Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik doe mijn beste dit forum te begrijpen, maar het duizelt me.
Ik krijg mijn P85 half november.
3 vragen:
1) welke kabels krijg ik erbij?
2) kan ik hiermee thuis (krachtstroom) en bv bij mijn ouders (gewoon stopcontact) gewoon inpluggen?
3) moet ik extra kabels kopen voor landpalen en zo ja, welke?
Waarschijnlijk zijn deze vragen eerder gesteld, maar ik kan zo snel de antwoorden niet vinden.
 
1) Je krijgt de Tesla Universal Mobile Charger (UMC) bij de auto geleverd. Deze UMC komt met twee verloopstukken 1 voor in standaard stopcontact (Schuko, maximaal 3kW) en 1 voor in krachtstroom stopcontact (CEE16 Rood, maximaal 11kW)
2) Als je thuis de goede krachtstroom stekker hebt (Let op CEE16 Rood is anders dan CEE32 Rood) dan kun je daar gewoon inpluggen. Bij je ouders met gewoon stopcontact kun je met de Schuko verloopstuk uit de voeten, let wel op dat laden dan maar met 3kW gaat.
3) Publieke laadpunten (bij kantoren, langs de weg, parkeergarages etc.) hebben Type 2 (aka Mennekes) stopcontacten, de kabel hiervoor wordt niet standaard bijgeleverd bij de auto maar kun je apart aanschaffen (niet bij Tesla zelf overigens).
 
Ik ben erg benieuwd waar je dat laatste op baseert. Heb je een bron?

Niet anders dan dat het expliciet bij een deel van de metersvermeld staat dat ze MID goedgekeurd zijn / t.b.v. van verrekening. Zie b.v.:
Het MID, oftewel Measuring Instruments Directive, is de nieuwe Europese Meetinstrumenten Richtlijn die o.a. van
toepassing is op kWh meters die voor verrekening toegepast worden.


Eltako kwh-meter 3-fase 4l 65a dsz12d mid (geschikt voor verrekening) 28365612 - 220,63 (incl. btw)


http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.eltako.com%2Ffileadmin%2Fdownloads%2Fnl%2Fbrochure%2F1-fase_en_3-fase_kWh_meters_en_energieverbruikmeter_nl.pdf&ei=eZdIUvfPK8KetAbXyoDoBg&usg=AFQjCNGZxbTTf0993-p3d39oKFd6f35Z2g&bvm=bv.53217764,d.Yms

Ik denk dan 'dat zal er wel niet voor niets bij staan' maar misschien is dat te simpel. Nogmaals zal i.d. praktijk allemaal wel meevallen maar ik maak zelf gewoon elk jaar een fotootje van de meter voor de belastingdienst als ze iets van bewijs willen hebben. Op een één of andere manier trek ik controles aan..
 
Bij mij thuis kwam net de installateur die door Cohere is ingehuurd om mijn KEBA te installeren weer langs om een kleine aanpassing te doen.
Het schijnt dat er een oplaadpunt van een Model S in de fik is gevlogen, hij was binnen 5 minuten weer weg.
Iemand hier met verbrande wenkbrauwen?
Heh? Dat is raar.

Lijkt me niet direct Model S gerelateerd, maar eerder gewoon een foutieve aansluiting.

Een KEBA heeft gewoon een 40A ABB Relais in zich, dus als de juiste bekabeling gebruikt is lijkt me stug dat zoiets fout gaat.
Das knap, ben HEEL benieuwd wat hij dan aangepast heeft?
Ja, ik dus ook!
 
Heh? Dat is raar.

Lijkt me niet direct Model S gerelateerd, maar eerder gewoon een foutieve aansluiting.

Een KEBA heeft gewoon een 40A ABB Relais in zich, dus als de juiste bekabeling gebruikt is lijkt me stug dat zoiets fout gaat.
Ja, ik dus ook!
Dat was mijn station. Aanvankelijk werkte het prima, auto stond op 10A ingesteld. Na upgrade van mijn aansluiting naar 3x35A ben ik op 20A gaan laden. Afgelopen vrijdag wilde het station(Keba p20) echter niet meer dan 13A leveren en hield er na enkele min. helemaal mee op. Ik hoorde het ook beginnen met knetteren, snel de groep uitgezet en het station even opengemaakt. Aansluiting van de 2e en 3e fase gesmolten. Bleek dat de 6mm2 aders in het verkeerde gedeelte van de klemcontacten zaten en dus via een te klein oppervlak contact maakten. Cohere gebeld die zeer adequaat de installateur op vrijdagavond bij mij langs stuurden. Vandaag is er een nieuw station geinstalleerd. Hopelijk nu goed aangesloten (ga k nog even controleren).
 
Het klopt inderdaad dat een van onze installateurs een check heeft gedaan op de aansluiting. Bij een klant van ons met een Keba was per ongeluk de voeding verkeerd aangesloten waardoor het aansluitblok gesmolten was. Er is gelukkig niets in de brand gevolgen en er waren geen verbrande wenkbrouwen o.i.d. :) Deze Keba hebben we direct vervangen.

In de oude installatie handleiding van de Keba stond niet helemaal duidelijk hoe de aansluiting correct uitgevoerd moest worden, waardoor monteurs in sommige gevallen een foutje konden maken. Dit heeft Keba gelukkig aangepast in de nieuwe handleiding en wij hebben dit aan al onze installateurs gecommuniceerd.

We zijn nu snel aan het dubbelchecken bij onze andere klanten of de aansluitingen daar goed zijn. Better safe then sorry!

Michael
Cohere Energy Solutions


Heh? Dat is raar.

Lijkt me niet direct Model S gerelateerd, maar eerder gewoon een foutieve aansluiting.

Een KEBA heeft gewoon een 40A ABB Relais in zich, dus als de juiste bekabeling gebruikt is lijkt me stug dat zoiets fout gaat.
Ja, ik dus ook!


Heh? Dat is raar.

Lijkt me niet direct Model S gerelateerd, maar eerder gewoon een foutieve aansluiting.

Een KEBA heeft gewoon een 40A ABB Relais in zich, dus als de juiste bekabeling gebruikt is lijkt me stug dat zoiets fout gaat.
Ja, ik dus ook!
 
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een eigen laadpaal op gemeente grond?

Ik kan namelijk mijn auto niet voor mijn huis parkeren. Er zit ca. 25 meter stoep tussen. Heb de gemeente gebeld en die geeft aan dat ze graag voorbeelden willen van andere soort gelijke gevallen.
 
Dit weekend naar de de IKEA Gent geweest met de S en net na 12 stond de parking voor de EV's leeg, laden met de type2 kabel @16A. Betaald per sms (in totaal voor €0.75 aan in en uitgaande SMS'en)

Toen we terug kwamen met de boodschappen (rond 16u) was er nog 1 plaatsje vrij (te smal voor een S) voor een EV, de 4 andere waren dus geICEd. Reed er net op dat moment een SUV lang met openstaand raampje met een mompelende bestuurder "zelfs de parking voor elektrische auto's staat vol!" ...
 
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een eigen laadpaal op gemeente grond?
Ik kan namelijk mijn auto niet voor mijn huis parkeren. Er zit ca. 25 meter stoep tussen. Heb de gemeente gebeld en die geeft aan dat ze graag voorbeelden willen van andere soort gelijke gevallen.

Hmm grappig - of juist niet. Zelfde vraag gesteld aan de gemeente Enschede vandaag. Morgen verwacht ik antwoord en hopelijk daarmee duidelijkheid. Drie jaar geleden was Enschede heel trots de eerste gemeente in Twente met een publieke laadpaal (nu ca. 9), maar van enige beleid rondom thuisladen is niets (online) te vinden.

Andere gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht lopen daarbij ver voorop. Ik zou ze die voorbeelden voorhouden. Bijv.
Aanschaf en plaatsing oplaadpunt - Gemeente Amsterdam

Wat ik zo lees komt het meeste beleid (bij straatladen, geen eigen terrein) neer op:
- Geen privé parkeerplekken voor EVs, maar men tracht een publieke EV-only laadplek realiseren binnen ~250m van de woning van de EV-eigenaar;
- Dat betekend dus geen garantie op laden als je buurman ook net een EV gekocht heeft;
- Uitzonderingen in straten met grote parkeerdruk, bijv. met venstertijden zodat er overdag ook anderen mogen parkeren.

Sinds e-laad gestopt is met nieuwe aanvragen (wegens succes?) zal het er niet sneller op gaan.
 
HPWC Tesla EU

Vandaag met Tesla contact gehad over de te verwachte introductie van de EU versie van de HPWC. Deze heeft mijn sterke voorkeur omdat:
  1. Heeft bediening laadklep geïntegreerd in stekker
  2. Heeft een vaste 6m kabel. Andere leveranciers gaan maar tot 4m.
Helaas was de mededeling dat t 1e kwt 2014 kon worden.
 
Het klopt inderdaad dat een van onze installateurs een check heeft gedaan op de aansluiting. Bij een klant van ons met een Keba was per ongeluk de voeding verkeerd aangesloten waardoor het aansluitblok gesmolten was. Er is gelukkig niets in de brand gevolgen en er waren geen verbrande wenkbrouwen o.i.d. :) Deze Keba hebben we direct vervangen.

In de oude installatie handleiding van de Keba stond niet helemaal duidelijk hoe de aansluiting correct uitgevoerd moest worden, waardoor monteurs in sommige gevallen een foutje konden maken. Dit heeft Keba gelukkig aangepast in de nieuwe handleiding en wij hebben dit aan al onze installateurs gecommuniceerd.

We zijn nu snel aan het dubbelchecken bij onze andere klanten of de aansluitingen daar goed zijn. Better safe then sorry!

Michael
Cohere Energy Solutions

Complimenten voor de open, snelle en duidelijke communicatie. Zo hoort het !