Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie zich afvraagt waarom ik mij de afgelopen tijd wat minder op het forum vertoon dan jullie van mij gewend zijn (sic) komt hier een verklaring.
Wat het laden betreft krijg ik regelmatig tegengeworpen dat ik gemakkelijk praten heb met eigen, inpandige, parkeerplekken met zowel voor de Leaf als de Model S een eigen laadpunt. En dat klopt dan volledig, dit is de ideale situatie.

Na de zomervakantie kwam ik op het idee om eens uit te proberen hoe het zal gaan als die mogelijkheid er niet zou zijn.
Een dikke twee maanden, tot (bijna) 1 december, reden volgt in het verhaal, heb ik de eigen laadmogelijkheid laten zijn voor wat het is en mij ingebeeld dat ik zou zijn aangewezen op de openbare laadinfra.

Hoewel ik een Supercharger op 7 minuten van mijn huis heb (Tesla) heb ik deze uiteraard niet gebruikt, op één keer na, toen de winterbanden er onder gingen en ik de wachttijd benutte voor een kleine charge (was ook maar tien minuten overigens).

Allereerst komt dan vraag waar ik de auto "overnight" zou kunnen opladen. Ik ben op zoek gegaan naar de laadpalen in de buurt. De dichtsbijzijnde is 600 meter hemelsbreed maar daar zit een kanaal tussen. Ik ben er eens heen gefietst maar het is een paal recht voor een huis. Ik zou me niet geliefd maken.
Een betere oplossing is op 1,6 km van mijn huis. Op het parkeerterrein van een school/annex buurtcentrum staan twee laadpalen. Bruikbaar, maar wel te ver weg.
Nu zullen jullie, als je eens hier bent geweest, direct zeggen dat het niet eerlijk is want in mijn buurt heeft elk huis een eigen oprit. Dat klopt. Maar als ik dan een paar honderd meter weg ga en in een andere wijk kom is de situatie heel anders. Maar daar is ook geen enkele laadmogelijkheid.
Ook grote flats, met 16 x 16 (196!) appartementen, hebben wel elk een flink rijtje invalidenplaatsen maar geen laadmogelijkheid.

Het volgende waar je dan mee te maken krijgt is de beschikbaarheid. Nu kun je op de app zien (NewMotion) of ze vrij zijn en de eerder genoemde zijn in de regel bezet in de avond en nacht. Daar zijn ze natuurlijk ook voor.

Dus in mijn situatie was ik aangewezen op het z.g. hap-snap laden, dus onderweg de beschikbare mogelijkheden benutten.
Als je mijn verschijning kent dan bevroed je al dat ik wekelijks een flink aantal uren in de sportschool doorbreng. Dat kwam van pas want mijn sportschool heeft inderdaad twee 11 Kw laders en als er een vrij was (ik had een scoringspercentage van rond 70%) dan betekent dat in de gebruikelijke twee uur bijna 100 km erbij. Met een frequentie van 5 x per week sporten (extra mijn best gedaan) is dat dan 5 x 0,7 x 100 km dus dat is al aardig wat.
(Ik merk nog op dat het Tesla virus ook daar is toegeslagen en dat de eigenaar zich een Model X heeft besteld en er aanvragen lopen voor destination chargers, maar dat terzijde).

Naast deze redelijke basis heb ik, als ik ergens moest zijn, gekeken of beschikbare palen vrij zijn. Vaak is dat niet zo en worden ze bevolkt door Outlanders (een PHEV van Mitsubishi, voor de nieuwkomers) en af en toe ook een echte EV. Ik heb het ervaren als een soort tombola, is hij vrij "Pik in het is winter" en anders "Jammer dan".

In die periode valt ook de herfstvakantie, waar ik voor de reis naar Hongarije uiteraard de Superchargers heb gebruikt. Verder hebben we weer een leuke roadtrip gehad naar Duitsland met 5 Tesla's en uiteraard daar ook zoveel mogelijk SuC's.

