Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vrees dat je toch eens buiten je echokamer moet kijken. Dit is evengoed een interpretatie van gisteren: Elon Musk says "don’t forget about my robots" as Roadster, Semi, Cybertruck deadlines slip

En zoals ik en Fivari hierboven zeggen, als je weken uitkijkt naar sterrenrestaurant-eten en je krijgt iets van het niveau van een goede brasserie, dan ben je teleurgesteld.
Ik denk dat het probleem is dat wij naar de cijfers kijken, en die zien er goed uit. Je zou verwachten dat andere investeerders ook naar cijfers kijken, want cijfers brengen geld op. Maar blijkbaar wordt er op gevoel gespeeld, een gevoel dat er prioriteit moet gesteld worden aan nieuwe modellen, hoewel dat de cijfers negatief zou beïnvloeden.

Dus daarom de verwarring.

En dan heb nog het derde niveau van belegger, die de cijfers begrijpt, die voorziet dat andere beleggers emotioneel gaan reageren en daarop reageert door een short positie in te nemen op wat ogenschijnlijk een dom idee zou zijn.

Ik heb bv genoeg keren de afgelopen weken niet een call spread opgezet omdat ik niet in de weg van een mogelijk aankomende trein zou willen staan.
 
  • Funny
Reactions: fivari
Ik gok op ongeveer 830 USD binnenkort, mogelijk zelfs dip onder de 800. Korte opleving als EM zijn sales achter de rug zijn en daling na earnings call door de verkoop die lager is dan verwacht en het uitstel van nieuwe modellen.

FYI: ik ken er echt helemaal niets van, pure gok.
1643315873832.png


Wel knap gegokt :). Misschien moet je eens gaan beleggen 😅
 
Momenteel exact 830.00 USD. Ik zie mezelf nu dus als een beursguru, alvast beter dan de Gary Blacks van deze wereld 😁

Als ik nu ook nog eens handelde naar mijn eigen voorspellingen ipv toch maar snel bij te kopen op 893 USD 🤔

Do as i say, not as i do :D

Hoewel ik een dag voor earning call nog had bijgekocht op 906... oh well, na zo'n waardeloze dag als vandaag moet het morgen toch wel omhoog gaan!

Analyse van Papafox
Max pain is currently 1000 and with that noticeable increase of calls over puts at that strike you can see why. Other big spikes in calls happen at 1050 and 1100, so you can expect that market makers to try closing on Friday below the nearest big call moun

Ik lees de post van papafox wel af en toe, hoewel het soms een beetje klok en klepel verhaal is voor mij, maar het gaat de market makers toch nooit lukken om daar in de buurt te eindigen morgen?
 
P/E staat volgens Yahoo op 280. Die hoge waarde wordt trouwens verklaard door de gunstige vooruitzichten.
Laten we een P/E van 10 als een normale waardering van een autobouwer nemen. Zelfs met een P/E van 180 moet TSLA dus nog ruim vier keer zijn winst verdubbelen om de huidige koers te verantwoorden. Niet onmogelijk maar toch een uitdaging. Zo is bijvoorbeeld de strijd voor de EV-rijder in Europa harder dan men hier denkt, zoals mag blijken uit deze post van BMW740iL
Blijven staan op een P/E van 1000 (hetgeen onvermijdelijk tijdelijk is omdat de winstinschatting na eerste winst altijd een hoge waarde geeft vanwege een kleine noemer in de breuk), dan zou TSLA de winst nog bijna 7 keer moeten verdubbelen.

Een paar observaties:

- Yahoo heeft het mis. De trailing P/E staat niet op 280 maar op 173. Tesla verdiende de afgelopen 12 maanden $4,90 per aandeel (GAAP). Afgezet tegen een koers van 850 is dat 173.
- Deze P/E waarde heeft niets te maken met 'gunstige vooruitzichten'. De trailing P/E kijkt uitsluitend naar het verleden. Dat is overigens maf bij een hard groeiend bedrijf. Beter is de forward P/E, waarbij het resultaat van het laatste kwartaal wordt doorgetrokken naar de komende drie kwartalen. Dat was in Q4 $2,09 per aandeel, oftewel $8,36 per jaar. Dan zit je al op een P/E van 101. Maar Tesla staat niet stil natuurlijk, het groeit volgend jaar met 'meer dan 50%' (reken op 70%), dus je kunt een winst van ongeveer $12.00-$15.00 per aandeel verwachten. Staan we over een jaar nog op 850 en kijk je dan terug op het jaar 2022 (trailing P/E, die maffe waardering) dan heb je een P/E van 70 tot 56!!
- Een P/E van 10 is geen 'normale' waardering voor een autobouwer. Het is een waardering die hoort bij een autobouwer die niet steeds meer auto's verkoopt maar gelijk blijft of achteruit gaat (VW, Toyota), die een lage marge heeft per auto, die tientallen miljarden aan ICE-techniek en -kapitaalgoederen moet afschrijven en tientallen miljarden moet investeren in EV-techniek, die miljarden aan CO2-boetes moet betalen, die renderende ICE-verkopen moet inruilen voor minder renderende EV-verkopen (ze zijn geen Tesla). Kortom, die lage P/E heeft een reden.

