Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dat is het idee.
En als die accu's dan zowel voor vervoer als voor het grid gebruikt kunnen worden is de business case mogelijk eerder kloppend te krijgen dan in het geval de accu's alleen voor het grid worden gebruikt.
Hmm ja maar waarom zou je zo'n dure autobatterij met wielen kopen als je alleen een veel simpelere vaste batterij nodig hebt. Voor het transport gebruiken we toch gewoon onze bestaande ICE's, dan kan die accu mooi hier blijven staan... ;-)
 
En dan nog de vraag wie er eigenlijk zo'n rijdende accu KAN aanschaffen, dat is dan in plaats van de ICE? En vooral in de gebieden waar het grid ontbreekt en waarschijnlijk dan het gemotoriseerd verkeer er nogal eens uitziet als ...

het-vervoer-van-de-bus-india-10300445.jpg
 
Een klein grid in India/Azie kan best wel een regio beslaan die zo groot is als een wereldstad of een land als Nederland.
Dat het model/idee niet meteen aan iedereen duidelijk is, onderschrijft de waarde van het onderzoek dat de TU Delft doet.
Laten we het daar voor nu maar op houden. Er moet ook nog iets overblijven voor de echte onderzoeker(s). :)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Vandaag noodgewongen moeten afrijden aan het tankstation in Drongen ( nabij Gent, B) om moeder de vrouw een hoogdringende sanitaire stop te laten uitvoeren... .
Voor het eerst gezien dat daar ook een oplaadpunt is voor elektrische voertuigen van The Plugin Company: 1 zuil met 2 type2 aansluitingen en een tweede zuil met enerzijds een Chademo en aan de andere kant een CCS stekker ( geen idee waar die voor gebruikt wordt...? )
Voor de volledigheid maar een paar foto's gemaakt: zie bijlage

Voor diegene die het niet wisten dus. ;)
 

Attachments

  • IMG_1836.JPG
    IMG_1836.JPG
    557.2 KB · Views: 43
  • IMG_1833.JPG
    IMG_1833.JPG
    496.2 KB · Views: 43
  • IMG_1835.JPG
    IMG_1835.JPG
    358.2 KB · Views: 44
  • IMG_1834.JPG
    IMG_1834.JPG
    325.2 KB · Views: 30
  • IMG_1831.JPG
    IMG_1831.JPG
    630.4 KB · Views: 32
  • IMG_1832.JPG
    IMG_1832.JPG
    293.1 KB · Views: 33
  • Like
Reactions: TLS1958 and MickC
Hopelijk sluit Ikea zich snel aan bij het DeC programma. Met de komst straks van Model 3 heeft men een aardige klantenkring.
Die klantenkring hebben ze op de huidige manier toch ook. Waarom zouden ze hun laadinfrastructuur ontdubbelen in een deel waar iedereen kan laden (Ikea vraagt geen identificatie aan haar laadpalen en biedt laden gratis aan) en een deel waar slechts een fractie van de EV-rijders kan laden. Dat is toch suboptimaal.

Vandaag noodgewongen moeten afrijden aan het tankstation in Drongen ( nabij Gent, B) om moeder de vrouw een hoogdringende sanitaire stop te laten uitvoeren... .
Voor het eerst gezien dat daar ook een oplaadpunt is voor elektrische voertuigen van The Plugin Company: 1 zuil met 2 type2 aansluitingen en een tweede zuil met enerzijds een Chademo en aan de andere kant een CCS stekker ( geen idee waar die voor gebruikt wordt...? )
Voor de volledigheid maar een paar foto's gemaakt: zie bijlage

Voor diegene die het niet wisten dus. ;)
In Drongen is er in beide richtingen inderdaad sinds enige tijd een snellaadpaal Chademo en CCS.
CCS is de Europese standaard voor DC-laden. Alle EVs van de Duitse merken zijn ermee uitgerust. De stekker is wel kolossaal omdat men het Mennekes-gedeelte voor AC-laden overneemt. Ze bevatten voor CCS-laden enkel de communicatiecontacten. Langs de kant van het voertuig zijn beide systemen geïntegreerd: bovenaan een Mennekes voor AC-laden (in het geval van dezelfde Duitse merken vaak slechts enkelfazig) en de twee zware contacten voor het DC-laden onderaan.
Jammer dat ze in Drongen geen AC-snellader hebben voorzien: geen 43 kW en zelfs geen 22 kW, maar slechts 11 kW (3f16A) of misschien zelfs maar 7kW (1f32A) laadpaaltje. Voor een locatie langs de snelweg, toch een typische snellaadplaats, is dat een onbegrijpelijke keuze.
 
In Drongen is er in beide richtingen inderdaad sinds enige tijd een snellaadpaal Chademo en CCS.
CCS is de Europese standaard voor DC-laden. Alle EVs van de Duitse merken zijn ermee uitgerust. De stekker is wel kolossaal omdat men het Mennekes-gedeelte voor AC-laden overneemt. Ze bevatten voor CCS-laden enkel de communicatiecontacten. Langs de kant van het voertuig zijn beide systemen geïntegreerd: bovenaan een Mennekes voor AC-laden (in het geval van dezelfde Duitse merken vaak slechts enkelfazig) en de twee zware contacten voor het DC-laden onderaan.
Jammer dat ze in Drongen geen AC-snellader hebben voorzien: geen 43 kW en zelfs geen 22 kW, maar slechts 11 kW (3f16A) of misschien zelfs maar 7kW (1f32A) laadpaaltje. Voor een locatie langs de snelweg, toch een typische snellaadplaats, is dat een onbegrijpelijke keuze.

