A met als *enige* verbruiker een laadpaal. Volgens de regels is het dan 25A hoofdzekering -> 16A automaat -> TWC. Het laadpunt doet zelfs niet eens 25A maar 24A. Natuurlijk zou ik daar ook gewoon voor een 25A automaat kiezen. Wel zou ik proberen i.p.v. hoofdzekeringen automaten te laten plaatsen ook al zou dat een meerprijs hebben.

In deze situatie echter is er geen dynamic loadbalancing en is er een zeer gevarieerd aantal groepen. Ik zou mij dan wel aan de selectiviteitsregels houden. Zeker als de TS die 32A niet eens nodig heeft, zelfs 16A is al voldoende dan is 25A al bonus.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Wel zou ik proberen i.p.v. hoofdzekeringen automaten te laten plaatsen ook al zou dat een meerprijs hebben.
Zou ik zeker doen, als dat kan.

In deze situatie echter is er geen dynamic loadbalancing en is er een zeer gevarieerd aantal groepen. Ik zou mij dan wel aan de selectiviteitsregels houden. Zeker als de TS die 32A niet eens nodig heeft, zelfs 16A is al voldoende dan is 25A al bonus.
Wat je in zo'n situatie denk ik moet doen om te overleven is je maximale laadsnelheid afknijpen op 3 x 16. Da's wat anders dan een kleinere automaat plaatsen. Dat gaat nl. niets oplossen.
 
Slimme lader is erg denk ik niet om te voorkomen dat je auto de hoofdzekering overbelast, maar om te voorkomen dat je auto icm kookplaat, jacuzzi, ... etc je hoofdzekering overbelast.

Of de automaat voor je auto wel of niet selectief is heeft hier toch niet veel mee te maken?
Het is niet de automaat die anders is bij een slimme lader. Een slimme lader verlaagt de laadstroom als het nodig is, als er door de hoofdzekering te veel stroom gaat. Stopt het laden zelfs tijdelijk als de overige verbruikers te veel stroom trekken en doet zo precirs wat ook de de selectiviteit beoogt: de hoofdzekering behoeden voor overbelasting. Alleen nog betrouwbaarder dan de selectiviteit het vermag. Als twee groepen 16A, die voldoen aan de selectiviteit, beide 16A trekken dan vliegt de hoofdzekering van 25A er alsnog uit. Niet zo bij een slimme lader.
 
Dat zou inhouden dat de TWC zo ingesteld is dat deze niet overeenkomt met de automaat. Waarom zou je dat niet doen? Als de TWC op 16A staat dan is het ook logisch dat je automaat ook 16A is?
Nergens staat dat automaat niet zwaarder mag zijn dan de het aangesloten apparaat. Min wasmachine zit ook achter 16 a terwijl 10 a voldoende zou zijn. Maar uiteraard kun je dat doen. als je het een goed gevoel geeft om wel selectief te zijn. Maar als het gaat om het ervoor zorgen dat je hoofdzekeringen er niet uit klappen, dan komt het afknijpen van de laadsnelheid eerst. Dat is (onder normale omstandigheden) nl bepalend voor hoe zwaar de hoofdzekeringen belast gaan worden en niet de automaat.
 
Het is niet de automaat die anders is bij een slimme lader. Een slimme lader verlaagt de laadstroom als het nodig is, als er door de hoofdzekering te veel stroom gaat. Stopt het laden zelfs tijdelijk als de overige verbruikers te veel stroom trekken ...
Ik heb mijn eigen dubbele laadpaal met smart charging en load balancing gebouwd, dus ik heb een aardig idee van hoe het werkt ;).

... en doet zo precirs wat ook de de selectiviteit beoogt: de hoofdzekering behoeden voor overbelasting.
Dat denk ik toch niet. Selectiviteit moet er voor zorgen dat bij problemen in één eindgroep die ene eindgroep er uit gaat en niet tegelijk ook de andere eindgroepen die op dezelfde fase(n) zitten.

Alleen nog betrouwbaarder dan de selectiviteit het vermag. Als twee groepen 16A, die voldoen aan de selectiviteit, beide 16A trekken dan vliegt de hoofdzekering van 25A er alsnog uit.
Dat is dus precies wat ik zeg. Selectiviteit helpt helemaal niet om je hoofdzekering te beschermen tegen overbelasting bij normaal (beoogd) gebruik. Dat kan helemaal niet d.m.v. selectiviteit. En als dat wel kon, dan zou je nooit LB nodig hebben.

Maar daar is selectiviteit ook niet voor bedoeld. Als je dat wil doen dan moet je grenzen stellen aan het totaal aantal amperes dat je achter een hoofdzekering mag hangen en niet aan het aantal amperes van een individuele automaat.

8 groepen van 16 ampere achter een 35 ampere hoofdzekering is vrij normaal in een gemiddeld huis. Is volledig selectief maar de kans dat de hoofdzekering er uit vliegt als je als gebruiker niet een beetje oplet is evengoed aanwezig. 1 groep van 25 ampere achter een hoofdzekering van 25 ampere met daarachter een 24 a TWC zal bij normaal gebruik je hoofdzekering er niet uit kunnen vliegen. Terwijl het verre van selectief is.

Die eerste situatie kun je 'fixen' met load balancing. Maar je kunt met load balancing niet voorkomen dat in de tweede situatie de hoofdzekering er uit klapt in geval van een kortsluiting.
 
Last edited:
Zelf denk ik dart het zo zou kunnen zitten:

Bij een station bedoeld voor vaste aansluiting op het net (zoals de TWC) heb je controle over de infrastructuur die achter die vaste aansluiting zit (want die is van jou en elke keer hetzelfde). En kun je er dus zelf voor zorgen dat er een type B achter zit.

