Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Allego is geen steek beter. Ik heb bij TNM en Allego al maanden, zo niet meer dan een jaar geleden een laadpunt gemeld in een voetgangers gebied.... die er natuurlijk ook niet staat. Het adres bij dit laadpunt is ook in een andere gemeente zo'n dikke 50 km verder.. Het adres op de kaart is Kruisput in Zevenbergen en in tekst erbij staat Melkweglaan 42, Alphen aan de Rijn!
Dit laadpunt staat dus in beide apps (TNM en Smoov) nog steeds als beschikbaar!
Edit
ik heb even op Oplaadpalen.nl gekeken en ook daar staat dit laadpunt nog steeds op.

Ecomovement en www.oplaadpalen.nl

Voor zover ik ook weet is idd de of een 'centrale database 'van laadpalen in Nl en BE in beheer bij een club met de naam Ecomovement, met als website Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen | Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

Als je daar zelf via de Edit Update opties die er op deze website zijn fouten / aanpassingen / aanvullingen doorgeeft van laadpunten is er een behoorlijke goede kans dat met een onvoorspelbare vertraging die aanpassingen én op oplaadpalen.nl én op alle daaraan gekoppelde laadpaalkaartjes ( zie de enorme lijst op hun site... ) doorsijpelen. Ik heb hier inmiddels aardig wat ervaring mee. Soms krijg ik zelfs een email waarin om toelichting gevraagd wordt.

Nog een ongevraagde tip voor deze centrale dbase achtige laadpunten site, als je zelf een nieuw laadpunt invoert kun je na de eerste keer nieuwe data invoeren vervolgens door te proberen die plek ahw nogmaals nieuw in te voeren eenvoudig bij deze tijdelijke net nieuwe nog niet goedgekeurde data komen en dan meteen een fotootje of exra kommentaar bijplaatsen. De invoermodule is wat dat betreft niet zo doordacht opgezet ... maar dit is wel handig om meteen alle gegevens van een nieuwe laadplek kwijt te kunnen.
 
  • Informative
Reactions: Adm
Een gesloten systeem heeft zijn voordelen.
Maar de echte kracht van het SUC-netwerk is toch in eerste instantie de laadmogelijkheid aan een enorm vermogen. Als je voor het activeren van de laadpaal even met een pasje zou moeten swipen of de laadpaal die in de ogen zou moeten kijken voor een irisscan, zou het toch even performant blijven.
 
Een gesloten systeem heeft zijn voordelen.
Maar de echte kracht van het SUC-netwerk is toch in eerste instantie de laadmogelijkheid aan een enorm vermogen. Als je voor het activeren van de laadpaal even met een pasje zou moeten swipen of de laadpaal die in de ogen zou moeten kijken voor een irisscan, zou het toch even performant blijven.

Natuurlijk speelt dat mee maar er is meer. Een paar factoren, er zijn er wel meer.

1) Volledige integratie in de navigatie incl. routeplanning
2) Herkenbaar concept
3) Locaties die aansluiten op behoefte even te chillen na een paar uur rijden
4) Esthetiek, zien er gewoon veel mooier en strakker uit.
5) Betrouwbaar technisch
6) Betrouwbaar beschikbaarheid
7) Moeilijk te definiëren gevoel dat je zonder moment van anxiety nagenoeg elke bestemming in Europa kunt intoetsen en daar relaxed heen kan rijden. Ook iets als wanneer je ergens in de vreemde een supercharger aandoet het een beetje gevoel van thuiskomen is.
8) Wetenschap dat als er iets is je kunt bellen en men direct mee kan kijken.

En datzelfde gevoel heb je ook bij de originele destination chargers.

Met dat voorbeeld zou zo'n commissie de lat juist extra hoog moeten letten want elke concessie op dat gebied maakt een Tesla meer aantrekkelijk.

Beetje vergelijkbaar met Superchargen. Wie voor de keus staat een EV huidige generatie (Tesla Model 3) of nieuwe generatie (anderen) te kopen kan zowel twijfel hebben over Superchargen (wie weet wat er met Tesla kan gebeuren ooit) als over CCS (want dat staat nog aan het begin en zit grotendeels nog in de Powerpoint fase, wat echt snelladen betreft). Wat nu als je een auto koopt die beide systemen kan gebruiken? Dan hoef je je daar geen zorgen op te maken. Slim van tesla want met Model 3 speel je altijd op safe.
 
