Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Dus als je nu een dorstige EV hebt en je rijdt 1100 km moet je 4x volladen en ben je 200 euro of meer kwijt! Terwijl je met een ICE maar 100 kwijt bent. Dit is niet ok voor de EV evolutie.
Je maakt wel wat grote shortcuts.
Laden bij fastnet aan 83 ct is niet de normale manier van laden.
  • Je laadt bij tesla aan ongeveer 55ct. 1100 km maal 0,2Wh/km is 220kWh aal 0,55 is 121€ Niet 200€.
  • Als fastnet voor jou toch de normale manier is van laden neem je een abonnement en zit je ook aan die prijs.
  • Als het uitzonderlijk toch eens nodig is, zal dat wellicht maar voor 1 laadbeurt zijn en wellicht is de nood dan zo hoog, dat je blij bent dat je 83ct mag betalen voor jouw redding.
  • Je moet het totale plaatje vergelijken. Als je constant thuis laadt (misschien wel op zonne-energie) dan moet je je niet fixeren op die ene laadbeurt. Een pilsje is thuis ook goedkoper dan op café. Ga je daarom zeggen dat je geen pils meer gaat drinken?
  • Je zit met een ICE ook aan 1100 km gedeeld door 14 km/l maal 1,9€/l = 150€ Niet 100
  • Aantal laadbeurten is geen factor in deze, maar ik doe op 1100km maar 2 à 3 laadbeurten.
 
Je maakt wel wat grote shortcuts.
Laden bij fastnet aan 83 ct is niet de normale manier van laden.
  • Je laadt bij tesla aan ongeveer 55ct. 1100 km maal 0,2Wh/km is 220kWh aal 0,55 is 121€ Niet 200€.
  • Als fastnet voor jou toch de normale manier is van laden neem je een abonnement en zit je ook aan die prijs.
  • Als het uitzonderlijk toch eens nodig is, zal dat wellicht maar voor 1 laadbeurt zijn en wellicht is de nood dan zo hoog, dat je blij bent dat je 83ct mag betalen voor jouw redding.
  • Je moet het totale plaatje vergelijken. Als je constant thuis laadt (misschien wel op zonne-energie) dan moet je je niet fixeren op die ene laadbeurt. Een pilsje is thuis ook goedkoper dan op café. Ga je daarom zeggen dat je geen pils meer gaat drinken?
  • Je zit met een ICE ook aan 1100 km gedeeld door 14 km/l maal 1,9€/l = 150€ Niet 100
  • Aantal laadbeurten is geen factor in deze, maar ik doe op 1100km maar 2 à 3 laadbeurten.
Grappig, ik had ongeveer hetzelfde geschreven, maar heb de post verwijderd omdat ik vond dat Joske wel een punt had.

Een 200 Wh/km is een eerder zuinige auto. Een dorstige EV zit al snel aan 270 Wh/km. En dan zit je bij FastNed aan 240 euro en bij Tesla aan 166 euro (0,56 voor Tesla-rijders, een pak meer voor anderen). Ik denk trouwens dat Tesla ook nog zal stijgen in de toekomst.

En ik dacht ook aan het thuislanden. Maar als je nu bij de goedkoopste leveranciers en contact afsluit in België, gaat de VREG ook uit van 0,75 ct/kWh. Dus 222 euro voor die rit. Jammer genoeg kunnen velen niet thuis laden, laat staan via zonnepanelen. Dit speelt dus allemaal niet in het voordeel van de EV-adoptie (als je enkel financieel kijkt). De aanschafprijs is heel wat duurder en momenteel en in de nabije toekomst is verbruikskost dus ook duurder.
 
  • Like
Reactions: tCC_
Een vergelijkbare ICE met evenveel PK's rijd je ook niet de garage uit aan 7l/100km
Dat is, in mijn ogen, het grote probleem met al die vergelijkingen tussen ICE's en EV's. Bijna niemand gaat een auto kopen met het gedacht 'wat is de beste auto met 450 pk'. Ja, een EV heeft meer pk's, maar voor velen geeft dat niet de doorslag. Iemand die op zoek is om zijn Skoda Superb te vervangen, wat koopt die? Een nieuwe Superb met 7l/100 km of een Kia EV6 met 260 Wh/km. Dat zijn het soort vergelijkingen dat je moet maken als er gesproken wordt over transitie, niet de Audi RS6.
 
  • Like
Reactions: OttoR and tCC_
Bij temperaturen tot -5°C en een gemiddelde van 100km/u... tsja, dan misschien wel.
Nee dus. Temperatuur van van 6-7 graden. Misschien niet helemaal optimaal, maar de waarde is niet uit de lucht gegrepen. Lijkt me nog steeds een realistische waarde en het punt is om niet te focussen op die ene wagen, er zijn wagens zat die aan dat soort verbruik zitten (en passen in de originele post 'dorstige EV').

