Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wat het waard is, ik heb reeds een tijdje geleden mijn verlies genomen en heb nu geen enkele positie in TSLA. Aangezien ik eerder wel flink gewonnen heb aan dit aandeel viel me dat niet heel zwaar. Persoonlijk verwacht ik van het vierde kwartaal niet zoveel. Iedere dag zonder duidelijk zicht op de productie van de Model X wordt de kans groter dat ook dit jaar de doelstellingen gemist gaan worden. Begin volgend jaar verwacht ik wel weer terug in te stappen.
 
Voor wat het waard is, ik heb reeds een tijdje geleden mijn verlies genomen en heb nu geen enkele positie in TSLA. Aangezien ik eerder wel flink gewonnen heb aan dit aandeel viel me dat niet heel zwaar. Persoonlijk verwacht ik van het vierde kwartaal niet zoveel. Iedere dag zonder duidelijk zicht op de productie van de Model X wordt de kans groter dat ook dit jaar de doelstellingen gemist gaan worden. Begin volgend jaar verwacht ik wel weer terug in te stappen.

Ik heb momenteel ook geen positie TSLA meer en ben aan het wachten op een goed instapmoment. Ben het helemaal eens met je analyse dat de jaardoelstellingen waarschijnlijk zullen gemist worden oa omdat de productie van de X niet van de grond komt. Ze hebben hun verwachtingen al van 55K naar 50K laten zaken maar het zou me niet verwonderen indien ze ook die 50K niet halen. Als dat zo is, zou dat wel eens een goed instapmoment kunnen opleveren. Het hele kaartenhuisje waarop de hoge valuatie is gebaseerd zou daardoor in mekaar kunnen zakken. Zonder uitzicht op 500.000 wagens in 2020 heeft Tesla een probleem. Wat Musk wel kan doen is een joker uit zijn zak toveren: beter dan verwacht nieuws mbt de Gigafactory.

Maar, Dirk, ik zal de komende dagen het koersverloop nog eens beter bekijken en nog wat meer feedback geven.
 
Hier een plausibel verhaal over hoe de grote beleggers tegen Tesla aankijken als aandeel. Wij, als Tesla klanten, zijn niet echt representatief voor het voorspellen van koersontwikkeling.
http://uk.businessinsider.com/why-tesla-always-overpromises-and-underdelivers-2015-10

screen%20shot%202015-10-10%20at%209.45.03%20am.png
 
Ik heb momenteel ook geen positie TSLA meer en ben aan het wachten op een goed instapmoment. Ben het helemaal eens met je analyse dat de jaardoelstellingen waarschijnlijk zullen gemist worden oa omdat de productie van de X niet van de grond komt. Ze hebben hun verwachtingen al van 55K naar 50K laten zaken maar het zou me niet verwonderen indien ze ook die 50K niet halen. Als dat zo is, zou dat wel eens een goed instapmoment kunnen opleveren. Het hele kaartenhuisje waarop de hoge valuatie is gebaseerd zou daardoor in mekaar kunnen zakken. Zonder uitzicht op 500.000 wagens in 2020 heeft Tesla een probleem. Wat Musk wel kan doen is een joker uit zijn zak toveren: beter dan verwacht nieuws mbt de Gigafactory.

Maar, Dirk, ik zal de komende dagen het koersverloop nog eens beter bekijken en nog wat meer feedback geven.

ik heb wat opties. vandaar.

en ja, het zijn puts !
 
Ik heb momenteel ook geen positie TSLA meer en ben aan het wachten op een goed instapmoment. Ben het helemaal eens met je analyse dat de jaardoelstellingen waarschijnlijk zullen gemist worden oa omdat de productie van de X niet van de grond komt. Ze hebben hun verwachtingen al van 55K naar 50K laten zaken maar het zou me niet verwonderen indien ze ook die 50K niet halen. Als dat zo is, zou dat wel eens een goed instapmoment kunnen opleveren. Het hele kaartenhuisje waarop de hoge valuatie is gebaseerd zou daardoor in mekaar kunnen zakken. Zonder uitzicht op 500.000 wagens in 2020 heeft Tesla een probleem. Wat Musk wel kan doen is een joker uit zijn zak toveren: beter dan verwacht nieuws mbt de Gigafactory.

Maar, Dirk, ik zal de komende dagen het koersverloop nog eens beter bekijken en nog wat meer feedback geven.

En ik denk dat ik vorige week een mooi instapmoment heb gemist en eigenlijk wou zondigen tegen mijn eigen maximumlimiet.
 
Als ze niet kunnen aantonen dat dat door jouw onvoorzichtigheid komt, zou er toch wel enige coulance moeten zijn?

Bij welk merk wordt onder coulance na 90k de brandstofpomp vervangen? Goede service is geweldig, maar ergens houd het ook op.

Uiteindelijk kan, en gaat, er nu eenmaal wel eens wat kapot. Als dat aan een productiefout ligt is het redelijk dat het onder garantie wordt vervangen, anders moet je het zien als normale onderhoudskosten.