Zo zie je dat die waardering van Tesla helemaal zo gek nog niet is. En in 2025 maakt het waarschijnlijk net zo veel winst als alle andere automakers bij elkaar. Ik reken erop dat het aandeel dan op $3000 staat, de groei nog 30-40% per jaar bedraagt en de P/E nog steeds op 50 uitkomt (wat gezien de groei op dat moment nog terecht is).
 
Ik snap geen klap van die hele earnings call. TeslaBots die belangrijkste product voor Tesla dit jaar worden? Waar komt dat opeens vandaan?

Misschien vrezen investeerders dat de focus kwijt is? Dat vermoeden krijg ik eigenlijk.
Dan hebben ze niet goed geluisterd.

Over de auto's was er weinig te vertellen. Wat er gezegd is:
1. We kunnen meer auto's verkopen dan we kunnen maken.
2. We zullen met twee vingers in de neus minimaal 1,5x zoveel auto's gaan maken.
3. Extra modellen zullen er alleen maar voor zorgen dat we minder zullen produceren en verkopen dus komen er voor nu geen extra modellen.
4. We kunnen gemakkelijk uit eigen cash flow onze expansie t/m 2030 financieren. (Lees meer units dan VW en Toyota samen nu)
5. Zodra er een vraag probleem komt gaan we extra modellen maken.
Daarop gaan ze verder met:
6. Dus we hebben tijd en geld over om andere kansen te benutten.

Dat wordt door de markt vertaald, we gaan niet groeien en geld weg pissen aan dure hobby's..

Ook is het eens goed om de cijfers 2021 nader te bekijken.
 
Een paar observaties:

- Yahoo heeft het mis. De trailing P/E staat niet op 280 maar op 173. Tesla verdiende de afgelopen 12 maanden $4,90 per aandeel (GAAP). Afgezet tegen een koers van 850 is dat 173.
- Deze P/E waarde heeft niets te maken met 'gunstige vooruitzichten'. De trailing P/E kijkt uitsluitend naar het verleden. Dat is overigens maf bij een hard groeiend bedrijf. Beter is de forward P/E, waarbij het resultaat van het laatste kwartaal wordt doorgetrokken naar de komende drie kwartalen. Dat was in Q4 $2,09 per aandeel, oftewel $8,36 per jaar. Dan zit je al op een P/E van 101. Maar Tesla staat niet stil natuurlijk, het groeit volgend jaar met 'meer dan 50%' (reken op 70%), dus je kunt een winst van ongeveer $12.00-$15.00 per aandeel verwachten. Staan we over een jaar nog op 850 en kijk je dan terug op het jaar 2022 (trailing P/E, die maffe waardering) dan heb je een P/E van 70 tot 56!!
- Een P/E van 10 is geen 'normale' waardering voor een autobouwer. Het is een waardering die hoort bij een autobouwer die niet steeds meer auto's verkoopt maar gelijk blijft of achteruit gaat (VW, Toyota), die een lage marge heeft per auto, die tientallen miljarden aan ICE-techniek en -kapitaalgoederen moet afschrijven en tientallen miljarden moet investeren in EV-techniek, die miljarden aan CO2-boetes moet betalen, die renderende ICE-verkopen moet inruilen voor minder renderende EV-verkopen (ze zijn geen Tesla). Kortom, die lage P/E heeft een reden.

