Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kwam eerder deze week bij mijn zus (Leusden) en wilde daar even laden. Op New Motion app gekeken, 3 laadpalen in de buurt, allen zo'n 600m lopen.

Dus ik naar de eerste: Groene ring op EV-Box brandde, maar laden startte niet, kreeg fout.

Nummer 2 deed het ook niet, sticker op de laadpaal: Werkt alleen tijdens kantooruren

Nummer 3 was een 3,6kW paal, daar ben ik maar door gereden.

Nr1 en 2 stonden bij bedrijven (zonder hek of slagboom) en ik kwam rond 18:00 aan. In de app staat dat ik er gewoon 25c/kWh zou betalen, maar ze kiezen er voor de laadpaal uit te schakelen!? Wat is dat voor een onzin?
Alle laadpalen via / onder beheer van TheNewMotion komen voor zover ik weet gewoon op TheNewMotion laadpalenkaart te staan. Wat de beschikbaarheid voor derden ook is. Ik heb daar een jaar geleden alweer uitgebreid kontakt met TNM over gehad. Ook die van particulieren dus, ik ken hier op Zuid-Beveland voorbeelden van TNM laadpalen die gewoon op de eigen oprit / het erf van een particulier staan, maar wel vermeld op de TNM kaart als 'toegankelijk'. Kom je daar als toerist ( dat is in hoge mate onze insteek we hebben zelf een B&B ) en.. dat schiet natuurlijk niet op. Ongetwijfeld gaat dit onder de bezielende leiding van Shell sterk verbeteren...!
 
Alle laadpalen via / onder beheer van TheNewMotion komen voor zover ik weet gewoon op TheNewMotion laadpalenkaart te staan. Wat de beschikbaarheid voor derden ook is. Ik heb daar een jaar geleden alweer uitgebreid kontakt met TNM over gehad. Ook die van particulieren dus, ik ken hier op Zuid-Beveland voorbeelden van TNM laadpalen die gewoon op de eigen oprit / het erf van een particulier staan, maar wel vermeld op de TNM kaart als 'toegankelijk'. Kom je daar als toerist ( dat is in hoge mate onze insteek we hebben zelf een B&B ) en.. dat schiet natuurlijk niet op. Ongetwijfeld gaat dit onder de bezielende leiding van Shell sterk verbeteren...!
Right, lekker handig is dat.

Al snap ik het niet: Waarom zou je je laadpaal buiten kantooruren uitschakelen als je er ook gewoon geld aan kan verdienen!?
 
Jep!

Maar los daar van: Waarom zou je je laadpunt buiten kantoortijden uitschakelen? Je krijgt er gewoon geld voor als ik sta te laden daar!

Ik snap het niet.
Inderdaad onbegrijpelijk. Eigenaar van parkeerterrein zal het enkel voor zijn "eigen" gebruik willen houden zeker? #kinderziektesdienogjarenzullenduren
 
Je krijgt er gewoon geld voor als ik sta te laden daar!

Ik snap het niet.

Ik heb wel eens geladen bij een bedrijf op een industrie terrein en die paal was ook openbaar volgens TNM. Eigenaar kwam langs en was niet heel enthousiast, maar het was in het weekend geen probleem, en hij wilde hem wel van de openbare lijst afhalen. Ik dacht ook "wat zeur je nou ik betaal toch?" Maar achteraf bleek dat de laadsessie keurig op het overzicht staat maar en €0,- in rekening is gebracht. Dus schijnbaar gaat dat verdienen niet automatisch... Volgende keer gooi ik wel een envelopje door de brievenbus, kunnen ze het in de lief en leed pot storten. ;-)
 
Ik ben gisteren bij de Ikea geweest in Hasselt. En het is nu de 2de keer dat de laadpaal niet laadt. Eerst kabel in de laadpaal gestolen daarna in de wagen zoals aangegeven op de paal. In de wagen komt er een melding van check laadpaal spanning. er stonden nog 2 andere wagens te laden die volgens mij wel spanning kregen (geen Tesla's). Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Klopt, heeft geen nut, weet ik uit eigen ervaring.

Allego is geen steek beter. Ik heb bij TNM en Allego al maanden, zo niet meer dan een jaar geleden een laadpunt gemeld in een voetgangers gebied.... die er natuurlijk ook niet staat. Het adres bij dit laadpunt is ook in een andere gemeente zo'n dikke 50 km verder.. Het adres op de kaart is Kruisput in Zevenbergen en in tekst erbij staat Melkweglaan 42, Alphen aan de Rijn!
Dit laadpunt staat dus in beide apps (TNM en Smoov) nog steeds als beschikbaar!

