Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de volledigheid, ik ben er zeker van dat Tesla heel wat waard is, alleen geloof ik niet dat je de bijna exponentiële koersgroei kan koppelen aan de echte waarde. Voor mij liggen daarachter privé-personen die hun geld iets willen laten opbrengen en om de oren worden geslagen met de boodschap dat de koers van Tesla alleen kan stijgen (idem voor crypto). En dat wordt verstrekt omdat steeds meer mensen dit doen. De luidst roepende YouTube-'analysten' krijgen daardoor gelijk en nog meer kijkers. Maar goed, hopelijk heb ik totaal ongelijk een blijft die koers stijgen tot aan mij pensioen 🚀🚀🚀
Er zit niet zoveel privé kapitaal in de beurs. Heel wat pensioenfondsen, verzekeringsfondsen en banken moeten wel liquiditeit voorzien met een gegarandeerde opbrengst, en halen dat natuurlijk uit de groei van de beurs. Ja, er zal altijd iemand verlies aan hebben, maar dat is natuurlijk de truuk van There's Always A Bigger Idiot en soms doen bedrijven ook gewoon verkeerde investeringen.

Niet vergeten dat er naast het simpelweg kopen van aandelen, en later verkopen aan een hogere prijs, er ook nog een hele evenactiviteit gebeurt van opties die verhandeld worden, en die ook nog eens de aankoop en verkoop van aandelen veroorzaken. Dat zijn dan die befaamde delta en gamma squeezes, waar kopers en verkopers door een stijgende of dalende koers verplicht worden aandelen te kopen of te verkopen en zo het effect kunnen versterken.

Ik wil maar zeggen, die Tesla koers is echt niet gebouwd op 300 mannetjes in een kelderkamer die op de stock market spelen.

De exponentionele koersgroei is overigens niet exponentieel, maar sinds 2020 vrij lineair. Dat is dat plaatje wat ik liet zien.
 
Even over de algemene overwaardering op de beurs.
Ik vond volgend overzicht van kerncijfers waarin de huidige situatie (in de VS) vergeleken wordt met de top van 1999. Dit zet toch eea in perspectief.

kerncijfers2021_1999.png
 
Mijn bedenking bij zo'n vergelijkingen is de vraag of je de financiële wereld uit 1999 wel kan vergelijken met deze van nu.
Hangt ervan af wat je daarmee precies mee bedoelt uiteraard. GDP, schuld, …. zijn naar mijn idee KPI’s die uiteraard nog steeds dienen en kunnen vergeleken worden. De gedragingen op de beurs, dat is een ander verhaal. Maar ook daar, meestal herhaalt de geschiedenis zich en zeker een beurs die op zich cyclisch is. Dus denken dat dit gaat blijven duren is op zich al een redelijk naïeve gedachte. Het zal dan ook pas zijn dat we conclusie kunnen trekken.
 
Zie het maar als koopmomentje.... <grin>

Ik ben benieuwd of de geruchten over een stocksplit aankondiging 'fake news' is of dat er wellicht een heel mooi cadeau onder de kerstboom komt te liggen...

Zelf denk ik het eerste...

Maar voor de zekerheid ook voor aandelenportefeuille kinderen paar stuks gekocht...
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Zie het maar als koopmomentje.... <grin>

Ik ben benieuwd of de geruchten over een stocksplit aankondiging 'fake news' is of dat er wellicht een heel mooi cadeau onder de kerstboom komt te liggen...

Zelf denk ik het eerste...

Maar voor de zekerheid ook voor aandelenportefeuille kinderen paar stuks gekocht...
Via Numerology draadje ;)