Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager

This site may earn commission on affiliate links.
E3A9B69E-BC05-49EA-91E8-5927F432469D.jpeg
B2E9F5C2-1DB6-477D-A06F-CAB0F1739053.jpeg
 
Daar ben ik ook benieuwd naar, vooral als we ermee om reis in Engeland.
Het schijnt per SC af te hangen hoeveel ruimte je hebt.
Ik zal binnenkort even gaan testen in een SC in de buurt.
Bij de SuC in Oosterhout al geen probleem maar was wel nipt, maar ik denk ook dat het afhangt van SuC tot SuC.
 

Attachments

  • y4STbehiTZ6qilt90Hp3%Q.jpg
    y4STbehiTZ6qilt90Hp3%Q.jpg
    643.4 KB · Views: 195
  • FpcfmCesSY6Xo1AJPq3%pA.jpg
    FpcfmCesSY6Xo1AJPq3%pA.jpg
    692.5 KB · Views: 149
  • R%ofx7x+RNe7wzoCmTqM9g.jpg
    R%ofx7x+RNe7wzoCmTqM9g.jpg
    452.5 KB · Views: 132
  • Informative
Reactions: GPMX
Kort vraagje:
Wat is de maximale kogeldruk voor een Model X (met de af-fabriek geleverde afneembare trekhaak)?

Wij zijn van plan een fietsdrager te kopen (Thule Easyfold XT2) voor onze, nog aan te schaffen, elektrische fietsen (plusminus 20-21kg/stuk zonder accu).
 
Kort vraagje:
Wat is de maximale kogeldruk voor een Model X (met de af-fabriek geleverde afneembare trekhaak)?

Wij zijn van plan een fietsdrager te kopen (Thule Easyfold XT2) voor onze, nog aan te schaffen, elektrische fietsen (plusminus 20-21kg/stuk zonder accu).
Uit mijn hoofd: 54kg. Het staat in de manual.
Behalve de fietsen moet je het gewicht van de fietsendrager zelf ook meerekenen.
 
Uit mijn hoofd: 54kg. Het staat in de manual.
Behalve de fietsen moet je het gewicht van de fietsendrager zelf ook meerekenen.
Thanks, 54kg heb ik ook ergens zien staan, maar leek mij een beetje aan de lage kant. (Onze vorige wagen had nl. iets van 75kg)
Dat wordt dus even rekenen of fietsen plus drager binnen de 54kg kunnen.
 
Ik zat nog even in de handleiding te bladeren (soms heb je van die momenten), wat mij opvalt op pagina 96 geeft Tesla aan dat de maximale kogeldruk 54kg is voor als je een fietsdrager gebruikt. Op pagina 97 is de maximale kogeldruk 90kg als je een aanhanger aan je trekhaak hangt. Weet iemand waarom er voor een fietsdrager en voor een aanhanger verschillende waardes gelden. Zoals het in de handleiding staat klinkt het mij niet erg logisch.
 
Na wat puzzelen zojuist, volgens mij, de lichtste trekhaakfietsdrager voor onze elektrische fietsen gekocht. De Uebler F22, weegt 12,4kg (bij de fietsenwinkel aan de weegschaal gehangen. Het is een “fixed” model, dat betekent als die erop zit, dan kan je niet meer de kofferbak openen. Dat maakt hem meteen ook een stuk lichter dan de “flex” modellen. De fietsdrager zelf is op te vouwen toen een redelijk compact pakketje. Qua prijs scheelt het bestwel met een Thule Easyfold XT2 (verschil: kleine 300 euro).
 
Opgegeven aanhangermassa geremd en/of ongeremd 0kg dwz geen aanhanger!.Trouwens als maximale kogeldruk 0kg bedraagt dan mag er zelfs geen fietsendrager op. Ook niet in Nederland:
ANWB - Experts
Beetje hele late reactie maar volgens mij klopt dit verhaal van de ANWB niet. Om te beginnen vermeld de typegoedkeuring bij mijn weten helemaal geen maximale kogeldruk. Deze staat, net als de maximale daklast, alleen in het instructieboekje van de auto. Bij het trekkeb van een aanhanger zul je er wel rekening mee moeten houden. Maar in de wettekst die gaat over het gebruik van lastdragers op de trekhaak (https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20, Artikel 5.18.7) staat dat je rekening moet houden met de maximale capaciteit van de toegepast trekhaak. Er wordt niets gezegd over de door de fabrikant van de auto vermeldde maximale kogeldruk:

upload_2019-8-10_20-13-38.png


Terwijl in de tekst die gaat over dak dragers wel expliciet wordt verwezen naar de opgave door de fabrikant van de auto:

upload_2019-8-10_20-16-3.png
 
Na wat puzzelen zojuist, volgens mij, de lichtste trekhaakfietsdrager voor onze elektrische fietsen gekocht. De Uebler F22, weegt 12,4kg (bij de fietsenwinkel aan de weegschaal gehangen. Het is een “fixed” model, dat betekent als die erop zit, dan kan je niet meer de kofferbak openen. Dat maakt hem meteen ook een stuk lichter dan de “flex” modellen. De fietsdrager zelf is op te vouwen toen een redelijk compact pakketje. Qua prijs scheelt het bestwel met een Thule Easyfold XT2 (verschil: kleine 300 euro).
Dat kantelen van de fietsendrager, zodat de achterklep open kan, heb ik wel veel gemak van, moet ik eerlijk zeggen.
Ik vind het de meerprijs waard.
 
Dat is zo, maar in mijn geval moet ik dan eerst een kinderstoel eruit halen. Veel gedoe. Even kantelen van het fietsenrek is dan toch een fijn gemak.
Wij hebben geen kinderstoel (en ook geen bijbehorend kind) ;) . Spullen waar we direct bij willen, zoals koelbox, staat/ligt op de achterbank, voor de rest is het inderdaad de rugleuning een stukkie naar voren en pakken wat je moet hebben, mocht dat nodig zijn.
 
Na wat puzzelen zojuist, volgens mij, de lichtste trekhaakfietsdrager voor onze elektrische fietsen gekocht. De Uebler F22, weegt 12,4kg (bij de fietsenwinkel aan de weegschaal gehangen. Het is een “fixed” model, dat betekent als die erop zit, dan kan je niet meer de kofferbak openen. Dat maakt hem meteen ook een stuk lichter dan de “flex” modellen. De fietsdrager zelf is op te vouwen toen een redelijk compact pakketje. Qua prijs scheelt het bestwel met een Thule Easyfold XT2 (verschil: kleine 300 euro).
Waarom de lichtste? Zou die 5 à 10 kg iets uitmaken op een combinatie van +2000kg? Denk dat vooral de luchtweerstand een issue is voor de Tesla. Zeker de mandjes, fietszakken, iphone houders, kinderstoeltjes er af halen.
 
Klopt, maximale kogeldruk is 54kg (verticaal gemeten). Natuurlijk kan er meer op, ik denk zelfs dat Tesla gewoon 70/75kg typegoedkeuring had kunnen vragen gezien het gewicht van de wagen icm luchtvering.
Alleen de typegoedkeuring is nu afgegeven 54kg. Mocht je onverhoopt een ongeval krijgen en de fietsdrager is daar mede oorzaak van, en er blijkt dat je combinatie op de trekhaak hoger is dan 54kg loop je het risico dat de verzekering dit niet dekt.
 
  • Informative
Reactions: Phil V