Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Drie grijze

Schermafbeelding 2016-12-17 om 21.50.09.png
 
hoe zie jij die? ik kan ze niet vinden

Gewoon die kaart in de link van Hans flink vergroten.
Als ik datzelfde doe met de kaart van 2017 dan zie ik er daarop ook nog wel een stuk of 5 in NL bijkomen, onder andere in Friesland of NoordOost polder en eentje onder Utrecht lijkt het.
Zegt allemaal niet zoveel weten we uit ervaring maar het is goed te zien dat het niet stopt in Nederland met z'n toch wel hoge dichtheid van (semi)publieke laders.
 
  • Like
Reactions: Charly D
De kaart is bijgewerkt voor 2017 (SuC op site van Tesla)

Supercharger | Tesla Nederland

Het ziet er voor ons niet erg gunstig uit wat Hongarije betreft.
En ik wil in 2017 nog wel een roadtrip gaan doen naar o.a. Boedapest (krijg nu al honger als ik aan het restaurant Monk's Bistrot daar denk...). Maar even gaan uitvinden hoe ik in Boedapest zelf kan laden dan :)

Edit: zie nu net dat Boedapest nog wel easy gaat zijn met de 2017 Superchargers. Hopelijk zijn ze er tegen die tijd al.
 
Last edited:
En ik wil in 2017 nog wel een roadtrip gaan doen naar o.a. Boedapest (krijg nu al honger als ik aan het restaurant Monk's Bistrot daar denk...). Maar even gaan uitvinden hoe ik in Boedapest zelf kan laden dan :)

Edit: zie nu net dat Boedapest nog wel easy gaat zijn met de 2017 Superchargers. Hopelijk zijn ze er tegen die tijd al.

Boedapest heeft meer dan 20 gratis 22 Kw laders op mooie plekken in de stad. Neem tegen die tijd nog maar even contact met mij op.
Volgens de kaart zal de SuC ergens in de buurt van Gyor komen, dan is Budapest niet meer zo heel ver (125 km) maar een retourtje vanaf daar zal nog wel spannend zijn als je ook nog wat in en rond Boedapest wilt rijden dus laden in Boedapest zal wel een must blijven, maar is geen probleem. En men heeft daar bovendien ook veel ambitie voor het netwerk dus geen zorgen en gewoon plannen!
 
  • Helpful
Reactions: dicktump
Thanks Hans, dat klinkt wel goed te doen dan eigenlijk :) Waarschijnlijk hoef ik niet zo heel veel te rijden daar, het liefst parkeer ik de auto ergens op een handige plek in de buurt van het hotel en pak ik daarna wel de metro en tram. Weet je toevallig of het klopt dat het parkeren (vaak?) gratis is in Boedapest, bij het laden? Ik meen zoiets te hebben gelezen, maar het is lastig om een officiële en Engelstalige bron te vinden.
 
Thanks Hans, dat klinkt wel goed te doen dan eigenlijk :) Waarschijnlijk hoef ik niet zo heel veel te rijden daar, het liefst parkeer ik de auto ergens op een handige plek in de buurt van het hotel en pak ik daarna wel de metro en tram. Weet je toevallig of het klopt dat het parkeren (vaak?) gratis is in Boedapest, bij het laden? Ik meen zoiets te hebben gelezen, maar het is lastig om een officiële en Engelstalige bron te vinden.

Ja, download de app. e-kWh (hopelijk ook hier in de App store) en dan zie je alle spots. Parkeren daar is gratis net als de stroom. (ik ga ervan uit dat dat nog niet is veranderd, dus houd een heel klein slagje om de arm) en de spots liggen op A locaties. (Bijv. Akademia ut. ligt vlak bij de Kettingbrug en Parlementsgebouw.)

Afgelopen zomer heb ik vanaf de app het laden gestart voor een forumlid dat daar was (er moet anders wel een registratie zijn maar daar helpen we wel mee als het moet). Schitterende stad hoor.
 
