Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wil in december met de model S naar Ziggo Dome.
Ziggo Dome zegt zelf geen laadmogelijkheden te hebben.
kent iemand oplaadmogelijkheden in de buurt?
In de Q-Park parkeergarage P21, een paar honderd meter van de Ziggo Dome af, zitten twee oplaadpunten. Hang me er niet aan op of ze operationeel zijn en het moge bekend zijn dat regelmatig niet-EV's dat soort plekken bezet houden, dus geen garantie...
 
Interessant, mijn electricien komt met de volgende optie:
http://www.wallb-e.com/shop/?gclid=CNvb_v-AzroCFRMctAodwxsAZQ

kent iemand deze? ziet er ook wel leuk uit...
Staan wel enkele mooie dingen op. Draagbaar laadstation, instelbaar tot 32A. En enkele kabels tot 10m (zijn wel maar 20A). Mooi, eentje om te bookmarken
Ik moet binnenkort aan een werfkast in de straat gaan laden omdat ze voor mijn deur alles gaan opbreken. Dan is zo'n draagbare lader wel een pluspunt.
 
Last edited:
Ben er uit! Moest ook wel.:eek: 1e advies van installateur was een 3,7kw laadstation voor de Outlander plus 1x laadstation voor een Tesla van 11kw en 1x van 22kw, ivm met de maximale belasting. Nu in overleg met Cohere 2x 22kw met vaste kabel en 1x 22kw zonder kabel icm smart charging controller besteld. 1e Tesla komt volgende week donderdag. 1e laadpunt zonder kabel volgende week vrijdag:wink:. Andere 2 laadstations met 3 weken. Outlander 28 november, 2e Tesla??? Voorlopig 2 laadstations gemaximeerd op 11kw, smart controller wordt begin volgend jaar verwacht.
 
Aansluiten kabel van lader en verbouwen meterkast

Check afgelopen vrijdag zijn de werkzaamheden tot uiterste tevredenheid uitgevoerd.
Via WerkSpot kreeg ik een aanbieding van "Van den Brink Elektrotechniek" niet alleen dacht die bijzonder goed mee over de oplossing, hij kreeg het voor elkaar dat ik nog ruimte over hield in mijn kast.
De foto in de quote beneden van mijn oude post zie je dat ik een hoofdschakelaar wilde en een kleine rails met de meter en de aardlekautomaat erop.

Ik had een offerte aangevraagd bij Huiberts in Veenendaal maar die kwam zoals ik al schreef een beetje extreem hoog uit rond de 850 euro.
Nu bij "Van den Brink" ben ik onder de <250 gebleven met alles aansluiten en heb een nog betere oplossing gekregen (beter als in ik heb ruimte over).

Werkzaamheden:
- Aansluiten van de reeds aanwezige 10mm2 kabel van de lader in de kast
- Verwijderen van de twee kastjes zoals op de foto te zien in mijn oude post..
- Plaatsen van nieuwe hoofdschakelaar 63A
- Plaatsen 2 kastjes 1 met din rail en 1 met hoofdschakelaar
- Inbouwen aardlekautomaat en aansluiten met 10mm2 (reeds aanwezig)
- Inbouwen laadmeter en aansluiten met 10mm2 (reeds aanwezig)
- Verzwaren van de kast met 10mm2 aansluiten van hoofdstop - LaaadMeter - LaadAardlekAutomaat
Uiteindelijk bleek het niet netjes te passen en is de gehele hoofdkast nog een centimeter omhoog verplaatst zodat het netjes aansloot!

Al met al 3.5 uur werk en aanleveren materiaal van de twee kastjes en de hoofdschakelaar. De meter en de aardlekautomaat had ik zelf al liggen.
Totale kosten <250 :) dat was dus meer dan 1/3 goedkoper en ook beter uitgevoerd. In de "dure oplossing" had ik maar 8 units ruimte op de nieuwe dinrail. De opplossing nu opgeleverd heeft dus 12din ruimte waardoor ik nu nog 4 din over heb om eventuele smartcharging modulle te plaatsen.

En zo ziet het resultaat eruit:
foto.JPG


Zeer tevreden dus, en ook prettig verassen over het creatieve en oplossonde vermogen van de monteur "van den Brink."
Mijn eigen kabel was wat aan de korte kant vandaar de schuine montage..

Tot zo ver de update en afronding van mijn aansluiting. Kan van harte aanraden om met werkspot te werken, had zelf nog nooit gedaan maar dit bevalt meer dan goed.
En deze monteur is ook top als je rond utrecht/utrechtse heuvelrug woont.

Wxll
Vandaag de offerte binnen gekregen van de elektriciën.

De kabel zit al in de meterkast klaar om aangesloten te worden (5x 10mm2 grondkabel). De keba is ook al volledig buiten aangesloten.

De klemkast en de hoofdschakelaar wordt vervangen voor een gecombineerde klemkast met hoofdstop(1) en een enkele DIN(2) waarop mijn stroom meter komt(3) en aardlekautomaat(4).
Op deze automaat(4) wordt dan de grondkabel van de autolader aangesloten.
De meterkast kast erboven blijft hetzelfde.
View attachment 33913
De automaat, de meter en de grondkabel zijn al reeds gekocht door mij.
Rest dus alleen nog de twee kastjes en een hoofdschakelaar en klein materiaal.

