Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er hier mensen met ervaring in het aanbieden van publieke (betalende) laadpalen en me een effectief (anoniem indien nodig) financieel plaatje willen / kunnen bezorgen over het terugverdienmodel? 'k Heb indertijd met Bluecorner eens wat gesprekken gehad maar daar niet verder meer op ingegaan. Nu kriebelt het terug een beetje, mag al dan niet ivm een "zware" installatie zijn, no worries.

Bedankt alvast! Tips & tricks natuurlijk ook welkom.
 
De enige partij die volgens mij nu subsidievrij publieke laadpalen neerzet is Nuon met hun nieuwe publieke palen in Brabant. En ze kunnen dat alleen doen vanwege een 10 jarig contract.

Ander groot rekenvoorbeeld:
The New Motion had een omzet van 13.5 miljoen €.
En een verlies van 3 miljoen €.
 
Thanks guys. Iemand ervaring met het aanbieden van "eenvoudigweg" Destination Charging van Tesla zelf? 'k Had daar eens een engelstalig artikel over gelezen op 't forum meen ik, dat Tesla tussenkwam in de aanlegkosten, en de kost van de electriciteit dan een soort service was van de aanbieder, klopt dat? 'k Werk graag mee aan dergelijke initiatieven, maar hoewel ik graag ecologisch denk is er toch steeds het economisch plaatje ook nietwaar.
 
Thanks guys. Iemand ervaring met het aanbieden van "eenvoudigweg" Destination Charging van Tesla zelf? 'k Had daar eens een engelstalig artikel over gelezen op 't forum meen ik, dat Tesla tussenkwam in de aanlegkosten, en de kost van de electriciteit dan een soort service was van de aanbieder, klopt dat? 'k Werk graag mee aan dergelijke initiatieven, maar hoewel ik graag ecologisch denk is er toch steeds het economisch plaatje ook nietwaar.
Tesla betaalt tot maximaal 2 Destination Chargers. Aanleg en verbruik zijn voor rekening van hotelhouder, winkelcentrum oid.
Hotels vragen meestal geen vergoeding voor de DC als je in het hotel verblijft of daar dineert. Kom je zonder meer langsrijden dan wordt er vaak wat moeilijker gedaan of ze vragen een vergoeding.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Petje1977 ik zou eens contact opnemen met EV-Point. Volgens mij is dat hun business-model: op strategische plaatsen palen zetten, de eigenaar vergoeden voor de afgenomen elektriciteit en de marge op de elektriciteit is dan de wint voor EV-Point.
Voorwaarde lijkt me dat je op een strategische plaats woont en een voldoende zware aansluiting hebt.
Ik vrees dat ze tot op heden niet echt rijk zijn geworden.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Tesla betaalt tot maximaal 2 Destination Chargers. Aanleg en verbruik zijn voor rekening van hotelhouder, winkelcentrum oid.
Hotels vragen meestal geen vergoeding voor de DC als je in het hotel verblijft of daar dineert. Kom je zonder meer langsrijden dan wordt er vaak wat moeilijker gedaan of ze vragen een vergoeding.
Je kunt ook gewoon bij Tesla één of een paar chargers bestellen en deze door een elektriciën laten aansluiten. Dan bied je ook laden aan. Als je in een laag tarief zit is dat geen erg dure service.
 
In Arnhem is een Allego laadplein gebouwd met plek voor 16 oplaadpunten.

Laatst was het op zaterdag daar erg druk dus veel plekken waren bezet door een ICE. Die werden allemaal bekeurd. Sterker nog. Ook elektrische auto's die niet aan het opladen waren (lees zonder stekker) werden bekeurd.

Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat je een ICE gewoon op een parkeerplek voor een elektrische auto mocht zetten. Gelukkig voor ons mag dit dus niet (in Arnhem). Is dit landelijk beleid?
 
In Arnhem is een Allego laadplein gebouwd met plek voor 16 oplaadpunten.