Overigens is dit m. i. wederom een voorbeeld dat Tesla niet zo goed is in het managen van verwachtingen.
 
Jan, kan je nog eens uw deskundige, maar volledige vrijblijvende visie geven ?

This is a tough one...

Tesla koersverloop voorbije 24 maanden 20151021.jpg


De koers zit al een tijdje in een horizontaal trendkanaal te bewegen tussen $180 en $290. De resultaten zijn niet van die aard dat ik dit snel zie veranderen. Je ziet dat het 200-daags gemiddelde al zowat een jaar stabiel rond de $230 zit. Momenteel zit de koers weer onder zowel het 50 als 200-daags gemiddelde en het 50-daags gemiddelde beweegt zich in de richting van het 200-daags gemiddelde.

Je weet dat ik al een jaar aan de zijlijn sta (heb verkocht in oktober 2014) en pas weer begin te kijken als de koers in de buurt van $185 komt. Je betaalt vandaag net geen 38 keer de boekwaarde en net geen 9 keer de omzet. Voor een SaaS bedrijf, dat op korte termijn enorm kan schalen, is zoiets nog te verantwoorden; voor een productiebedrijf niet. Ze hebben een mooi orderboekje met alle Model X bestellingen maar ze moeten ze dan ook wel gaan produceren. Blijkbaar lukt dat niet en zullen hierdoor de productiecijfers voor 2015, ttz tussen 50K en 55K, meer dan waarschijnlijk niet gehaald worden. De voorbije 3 maanden zijn er al verschillende analysten die Tesla een downgrade hebben gegeven, geen enkele heeft een upgrade gegeven. Het gemiddeld koersdoel is nu $290, het hoogste $450 en het laagste $180. Dit laatste is waarschijnlijk relevant als indicator voor een belangrijke steunzone bij een verdere correctie van de koers. Als we door de $180 gaan zullen we ons moeten vasthouden aan de takken van de bomen maar die kans lijkt me echt klein.

Goed in de gaten te houden de komende 3 maanden. Gaan ze de Model X beginnen uitleveren? Wat zal het productiecijfer voor 2015 zijn en wat zal de forecast qua productie voor 2016 zijn? Hoe staat het met de Gigafactory (ik hoor dat ze voor lopen op schema wat erg belangrijk is)?

Ik heb het gevoel dat de zeer hoge risico's meer en meer de bovenhand nemen, wat een gezonde reflex is. De koers is hierdoor onderhevig aan de zwaartekracht. Medio 2014 is duidelijk een nieuwe fase begonnen wat ons in een horizontale beweging heeft gezet ipv een verticale. Lange termijn komt het volgens mij wel in orde maar het vergt tijd om het bedrijf te schalen, niet qua vraag, wel qua productie.
 
Bij welk merk wordt onder coulance na 90k de brandstofpomp vervangen? Goede service is geweldig, maar ergens houd het ook op.

Uiteindelijk kan, en gaat, er nu eenmaal wel eens wat kapot. Als dat aan een productiefout ligt is het redelijk dat het onder garantie wordt vervangen, anders moet je het zien als normale onderhoudskosten.
QUOTE]

Hij lijkt me niet echt de eerste met problemen met een lader. Dan ruikt het toch al snel naar productie/design fout/issue. Zou dus zeker nog eens de discussie aangaan met de mannen/vrouwen van het SeC.

Om on topic te blijven. Dit is wel een belangrijk issue voor de beurskoers. Na de eerste start-up jaren moet Tesla nu bewijzen dat ze ook daadwerkelijk auto's kunnen maken waarvan de marge niet wordt verbrand in after-sales/warranty kosten.
Mijn indruk is dat dit nog maar matig (of helemaal niet) lukt. De vaststelling dat ze wel auto's kunnen maken maar er niets aan kunnen verdienen zou een dramatische zijn.
Als ik ze had zou ik mijn put opties nog even vasthouden...
 
Bij welk merk wordt onder coulance na 90k de brandstofpomp vervangen? Goede service is geweldig, maar ergens houd het ook op.

Uiteindelijk kan, en gaat, er nu eenmaal wel eens wat kapot. Als dat aan een productiefout ligt is het redelijk dat het onder garantie wordt vervangen, anders moet je het zien als normale onderhoudskosten.

Overigens is dit m. i. wederom een voorbeeld dat Tesla niet zo goed is in het managen van verwachtingen.

Geen idee. Ik ben echt een auto-leek, dus ik weet niet precies hoe zwaar een brandstofpomp het kan hebben. Maar dat een onderdeel van de lader al binnen 2 jaar stuk is, lijkt me buiten reële verwachtingen?
 
Geen idee. Ik ben echt een auto-leek, dus ik weet niet precies hoe zwaar een brandstofpomp het kan hebben. Maar dat een onderdeel van de lader al binnen 2 jaar stuk is, lijkt me buiten reële verwachtingen?

Eens. Je mag verwachten dat zo'n onderdeel langer meegaat. Gedeeltelijke coulance is zeker te beargumenteren. Maar zou zeker afwachten wat Tesla er zelf mee doet.