Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
@Kranendijk, deze oproep lijkt me hier zinloos. Dit is geen officieel Tesla forum. Daarnaast is er al geruime tijd een Supercharger gepland in Breukelen bij de vd Valk. Dus daarmee lijkt me er aan deze ietwat schreeuwerige oproep reeds gewerkt wordt!

Overigens rijd ik nu al 4 jaar kris kras door geheel NL (en daarbuiten) met een Tesla en heb ik het ontbreken van een SuC in Utrecht nog nooit als een major omission ervaren. Lijkt me erg overdreven. Handig is het natuurlijk wel. Bij de uitspraak 'on behaald of all Tesla driver
 
It is absolutely crucial to have superchargers In Utrecht, the most central and busiest motorway crossing in the Netherlands. There is a brand new Van der Valk with ample space to place the superchargers. This will be a MAJOR benefit for all eastwest westeast northsouth and southnorth travelers. Currently the fact that there is no supercharger at all is a MAJOR OMISSION. So please on behalf of ALL TESLA users in the Netherlands: GET US SUPERCHARGERS AT VAN DER VALK UTRECHT. Thank you and best regards, Stef Kranendijk, an almost truly happy Tesla driver
On behalf of all the other Tesladrivers please place this question in the SuC's in the Nederlands-thread
 
Overigens heeft VdV Utrecht mij reeds vorig jaar schriftelijk laten weten SuC's wel te hebben overwogen maar over onvoldoende parkeer-ruimte te beschikken. Om die reden heeft men er voor gekozen de aan te leggen laadpunten generiek bruikbaar te maken ipv die ruimte te gebruiken voor alleen Tesla's.
Overigens een te waarderen standpunt.
 
  • Informative
Reactions: STLL and ebullio
@Kranendijk, deze oproep lijkt me hier zinloos. Dit is geen officieel Tesla forum. Daarnaast is er al geruime tijd een Supercharger gepland in Breukelen bij de vd Valk. Dus daarmee lijkt me er aan deze ietwat schreeuwerige oproep reeds gewerkt wordt!

Overigens rijd ik nu al 4 jaar kris kras door geheel NL (en daarbuiten) met een Tesla en heb ik het ontbreken van een SuC in Utrecht nog nooit als een major omission ervaren. Lijkt me erg overdreven. Handig is het natuurlijk wel. Bij de uitspraak 'on behaald of all Tesla driver
Breukelen ligt al net zo onhandig tov de A12 als Oosterhout tov de A16
 
Mijn standpunt is wel gekend denk ik (blij met iédere supercharger erbij - van mij mag er ook eentje in Utrecht komen;)).

Maar ik vind het een bizarre eerste post van CapsLock Stef;) .
Zonder zich eerst even voor te stellen, met flink gebruik van CapsLock én spreken uit naam van alle Nl-Tesla-rijders (gelukkig nog net niet uit mijn naam dus;) ) ... faut le faire
 
Mijn standpunt is wel gekend denk ik (blij met iédere supercharger erbij - van mij mag er ook eentje in Utrecht komen;)).

Maar ik vind het een bizarre eerste post van CapsLock Stef;) .
Zonder zich eerst even voor te stellen, met flink gebruik van CapsLock én spreken uit naam van alle Nl-Tesla-rijders (gelukkig nog net niet uit mijn naam dus;) ) ... faut le faire

Dat bedoek ik ook dus....
 
Mijn toekomstige vrouw voor het eerst met de Tesla op weg voor een wat langere rit.

Laden bij Apeldoorn meteen een niet zo fijne ervaring. Alle stalls bezet en een tesla berijder die echt voor wilde dringen nadat er eindelijk na 30 minuten een plek vrij kwam...

Als nieuwe tesla rijder denk ik dat er dan te weinig capaciteit is.

Wat zijn jullie ervaringen met Apeldoorn?
 
Mijn toekomstige vrouw voor het eerst met de Tesla op weg voor een wat langere rit.

Laden bij Apeldoorn meteen een niet zo fijne ervaring. Alle stalls bezet en een tesla berijder die echt voor wilde dringen nadat er eindelijk na 30 minuten een plek vrij kwam...

Als nieuwe tesla rijder denk ik dat er dan te weinig capaciteit is.

Wat zijn jullie ervaringen met Apeldoorn?

Wat was het tijdstip? Was het rond lunchtijd of eind van de middag dan is het daar, maar ook op andere locaties, druk. Er wordt wel druk gebouwd maar daarmee lossen ze niet alles tegelijk op. Zeker op een plaats als Apeldoorn waar de laders midden tussen de andere parkeerplaatsen staan is het snel een probleem. Is het niet met verkeerd geparkeerde ICE's dan zijn er teveel Tesla's. Enige advies is om op bepaalde tijden een aantal SuC's te mijden, als het even kan.
 
Idem vanmiddag 15:30 in Aartselaar. Er stond zelfs 1 voor mij nog aan te schuiven. Tegen dat ik mij wat deftig geparkeerd had en binnen gaan vragen was of er SeC wagens tussen stonden, waren er al twee plaatsen vrij. Toen ik na een half uur vertrok, waren we nig maar met twee. Hangt echt van het moment af.
Trouwens, niets gemerkt van uibreiding naar de carglassparking. De poort in de omheinig stond wel open.
 
Wat was het tijdstip? Was het rond lunchtijd of eind van de middag dan is het daar, maar ook op andere locaties, druk. Er wordt wel druk gebouwd maar daarmee lossen ze niet alles tegelijk op. Zeker op een plaats als Apeldoorn waar de laders midden tussen de andere parkeerplaatsen staan is het snel een probleem. Is het niet met verkeerd geparkeerde ICE's dan zijn er teveel Tesla's. Enige advies is om op bepaalde tijden een aantal SuC's te mijden, als het even kan.
nd 14.30

Het was rond 14.30 vanmiddag, en er was geen alternatief qua tijdstip of laadplek.
 
Als we naar de ontwikkelingen kijken in USA en zoals die zijn uitgedragen hebben we nog veel tegoed. Er zijn in of nabij steden Superchargerpleinen aangekondigd met meer dan 100 stalls. Dat is de fase waarin ook wie geen thuislaadmogelijkheid heeft voor zijn ritten kan laden aan een Supercharger in de buurt. In die fase zitten we nog niet. Ook in USA gaat het nog om de doorgaande routes waar wel grotere SuC's gebouwd worden. Zo hebben twee hoofdroutes, San Francisco - Los Angeles en Los Angeles - Las Vegas rond halverwege de route elk een 40 stalls SuC gekregen. (Kettleman City en Baker)

En men heeft een begin gemaakt met de CiC's (City chargers van, voorlopig, 72 Kw) maar er zijn nog geen voorbeelden van de grote pleinen. Dat het wel kan zien we in China waar recent een filmpje circuleerde van een EV Taxi laadplein met zo te zien meer dan 100 laadplekken.

Dus eigenlijk moeten we misschien wel blij zijn dat de grote steden nog geen SuC hebben. Best kans dat straks, als de massa Model 3 er is (en dat lijkt toch redelijk rond de geplande tijd te zijn) er aan de rand van de grote steden een grote Supercharger komt met vele tientallen stalls. Maar daar hebben we nu dus inderdaad nog niets aan.
 
Toon de navigatie (laadpunt) niet van hoeveel stallen bezet zijn?
Ik ben 1 keer langs Aartselaar geweest en ging pas plaats innemen bij suc nadat iemand weg was.
Wou niet naast iemand anders gaan laden en zijn snelheid afnemen:oops:
Of wat is normaal etiquette van plaats nemen bij SuC?
Ik laad meestal op werk of thuis:confused:
 
Toon de navigatie (laadpunt) niet van hoeveel stallen bezet zijn?
Ik ben 1 keer langs Aartselaar geweest en ging pas plaats innemen bij suc nadat iemand weg was.
Wou niet naast iemand anders gaan laden en zijn snelheid afnemen:oops:
Of wat is normaal etiquette van plaats nemen bij SuC?
Ik laad meestal op werk of thuis:confused:


De navigatie toont, met een vertraging van een minuut of vijf, het aantal vrije stalls. Het is niet zo dat je iemands snelheid afneemt. Hi laadt gewoon door en wat er over is van de 145 Kw krijg jij. Omdat het bij de buurman langzaam wordt afgebouwd naarmate hij voller is krijg jij ook meer. Dus gerust die vrije stal bezetten. In de praktijk is het verschil met een vrije lader (dus bijv. zowel 1a als 1b zijn vrij) hooguit een minuut of tien/vijftien, afhankelijk van wat de buurman al geladen heeft.
 
  • Helpful
Reactions: EddieW