Een paar observaties:
- Yahoo heeft het mis. De trailing P/E staat niet op 280 maar op 173. Tesla verdiende de afgelopen 12 maanden $4,90 per aandeel (GAAP). Afgezet tegen een koers van 850 is dat 173.
- Deze P/E waarde heeft niets te maken met 'gunstige vooruitzichten'. De trailing P/E kijkt uitsluitend naar het verleden. Dat is overigens maf bij een hard groeiend bedrijf. Beter is de forward P/E, waarbij het resultaat van het laatste kwartaal wordt doorgetrokken naar de komende drie kwartalen. Dat was in Q4 $2,09 per aandeel, oftewel $8,36 per jaar. Dan zit je al op een P/E van 101. Maar Tesla staat niet stil natuurlijk, het groeit volgend jaar met 'meer dan 50%' (reken op 70%), dus je kunt een winst van ongeveer $12.00-$15.00 per aandeel verwachten. Staan we over een jaar nog op 850 en kijk je dan terug op het jaar 2022 (trailing P/E, die maffe waardering) dan heb je een P/E van 70 tot 56!!
- Een P/E van 10 is geen 'normale' waardering voor een autobouwer. Het is een waardering die hoort bij een autobouwer die niet steeds meer auto's verkoopt maar gelijk blijft of achteruit gaat (VW, Toyota), die een lage marge heeft per auto, die tientallen miljarden aan ICE-techniek en -kapitaalgoederen moet afschrijven en tientallen miljarden moet investeren in EV-techniek, die miljarden aan CO2-boetes moet betalen, die renderende ICE-verkopen moet inruilen voor minder renderende EV-verkopen (ze zijn geen Tesla). Kortom, die lage P/E heeft een reden.
Zo zie je dat die waardering van Tesla helemaal zo gek nog niet is. En in 2025 maakt het waarschijnlijk net zo veel winst als alle andere automakers bij elkaar. Ik reken erop dat het aandeel dan op $3000 staat, de groei nog 30-40% per jaar bedraagt en de P/E nog steeds op 50 uitkomt (wat gezien de groei op dat moment nog terecht is).