Op de offerte staan als totale kosten van de opdracht dit te realiseren: €750,- inc BTW
Hiervan zijn €290 ex BTW aan materiaal kosten en 360 ex BTW aan werk

Als ik op internet deze twee kastjes opzoek kom ik rond de €100 euro ex BTW uit aan materiaal kosten.
Holec schakelkast hssde634-s24 (hoofdschakelaar 63a) €65
EATON GROEPENKAST S55 LEEG 220x110H €30
Totaal €95
voor de kastjes


Ik kan mij niet aan de aandacht onttrekken dat het wat fors is in arbeidskosten (360 ex BTW)
en nog forser in de materiaal kosten (€290 ex BTW)
Zover ik weet had ik niet gevraagd om vergulde contacten :tongue:

Ben benieuwd wat jullie mening is, ben ik te zuinige Hollander of zit er wel erg veel ruimte in hier.

Wxll
 
Last edited:
Beste Allemaal,

Ik heb een afspraak om mijn Tesla op te halen opd e 18de, helaas kan er door Tesla niet met zekerheid worden aangegeven of ik een rode stakker (3x16A) bij de auto geleverd ga krijgen, deze heb ik mijn thuis situatie wel nodig om de auto zo snel mogelijk op te laden. Is er iemand die deze stekker aan mij wil lenen tot ik de mijne binnenkrijgen en ik deze dan weer teruggeef, of is er iemand die hem wil verkopen??

Alvast bedankt,

Wouter.
 
Beste Allemaal,

Ik heb een afspraak om mijn Tesla op te halen opd e 18de, helaas kan er door Tesla niet met zekerheid worden aangegeven of ik een rode stakker (3x16A) bij de auto geleverd ga krijgen, deze heb ik mijn thuis situatie wel nodig om de auto zo snel mogelijk op te laden. Is er iemand die deze stekker aan mij wil lenen tot ik de mijne binnenkrijgen en ik deze dan weer teruggeef, of is er iemand die hem wil verkopen??

Alvast bedankt,

Wouter.
Mijn collega en ik hebben er beide een, maar we gebruiken ze bijna nooit. Eigenlijk echt nooit.

We kunnen er prima eentje missen totdat jij die van jou geleverd krijgt.

Uiteraard wel blijven pushen bij Tesla, want zij moeten hem wel leveren ;)
 
Mijn collega en ik hebben er beide een, maar we gebruiken ze bijna nooit. Eigenlijk echt nooit.

We kunnen er prima eentje missen totdat jij die van jou geleverd krijgt.

Uiteraard wel blijven pushen bij Tesla, want zij moeten hem wel leveren ;)

Top, zeker blijf ik druk zetten op hun.... ik wil er ook wel statiegeld op betalen ;-))) Zal ik je even een PM sturen met mijn gegevens zodat we elkaar even direct kunnen bellen/mailen?

Mvg,

Wouter.
 
Heb gisteren mijn auto opgehaald. Een prachtige ervaring die nog niet snel zal gaan vervelen, zowel de stille, soepele, krachtige aandrijving als de lekkere, mooie, gemakkelijke bediening via de twee schermen.

Nog geen 3x16A lader (trouwens, de rode verloopstekker ook nog niet gehad), dus eerst maar eens vannacht aan de bestaande Ampera-lolo gehangen. Wie schetst mijn verbazing: de Tesla beperkt zich tot 13A ipv 16A! Wie heeft dezelfde ervaring?
 
Goedemiddag,

Binnenkort behoor ik hopelijk ook tot de gelukkigen dat ik de S op mag halen!
Korte vraag; wil graag maximaal kunnen laden (hebben hier toch grotere (3x50a) hoofdaansluiting ivm de zaak)
Dus dat moet voldoende zijn. Verder heb ik een 10mm2 kabel liggen en een aparte c40 groep. Dat leek me voldoende?
Alleen welke stekkerverbinding vanaf de 10mm2 kabel naar de S heb ik nu nodig om ook daadwerkelijk de 22kw te kunnen gaan halen?
(dacht gewoon met een rode stekker af te kunnen?) Word die kabel standaard meegeleverd?
Kwam in verwarring door; http://www.teslamotors.com/nl_NL/charging#/calculator

Alvast dank voor de reacties!
 
Regelgeving en technisch beveiligd: hoger dan 11kW lukt alleen als de auto een stuursignaaltje krijgt vanaf het laadpunt. Dat lukt dus nooit met een rode stekker.
Is ook maar goed ook!

Ik ben nog steeds van mening dat Tesla de UMC niet had moeten mee leveren, maar een type 2 kabel in plaats daar van. Een EV laad je op aan een laadpunt, niet aan een Rode CEE.

Ik heb daar een behoorlijke motivatie voor, maar die ben ik in een blogpost uiteen aan het zetten (geef me even, nogal druk). Belangrijkste redenen:

- Veiligheid
- Gemak
- Uniformiteit
- Voorbereid op de toekomst