Ja, download de app. e-kWh (hopelijk ook hier in de App store) en dan zie je alle spots. Parkeren daar is gratis net als de stroom. (ik ga ervan uit dat dat nog niet is veranderd, dus houd een heel klein slagje om de arm) en de spots liggen op A locaties. (Bijv. Akademia ut. ligt vlak bij de Kettingbrug en Parlementsgebouw.)

Afgelopen zomer heb ik vanaf de app het laden gestart voor een forumlid dat daar was (er moet anders wel een registratie zijn maar daar helpen we wel mee als het moet). Schitterende stad hoor.
Ik kan de app voor Android zo snel niet vinden, maar dan zijn er al wel meerdere mogelijkheden om het laden te regelen. Had ook al een hotel gevonden met charger in de garage en wellicht dat het SuC netwerk nog uitbreidt. Zal toch wel pas zomer worden als ik die kant op vertrek. Dan zoek ik tegen die tijd wel even de details uit, gezien er nog wel wat verandert mogelijk. Als ik je hulp nodig heb laat ik het zeker even weten, dat is erg prettig!

En om even heel erg off-topic te gaan: Ik heb dit jaar de stad al per vliegtuig bezocht en kan er eigenlijk alleen maar enthousiast over zijn. Mensen zijn er vrijwel altijd erg vriendelijk en er is ook heel veel te doen, of als je niks wilt doen ga je gewoon even relaxen in een badhuis :) Maar goed, heb nog steeds dingen die ik daar wil bezoeken, ik wil bijvoorbeeld ook nog naar het openluchtmuseum bij Szentendre.

Ben ook aardig bekend in Bp. Niet op het gebied van laden enzo. Heb wel wat tips. Stuur tzt maar een pb.
Thanks voor het aanbod! Eigenlijk is vooral het laden even een dingetje. Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Het wordt tijd voor een Boedapest-topic :D
 
Ik ga morgen naar Disneyland. Alhoewel er net een supercharger is geopend vlakbij Disneyland, had ik gewoon ook graag geladen op de parking van Disneyland.

Ik lees een hoop problemen ivm Tesla's. Dat is gewoon het Franse probleem van de neuter en de fase die omgewisseld zijn? Ik heb enkel de meegeleverde lader, en een fivari lader, kan die laatste dat probleem oplossen of moet ik echt een Franse lader hebben? De laadpalen hebben een klassieke Schuko aansluiting. Ik heb de Schuko naar rode stekker verloop voor de Fivari lader... maar die wisselt de neuter en de fase niet om, of doet de lader dit zelf?
 
Kristof,
de controle van neuter en positie van de fase gebeurt in de UMC van Tesla, niet in de wagen zelf. Om die reden levert laden met de Fivari geen probleem op voor een netwerk met een neuterprobleem.
Een Fivari-lader of gelijk(w)aardig levert enkel nog problemen op wanneer de spanning te veel "inzakt" bij het oplopen van de stroom. Dan oordeelt de auto, niet de lader, dat het netwerk niet geschikt is om te laden.

Neem misschien voor alle zekerheid zo'n slotje mee om te vermijden dat iemand de Fivari "leent". Je kan er dan laadkabel type 2 en de kabel van het laadstation doorsteken.
740005.jpg
 
Last edited:
Toch wel: je steekt je eigen type 2 stekker tesamen met de kabel van de Fivari doorheen het slot. De type 2 blijft gelocked in de tesla. Men moet dan al de aan de Fivari-lader verbonden stekker eraf knippen om de lader mee te nemen.
Een grapjas kan wel het laden stoppen door het laadstation uit te pluggen.
 
Kristof, sta je me toe om deze foto's voortaan als didactisch materiaal voor de antidiefstalbeveiliging te gebruiken?
Probeerde je ook eerst met de UMC?
Welke stroom stelde je in? In principe valt de beperking 13A of zelfs maar 10A die andere draagbare laadstation opleggen weg en kan je, bij een degelijk stopcontact, wat hoger gaan.