Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 263883 View attachment 263884 Woekerprijzen laden in Amsterdam Arena:
0,69Eur per kWh; en na 30 min 0,25 Eur per minuut. Kostbaar, als je daar je auto nietsvermoedend aan de paal hangt.

Hans heb je ook een closeup foto van de tekst op die laadpalen ?
Ik vraag me af hoe zoiets nou duidelijk wordt weergegeven.
En staat er inderdaad bij wat volgens hun dan 'Fast Charging' is ? Dat kan niet meer zijn dan 22kW.
 
Voor forumleden die gratis kunnen SUCcen is dit waarschijnlijk een schok, maar dat zijn de normale tarieven: 35€c/kWh voor laden tot 22 kW en inderdaad voor snelladen bij de Allego's 69€c/kWh. Geen wonder dat snelladen alleen gebruikt wordt als het niet anders kan.
Wie de TCO berekent op basis van deze tarieven, bijvoorbeeld omdat geen eigen parkeerplaats met stekker, komt met het verbijsterende resultaat dat elektrisch rijden duurder is dan ICE en dat er van een terugverdieneffect door een lagere variabele kost geen sprake is. We kunnen alleen maar hopen dat wanneer de palen nog meer gebruikt worden in de toekomst, de tarieven wat lager kunnen.

De palen zijn zeker geen snellaadpalen, want geen vaste kabel.

Ik vraag me trouwens af waarom AC-snelladen, waarvoor nauwelijks investeringen nodig zijn evenveel moet kosten als DC-snelladen waarvoor dure hardware nodig is.
 
  • Like
Reactions: Marius
Hans heb je ook een closeup foto van de tekst op die laadpalen ?
Ik vraag me af hoe zoiets nou duidelijk wordt weergegeven.
En staat er inderdaad bij wat volgens hun dan 'Fast Charging' is ? Dat kan niet meer zijn dan 22kW.
Ze zijn 22 kW. Al een aantal keren gebruikt als we daar voor concerten moesten zijn. Maar kan me niet herinneren dat ik ook betaald heb. Begon met een proef voor smart-charging en was toen gratis. Maar weet niet of dat nog steeds zo is.
 
IMG_2594.jpg

Er staat verder niets op de paal.
Alleen: "altijd 100% groene stroom". Er had beter kunnen staan: "Altijd minimaal 200% of 400% te dure stroom".


Heb een proefje gedaan gisteren met max 5A laden (3 fasen). Ben benieuwd of dit dan als "normaal" laden gezien wordt.
Even de maandfactuur van EV-Box afwachten.
Anders een 1 fase kabel kopen en dan weer ouderwets laden zoals de Volvo PiH. Ik hoeft toch maar zo'n 50-75 km te laden (op koude dagen) om weer thuis te komen met nog meer dan 20% acculading. Ik wil niet dagelijks onder de 20% uitkomen omdat dat slecht zou zijn voor de accu. Ik laad thuis via de Tesla Wall connector, maar ik haal net geen round trip op koude dagen naar A'dam met een 75kWh accu zonder boven de 20% te blijven.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: robertvg
View attachment 263905
Er staat verder niets op de paal.
Alleen: "altijd 100% groene stroom". Er had beter kunnen staan: "Altijd minimaal 200% of 400% te dure stroom".


Heb een proefje gedaan gisteren met max 5A laden (3 fasen). Ben benieuwd of dit dan als "normaal" laden gezien wordt.
Even de maandfactuur van EV-Box afwachten.
Anders een 1 fase kabel kopen en dan weer ouderwets laden zoals de Volvo PiH. Ik hoeft toch maar zo'n 50-75 km te laden (op koude dagen) om weer thuis te komen met nog meer dan 20% acculading. Ik wil niet dagelijks onder de 20% uitkomen omdat dat slecht zou zijn voor de accu. Ik laad thuis via de Tesla Wall connector, maar ik haal net geen round trip op koude dagen naar A'dam met een 75kWh accu zonder boven de 20% te blijven.

Over die 20% hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt rustig tot een paar procent leeg rijden als je daarna maar niet te lang wacht met het starten van het laden. Net als tot 100% laden. Is ook geen enkele probleem maar ook hier kort daarna gaan rijden. Lang leeg of lang helemaal vol staan schijnt de levensduur wat te verkorten maar echt duidelijke voorbeelden heb ik nog niet gezien. Valt vanwege batterijmanagement waarschijnlijk best wel mee. Maar ik houd me aan de hierboven geschreven regel :)
 
Zo blaast Henk Janssen met Lightwell de straatlantaarn nieuwe leven in (video)

Echt jammer dat dit soort dingen niet wat sneller van de grond komt... Zouden in Sneek ook goed staan Jelger
jammer dat sprout.nl zaken doet met een adverteerder die na 10 seconden de complete site overneemt met casino spul. Heb het artikel verder dus niet gelezen. Wellicht doen ze het expres vanwege mijn adblock filters, zou ook kunnen.

On topic: Den Haag had toch al een pilot lopen met slimme straatlantaarns met laadpoort? (eerste link die ik op google vindt: Gemeente Den Haag start test met ‘slimme laadlantaarnpalen’), hoe is het daarmee?
 
Ik kwam eerder deze week bij mijn zus (Leusden) en wilde daar even laden. Op New Motion app gekeken, 3 laadpalen in de buurt, allen zo'n 600m lopen.

Dus ik naar de eerste: Groene ring op EV-Box brandde, maar laden startte niet, kreeg fout.

Nummer 2 deed het ook niet, sticker op de laadpaal: Werkt alleen tijdens kantooruren

Nummer 3 was een 3,6kW paal, daar ben ik maar door gereden.

Nr1 en 2 stonden bij bedrijven (zonder hek of slagboom) en ik kwam rond 18:00 aan. In de app staat dat ik er gewoon 25c/kWh zou betalen, maar ze kiezen er voor de laadpaal uit te schakelen!? Wat is dat voor een onzin?
 
  • Like
Reactions: FVO