Hans Noordsij
Well-Known Member
Voor wie zich afvraagt waarom ik mij de afgelopen tijd wat minder op het forum vertoon dan jullie van mij gewend zijn (sic) komt hier een verklaring.
Wat het laden betreft krijg ik regelmatig tegengeworpen dat ik gemakkelijk praten heb met eigen, inpandige, parkeerplekken met zowel voor de Leaf als de Model S een eigen laadpunt. En dat klopt dan volledig, dit is de ideale situatie.
Na de zomervakantie kwam ik op het idee om eens uit te proberen hoe het zal gaan als die mogelijkheid er niet zou zijn.
Een dikke twee maanden, tot (bijna) 1 december, reden volgt in het verhaal, heb ik de eigen laadmogelijkheid laten zijn voor wat het is en mij ingebeeld dat ik zou zijn aangewezen op de openbare laadinfra.
Hoewel ik een Supercharger op 7 minuten van mijn huis heb (Tesla) heb ik deze uiteraard niet gebruikt, op één keer na, toen de winterbanden er onder gingen en ik de wachttijd benutte voor een kleine charge (was ook maar tien minuten overigens).
Allereerst komt dan vraag waar ik de auto "overnight" zou kunnen opladen. Ik ben op zoek gegaan naar de laadpalen in de buurt. De dichtsbijzijnde is 600 meter hemelsbreed maar daar zit een kanaal tussen. Ik ben er eens heen gefietst maar het is een paal recht voor een huis. Ik zou me niet geliefd maken.
Een betere oplossing is op 1,6 km van mijn huis. Op het parkeerterrein van een school/annex buurtcentrum staan twee laadpalen. Bruikbaar, maar wel te ver weg.
Nu zullen jullie, als je eens hier bent geweest, direct zeggen dat het niet eerlijk is want in mijn buurt heeft elk huis een eigen oprit. Dat klopt. Maar als ik dan een paar honderd meter weg ga en in een andere wijk kom is de situatie heel anders. Maar daar is ook geen enkele laadmogelijkheid.
Ook grote flats, met 16 x 16 (196!) appartementen, hebben wel elk een flink rijtje invalidenplaatsen maar geen laadmogelijkheid.
Het volgende waar je dan mee te maken krijgt is de beschikbaarheid. Nu kun je op de app zien (NewMotion) of ze vrij zijn en de eerder genoemde zijn in de regel bezet in de avond en nacht. Daar zijn ze natuurlijk ook voor.
Dus in mijn situatie was ik aangewezen op het z.g. hap-snap laden, dus onderweg de beschikbare mogelijkheden benutten.
Als je mijn verschijning kent dan bevroed je al dat ik wekelijks een flink aantal uren in de sportschool doorbreng. Dat kwam van pas want mijn sportschool heeft inderdaad twee 11 Kw laders en als er een vrij was (ik had een scoringspercentage van rond 70%) dan betekent dat in de gebruikelijke twee uur bijna 100 km erbij. Met een frequentie van 5 x per week sporten (extra mijn best gedaan) is dat dan 5 x 0,7 x 100 km dus dat is al aardig wat.
(Ik merk nog op dat het Tesla virus ook daar is toegeslagen en dat de eigenaar zich een Model X heeft besteld en er aanvragen lopen voor destination chargers, maar dat terzijde).
Naast deze redelijke basis heb ik, als ik ergens moest zijn, gekeken of beschikbare palen vrij zijn. Vaak is dat niet zo en worden ze bevolkt door Outlanders (een PHEV van Mitsubishi, voor de nieuwkomers) en af en toe ook een echte EV. Ik heb het ervaren als een soort tombola, is hij vrij "Pik in het is winter" en anders "Jammer dan".
In die periode valt ook de herfstvakantie, waar ik voor de reis naar Hongarije uiteraard de Superchargers heb gebruikt. Verder hebben we weer een leuke roadtrip gehad naar Duitsland met 5 Tesla's en uiteraard daar ook zoveel mogelijk SuC's.
Daarnaast heb ik in de gehele periode alleen de SuC gebruikt als ik ver weg moest (Zwolle i.v.m. Hoogeveen) en één keer omdat het functioneel was en ik wat werk moest doen en aansluitend weer op trip. Toen een klein uurtje in Oosterhout geweest. Gelukkig niet op de drukste uren
Ik meld graag twee erg positieve ervaringen. Mijn vrouw houdt van shoppen (kent die van jullie het niet, stel het eens voor, ze zijn direct "verkocht") en we zijn een vrijdagochtend naar Eindhoven geweest. Hotel Pullman heeft drie keurige Tesla laders (22 Kw Destination Chargers) en daar heb ik in de bijna drie uur iets van 145 km bijgeladen. Uiteraard wel gewoon parkeerkosten betaald maar dat is daar overal. En je steekt de weg over en lloopt zo de Heuvel binnen.