Daarnaast heb ik in de gehele periode alleen de SuC gebruikt als ik ver weg moest (Zwolle i.v.m. Hoogeveen) en één keer omdat het functioneel was en ik wat werk moest doen en aansluitend weer op trip. Toen een klein uurtje in Oosterhout geweest. Gelukkig niet op de drukste uren :)

Ik meld graag twee erg positieve ervaringen. Mijn vrouw houdt van shoppen (kent die van jullie het niet, stel het eens voor, ze zijn direct "verkocht") en we zijn een vrijdagochtend naar Eindhoven geweest. Hotel Pullman heeft drie keurige Tesla laders (22 Kw Destination Chargers) en daar heb ik in de bijna drie uur iets van 145 km bijgeladen. Uiteraard wel gewoon parkeerkosten betaald maar dat is daar overal. En je steekt de weg over en lloopt zo de Heuvel binnen.

De tweede was afgelopen zondag toen we naar de Bataviawerf zijn geweest in Lelystad. In de Postcodeloterij hadden we vier toegangskaarten gewonnen en die hebben we verzilverd. (Kon overigens nog net mijn jongste dochter ervan weerhouden om op school uitgebreid te proclameren: "Mijn papa heeft de loterij gewonnen".)
De afstand van hier was 145 km en dus heen en terug wel haalbaar met de 70D maar beter is het om daar te kunnen laden. Nu is de Bataviawerf vastgebouwd aan Bataviastad, een verraderlijke adder onder het gras, want o.a. Desigual.
Maar daar staan wel acht laders, had ik gezien. Op tijd vertrokken van huis (wel wat afgetopt thuis) en een kwartier voor openingstijd aangekomen. Van de acht waren er nog vijf vrij dus snel een plaatsje ingenomen. In de tijd van het aankoppelen kwamen er nog twee dus toen we wegliepen was er nog eentje die daarna ook snel bezet werd. Detail, wij waren de enige Tesla, de rest waren alleen maar PHEV's die daar de gehele tijd zouden staan voor enkele tientallen kilometers. Kom je dus met je Leaf of Zoe of E-Golf dan kun je het wel schudden.
Op een gegeven moment was hij vol genoeg en wilde ik hem gaan verzetten maar het parkeerterrein was helemaal bezet en ik zou ongetwijfeld een tijd moeten zoeken voor een vrij plekje en zelfs moeten uitwijken naar één van de andere parkeerterreinen. Niet dus.
Maar nu dus netjes na afloop met bijna 100% weer op weg. Tarief is met 0,29 incl. BTW per kWh en geen startarief ook sympathiek.

Ik ben er voortijdig mee gestopt omdat ik er de pest in kreeg. Elke maandagavond volleyen de meiden en bij de sportzaal staat een lader met twee aansluitingen. Een paar keer ging het goed maar de laatste keer was één lader bezet door een EV die niet laadde en de andere ge-iced. Daarnaast ook een ICE (die dus daar uiteraard wel mocht staan) maar ik bedacht dat ik met mijn 8 meter kabel het zou halen. En inderdaad, voor twee auto's langs had ik alles aangesloten maar toen werkte de lader niet. Storing. Toen had ik er genoeg van.

Wordt vervolgd.....
 
Last edited:
75CCCC6E-94DF-4C25-9556-84EC25961054.jpg
Toen had ik er genoeg van.

Ik had er al na 1 keer genoeg van Hans.
Vorige week moest ik naar Den Bosch. 180km. Ik had niet vol kunnen laden voor vertrek, maar toen ik de situatie ter plaatse bekeek zou dat geen probleem zijn: zie screenshot: 7 laders nabij en 3 nog iets verder.
Die 7 blijken er in de praktijk maar 3 te zijn: 2 op een betaalparking, beide bezet en 1 destination charger in het Mövenpick hotel, alleen voor gasten.
Ik heb nog naar Mövenpick gebeld, ik wou gerust betalen. Geen optie. De 2 verdere heb ik zelfs niet bekeken. Ik stond ondertussen gratis geparkeerd bij mijn klant. Ben dan maar in Oosterhout gratis gaan laden met een gratis koffie :).
Die snelladers zijn een grote troef. Stel dat ik daar met een andere EV gestaan had. Het had mij uren oponthoud gekost. Nu 20 minuten (250 typical bijgeladen).
 