Laatst was het op zaterdag daar erg druk dus veel plekken waren bezet door een ICE. Die werden allemaal bekeurd. Sterker nog. Ook elektrische auto's die niet aan het opladen waren (lees zonder stekker) werden bekeurd.

Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat je een ICE gewoon op een parkeerplek voor een elektrische auto mocht zetten. Gelukkig voor ons mag dit dus niet (in Arnhem). Is dit landelijk beleid?

Het hangt er van af welk verkeersbord er bij de parkeer/oplaadplaatsen staat.
Dit zijn volgens mij nog steeds de laatste officiele regels:
Verwarring over parkeren bij een laadpaal: dit zijn de regels
 
  • Informative
Reactions: ElecFan
In België mag je met een ICE wel parkeren op laadplaats...maar is gewoon not done.
Dat is niet correct. Ondertussen staan bij de meeste laadpalen borden zoals op onderstaande foto. Een niet ladend voertuig is dan in overtreding en de enige manier om te handhaven is onmiddellijk bekeuren. Eens de mensen dat ondervinden, lost het probleem zich vanzelf op. Een laadpaal zonder zo'n bord is voorlopig weinig zinvol.

1511012239_android.jpg
 
  • Like
Reactions: HWS
Dat is niet correct. Ondertussen staan bij de meeste laadpalen borden zoals op onderstaande foto. Een niet ladend voertuig is dan in overtreding en de enige manier om te handhaven is onmiddellijk bekeuren. Eens de mensen dat ondervinden, lost het probleem zich vanzelf op. Een laadpaal zonder zo'n bord is voorlopig weinig zinvol.

View attachment 263659
Ah. Fout van mij dan. Bij Turnhout markt parkeren ze anders wel lustig op de oplaadplaatsen :(
 
Ah. Fout van mij dan. Bij Turnhout markt parkeren ze anders wel lustig op de oplaadplaatsen :(

We moeten dit ook zien door de bril van de "gewone" automobilist. Die ziet parkeerplaatsen onbruikbaar worden doordat er een laadpaal komt te staan waar de kans aanwezig is dat er een EV komt laden. Hijzelf gaat naar een tankstation om te tanken en vindt dit maar zo zo. Hoeveel argumenten we ook kunnen bedenken ten faveure van de laadpaal, het blijft voor hen een beetje landjepik.
 
  • Like
Reactions: EddieW
Ik snap niet dat ze al na 30 minuten 25 ct/minuut rekenen. Dan heb je net zo ongeveer een kwart van je Tesla accu bijgeladen op CHAdeMO. Als je 100% wilt laden, moet je 'm dus gewoon elk half uur even verzetten en een nieuwe laadsessie starten? Misschien dat verzetten niet eens nodig is, dat een nieuwe laadsessie op dezelfde paal al voldoende is.
 
Ik snap niet dat ze al na 30 minuten 25 ct/minuut rekenen. Dan heb je net zo ongeveer een kwart van je Tesla accu bijgeladen op CHAdeMO. Als je 100% wilt laden, moet je 'm dus gewoon elk half uur even verzetten en een nieuwe laadsessie starten? Misschien dat verzetten niet eens nodig is, dat een nieuwe laadsessie op dezelfde paal al voldoende is.

Dit wordt hem dus niet. De palen op de foto lijken me geen snellaadpalen maar hooguit 22 Kw palen. Dure grap in ieder geval.
 
Ik snap niet dat ze al na 30 minuten 25 ct/minuut rekenen. Dan heb je net zo ongeveer een kwart van je Tesla accu bijgeladen op CHAdeMO. Als je 100% wilt laden, moet je 'm dus gewoon elk half uur even verzetten en een nieuwe laadsessie starten? Misschien dat verzetten niet eens nodig is, dat een nieuwe laadsessie op dezelfde paal al voldoende is.
ze willen dat je na een halfuur de paal vrijmaakt, denk ik
 
  • Disagree
Reactions: Phil V