De tweede was afgelopen zondag toen we naar de Bataviawerf zijn geweest in Lelystad. In de Postcodeloterij hadden we vier toegangskaarten gewonnen en die hebben we verzilverd. (Kon overigens nog net mijn jongste dochter ervan weerhouden om op school uitgebreid te proclameren: "Mijn papa heeft de loterij gewonnen".)
De afstand van hier was 145 km en dus heen en terug wel haalbaar met de 70D maar beter is het om daar te kunnen laden. Nu is de Bataviawerf vastgebouwd aan Bataviastad, een verraderlijke adder onder het gras, want o.a. Desigual.
Maar daar staan wel acht laders, had ik gezien. Op tijd vertrokken van huis (wel wat afgetopt thuis) en een kwartier voor openingstijd aangekomen. Van de acht waren er nog vijf vrij dus snel een plaatsje ingenomen. In de tijd van het aankoppelen kwamen er nog twee dus toen we wegliepen was er nog eentje die daarna ook snel bezet werd. Detail, wij waren de enige Tesla, de rest waren alleen maar PHEV's die daar de gehele tijd zouden staan voor enkele tientallen kilometers. Kom je dus met je Leaf of Zoe of E-Golf dan kun je het wel schudden.
Op een gegeven moment was hij vol genoeg en wilde ik hem gaan verzetten maar het parkeerterrein was helemaal bezet en ik zou ongetwijfeld een tijd moeten zoeken voor een vrij plekje en zelfs moeten uitwijken naar één van de andere parkeerterreinen. Niet dus.
Maar nu dus netjes na afloop met bijna 100% weer op weg. Tarief is met 0,29 incl. BTW per kWh en geen startarief ook sympathiek.
Ik ben er voortijdig mee gestopt omdat ik er de pest in kreeg. Elke maandagavond volleyen de meiden en bij de sportzaal staat een lader met twee aansluitingen. Een paar keer ging het goed maar de laatste keer was één lader bezet door een EV die niet laadde en de andere ge-iced. Daarnaast ook een ICE (die dus daar uiteraard wel mocht staan) maar ik bedacht dat ik met mijn 8 meter kabel het zou halen. En inderdaad, voor twee auto's langs had ik alles aangesloten maar toen werkte de lader niet. Storing. Toen had ik er genoeg van.
Wordt vervolgd.....
Wat het laden betreft krijg ik regelmatig tegengeworpen dat ik gemakkelijk praten heb met eigen, inpandige, parkeerplekken met zowel voor de Leaf als de Model S een eigen laadpunt. En dat klopt dan volledig, dit is de ideale situatie.
Na de zomervakantie kwam ik op het idee om eens uit te proberen hoe het zal gaan als die mogelijkheid er niet zou zijn.
Een dikke twee maanden, tot (bijna) 1 december, reden volgt in het verhaal, heb ik de eigen laadmogelijkheid laten zijn voor wat het is en mij ingebeeld dat ik zou zijn aangewezen op de openbare laadinfra.
Hoewel ik een Supercharger op 7 minuten van mijn huis heb (Tesla) heb ik deze uiteraard niet gebruikt, op één keer na, toen de winterbanden er onder gingen en ik de wachttijd benutte voor een kleine charge (was ook maar tien minuten overigens).
Allereerst komt dan vraag waar ik de auto "overnight" zou kunnen opladen. Ik ben op zoek gegaan naar de laadpalen in de buurt. De dichtsbijzijnde is 600 meter hemelsbreed maar daar zit een kanaal tussen. Ik ben er eens heen gefietst maar het is een paal recht voor een huis. Ik zou me niet geliefd maken.
Een betere oplossing is op 1,6 km van mijn huis. Op het parkeerterrein van een school/annex buurtcentrum staan twee laadpalen. Bruikbaar, maar wel te ver weg.
Nu zullen jullie, als je eens hier bent geweest, direct zeggen dat het niet eerlijk is want in mijn buurt heeft elk huis een eigen oprit. Dat klopt. Maar als ik dan een paar honderd meter weg ga en in een andere wijk kom is de situatie heel anders. Maar daar is ook geen enkele laadmogelijkheid.
Ook grote flats, met 16 x 16 (196!) appartementen, hebben wel elk een flink rijtje invalidenplaatsen maar geen laadmogelijkheid.
Het volgende waar je dan mee te maken krijgt is de beschikbaarheid. Nu kun je op de app zien (NewMotion) of ze vrij zijn en de eerder genoemde zijn in de regel bezet in de avond en nacht. Daar zijn ze natuurlijk ook voor.