Edit

ik heb even op Oplaadpalen.nl gekeken en ook daar staat dit laadpunt nog steeds op.
 
Ik ben gisteren bij de Ikea geweest in Hasselt. En het is nu de 2de keer dat de laadpaal niet laadt. Eerst kabel in de laadpaal gestolen daarna in de wagen zoals aangegeven op de paal. In de wagen komt er een melding van check laadpaal spanning. er stonden nog 2 andere wagens te laden die volgens mij wel spanning kregen (geen Tesla's). Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Heb je wel na het inpluggen van de kabel een laadpas op de juiste plek tegen de paal gehouden om te betalen voor je stroom?
 
Ik ben gisteren bij de Ikea geweest in Hasselt. En het is nu de 2de keer dat de laadpaal niet laadt. Eerst kabel in de laadpaal gestolen daarna in de wagen zoals aangegeven op de paal. In de wagen komt er een melding van check laadpaal spanning. er stonden nog 2 andere wagens te laden die volgens mij wel spanning kregen (geen Tesla's). Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb al meegemaakt dat ook bij Ikea Gent twee van de vier laadpalen het niet deden: bij geen enkele wagen. Op een zaterdagmiddag: een gekkenhuis. Er werd bijna gevochten voor de twee wel werkende laadpalen. Slechts 11kW, maar wel gratis. En als iets gratis is, doen mensen gekke dingen.
Ik ben dan maar wat verder bij een paal van EV-Point gaan laden: Vrij, koffietje in het hotel, 22kW maar kost dan wel 35€c/kWh.
 
Ik heb niet zo een probleem met RFID pasjes, maar het is wel een ramp als je met je NewMotion kaart nog niet eens in Duitsland of Engeland kan laden. Dan sta je in Keulen, zegt de paal om naar een website te gaan, moet je je daar registeren en dan zegt de website dat je account binnen 2 dagen wordt goedgekeurd... WTF.

Ik vraag me af waarom dat gewoon niet met RFID kredietkaarten en debetkaarten kan geregeld worden.
 
Tja, wat moet je ervan zeggen. Ik lees toch weer gebruik van pasjes terwijl de EV rijder echt geholpen is met plug and charge, met voertuigherkenning en afrekening via één (1) account.
Het swipen van een pas maakt het verschil niet. Ook voor het betalen van andere aankopen, moet ik een betaalkaart boven halen.
Roaming en interoperabiliteit is uiteraard wel belangrijk om te vermijden dat je bij manier van spreken voor elke stad (in Duitsland is dat zo) een aparte pas nodig hebt.
De strijd om het leiderschap in laadpasland is nog volop aan de gang, dus dat zal nog wat tijd vragen. Maar in de praktijk kan je ondertussen toch met enkele kaarten in de ons omringende landen bijna overal laden: TNM geeft goede dekking, Plugsurfing idem. Dan zijn er de Apps waarvoor je alleen nog je betaalgegevens moet ingeven: Paypal of creditkaart of zelfs gewoon rekeningnummer. De Smoov-App voor alle Allego-palen is een zegen, de e--Charge voor de Duitse palen. Ga je verder, naar Skandinavië of het Iberisch schiereiland, dan moet je toch weer extra providers bij het verhaal betrekken. Dus daar is nog werk.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Het swipen van een pas maakt het verschil niet. Ook voor het betalen van andere aankopen, moet ik een betaalkaart boven halen.
Roaming en interoperabiliteit is uiteraard wel belangrijk om te vermijden dat je bij manier van spreken voor elke stad (in Duitsland is dat zo) een aparte pas nodig hebt.
De strijd om het leiderschap in laadpasland is nog volop aan de gang, dus dat zal nog wat tijd vragen. Maar in de praktijk kan je ondertussen toch met enkele kaarten in de ons omringende landen bijna overal laden: TNM geeft goede dekking, Plugsurfing idem. Dan zijn er de Apps waarvoor je alleen nog je betaalgegevens moet ingeven: Paypal of creditkaart of zelfs gewoon rekeningnummer. De Smoov-App voor alle Allego-palen is een zegen, de e--Charge voor de Duitse palen. Ga je verder, naar Skandinavië of het Iberisch schiereiland, dan moet je toch weer extra providers bij het verhaal betrekken. Dus daar is nog werk.

Wat een zegen is Tesla dan, door heel Europa plug and play. En dat allemaal bedacht én gerealiseerd door één man. En nee, geen gedoe met intentieverklaringen door een stel hotemetoten waarvan nog maar valt te bezien wat er van terecht komt, maar gewoon uitvoeren.