View attachment 204481

Ik had er al na 1 keer genoeg van Hans.
Vorige week moest ik naar Den Bosch. 180km. Ik had niet vol kunnen laden voor vertrek, maar toen ik de situatie ter plaatse bekeek zou dat geen probleem zijn: zie screenshot: 7 laders nabij en 3 nog iets verder.
Die 7 blijken er in de praktijk maar 3 te zijn: 2 op een betaalparking, beide bezet en 1 destination charger in het Mövenpick hotel, alleen voor gasten.
Ik heb nog naar Mövenpick gebeld, ik wou gerust betalen. Geen optie. De 2 verdere heb ik zelfs niet bekeken. Ik stond ondertussen gratis geparkeerd bij mijn klant. Ben dan maar in Oosterhout gratis gaan laden met een gratis koffie :).
Die snelladers zijn een grote troef. Stel dat ik daar met een andere EV gestaan had. Het had mij uren oponthoud gekost. Nu 20 minuten (250 typical bijgeladen).

Nou, als je naar Mövenpick was gereden dan had je een parkeerkaart getrokken en zo kunnen aankoppelen. Ik heb dat ook eens gedaan en toen binnen een bakje koffie genomen en complimenten gemaakt voor de lader. Parkeerkaartje is meen ik drie uur geldig.
Maar gelukkig dat Oosterhout er is. Uiteindelijk zijn die hier ook voor want je bent met 180 km afstand geen local :) Maar gelukkig, eind goed, al goed.
 
kan iedereen wel aanraden om zeker de prijs te checken voordat je zomaar ergens aankoppeld om te laden. ik heb thuis op de bank tijd om dingen te oeken. op afspraak ben ik met andere dingen bezig.

Als ik afspraak ben heb ik niet de tijd om per leverancier/laadpaal te gaan onderzoeken welke kosten gemaakt worden.

attached file een onmogelijke optie?
Screenshot_20161116-110156.png

ik heb 2 uurr gestaan bij de meern utrecht 8.28 kWh geladen in 1u59m
30.00 EURO op de factuur ex.btw.

new motion: In Nederland staat het elke aanbieder vrij om een eigen tarief te hanteren. Deze tarieven kunnen dan ook erg uiteenlopen.
 
Het is jammer dat het zo onduidelijk is welke laadpalen nu écht publiek zijn. Ik kom regelmatig op het Pettelaarpark in Den Bosch. Er staan daar genoeg laders, maar allemaal achter de slagboom bij bedrijven. Er staan maar twee echt publieke op de parkeerplaats bij het transferium, maar die zijn nagenoeg altijd 's ochtendsvroeg al bezet door een PHEV voor de hele dag.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Locatie is ook niet altijd correct. Op de Gps van de auto zelf staat de Movenpick destination charger op de parking van de golf gelocaliseerd. Heb er ook een toertje gedaan. Vandaar ook denk ik dat er 6 staan waar er eigenlijk maar 2 zijn. Die andere zijn waarschijnlijk locatiefouten.
De app zou misschien booking.com-gewijs een evaluatie moeten vragen na het laden.
 
kan iedereen wel aanraden om zeker de prijs te checken voordat je zomaar ergens aankoppeld om te laden. ik heb thuis op de bank tijd om dingen te oeken. op afspraak ben ik met andere dingen bezig.

Als ik afspraak ben heb ik niet de tijd om per leverancier/laadpaal te gaan onderzoeken welke kosten gemaakt worden.

attached file een onmogelijke optie?
View attachment 204488
ik heb 2 uurr gestaan bij de meern utrecht 8.28 kWh geladen in 1u59m
30.00 EURO op de factuur ex.btw.

new motion: In Nederland staat het elke aanbieder vrij om een eigen tarief te hanteren. Deze tarieven kunnen dan ook erg uiteenlopen.

Wacht even: jij hebt bijna 4 EUR per kW betaald? En dat met de New Motion kaart? Ik dacht dat New Motion één enkel (redelijk) tarief of barema zou hebben? Dus we moeten "prijzen checken" bij individuele laadpalen, zelfs met New Motion? En steeds een deurwaarder als passagier meenemen voor het geval die prijzen woekerprijzen blijken te zijn en/of niet op voorhand behoorlijk aangekondigd???? Wat zijn dat voor wilde-westentoestanden!

Weet iemand trouwens of dit gevaar hetzelfde is met PlugSurfing?
 
Wacht even: jij hebt bijna 4 EUR per kW betaald? En dat met de New Motion kaart? Ik dacht dat New Motion één enkel (redelijk) tarief of barema zou hebben? Dus we moeten "prijzen checken" bij individuele laadpalen, zelfs met New Motion? En steeds een deurwaarder als passagier meenemen voor het geval die prijzen woekerprijzen blijken te zijn en/of niet op voorhand behoorlijk aangekondigd???? Wat zijn dat voor wilde-westentoestanden!

Weet iemand trouwens of dit gevaar hetzelfde is met PlugSurfing?

ik vermoed dat ik een uur geladen(kan meer/ minder zijn geweest) heb dus tijdens laden via remote access het laden gestopt, omdat ik genoeg had om verder te komen.

ze (tnm) hadden het over 'snellader' dat daar extra kosten meebrengt.
 
Ik heb dezelfde ervaring. Een keertje in Groningen de Tesla aan zo'n paal gehangen met mijn NewMotion pas. Het was verder niet duur maar in de drie uur dat ik daar stond had ik net genoeg bijgeladen om de A7 te halen. Ik ben toen maar gewoon naar Drachten gereden en daar heerlijk aan de SuC geladen.
Al die publieken palen zuigen gewoon zolang ze niet een beetje serieuze wattages gaan bieden.
 
yup, voor dat geld kan je vrij eenvoudig een business starten. 'Mobile charging service'. die haalt je auto op en geladen bij een SuC komt die 2 uur later terug :)

Laadpalen aanbieden is geen business. Veel gedoe met overheden en zodra impact van Model 3 bekender gaat worden krijg je een rush op aanbieden gratis laden aan klanten op allerlei locaties. Gewoon omdat het nauwelijks iets kost, het klanten oplevert en daarna omdat de concurrent het ook doet. Uiteindelijk is dat de opzet van het Destination Charger Program en maakt men zich vooralsnog niet druk over (langzaam)laden anders dan thuisladen. Dat komt namelijk wel, met of zonder subsidie, met of zonder overheid.
 
Wordt vervolgd.....

Belofte maakt schuld.

Als ik terugkijk op mijn periode "straatladen" ben ik daar niet vrolijk over.

Los van de onzekerheid over de beschikbaarheid is er het geklooi met die kabel, het aan twee kanten aansluiten, het pasje (dat overigens wel werkte) en het onvermijdelijke weer afkoppelen en opbergen van de kabel. Een paar keer regende het flink en dat is dan geen pretje.
Natuurlijk het kan en als het meezit gaat het sneller dan je fiets op slot zetten maar in zijn algemeenheid, "Bah, liever niet".

En om eerlijk te zijn, het ziet er niet uit, een auto van meer dan 70 duizend € met een snoertje aan een paaltje op de stoep. Ik denk dat het huidige beeld van de palen, bezet met met Outlanders etc. een negatief beeld oproept bij de gemiddelde automobilist.

Daarnaast is onderhand type 2 wel de standaard geworden dus er is geen enkele bezwaar tegen om laders een vaste kabel te geven. Het werkt prima op de duizenden Destination Chargers en zal dat met een rijtje op een parkeerplek ook kunnen doen.
Verder communicatie tussen auto en provider via de aansluiting zelf.
Dus gewoon aankoppelen, auto wordt herkend en bij akkoord staat lader en wordt via provider verrekend.

Als ik als echte EV fanaat er al een hekel aan heb (ook omdat het vele malen beter kan, waarbij een wakkere overheid de juiste duwtjes kan geven) hoe moet het dan met de ICE rijder? Die is niet gek en komt niet gemakkelijk uit zijn comfortzone.