Dus in mijn situatie was ik aangewezen op het z.g. hap-snap laden, dus onderweg de beschikbare mogelijkheden benutten.
Als je mijn verschijning kent dan bevroed je al dat ik wekelijks een flink aantal uren in de sportschool doorbreng. Dat kwam van pas want mijn sportschool heeft inderdaad twee 11 Kw laders en als er een vrij was (ik had een scoringspercentage van rond 70%) dan betekent dat in de gebruikelijke twee uur bijna 100 km erbij. Met een frequentie van 5 x per week sporten (extra mijn best gedaan) is dat dan 5 x 0,7 x 100 km dus dat is al aardig wat.
(Ik merk nog op dat het Tesla virus ook daar is toegeslagen en dat de eigenaar zich een Model X heeft besteld en er aanvragen lopen voor destination chargers, maar dat terzijde).
Naast deze redelijke basis heb ik, als ik ergens moest zijn, gekeken of beschikbare palen vrij zijn. Vaak is dat niet zo en worden ze bevolkt door Outlanders (een PHEV van Mitsubishi, voor de nieuwkomers) en af en toe ook een echte EV. Ik heb het ervaren als een soort tombola, is hij vrij "Pik in het is winter" en anders "Jammer dan".
In die periode valt ook de herfstvakantie, waar ik voor de reis naar Hongarije uiteraard de Superchargers heb gebruikt. Verder hebben we weer een leuke roadtrip gehad naar Duitsland met 5 Tesla's en uiteraard daar ook zoveel mogelijk SuC's.
Daarnaast heb ik in de gehele periode alleen de SuC gebruikt als ik ver weg moest (Zwolle i.v.m. Hoogeveen) en één keer omdat het functioneel was en ik wat werk moest doen en aansluitend weer op trip. Toen een klein uurtje in Oosterhout geweest. Gelukkig niet op de drukste uren
Ik meld graag twee erg positieve ervaringen. Mijn vrouw houdt van shoppen (kent die van jullie het niet, stel het eens voor, ze zijn direct "verkocht") en we zijn een vrijdagochtend naar Eindhoven geweest. Hotel Pullman heeft drie keurige Tesla laders (22 Kw Destination Chargers) en daar heb ik in de bijna drie uur iets van 145 km bijgeladen. Uiteraard wel gewoon parkeerkosten betaald maar dat is daar overal. En je steekt de weg over en lloopt zo de Heuvel binnen.
De tweede was afgelopen zondag toen we naar de Bataviawerf zijn geweest in Lelystad. In de Postcodeloterij hadden we vier toegangskaarten gewonnen en die hebben we verzilverd. (Kon overigens nog net mijn jongste dochter ervan weerhouden om op school uitgebreid te proclameren: "Mijn papa heeft de loterij gewonnen".)
De afstand van hier was 145 km en dus heen en terug wel haalbaar met de 70D maar beter is het om daar te kunnen laden. Nu is de Bataviawerf vastgebouwd aan Bataviastad, een verraderlijke adder onder het gras, want o.a. Desigual.
Maar daar staan wel acht laders, had ik gezien. Op tijd vertrokken van huis (wel wat afgetopt thuis) en een kwartier voor openingstijd aangekomen. Van de acht waren er nog vijf vrij dus snel een plaatsje ingenomen. In de tijd van het aankoppelen kwamen er nog twee dus toen we wegliepen was er nog eentje die daarna ook snel bezet werd. Detail, wij waren de enige Tesla, de rest waren alleen maar PHEV's die daar de gehele tijd zouden staan voor enkele tientallen kilometers. Kom je dus met je Leaf of Zoe of E-Golf dan kun je het wel schudden.
Op een gegeven moment was hij vol genoeg en wilde ik hem gaan verzetten maar het parkeerterrein was helemaal bezet en ik zou ongetwijfeld een tijd moeten zoeken voor een vrij plekje en zelfs moeten uitwijken naar één van de andere parkeerterreinen. Niet dus.
Maar nu dus netjes na afloop met bijna 100% weer op weg. Tarief is met 0,29 incl. BTW per kWh en geen startarief ook sympathiek.
Ik ben er voortijdig mee gestopt omdat ik er de pest in kreeg. Elke maandagavond volleyen de meiden en bij de sportzaal staat een lader met twee aansluitingen. Een paar keer ging het goed maar de laatste keer was één lader bezet door een EV die niet laadde en de andere ge-iced. Daarnaast ook een ICE (die dus daar uiteraard wel mocht staan) maar ik bedacht dat ik met mijn 8 meter kabel het zou halen. En inderdaad, voor twee auto's langs had ik alles aangesloten maar toen werkte de lader niet. Storing. Toen had ik er genoeg van.
Wordt vervolgd.....
Last edited: