Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nu al een paar keer in een R’damse bedrijfsgarage een voor mij nieuw fenomeen: dat je laadkabel eruit is getrokken. Eerste keer een beetje raar. Bij nader inzien okee. Er staat een type laadpaal dat de kabel ontgrendelt wanneer langer dan ... minuten niet wordt bijgeladen.

Op deze wijze kunnen meer auto’s worden geladen met de beschikbare palen. Prettige remedie ook tegen laadpaalklevers.
 
Nu al een paar keer in een R’damse bedrijfsgarage een voor mij nieuw fenomeen: dat je laadkabel eruit is getrokken. Eerste keer een beetje raar. Bij nader inzien okee. Er staat een type laadpaal dat de kabel ontgrendelt wanneer langer dan ... minuten niet wordt bijgeladen.

Op deze wijze kunnen meer auto’s worden geladen met de beschikbare palen. Prettige remedie ook tegen laadpaalklevers.
Lijkt mij een hele goede oplossing! Sessie gewoon beëindigen als er X minuten niet geladen wordt en dan de kabel ontgrendelen.

Als je de laadpaal dan 'tussen' twee parkeerplaatsen zet kan je hem zo delen.

Maar nog steeds moet er véél meer smart charging worden gedaan. Op een 3x25A aansluiting kan je 4 laadpalen aansluiten.

Minimaal 6A per laadpaal en maximaal 24A geven. Met loadbalancing kan je zo 4 auto's laden op een minimale aansluiting.

Schaal dit verder op, pak een 63A groep in een parkeergarage en sluit er 10 laadpalen op aan. Allemaal minimaal 6A en je kan 32A maximaal leveren als de rest niet meer aan het laden is.
 
  • Like
  • Love
Reactions: HWS and PaulusdB
Het kan met al de enkelfasig ladende auto's in gedachten nog meer geoptimaliseerd worden.
Als je de fasen afwisselend op de L1 pen in de stekker aansluit, kan je op 3x25A 3 enkelfasig ladende auto's aan 24A (beetje marge overhouden) laten laden.
Zeker, met 'fase draaien' kan je het nog wat slimmer doen, vereist wel paar extra metertjes.

Maar in het publieke domein is dit gewoon belangrijk. Want zo kan je met relatief lage kosten toch veel laadpalen realiseren.

'Laadpaalklevers' doen het niet allemaal met opzet. Mensen hebben ook andere dingen te doen dan na X uur de auto weer van de laadpaal af te halen.

Zo kan je op een P-terrein danwel garage véél meer laadpalen realiseren op de zelfde capaciteit.
 
Het kan met al de enkelfasig ladende auto's in gedachten nog meer geoptimaliseerd worden.
Als je de fasen afwisselend op de L1 pen in de stekker aansluit, kan je op 3x25A 3 enkelfasig ladende auto's aan 24A (beetje marge overhouden) laten laden.
De duo laadpalen van EV-Box zouden ook fase rotatie doen.
Dan hadden ze er inderdaad een derde aansluiting op kunnen maken.
Maar het aandeel BEV met 3 fase laders gaat toch toenemen dus denk niet dat het nu nog de moeite waard zou zijn.
 
Last edited:
Nu al een paar keer in een R’damse bedrijfsgarage een voor mij nieuw fenomeen: dat je laadkabel eruit is getrokken. Eerste keer een beetje raar. Bij nader inzien okee. Er staat een type laadpaal dat de kabel ontgrendelt wanneer langer dan ... minuten niet wordt bijgeladen.
Op deze wijze kunnen meer auto’s worden geladen met de beschikbare palen. Prettige remedie ook tegen laadpaalklevers.

Ik heb het er niet zo op.
Geen garantie dat er netjes met mijn laadkabel wordt omgegaan, wellicht op de grond gegooid, of op de klep van de auto oid.
Veel liever zou ik Tesla TWCs zien die aan de kant van de auto ontgrendeld kunnen worden indien het laden klaar is.
 
Hopelijk gaat dit hier ook snel realiteit worden. Dit zijn 24 City chargers bij een Mall.

Mooie tussenvorm tussen SuC en DeC voor de plekken waar je wat langer bent.

Dit dan gezien vanuit situatie straks met SuC 3 die waarschijnlijk dik boven de 200 Kw gaat afgeven.

Schermafbeelding 2018-12-22 om 15.27.33.png
 
De 7kW laadsnelheid lijkt op de iPace afgestemd!
Off topic, maar 7kW met een I-Pace haal je enkel aan 32A 230V enkelfase. Als dat een paal is die gevoed wordt door 20A driefase zal de I-Pace maar 1 van de 3 fases kunnen nemen en zo een 4,6kW krijgen.

32A x 230V = 7,36kW
(20A x 3) x 230V = 13,80kW
20A x 230V = 4,6kW
 
Off topic, maar 7kW met een I-Pace haal je enkel aan 32A 230V enkelfase. Als dat een paal is die gevoed wordt door 20A driefase zal de I-Pace maar 1 van de 3 fases kunnen nemen en zo een 4,6kW krijgen.

32A x 230V = 7,36kW
(20A x 3) x 230V = 13,80kW
20A x 230V = 4,6kW
Hij zit wel in Engeland hè. Daar gelden andere regels :)
Over 1 fase kun je daar tot 27ampere krijgen in een woonhuis!
Wat dat betreft is een brexit wel begrijpelijk.
 
Dat heet dan krachtstroom en betaal je extra voor.
Volgens mij kun je dat niet voor 1 fase krijgen.
Wil ik ook niet. Bij de bouw van ons huis is 3 x 40 A aangelegd. Heb ik later laten terugregelen op 3 x 25 A.
Ik moest alleen nog even wachten op het mannetje dat dat in huis ook fysiek zou komen verlagen. Ik heb al een paar jaar geduld en wacht nog steeds op dat mannetje. Ik denk dat dat mannetje niet meer komt ;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Dat heet dan krachtstroom en betaal je extra voor.
Volgens mij kun je dat niet voor 1 fase krijgen.
Oudere woningen hebben soms nog 1 fase van 35A
Nu is gebruikelijk 3 fasen x 25A
Informatief stukje wat je oa met die ouderwetse 1 fase en 35A kunt doen hier
Als je bijv bij Enexis upgradet naar 3x35A vw veel meer verbruik etc etc kun je ook kiezen voor 3x40A met een automaat, wel zo handig als je er toch uitknalt. Kun je de zaak zelf meteen terugzetten ( na 1st wegnemen van de oorzaak wellicht .. ;) )
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik heb het er niet zo op.
Geen garantie dat er netjes met mijn laadkabel wordt omgegaan, wellicht op de grond gegooid, of op de klep van de auto oid.
Veel liever zou ik Tesla TWCs zien die aan de kant van de auto ontgrendeld kunnen worden indien het laden klaar is.
Moet je een Hyundai kopen, bij onze ioniq werkt dat als zo. Ideaal bij onze laadstations met vaste kabel. Als hij klaar is met laden kan de kabel uitgenomen worden en voor een andere gebruikt worden.
 
Wij hebben 3 x 40 A in een gewone woning :) Heeft Brexit bar weinig mee te maken.

Brexit heeft juist veel met electra te maken. Er geldt eental eu verordeningen over o.a. de veiligheid en aansluitingsvormen. Zie bijvoorbeeld EUR-Lex - 32016R1388 - EN - EUR-Lex

Juist die eu overregulering is reden voor de Brexit geweest. Na de Brexit gelden die verordeningen niet meer voor Engeland.