Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vermoed dat het geen klap uit maakt. Er wordt DC van gemaakt, en je raadt het al: dat kent geen fases. ;)
Het zal waarschijnlijk zeer weing uitmaken, maar geen klap dat geloof ik niet. Batterijen degraderen harder door hitte. Bij 3 fase laden (V) is het laadvermogen (P) hoger en stroomt er meer stroom (I). De batterij wordt warmer dan bij 1 fase, dat hadden we al geconcludeerd. Dus zou het kunnen dat de batterij ietsjes meer degradeert.
A.d.a.k. bij 1 fase is de batterij wel 10 uur aan het bijladen. Wat voor een effect heeft dat? Dat weet ik dus niet?
 
Ik heb een tijdje geleden ook getwijfeld bij de aanschaf van mijn M3 om thuis over te schakelen naar een 3 fase net maar ben toch blij dat ik dit niet gedaan heb.

Ik heb 1fase 50A zonder neuter die binnenkomt en heb de TWC geïnstalleerd en ingesteld op 1fase 32A. Daarmee laad ik mijn M3 op aan 48km/u of dus 220V x 32A = 7KW.

Ik heb max 50A x 220V = 11KW. Ik heb dus altijd nog 4KW over.

De stroom is nog maar één keer uitgevallen omdat ik alles tegelijk had aangestoken (inductievuur + oven + auto + vaatwas...) en als je weet dat het druk wordt kun je altijd in de auto aangeven dat hij bijvoorbeeld maar max 16A trekt. In elk geval, de auto is altijd volgeladen de volgende dag.

De kostprijs voor het omschakelen naar een 3fase net woog zeker niet op om dan aan 11KW op te laden of dus 70-80km/u (afhankelijk van de voltage in je straat).

Een ander nadeel (bij mij thuis) is dat er in de straat geen neuter ligt. Indien ik ging overschakelen naar een 3 fase net dan konden enkel maar Tesla voertuigen opladen aan mijn laadpaal en geen niet Tesla's. Nu kunnen andere EV merken ook chargen (Volkswagen, Volvo al getest), met een 3 fase zonder neuter ging dit niet gaan.
(in België in nieuwe wijken ligt er wel meestal een neuter in de straat maar in mijn geval dus niet).

O ja ik gebruik deze 1 fasige meter (25 EUR) in mijn kast om mijn verbruik van mijn laadpaal te monitorren om dan de stroom privé door te factureren aan mijn vennootschap:

bol.com | Eastron SDM120D - Enkelfasige kWh-meter met pulsuitgang

fasen.JPG

Capture.JPG
 
Last edited:
Wat bij jou ligt noemen ze een in driehoek geschakeld 3 fase netwerk. Het andere netwerk heet een ster geschakeld netwerk, de nul (of neuter zoals dat in Belgie heet) is dan het sterpunt.

Driehoek geschakelde netwerken kom je vooral in Belgie tegen, zelden in Nederland.
 
Het is geen echte aardlekschakelaar maar een elektronische monitoring die de lader inschakelt als er een lekstroom groter dan 6mA wordt gedetecteerd. Die is te gebuiken in combinatie met een gewone aardlekschakelaar die dan niet langer verblind kan worden door een een DC lekstroom.

Ik hoop dat die de lader UITschakelt bij een lekstroom groter dan 6 mA. ;)
 
M
Een ander nadeel (bij mij thuis) is dat er in de straat geen neuter ligt. Indien ik ging overschakelen naar een 3 fase net dan konden enkel maar Tesla voertuigen opladen aan mijn laadpaal en geen niet Tesla's. Nu kunnen andere EV merken ook chargen (Volkswagen, Volvo al getest), met een 3 fase zonder neuter ging dit niet gaan.
Met de e-tron kan het ook, dat tweefasig laden.
 
Ik heb max 50A x 220V = 11KW. Ik heb dus altijd nog 4KW over.