Allego is geen steek beter. Ik heb bij TNM en Allego al maanden, zo niet meer dan een jaar geleden een laadpunt gemeld in een voetgangers gebied.... die er natuurlijk ook niet staat. Het adres bij dit laadpunt is ook in een andere gemeente zo'n dikke 50 km verder.. Het adres op de kaart is Kruisput in Zevenbergen en in tekst erbij staat Melkweglaan 42, Alphen aan de Rijn!
Dit laadpunt staat dus in beide apps (TNM en Smoov) nog steeds als beschikbaar!

Edit

ik heb even op Oplaadpalen.nl gekeken en ook daar staat dit laadpunt nog steeds op.
Eigenlijk zouden laadpaal fabrikanten gewoon een GPS/Galileo chipje in die lader moeten stoppen.

Zo kunnen ze tot op de CM naukeuring vaststellen waar die paal staat zodat een klant geen verkeerde locatie kan doorgeven en zo verkeerd in apps komt.
 
Het swipen van een pas maakt het verschil niet. Ook voor het betalen van andere aankopen, moet ik een betaalkaart boven halen.
Roaming en interoperabiliteit is uiteraard wel belangrijk om te vermijden dat je bij manier van spreken voor elke stad (in Duitsland is dat zo) een aparte pas nodig hebt.
De strijd om het leiderschap in laadpasland is nog volop aan de gang, dus dat zal nog wat tijd vragen. Maar in de praktijk kan je ondertussen toch met enkele kaarten in de ons omringende landen bijna overal laden: TNM geeft goede dekking, Plugsurfing idem. Dan zijn er de Apps waarvoor je alleen nog je betaalgegevens moet ingeven: Paypal of creditkaart of zelfs gewoon rekeningnummer. De Smoov-App voor alle Allego-palen is een zegen, de e--Charge voor de Duitse palen. Ga je verder, naar Skandinavië of het Iberisch schiereiland, dan moet je toch weer extra providers bij het verhaal betrekken. Dus daar is nog werk.
Kijk, dit is nu eens interessant zie. Of "informative" zo je wil ;)

De MX wordt hier zeer binnenkort geleverd en daarna mag-ie quasi meteen dienen als "vakantie-wagen" voor een familie-trip (een 1.000-tal km in totaal schat ik). Naar een plaats in Duitsland waar de dichtste supercharger zo'n 50 km verwijderd ligt, normaal gezien niet erg stressvol dus, maar gezien we nogal graag eens rondrijden naar natuurgebieden etc. ben ik alvast al eens aan 't rondkijken naar publieke laadpalen om een "ow-damn-scenario" te vermijden. Zodoende zelf al wat gezocht en gevonden (waaronder een Rathaus met twee 22-kW-laders (gratis, sleutel op te pikken in 't gemeentehuis zelf en plaatsen precies erg duidelijk aangegeven met zelfs een niet-stilstaan-of-parkeren-hier-indien-je-een-ICE-wagen-hebt-plakkaat :)).

Gezien ik echter nogal control-minded ben en ik inderdaad door de kakafonie van mogelijke laadkaarten de bomen door het bos niet meer zag ben ik hier dan maar een search op "Duitsland" gaan doen waardoor ik bij deze post terecht kwam.

Nu is mijn vraag: Smoov is geïnstalleerd als app intussen, maar E-Charge is blijkbaar nogal een populaire naam voor een app en dus bieden zich enkele mogelijkheden aan met zeer uiteenlopende kwaliteits-quoteringen (Android - Google Play). Iemand een screenshot of een logo om mee te geven welke het precies is die ik best installeer? Ook Paypal-gebruiker hier dus eenvoudiger dan dat kan het quasi niet dan. Andere tips / tricks in Duitsland zijn zeker welkom. Hotelletje was geboekt nog voor ik wist dat de wagen plots zo snel zou geleverd worden, ander hotel enkele km's verder biedt laden ter plaatse aan. Wordt ook een factor waar in de toekomst rekening mee gehouden zal worden dus. Spannende tijden! :)

Eigenlijk nog een bijkomende vraag die in "Beginnersvragen" misschien beter zou passen, maar is er een reden waarom ik nergens "VISA" zie staan bij de betaalmogelijkheden, op zowat eender welke laadpaal ik op doorklik bij bijvoorbeeld "A Better Routeplanner" (aanrader trouwens) en die me dan naar (ook handig!) goingelectric.de brengt? Hoe eenvoudig zou dat zijn in de huidige tijden... of ik kijk er gewoon over, kan ook natuurlijk. Will keep on scrolling through this forum...
 
In EV land is de kredietkaart nooit doorgebroken, maar wordt alles opgelost met RFID kaarten van een bepaald netwerk, soms ook met abonnementskost. Dat is voor een Tesla die je thuis kan opladen natuurlijk belachelijk, want voor lange ritten ga je bij een supercharger langs en de rest laad je thuis. 30 euro per maand geven voor het privilege om een RFID kaart op zak te hebben is dan er natuurlijk over.

Een oplossing in de Benelux zijn de RFID kaarten van New Motion. Daar zit geen abonnementskost aan verbonden en moet je zien als een "tankkaart" voor meerdere netwerken. Ze hebben ook een app waar je op kan zien op welke laadpalen hun laadpas werkt. Ik raad je stilletjes de RFID tag aan die je aan je sleutelhanger kan hangen want ik ben mijn eerste laadpas al kwijt geraakt net omdat ik het zo zelden gebruik.

In het buitenland moet je je wel al vinden naar gratis laadpalen of een app downloaden.

Nu, ik denk dat je nog meer info in het beginnerstopic gaat vinden.
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Kijk, dit is nu eens interessant zie. Of "informative" zo je wil ;)

De MX wordt hier zeer binnenkort geleverd en daarna mag-ie quasi meteen dienen als "vakantie-wagen" voor een familie-trip (een 1.000-tal km in totaal schat ik). Naar een plaats in Duitsland waar de dichtste supercharger zo'n 50 km verwijderd ligt, normaal gezien niet erg stressvol dus, maar gezien we nogal graag eens rondrijden naar natuurgebieden etc. ben ik alvast al eens aan 't rondkijken naar publieke laadpalen om een "ow-damn-scenario" te vermijden. Zodoende zelf al wat gezocht en gevonden (waaronder een Rathaus met twee 22-kW-laders (gratis, sleutel op te pikken in 't gemeentehuis zelf en plaatsen precies erg duidelijk aangegeven met zelfs een niet-stilstaan-of-parkeren-hier-indien-je-een-ICE-wagen-hebt-plakkaat :)).

Gezien ik echter nogal control-minded ben en ik inderdaad door de kakafonie van mogelijke laadkaarten de bomen door het bos niet meer zag ben ik hier dan maar een search op "Duitsland" gaan doen waardoor ik bij deze post terecht kwam.

Nu is mijn vraag: Smoov is geïnstalleerd als app intussen, maar E-Charge is blijkbaar nogal een populaire naam voor een app en dus bieden zich enkele mogelijkheden aan met zeer uiteenlopende kwaliteits-quoteringen (Android - Google Play). Iemand een screenshot of een logo om mee te geven welke het precies is die ik best installeer? Ook Paypal-gebruiker hier dus eenvoudiger dan dat kan het quasi niet dan. Andere tips / tricks in Duitsland zijn zeker welkom. Hotelletje was geboekt nog voor ik wist dat de wagen plots zo snel zou geleverd worden, ander hotel enkele km's verder biedt laden ter plaatse aan. Wordt ook een factor waar in de toekomst rekening mee gehouden zal worden dus. Spannende tijden! :)

Eigenlijk nog een bijkomende vraag die in "Beginnersvragen" misschien beter zou passen, maar is er een reden waarom ik nergens "VISA" zie staan bij de betaalmogelijkheden, op zowat eender welke laadpaal ik op doorklik bij bijvoorbeeld "A Better Routeplanner" (aanrader trouwens) en die me dan naar (ook handig!) goingelectric.de brengt? Hoe eenvoudig zou dat zijn in de huidige tijden... of ik kijk er gewoon over, kan ook natuurlijk. Will keep on scrolling through this forum...
Met de New Motion Card kan je de meeste laadstation in de Eifel gebruiken.
 
Ervaring leer dat op vakantie gewoon laden op een stopcontact op locatie (vakantehuisjes, hotels) je al een heel eind verder brengt. Gaat niet snel, maar doorgaans staat de auto toch lange tijd stil. Het meenemen van de Tesla lader (UMC) die bij de auto komt en eventueel een 3x2,5 mm verlengkabel (je kan tot 25 meer gaan) is dan wel handig.
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Ervaring leer dat op vakantie gewoon laden op een stopcontact op locatie (vakantehuisjes, hotels) je al een heel eind verder brengt. Gaat niet snel, maar doorgaans staat de auto toch lange tijd stil. Het meenemen van de Tesla lader (UMC) die bij de auto komt en eventueel een 3x2,5 mm verlengkabel (je kan tot 25 meer gaan) is dan wel handig.
Ik rij elk jaar in april naar Germersheim in DLD. Zijn bijna geen laders. We verblijven dan meestal een nacht in Karlsruhe. Bij Hotel Maurer kun je met 220 Volt en de UMC de hele nacht laden. 's Morgens zit er dan weer 160 km extra lading in en kunnen we daarmee de eerste SuperCharger op de weg naar huis overslaan. De hoteleigenaar wil geen betaling voor de geladen 35 kWh ontvangen.
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Thanks iedereen, ik zoek nog rustig wat verder, gebaseerd op jullie input. En inderdaad, ivm dat laden op lokatie met een gewoon stopcontact - daar zat ik inderdaad ook mee half mee in gedachten, 'k zal deze week in m'n beste Jean-Marie-Pfaff-duits even een telefoontje op voorhand plegen naar het geboekte hotel en vragen of er mogelijkheden zijn ter plaatse. Wie heeft er nu geen stopcontact in de kelder/ondergrondse parking (is er in dit geval bij) nietwaar, en vragen staat vrij... misschien willen ze wel een strategisch gelegen plaats(je) vrijhouden ;)

De wagen zal al snel een uur of acht à negen per nacht stil staan, dan baat zelfs een "lage" laadsnelheid inderdaad. Hoe meer mogelijke oplossingen ik tegenkom, hoe enthousiaster ik word dat ik wel degelijk de juiste keuze gemaakt heb voor de komende jaren :D
 
Thanks iedereen, ik zoek nog rustig wat verder, gebaseerd op jullie input. En inderdaad, ivm dat laden op lokatie met een gewoon stopcontact - daar zat ik inderdaad ook mee half mee in gedachten, 'k zal deze week in m'n beste Jean-Marie-Pfaff-duits even een telefoontje op voorhand plegen naar het geboekte hotel en vragen of er mogelijkheden zijn ter plaatse. Wie heeft er nu geen stopcontact in de kelder/ondergrondse parking (is er in dit geval bij) nietwaar, en vragen staat vrij... misschien willen ze wel een strategisch gelegen plaats(je) vrijhouden ;)

De wagen zal al snel een uur of acht à negen per nacht stil staan, dan baat zelfs een "lage" laadsnelheid inderdaad. Hoe meer mogelijke oplossingen ik tegenkom, hoe enthousiaster ik word dat ik wel degelijk de juiste keuze gemaakt heb voor de komende jaren :D
Ik adviseer om de vraag per mail te stellen. Het is me in Duitsland twee keer overkomen dat ik een telefonische toezegging kreeg dat ik kon laden, ter plaatse gearriveerd bleek laden niet mogelijk.
Toen ik het mailtje op mijn telefoon erbij haalde werd uiteindelijk een oplossing geboden.
In één geval had ik een boeking via AirBnB gedaan. Laden bleek, ondanks de toezegging, compleet onmogelijk. Heb dat in een review gemeld, tot ongenoegen van mijn verhuurder.
Een hotel in Duitsland wilde mij, ondanks toezegging, niet van dienst zijn. Gelukkig vond ik op het terrein een stopcontact waar ik met de UMC kon laden. Wel werd de stekker er een keer uitgetrokken. Later er weer ingestoken en 160 km bijgeladen.
Dat heb ik niet gemeld aan de receptie. Die zijn een klant kwijt.
 
