Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien kan ik in deze thread ook een vraag over een verlengsnoer kwijt.

Tesla raadt het af, sommigen beweren dat het inderdaad niet werkt, en anderen zeggen weer dat het geen probleem is: het gebruiken van de verlengsnoer.
Ik heb me eerder deze week in een andere thread laten vertellen dat ik een 3G2,5mm moet hebben (dit even uit mijn hoofd, mogelijk dus verkeerd). Als ik hier op google kom ik op diverse webshops, zoals Conrad, die haspels aanbieden van dik in de 100 euro en vaak met 25 meter kabel. Ik zou het liefste geen haspel maar een losse kabel hebben, en dan maximaal 15 meter. Is er iemand die een specifieke kabel bij een specifieke webshop kan aanraden waarvan bekend is dat hij werkt bij de Tesla?
 
Misschien kan ik in deze thread ook een vraag over een verlengsnoer kwijt.

Tesla raadt het af, sommigen beweren dat het inderdaad niet werkt, en anderen zeggen weer dat het geen probleem is: het gebruiken van de verlengsnoer.
Ik heb me eerder deze week in een andere thread laten vertellen dat ik een 3G2,5mm moet hebben (dit even uit mijn hoofd, mogelijk dus verkeerd). Als ik hier op google kom ik op diverse webshops, zoals Conrad, die haspels aanbieden van dik in de 100 euro en vaak met 25 meter kabel. Ik zou het liefste geen haspel maar een losse kabel hebben, en dan maximaal 15 meter. Is er iemand die een specifieke kabel bij een specifieke webshop kan aanraden waarvan bekend is dat hij werkt bij de Tesla?

Deze:
NEOPREEN VERLENGSNOER 3X2.5MM 10METER H07RN-F ZWART | Verlengkabels e.d. | Kabelhaspels en snoeren | Geerdink BV Doetinchem
 
Last edited:
Ik denk dat hij de 230V versie bedoeld, zoals deze: HELAF verlengkabel 15 meter 3x2,5 - Verlengkabels

Je kan aan 2.5mm2 prima laden. De reden waarom Tesla het af raad is omdat mensen anders op 0.75mm2, 1.0mm2 of 1.5mm2 kabels gaan laden en die gaan bij 13A smelten.

2.5mm2 is het gene wat je nodig hebt wil de boel werken over een verlengkabel. Alle 16A installatie kabels zijn overigens ook 2.5mm2.
 
En nog even - het is dus handiger om een kabel van 15 meter 3 fasen / 400 V te kopen, en dan een adapter van de rode 16A stekker richting een Schuko? Dan heb je EN een verlengkabel voor 16 (of 32A) laden, en een verlengkabel voor je huis-tuin-en-keuken Schuko. Alleen zal die iets dikker zijn denk ik.
 
Correct, de grens ligt overigens bij 20A, de noemer 16A is dus in feite niet helemaal correct want er kan in de praktijk tot max 20A over die kabel.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Signal_pins
Dus stel je zou een Tesla met dubbele lader hebben, een "16A" kabel, en een 32A paal dan kun je tot maximaal 20A laden.
Volgt iedereen het nog? ;)
Als ik het dus goed begrijp, kan ik met mijn single charger dus volstaan met een "16A" kabel? Of kun je met een single charger op 230V / 32A laden?
 
Juist dat is ook wat ik mensen adviseer als ze een enkele lader hebben: kies een 16A laadkabel. (32A werkt ook prima dan maar is duurder/zwaarder/onhandiger)

En als je toch ooit via 230V/32A (enkelfase) wil gaan laden kun je dat via de blauwe "camping" adapter voor de bijgeleverde Tesla UMC doen. Maar die blauwe adapter is nog niet leverbaar dacht ik.
 
Daarvan weet ik a.s. vrijdag of die werkt ;) Maar er is elders al ervaring met vakantiehuisjes, waar een 220 kabel is gebruikt.
Klopt! Moet gewoon werken indien het 2.5mm2 kabel is.

En nog even - het is dus handiger om een kabel van 15 meter 3 fasen / 400 V te kopen, en dan een adapter van de rode 16A stekker richting een Schuko? Dan heb je EN een verlengkabel voor 16 (of 32A) laden, en een verlengkabel voor je huis-tuin-en-keuken Schuko. Alleen zal die iets dikker zijn denk ik.
Ik heb al een keer getest met een 400V 2.5mm2 kabel en dat ging ook prima op 16A.

Die kabel is echt lomp zwaar en zou ik zeker niet altijd mee nemen.

Verder moet je geen Schuko -> CEE Rood verloop maken, want dan gaat de Model S op 16A laden over een normale schuko en dat is vragen om problemen. Over een schuko echt maximaal 13A trekken, niet meer.

De codering voor het Amperage zit bij de UMC in het verloopstukje wat je er op klikt.

Rode CEE aansluitingen zijn verder vaak prima bereikbaar met een auto en ik ben ze verder in de praktijk eigenlijk nog nooit tegen gekomen. Het is altijd een Type 2 laadpaal geweest OF een schuko.