Bij een mobiele EVSE (zoals een UMC) heb je geen controle over de infrastructuur die achter het stopcontact zit, want dat stopcontact is wellicht niet van jou en wellicht elke keer een andere.
Ik kon een tijdje geleden kennelijk niet helemaal overbrengen wat ik bedoelde, maar het zouuiteindelijk gaan om het verschil tussen Mode 2 en Mode 3 EVSEs.

Het lijkt me logisch dat je er bij een Mode 2 EVSEs (zoals de UMC) geen cobtrole over hebt of er wel of niet een type B in de aanvoer zit en dat deze dus in de EVSE zelf moet zitten. Voor Mode 3 (zoals de TWC) heb je daar wel controle over. Waarbij je de vrijheid hebt tussen in de meterkast installeren (TWC) of in de EVSE installeren (zoals @fivari denk ik meestal doet).

Charging Infrastructure - an overview | ScienceDirect Topics
 
Blijft lastige materie .... al die kW en Ampere etc. Middelbare school is lang geleden.... :rolleyes:
Theoretisch dus maximaal: 40A x 220/230 (zeg 220) = 8,8kWh.

Het hoeft ook niet per se het goedkoopste. Maar vooral niet onnodig, of onnodig duur.
Enige kosten voor bijv wat gemak is best prettig, maar dan moet dat wel wat opleveren.

Als is het zo lees dan maak ik daaruit op aan opties:
1a - Huidige meterkast zo laten, dus 1x40A. En dan gewoon aan 220 laden, met in mijn hoofd het 'Load Balancen' door in de nacht te laden,
1b - niet aan 220 laden, maar wel TWC/laadpaal installeren en die gebruiken.

2 - 2e meteraansluiting laten plaatsen door energiemaatschappij, om zo de stroom bij te houden. (is dat evt gunstiger dan huidige ombouwen?). Dan heb je in ieder geval een meter voor het verbruik van TWC/laadpaal.

3 - Meterkast ombouwen naar 3x25A. Dan kun je dus 3 fase laden. met bijv TWC of andere laadpaal. Kosten stuk hoger door ombouw meterkast. Misschien nu nog niet nodig. kijkend naar @jheerink : 1250 euro, zonder laadpaal nog.

De vragen die ik erbij heb:
ad 1)
- moet aardlekschakelaar dan opgebouwd?
- begrijp dat ik dan 'groepje' moet (laten) inbouwen, dus bijv 1x 16A of 1x25A of 1x 32A?? zoals @ramonneke zegt?
Wat kost zo een 'groepje'?
[zie foto boven]


Laadpalen:
* TWC - 530,- (domme meter)
* EV-Box HomeLine laadpaal type 2 met 6 meter kabel.
- 1 fase 16A (11 kW) - 780,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1080,- met daarbij 4-5 euro excl BTW.
- 3 fase 16A (11 kW) - 1022,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1325,- met abonnement 4-5 euro excl BTW.
* Fivari Smart - 750,- laadpaal' klinkt in theorie best okay, maar ziet er eerlijk gezegd niet uit.
* NewMotion, met bijv abonnement. meerdere opties: met en zonder load balancing, en met en zonder abo.
* EVHub laadpaal type 2 - 16A (3,7kW/11kW) - Zwart. - 500,-
* Ratio Smart Home Box - half slimme meter die load balancing doet zonder abo, en voorzien van een geïntegreerde kWh meter. je hebt een 1 fase en een 3 fase. 3 fase ongeveer 800,- euro.... Klinkt interessant...

dus.... :confused::cool:o_O

Beetje fout om jezelf te gaan quoten...
Maar ben oprecht benieuwd naar jullie advies, danwel visie.
dank!!
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Mijn advies: ik zou in eerste instantie enkelfasig maar slim laden. Waarschijnlijk is dat voldoende. Aan een extra groep ontsnap je niet, dat is verplicht. Je mag een lader niet op een lijn met andere verbruikers zetten.
Qua lader: neem de Fivari-SMART - die er niet uitziet - maar vraag aan Fivari om hem in een behuizing naar keuze - en die er dus wel uitziet - in te bouwen. Als je dan in de toekomst toch wil overschakelen op 3f en tot 22 kW wil laden, dan kan dat gewoon met dezelfde lader.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: FVO
Beetje fout om jezelf te gaan quoten...
Maar ben oprecht benieuwd naar jullie advies, danwel visie.
dank!!

Een extra meter door energiebedrijf laten installeren zoals optie 2 lijkt mij onnodig duur.
Als je gewoon op een 16A groep wil laden kan je een extra groep erbij laten plaatsen en dan op de
uitgaande verbinding naar je laadpunt/stopcontact een 1fase verbruiks meter laten aansluiten.
Extra groepje kost paar tientjes die 1fase meter ook misschien €30-€40 dus dat zijn de kosten niet
moet je wel nog iets ruimte in je meterkast hebben omdat in te bouwen.
 
Dank @jheerink en @fivari voor het snelle antwoord.

-Klopt het dat de aardlekschakelaar wel moet worden omgebouwd?
-En wat maakt het verschil mbt keus welke groep je laat inbouwen, dus bijv 16A of 25A of 32A - groep?? Zit dat een technisch verhaal achter? Zie dat de palen vaak 16A zijn.

ik ga eens met electricien overleggen.
qua opties lijken Fivari Smart en Ratio Smart Home Box interessant.

en @fivari mening over vormgeving was uiting van smaak en niet negatief bedoeld :D:rolleyes: