Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Via SuC Kortrijk naar Ieper en 'em daar volgooien, kun je weer 300km rijden... .
Er zijn toch al wat laadpalen in de buurt daar, echter zelf nog niet gebruikt.
Overzicht: Oplaadpunten elektrische auto - Oplaadpalen
In Diksmuide, zijn er ook al enige punten actief, zelfs eentje aan de Ijzerdijk bij de Ijzertoren, kan je laden terwijl je de toren beklimt.

Xavier
Is het al wat beter in Kortrijk wat plaats betreft? Ik vermijd die Suc
 
Weekend gepland in Ieper. Kinderen wat geschiedenis bijbrengen. Roadtrip in Flanders Fields. Iemand ervaringen met laden daar? Chargemap geeft enkele laadpalen aan maar weinig comments. Appartement in Ieper geboekt dus daar laden zal niet evident zijn.
De enkele Allego-laadpalen met 11 kW laadvermogen die oa chargemap aangeeft, zijn in de praktijk 3x19A, dus nog net iets meer. Ze zijn erg betrouwbaar en te activeren via Smoov (een App die betaling met kredietkaart of paypal), TNM of de Maingau laadpas. Let op: die laatste factureert per minuut, Smoov per kWh. dus als je een hele dag Ieper wil bezoeken en de wagen ondertussen, ook als hij vol is, wil laten staan, dan is die laatste de betere oplossing.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Raffinaderijen genereren zover ik weet het grootste deel van de stroom die ze verbruiken zelf. Lekker smerig dat wel, maar het is geen zware belasting op het net. De grootste verbruikers in Nederland zijn aluminiumsmelterijen.

Is onze situatie dan zo anders dan in het Verenigd Koninkrijk?
Ik moest namelijk denken aan het volgende korte filmpje van Fully Charged.
Ben wel benieuwd hoe dit werkelijk (qua grote getallen) is in NL:

 
Ben wel benieuwd hoe dit werkelijk (qua grote getallen) is in NL:

Daar is het een en ander over bekend. In het filmpje worden getallen uit 2005 gebruikt. Zie voor een vergelijkbaar jaartal in NL bijvoorbeeld:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609021086.pdf

In de huidige toekomstplannen van NL (Energieakkoord) is aan de industrie zo’n 500 PJ toebedeeld. Anders gezegd: al onze toekomstige windmolenparken in de Noordzee. Grootverbruikers zijn IJmuiden (hoogovens), Terneuzen (kunstmest) en Geleen (plastics).
 
Gezien de enorme hoeveelheid brandend materiaal dat op de grond ligt (Eigenlijk veel meer dan dat de Tesla zelf brand.) lijkt het mij dat er een brandbare vloeistof over de Tesla heen is gegooid en in de brand gestoken.

De laadpaal staat nog te laden en dus werken de laders in de Tesla op dat moment ook nog.
Kortsluiting in de Tesla of laadpaal lijkt mij daarmee uitgesloten en lijkt brandstichting de meest logische verklaring.
 
Gezien de enorme hoeveelheid brandend materiaal dat op de grond ligt (Eigenlijk veel meer dan dat de Tesla zelf brand.) lijkt het mij dat er een brandbare vloeistof over de Tesla heen is gegooid en in de brand gestoken.

De laadpaal staat nog te laden en dus werken de laders in de Tesla op dat moment ook nog.
Kortsluiting in de Tesla of laadpaal lijkt mij daarmee uitgesloten en lijkt brandstichting de meest logische verklaring.
Je conclusie lijkt me juist de onderbouwing niet helemaal. Die blauwe ring is van de laadkabel van de taxi, denk ik te zien
 
Gisteren bij de Efteling geladen.

Meer dan ruimte genoeg, maar er waren nog altijd 3 benzine/diesel auto's die een weg vonden naar het stuk met de laadpalen, en 4 hybrides die niet ingeplugd waren.

Ik kan wel 'begrijpen' waarom; naast me stond een eigenaar van een Renault Zoe die de paal niet geactiveerd kreeg met zijn Bluecorner pasje en zijn Renault app. Hij had de laadpaal echt wel nodig om thuis te geraken en ik had er geen goed oog op dat ie met zijn Bluecorner in de buurt wel kon laden. Heb dan maar snel z'n laadpaal geactiveerd met m'n NewMotion account :).

Gedurende de dag overigens 20 keer de melding gekregen dat het laden onderbroken was...

's avonds in Tilburg in parkeergarage Heuvelpoort geparkeerd. Daar had men 16 laadpalen staan op verdieping 8 en 9. Er stond geen signalisatie die aangaf dat het laadplekken waren, maar dat was ook redelijk logisch want als de parking leeg is, dan moet je met je EV toch helemaal tot boven om te kunnen laden en daar staat dan niemand. Terwijl, als de parking vol staat, ja dan worden die laatste plaatsen op niveau 8 en 9 ook ingenomen door ICE's en dan boeit het niet echt meer dat een EV niet meer kan laden want er valt ook niet meer te parkeren.
 
Gister wezen laden in Zevenaar. De eerste stal die vrij was gepakt en het licht bij de chargepoort wordt groen. Aantal kWh wat geladen wordt is 0. Vervolgens naar een andere stal die net vrij gekomen was en die doet het (slechts....42 kW). Gedurende de tijd vielen steeds meer stallen uit en hebben we maar contact opgenomen met Tesla...

Wat een verbetering zou zijn bij de stallen is een soort "werkzaam/ defect" lamp. Dan hoef je de stal niet uit te proberen. Natuurlijk ga je ervan uit dat een stal gewoon werkt.
 
Afgelopen donderdag was ik in Zevenaar tussen 11:00 en 12:00 en toen waren er wel werkzaamheden, misschien dat daar iets niet lekker is gegaan.

IMG_20181115_114538_578.jpg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Kent iemand een APP of webpagina met een overzicht van CCS snelladers op een kaart (Europees niveau) , waarbij je kan filteren op alleen "100kW of meer" qua snelheid? Alle apps die ik ken hebben zoiets als "fast", "43kW or more" etc.. Sommige hebben het zelfs over "super fast", maar bedoelen gewoon 50kW of meer.. Natuurlijk heeft Fastned een kaart, en Ionity heeft een kaart - maar ik zoek er een waar alleen alle 100kW+ chargers `zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Onderweg laden op 50kW vind ik geen snelheid waarmee je een dagtrip van 1.000 kan kunt maken. gewoon te traag - betekent uur laden waarna je dan pakweg 200 tot 250 km kunt rijden - of anders gezegd: twee uur rijden, uur laden, twee uur rijden etc.. Dat is geen snelladen zoals je het nodig hebt.