Als ik het dus goed begrijp, kan ik met mijn single charger dus volstaan met een "16A" kabel? Of kun je met een single charger op 230V / 32A laden?
Zoals LuckyLuke al beantwoord: Ja

Het voordeel is dat een 16A kabel een stuk flexibeler is. Mijn collega heeft zelfs met zijn TwinCharger een 16A kabel (Lapp via LukcyLuke) gekocht voor het publiek laden, want die is een stuk makkelijker te gebruiken.
 
Juist dat is ook wat ik mensen adviseer als ze een enkele lader hebben: kies een 16A laadkabel. (32A werkt ook prima dan maar is duurder/zwaarder/onhandiger)

En als je toch ooit via 230V/32A (enkelfase) wil gaan laden kun je dat via de blauwe "camping" adapter voor de bijgeleverde Tesla UMC doen. Maar die blauwe adapter is nog niet leverbaar dacht ik.
Zie op je site dat deze nu een verwachte levertijd van een week hebben? Heb mijn auto nog niet, maar ga hem nu toch maar eens bestellen.:wink:

- - - Updated - - -

Zie op je site dat deze nu een verwachte levertijd van een week hebben? Heb mijn auto nog niet, maar ga hem nu toch maar eens bestellen.:wink:
Is er nog een actiecode beschikbaar voor forumleden?:biggrin:
 
Zie op je site dat deze nu een verwachte levertijd van een week hebben? Heb mijn auto nog niet, maar ga hem nu toch maar eens bestellen.:wink:

- - - Updated - - -


Is er nog een actiecode beschikbaar voor forumleden?:biggrin:
@Luckyluke, het was als grapje bedoeld, maar zag een code in je handtekening staan. De kabel is besteld..:smile:
 
Ik wil graag snappen en weten wat ik precies nodig heb.

ik haal mijn auto maandag op in Amsterdam en ben dan van plan direct door te rijden naar Maastricht voor een afspraak. Die avond wil ik weer terug kunnen naar Amsterdam.

ik heb een dual charger op mijn auto en supercharging enabled. Ik heb thuis een Mennekes stopcontact aan laten leggen + een normale 220v stopcontact, beiden met aparte meter.

wat heb ik nou nodig om gerust onderweg te kunnen laden? En wat krijg ik van tesla maandag? Waarvoor is de rode adapter die niet leverbaar is?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    584.3 KB · Views: 345
Ik wil graag snappen en weten wat ik precies nodig heb.

ik haal mijn auto maandag op in Amsterdam en ben dan van plan direct door te rijden naar Maastricht voor een afspraak. Die avond wil ik weer terug kunnen naar Amsterdam.

ik heb een dual charger op mijn auto en supercharging enabled. Ik heb thuis een Mennekes stopcontact aan laten leggen + een normale 220v stopcontact, beiden met aparte meter.

wat heb ik nou nodig om gerust onderweg te kunnen laden? En wat krijg ik van tesla maandag? Waarvoor is de rode adapter die niet leverbaar is?
De rode CEE adapter is nu niet leverbaar bij Tesla, dus je zal dan thuis moeten laden op 13A 230V, ofwel ~12km/u.

Betreffende de Rode CEE, zie ook mijn blogpost: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Je ziet dan gelijk hoe die CEE adapter er uit moet zien.

Om onderweg te laden heb je een Type 2 <> Type 2 kabel nodig en daarvoor gebruik je de Tesla UMC NIET.

Die Type 2 kabel kan je op laadkabelwinkel.nl bestellen en deze twee kabels zijn prima:
* EV Laadkabel Type 2 naar Type 2 32A 3fase 4meter oranje LaadKabelWinkel
* Lapp Laadkabel Type 2 naar Type 2 32A 3fase 4meter LaadKabelWinkel

Daarmee kan je bij elk oplaadpunt in Nederland laden. Die kabel kan tot 3x32A ofwel 22kW leveren aan de Model S.
 
Verder moet je geen Schuko -> CEE Rood verloop maken, want dan gaat de Model S op 16A laden over een normale schuko en dat is vragen om problemen. Over een schuko echt maximaal 13A trekken, niet meer.

De codering voor het Amperage zit bij de UMC in het verloopstukje wat je er op klikt.
Dan zou je ook 2 Shuko verloopstekkerskunnen maken. 1 Shuko --> CEE Rood en 1 CEE Rood --> Shuko. Dan kan je de ene in het stopcontact steken en de andere aan de UMC met de shuko aansluiting. Met het voordeel dat je dan maar 1 kabel moet bijhebben ( 3P + N + PE op 2.5mm² --> goed voor 16A)
 
A propos laden op 230 V. Dat ziet er bij mij in de praktijk zo uit. 204 V, dus. (Ook mijn iPad moet nodig aan de lader, :cool:)

Charging @ 204V.PNG


Er zit dus een forse spanningsverval naar mijn 230V garage aansluiting. Toch wordt de bekabeling en/of aansluiting nergens warm. Zal 'm puur in de lengte van de bedrading moeten zitten (hooguit 20 m1 met waarschijnlijk 1,5 mm2).

Maar wat ik vreesde gebeurt niet: De Tesla detecteert geen verlengsnoer en trekt gewoon 13A.

Resultaat: 12 km/h bij ideale range schatting (bij 100% vol staat-ie op 500 km)