Dit is niet gangbaar in Nederland. De leveringskosten voor iets anders dan 3x25A of 1x35A/40A (afhankelijk van waar in Nederland) nemen sterk toe. Hier is b.v. 1x40A niet eens een optie.

Bijvoorbeeld Stedin (Rotterdam): Tarieven / Rekenmodule

1x35A / 3x25A = 225,45 / j
3x35A = 899,27 / j
3x50A = 1.310,67 / j


Het gros van huishoudens heeft een 1x35/40A of 3x25A aansluiting. Dat werkt ook allemaal prima tenzij je wellicht de sauna, jacuzzi, boretti en zonnebank allemaal tegelijk wilt gebruiken
 
  • Like
Reactions: horta
Het is geen echte aardlekschakelaar maar een elektronische monitoring die de lader inschakelt als er een lekstroom groter dan 6mA wordt gedetecteerd. Die is te gebuiken in combinatie met een gewone aardlekschakelaar die dan niet langer verblind kan worden door een een DC lekstroom.
Wat is het verschil dan tussen en echte aardlekschakelaars en en niet echte aardlekschakelaars?

Wat je beschrijft IS toch gewoon een aardlekschakelaars?
 
Nieuw hier en wil volgende week M3P bestellen dus echte newbie hier en ook eerste EV.

Kan iemand kort samenvatten wat de mogelijkheden zijn?

Heb je voor thuis te laden altijd TWC nodig? Passen hier andere auto's ook op (cfr Mini, VW)?

Hoe kan ik een teller installeren zodat ik de ladingen van privé kan door factureren aan vennootschap?

Alvast bedankt!
 
Nieuw hier en wil volgende week M3P bestellen dus echte newbie hier en ook eerste EV.

Kan iemand kort samenvatten wat de mogelijkheden zijn?

Heb je voor thuis te laden altijd TWC nodig? Passen hier andere auto's ook op (cfr Mini, VW)?

Hoe kan ik een teller installeren zodat ik de ladingen van privé kan door factureren aan vennootschap?

Alvast bedankt!
Alles wat type 2 als uitgang heeft is mogelijk aks bron, als je maar een neutre hebt (soms in België zijn er nog netwerken zonder).
Bij laden in stopcontact (wordt die adapter nog mee geleverd?) moet je wel zien dat de neutre aan de juiste kant zit. Als dar niet zo is, draden in stopcontact verwisselen of verlengkabel gebruiken die je kan omdraaien (niet met een Belgische pin dus).

Alles wat type 2 als ingang heeft is mogelijk als doel. Mijn vrouw haar Zoe laadt perfect op de TWC.

Ik reken al drie jaar door zonder teller. Ik gebruik mijn verschil in energiefactuur om door te rekenen. Mijn dashboardstand om te tonen dat ik niet overdrijf. Wat wil je bewijzen met een teller? Gans de straat kan achter jouw teller komen laden. Bij brandstof moet je toch ook niets bewijzen. daar geld het briefje/factuur toch ook als bewijs. Je trekt sowieso minder af dan met een ICE.
 
En juist dat briefje / factuur heb je nu niet.
Electriciteitsfactuur vergelijken met de drie van de voorgaande jaren zonder Tesla die constant waren. Duidelijk dat het meerverbruik vd Tesla is.
Ik weet dat het aanvechtbaar is, mar er is ook nog zoiets als een km-teller. Bij vergoeden gebruik privéwagen geldt dit ook. Waarom voor een EV niet?
Ik wacht een opmerking af. Kan dan nog een teller monteren.
 
Electriciteitsfactuur vergelijken met de drie van de voorgaande jaren zonder Tesla die constant waren. Duidelijk dat het meerverbruik vd Tesla is.
Ik weet dat het aanvechtbaar is, mar er is ook nog zoiets als een km-teller. Bij vergoeden gebruik privéwagen geldt dit ook. Waarom voor een EV niet?
Ik wacht een opmerking af. Kan dan nog een teller monteren.
Ik zeg ook niet dat het niet (of wel) kan. Ik zeg alleen dat de vergelijking niet op gaat.