  • Helpful
Reactions: Petje1977
E-Charge is blijkbaar nogal een populaire naam voor een app en dus bieden zich enkele mogelijkheden aan met zeer uiteenlopende kwaliteits-quoteringen (Android - Google Play). Iemand een screenshot of een logo om mee te geven welke het precies is die ik best installeer?
Dit is de App die ik bedoel. Alle palen die met deze App kunnen geactiveerd worden, kunnen ook met de Plugsurfing App geactiveerd worden. Je kan er met kredietkaart of Paypal betalen. Werkt prima.
Mijn getuigenis over het gebruik ervan tijdens de road trip van de dochter eerder dit jaar.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
@fivari - Alles geïnstalleerd intussen, netjes een mapje "EV" op de smartphone om het wat centraal te houden en dan komt het hopelijk wel goed. Dat gemeentehuis waar je gratis kan laden na het ophalen van een sleutel popte meteen naar boven toen ik die Wattfinder even aan een eerste testje onderwierp. Bedankt voor de zeer goeie tips.

@Wim S. - E-mail it shall be, not messing with ze Germans ;) Jij ook bedankt. 'k Ben er zo ongeveer klaar voor me dunkt!
 
Dat gaat helemaal goedkomen.. een aantal van ons trok al eind 2013, begin 2014 door Europa - terwijl het aantal SuC's toen nog op één hand te tellen was.
Nog 1 tip - ja zal nl niet de eerste zijn die denkt dat het niet werkt... met de lader van Tesla die je bij de auto krijgt (de UMC) kan het voorkomen dat de auto niet wil laden - je ziet dan een rode lamp op de lader. Is doorgaans een kwestie van omkeren van de stekker (= plus en minpolen). Ook dan kan een verlengsnoer goed van pas komen - sommige stopcontacten werken nl met een pin/gat constructie (bv in Frankrijk) - dan wordt het moeilijk daar de stekker om te keren. Veel plezier met je nieuwe auto!
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Dat gaat helemaal goedkomen.. een aantal van ons trok al eind 2013, begin 2014 door Europa - terwijl het aantal SuC's toen nog op één hand te tellen was.
Nog 1 tip - ja zal nl niet de eerste zijn die denkt dat het niet werkt... met de lader van Tesla die je bij de auto krijgt (de UMC) kan het voorkomen dat de auto niet wil laden - je ziet dan een rode lamp op de lader. Is doorgaans een kwestie van omkeren van de stekker (= plus en minpolen). Ook dan kan een verlengsnoer goed van pas komen - sommige stopcontacten werken nl met een pin/gat constructie (bv in Frankrijk) - dan wordt het moeilijk daar de stekker om te keren. Veel plezier met je nieuwe auto!

Als de lampjes rood branden, moet je tellen hoeveel keer ze knipperen. in de gebruiksaanwijzing (op het centrale scherm) vind je dan afhankelijk daarvan de oorzaak.
In de verlengstekker moeten de draden natuurlijk gekruist zitten. Rechts van de aarding moet links worden. Ik heb een verlengkabel van 25m bij én een stukje van 0,5m met gekruiste draden.
Wat ook helpt is om de ampères te halveren. Duurt dan dubbel zo lang, maar werkt tenminste.
 
  • Informative
Reactions: EddieW
Ik moet woensdagavond laat van Antwerpen richting Alphen ad Rijn, waar ik donderdagmorgen moet zijn. Ik ga ergens onderweg overnachten, liefst met laadgelegenheid.
Hoe doen jullie dit om een combinatie hotel - laadplek te vinden?
Ik heb verschillende apps: Plugshare, Supercharged, Newmotion, PlugSurfing...
Nergens kan ik filteren op hotels.
Ben ik nu de enige die dit mist?
Ik verlies meer tijd met zoeken dan met gewoon aan de SuC te stoppen en te laden.