Thanks Fivari ! Weer bijgeleerd. :)
Voor Tesla rijders weliswaar een nutteloze plaats gezien je op een boogscheut kunt Superchargen… .
Maar ik wou het de groep niet onthouden.
 
kan een CCS wagen gebruik maken van een type 2 kabel ?
Er is een CCS Type-1 en Type-2. Beiden zijn een uitbreiding op een Type-1 en Type-2 socket met 2 DC-pinnen. Hoewel je in theorie een DC-only CCS connector kan hebben in een EV, hebben op dit moment alle CCS-EV's ook ondersteuning voor AC-laden via een gewone Type-1 of 2 connector. Het zou ook een beetje raar zijn om dat niet te doen...
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Er is een CCS Type-1 en Type-2. Beiden zijn een uitbreiding op een Type-1 en Type-2 socket met 2 DC-pinnen. Hoewel je in theorie een DC-only CCS connector kan hebben in een EV, hebben op dit moment alle CCS-EV's ook ondersteuning voor AC-laden via een gewone Type-1 of 2 connector. Het zou ook een beetje raar zijn om dat niet te doen...

Euh… en deze bovenstaande is dan een CSS Type-2 als ik het goed heb?
 
@fivari

kan een CCS wagen gebruik maken van een type 2 kabel ?

Inderdaad: de laadpoort van een e-golf bijvoorbeeld is een combinatie van een enkelfasig contact voor AC-laden bovenaan waarin ook een gewone Mennekes-kabel past en een DC snellaadcontact type CCS onderaan. Die CCS gebruikt ook de pilot (cp) en de proximity (pp) van het Mennekes gedeelte voor de communicatie met de snellaadpaal. De AC-laadmogelijkheid van de e-golf is trouwens erg beperkt: enkelfasig met maximum 16A of 3,7 kW. Dus voor onderweg totaal onbruikbaar. De CCS wordt dan een aan te bevelen of zelfs noodzakelijke optie.
 
Voor Tesla rijders weliswaar een nutteloze plaats gezien je op een boogscheut kunt Superchargen… .
Maar ik wou het de groep niet onthouden.

Heb daar enige tijd geleden ook eens willen laden. Kwestie van uitproberen.
Lukte mij helemaal niet om via SMS de boel aan de praat te krijgen (wou met Chademo laden).
Ben geen klant of lid bij hen maar dacht dat dit met het SMS-systeem niet nodig was. Heb dan toch maar een aanvraag voor een account ingediend. Heb tot op heden nog steeds geen enkel nieuws hieromtrent ontvangen. Als ik probeer in te loggen, krijg ik nog steeds de melding dat mijn account niet geactiveerd is (na enkele weken!!). Lijkt mij een sukkelachtig gedoe bij ThePluginCompany.
Groot contrast met FastNed waar ik een account op basis van mijn TNMcard aanmaakte. Werkte onmiddellijk perfect! Top.
 
Nieuwe app voor slim gebruik laadpalen


Beste Haagse elektrisch rijder,


Loopt u er ook wel eens tegenaan dat een laadpaal die u graag zou willen gebruiken bezet is? Graag brengen wij een nieuwe gratis app bij u onder de aandacht die dat probleem kan helpen oplossen: de Social Charging-app. Door gebruik te maken van deze app kunt u gemakkelijker publieke laadpalen delen met anderen. Als een laadpaal waar u gebruik van zou willen maken bezet is, kunt u via de app een berichtje sturen naar de gebruiker van de laadpaal en vragen of hij/zij de laadpaal vrij zou kunnen maken.


De app werkt als volgt: gebruikers van de app checken automatisch in (en uit) bij een laadpaal. Hierdoor zijn ze tijdens het opladen op afstand bereikbaar voor iemand die later ook wil laden bij die paal. Via de app kan er informatie worden uitgewisseld over de beschikbaarheid van de laadpaal. Zo krijgt u meer zekerheid over oplaadmogelijkheden en worden laadpalen beter benut. U kunt de app anoniem gebruiken, maar u kunt ook een account op naam aanmaken.


Voorzitter Eric Beers van de Vereniging Elektrische Rijders is ook heel enthousiast over de app: “Deze app is enorm nuttig. Ik persoonlijk, en met mij vele elektrische rijders, lopen vaak tegen het probleem aan van onnodig lang bezette oplaadpalen. Social Charging biedt hiervoor nu een prachtige oplossing”.


De gemeente Den Haag is partner van Social Charging en daarom zijn de 1000 Haagse laadpunten als eerste volledig geschikt gemaakt voor het gebruik van de app. Op zo’n 20.000 laadpunten buiten Den Haag werkt de app ook nu al in testfase.


Meer informatie is te vinden op www.Social-Charging.com of Den Haag - Den Haag krijgt als eerste app voor gebruik oplaadpalen


U kunt de app downloaden in Apple store (iPhone), via Google Play (Android) of via deze link.


Vriendelijke groet,


Team Den Haag elektrisch.


NB: Team Den Haag Elektrisch informeert u af en toe over ontwikkelingen rondom het openbare laadnetwerk van de gemeente Den Haag. Mocht u geen prijs stellen op deze informatie, dan kunt u dat aangeven door een e-mail te sturen aan [email protected].


De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: http://www.denhaag.nl/disclaimer
cid:F7D69C32-AC80-4EAC-8968-E29C95DEA5E1


cid:9FDDF74A-A9AB-4016-92E1-2C5220E5C1C6