Wat is jouw suggestie misschien om die 35k Skoda Superb mee te vervangen?
 
Is natuurlijk ook afhankelijk van welke EV6, maar volgens evdatabase:
221 Wh/km in de zomer en 279Wh/km in de winter voor de EV6 GT
193Wh/km in de zomer en 253Wh/km in de winter voor de normale uitvoering.
Best wel dorstig dus…. Dat zijn waardes die haal ik met mijn M3 in elk geval niet eens met fietsendrager erachter.

 
Ik heb vorige week 1100km reden naar en van Italië met een vervangwagen (VW T-rok 1L 3cyl), volgens de snelheidslimieten (dus ook 130km/u in duitsland). En ik kwam uit op 5,6l/100km, andere keer 5,8l/100km.
Aan 1,8euro kom je uit op 110euro.

Je bent onderweg dus je zal wel moeten snelladen, tenzij je gaat overnachten maar dan wordt het allemaal wel heel duur. Ik heb enkel ionity's gezien, dus ik ken hun prijzen niet. Je gaat sowieso op hetzelfde bedrag en waarschijnlijk duurder uitkomen dan met tanken. Terwijl dit vorig jaar minder dan de helft was van een ICE.

Het probleem is onze toekomst, wat als het nog eens 2x duurder wordt? Je weet maar nooit met die zotte Rus. Ik wil heel graag een tesla of andere EV. Ik heb al 8 testritten achter de rug en ik zie dat dit 100% de toekomst is, maar in het huidig klimaat gaat het voordeel nu wel naar de ICE. EV's sterkste punt was de prijs per kilometer, de snelheid en het groene aspect. De ICe is nog steeds king op lange afstanden. Allemaal imo :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hoog tijd om de electraprijs los te koppelen van de olieprijs.
Ik snap het gewoonweg niet dat als je op de energiemarkt overdags negatieve kWh tarieven (veel aanbod/weinig vraag) hebt we nu met vaste tarieven 2 tot 3x de prijs van vorig jaar betalen voor een kWh. Of stuurt de zon en de wind rekeningen naar de energiebedrijven?
 
Je bent onderweg dus je zal wel moeten snelladen,
Bij Tesla aan 55ct dus 121€ Voor 1100km.
Bij een ICE 150€. En dat is voor die paar keer per jaar. Voor de test betaal ik thuis 40ct en als ik de vaste kosten aftrek (die betaal ik ook als ik ICE rijd) nog een pak minder. Ik ga nooit op onderhoud, betaal geen verkeers- en inschrijvingsbelasting.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mars2020
Je kunt ook gewoon max 100km/u gaan rijden.

Weet het niet zeker maar ik denk dat geen enkele EV op 270wh/km zit bij 100km/u bij 20+ graden.
Ik weet niet of dit ironisch bedoeld was, maar grappig om vast te stellen dat de ene reactie wijst op de grote hoeveelheid pk's en de andere zegt dat je met die pk's aan 100 km/u moet rijden bij 20+ graden 😉

Ik stel voor dat we ipv de Nissan Leaf nemen. Bij 90 km/u en 24 graden gebruikt die 151 kWh/km. Op die rit dus 166 kWh, waarvan we 50 kWh thuis laden aan 30 ct/kWh en 116 kWh bij Tesla aan 69 ct. Dus 95 euro. Die VW van @Joske007 zal bij 90 km/u dus niet veel meer verbruiken.

Kortom, zelfs als je alles in het voordeel van de EV neemt (zuinige auto, optimale buitentemperatuur, lage snelheid, nog lopend goedkoop energiecontract,...), kom je niet op een merkelijk financieel voordeel. Die Nissan deed overigens 15u30 over 1000 km.

Ter verduidelijking, ik ben één en al voor EV's zowel voor impact op het milieu in het algemeen als op de luchtkwaliteit hier. Maar doen alsof de huidige prijzen de adoptie van EV's niet zal belemmeren klopt niet. Een privégebruiker moet heel wat extra ophoesten om een EV te nemen ipv een ICE en dat gaat in de komende maanden niet verminderen. Nu maar hopen dat de huidige energiecrisis aanzet om volop te investeren in hernieuwbare energie.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Ik stel voor dat we ipv de Nissan Leaf nemen. Bij 90 km/u en 24 graden gebruikt die 151 kWh/km.

Laatst reed ik met de Zoe van mijn vrouw. De guess-o-meter van de Zoe houdt rekening met het rijgedrag (van mijn vrouw dus) en gaf met 100% batterijlading 390km range aan (53kWh batterij!).
Nadat ik er 1 dag mee gereden had, gaf hij nog 320km aan voor 100%.