Zo zie je dat die waardering van Tesla helemaal zo gek nog niet is. En in 2025 maakt het waarschijnlijk net zo veel winst als alle andere automakers bij elkaar. Ik reken erop dat het aandeel dan op $3000 staat, de groei nog 30-40% per jaar bedraagt en de P/E nog steeds op 50 uitkomt (wat gezien de groei op dat moment nog terecht is).
Ik ben het volledig met je eens dat een trailing P/E kijkt naar wat al gerealiseerd is. Als er geen groei inzit dan zou een P/E van 100, 200 of 300 natuurlijk complete onzin zijn. We zeggen dus hetzelfde: er zit in de P/E heel wat verwachting, toekomstige groei, toekomstige winst, toekomstige winstmarge. Dat zit al in de koers en als je dus een verdere stijging verwacht dan moeten ook de verwachtingen verder opgevoerd worden. Want als de huidige verwachtingen gewoon bewaarheid worden, dan is TSLA ongeveer correct geprijsd en dan maakt de macro-economische context van stijgende rente en inflatie een daling fundamenteel gerechtvaardigd.
Bovendien heerst rond toekomstige parameters toch altijd wat onzekerheid. In de twee richtingen uiteraard. Het kan nog beter worden dan verwacht en het kan minder goed uitdraaien.
  • 50% meer auto's, in 2022 bijna een zekerheid, waarschijnlijk zelfs meer dan dat. Maar exponentiële groei komt snel aan zijn limieten en vervalt vervolgens tot een lineaire groei. Dus nog 5 keer x1,5???
  • ook 50% meer winst, dat lijkt me al minder zeker. De investeringen moeten nu ingerekend worden, het netwerk van SEC, de aanvoer van wisselstukken, de SUCs...
  • evenveel marge, dat lijkt me met een belangrijk aandeel van de productie in het dure en zwaar gereglementeerde Europa een uitdaging.
De toekomst zal het uitwijzen.
 
  • evenveel marge, dat lijkt me met een belangrijk aandeel van de productie in het dure en zwaar gereglementeerde Europa een uitdaging.
De toekomst zal het uitwijzen.
Je vergeet dat je geen transportkosten meer hebt vanuit China en dat ze voor iedere geïmporteerde auto uit China minimaal 10% import tax moeten aftikken in de EU. Personeelskosten zijn t.o.v. andere fabrikanten marginaal en dus is die marge stijging niet zo ingewikkeld.

Dat de marge in 2022 iets zal dippen zegt niets over de fundamenten.
Alleen daar naar kijken zegt alleen dat men kortzichtig is.

Dat andere een lager P/E hebben komt omdat die alleen maar kunnen verliezen.
 
Bovendien heerst rond toekomstige parameters toch altijd wat onzekerheid. In de twee richtingen uiteraard. Het kan nog beter worden dan verwacht en het kan minder goed uitdraaien.
Als je niet geloofd in de strategie wel.

  • 50% meer auto's, in 2022 bijna een zekerheid, waarschijnlijk zelfs meer dan dat. Maar exponentiële groei komt snel aan zijn limieten en vervalt vervolgens tot een lineaire groei. Dus nog 5 keer x1,5???
Ze liggen op koers om in 2030 20.000.000 auto's te maken met veel meer winst per auto dan wie dan ook ooit gedaan heeft.
Niemand heeft de middelen om ze in te halen. Ze zijn de enige de supply chain op orde hebben.
Ze hebben de resources voor zeker 2.000.000 auto's dit jaar dus die 50% groei naar 1.400.000 is wel heel conservatief.

  • ook 50% meer winst, dat lijkt me al minder zeker. De investeringen moeten nu ingerekend worden, het netwerk van SEC, de aanvoer van wisselstukken, de SUCs...
Niet als je verder kijkt dan 2022.

De toekomst zal het uitwijzen.
Klopt.
 
TSLA is een storm in een glas water, met een tijdshorizon van 10 jaar :cool:

Gedachtenspinsel, nu de optiepremies relatief hoog zijn: Met het schrijven van een put jan 2024 krijg je de aandelen mogelijk voor de volgende prijzen (expiratieprijs - premie) bijvoorbeeld:
1000 -382 = 618
900 - 311 = 589
800 - 247 = 553
Dat levert een leuke premie op of goedkope aandelen. Bezwaren ? Wel jammer dat Jan 2024 niet kan worden doorgerold...
 
Vergelijkingen gaan niet altijd helemaal op. Ik begrijp niet wat de iPhone hier komt doen. Net zoals kodak hier ook regelmatig om de hoek komt kijken.
Als je niet geloofd in de strategie wel.
Je moet je strategie ook nog kunnen waarmaken. De zwakte in heel de hype is dat men ervan uitgaat dat de concurrentie zich laat scheren. Daar geloof ik dus niets van. De EV-modellen die ze op de markt brengen worden goed verkocht.

Ze liggen op koers om in 2030 20.000.000 auto's te maken

Dus 1 op drie verkochte auto's wordt een Tesla? Ik hoop het niet, dat wordt een monotoon straatbeeld. Maken is een zaak maar ze moeten ze ook verkocht krijgen hé. Ik denk niet dat 'de wereld' 20 milj auto's van +50.000€ kan kopen. Prijstechnisch blijven het auto's uit de hogere middenklasse. Laten we eerste afwachten hoe vlot de productiecapaciteit van Berlijn (500.000?) dit jaar in Europa verkocht geraakt. Want het gaat ook maar om 2 modellen.