Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kwam deze tegen bij van cranenbroek. 25 meter, niet duur volgens mij.
9ydu8abu.jpg
 
Vandaag de 32Amp verlengkabel van 15 meter aangepast.
Diverse verloopstekkers gemaakt zodat ik nu

230 volt kan tappen

380 kan tappen via een 32Amp aansluiting

380 kan tappen via een 16 Amp aansluiting

Misscien ook nog een verloopje maken naar CEE blauwe stekker ooit
View attachment 34552
Dit gaat ergens in de Frunk in een tasje Of in het voetenbakje achterin

mooi, is ook mijn plan.

maar... wat is de rood-met-zwart-stekker links ?

en uit pure nieuwsgierigheid : welke kabel heb je gebruikt ?

- - - Updated - - -

Ik kwam deze tegen bij van cranenbroek. 25 meter, niet duur volgens mij.
9ydu8abu.jpg


mijn 'baas', een echte PetrolHead lacht mij al maanden uit met m'n EV, ik krijg van hem nog 50m (voor 50e verjaardag) nog cadeau.
 
mooi, is ook mijn plan.

maar... wat is de rood-met-zwart-stekker links ?

en uit pure nieuwsgierigheid : welke kabel heb je gebruikt ?

Van 32A naar 16A vermoed ik.
Ik zou een 5g2.5 kabel als basis gebruiken met 2 16A stopcontacten op. De UMC kan toch maximaal op 16A laden.

Dan een 16A - 32A 3 fase verloopkabel en 16A 3 fasen naar 16A monofase (de blauwe) en 16A 3 fasen naar schuko (monofase). Eventueel ook nog 16A 3 fasen naar 32A monofase. Dan heb je zowat alles gedekt lijkt me.

En misschien nog voor de zekerheid voor de monofases eentje waar je de pinnen kan omwisselen, voor moest het stopcontact verkeerd aangesloten zijn. Dan heb je alles gedekt.
 
De kabel is idd 5 x 2,5mm met twee stekkers van 16 Amp
Een CEE 32Amp verloop naar CEE16 Amp
een verloop van 230volt naar vrouwtje CEE16Amp om van een normaal stopcontact stoom te kunnen pakken
De bijbehorende verloopkabel om van manneteje 16Amp weer naar een 230 vrouwtje (dat is de links rood/zwarte :))


Van 32A naar 16A vermoed ik.
Ik zou een 5g2.5 kabel als basis gebruiken met 2 16A stopcontacten op. De UMC kan toch maximaal op 16A laden.

Dan een 16A - 32A 3 fase verloopkabel en 16A 3 fasen naar 16A monofase (de blauwe) en 16A 3 fasen naar schuko (monofase). Eventueel ook nog 16A 3 fasen naar 32A monofase. Dan heb je zowat alles gedekt lijkt me.

En misschien nog voor de zekerheid voor de monofases eentje waar je de pinnen kan omwisselen, voor moest het stopcontact verkeerd aangesloten zijn. Dan heb je alles gedekt.
 
Zo nu is alles in gereedheid voor het laden.
1 type 2 16 Amp
1 type 2 32 Amp
verlengkabels + verlopen
EV-box op de oprit
en nu ook in de garage een 16 Amp 3 fase aansluiting
IMG_0340.jpg

Met een heuse regelbare overspanningsbeveiliging met in/uit schakel automaat.
Ik kan nu altijd laden hoe dan ook.
Behalve als de netspanning het lat afweten dan:confused:
 
De kast hangt al 20 jaar in de garage en kwam destijds uit een fabriek die afgebroken werd.
Het zijn oude porseleinen houders en kan hier ook snellere automatjes in schroeven. (er zitten er al 2 in de kast)
De snellere zitten nu op de stopcontacten voor bij mijn werkbank :wink:
Als ik aldaar iets fouts doe dan vliegen die er uit en niet de zekeringen van het huis.
Ik heb in die kast nog geen aardlekschakelaar zitten maar heb na mijn ombouw van de huidige meterkast in huis diverse zaken over(waaronder een aardlek schakelaar)

Dat ziet er strak uit. Volgens mij heb je er goed over nagedacht... Bewust gekozen voor oude type zekeringen?
 
De post gelezen en alle verloopjes gezien, maar toch nog een vraag. Ik kan straks laden met de mennekes (nog aan te schaffen), de gewone huis-tuin-en-keuken stekker en de 16 Amp rode 3-fase, als ik het goed begrijp. Blijft nog even over wat je logischerwijs nog extra nodig hebt. Ik had zelf alleen de blauwe 1-fase in gedachten, die zie je op campings. Is jullie ervaring dat de 32 Amp rode stekker ook van nut kan zij, waar vind je die in praktijk?
 
De post gelezen en alle verloopjes gezien, maar toch nog een vraag. Ik kan straks laden met de mennekes (nog aan te schaffen), de gewone huis-tuin-en-keuken stekker en de 16 Amp rode 3-fase, als ik het goed begrijp. Blijft nog even over wat je logischerwijs nog extra nodig hebt. Ik had zelf alleen de blauwe 1-fase in gedachten, die zie je op campings. Is jullie ervaring dat de 32 Amp rode stekker ook van nut kan zij, waar vind je die in praktijk?
De 32A stekker vind je nog wel eens.

Wat ik aan verloopjes heb:

- 16A Blauw naar 16A Rood (L1 aangesloten)
- 32A rood naar 16A rood (3-fase)

Ik heb verder de UMC NIET in de auto liggen, evenals alle verloopjes. Die neem ik alleen mee als ik naar een onbekende bestemming ga waar ik weet dat er geen laadpaal is. Anders rijd ik alleen met mijn Type 2 kabel rond. 3600 laadpalen in Nederland!
 
De 32A stekker vind je nog wel eens.

Wat ik aan verloopjes heb:

- 16A Blauw naar 16A Rood (L1 aangesloten)
- 32A rood naar 16A rood (3-fase)

Ik heb verder de UMC NIET in de auto liggen, evenals alle verloopjes. Die neem ik alleen mee als ik naar een onbekende bestemming ga waar ik weet dat er geen laadpaal is. Anders rijd ik alleen met mijn Type 2 kabel rond. 3600 laadpalen in Nederland!
En waarom de UMC niet in de auto? Ruimte zat, en thuis heb je hem niet nodig.
 
En waarom de UMC niet in de auto? Ruimte zat, en thuis heb je hem niet nodig.
Gewoon uit principe. Je moet met een Type 2 kabel gewoon alles kunnen doen.

Als je met een EV rond moet rijden met bergen stekkers in de auto is het niet bruikbaar voor elke "idioot". Ik wil gewoon een punt bewijzen door enkel met Type 2 kabel te rijden.

Ik neem de UMC dus alleen mee naar locaties als afgelopen week. Moest laden bij een huisje in de Ardennen, daar dan de UMC mee naar toe genomen.
 
Gewoon uit principe. Je moet met een Type 2 kabel gewoon alles kunnen doen.

Als je met een EV rond moet rijden met bergen stekkers in de auto is het niet bruikbaar voor elke "idioot". Ik wil gewoon een punt bewijzen door enkel met Type 2 kabel te rijden.

Ik neem de UMC dus alleen mee naar locaties als afgelopen week. Moest laden bij een huisje in de Ardennen, daar dan de UMC mee naar toe genomen.

En aan het huisje was je waarschijnlijk niets met je verloopstekkers en kabels, en had je nog een 3g2.5 kabel nodig?
 
Weet iemand of je de Model S in Frankrijk kunt laden met een type2 - type 3 kabel? Bijvoorbeeld deze: Cble de recharge Type 3C (32A) - Type 2 (32A) - Boutique Automobile Propre

Kwam o.a. dit draadje tegen, maar daar is nooit een antwoord gekomen op deze vraag:
Can a Model S charge at Autolib Stations (Paris, France) ? - Page 2

Er zou toch wel zoiets mogelijk moeten zijn of laden Franse Model S eigenaren alleen thuis en bij Ikea? :p

Als ik het goed lees zou dit inderdaad moeten werken. Wel een dure kabel van 5m.
 
De 32A stekker vind je nog wel eens.

Wat ik aan verloopjes heb:

- 16A Blauw naar 16A Rood (L1 aangesloten)
- 32A rood naar 16A rood (3-fase)

Ik heb verder de UMC NIET in de auto liggen, evenals alle verloopjes. Die neem ik alleen mee als ik naar een onbekende bestemming ga waar ik weet dat er geen laadpaal is. Anders rijd ik alleen met mijn Type 2 kabel rond. 3600 laadpalen in Nederland!

Ik heb een losse 32A type 2 kabel gekocht.
Moet ik uit bovenstaande concluderen dat ik hiermee niet kan laden op een laadpaal die 16A aanbiedt?
sorry, ik ben een leek op electra gebied :)