Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
En als laatste... 1 fabriek, 2 fabrieken, 4 fabrieken, ...

Hoe werkt exponentieel weer?
je bent goed begonnen. En tot dan is het redelijk eenvoudig. Ken je het graankorrelvraagstuk?

Over het schaakbord bestaat een beroemde legende.[3] Naar verluidt vond Sissa, een wijze uit India, ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit.[4] Hij leerde de koning het spel. Deze was zo enthousiast over het spel dat hij besloot dat het als voorbeeld voor het hele volk moest dienen: het schaakspel had hem geleerd dat de boeren (pionnen) en de adel (de stukken) als een eenheid moesten samenwerken.

De koning beloofde de man een beloning die hij zelf mocht uitkiezen. Deze vroeg de koning om een rijstkorrel (of graankorrel) op het eerste veld van het schaakveld, twee korrels op het tweede veld, vier korrels op het derde, acht korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren.

Aanvankelijk was de koning beledigd door de bescheiden vergoeding die er van hem gevraagd werd, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend om hoeveel rijstkorrels het ging: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (264 -1; een getal van 20 cijfers) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar.
 
TSLA is een storm in een glas water, met een tijdshorizon van 10 jaar :cool:

Gedachtenspinsel, nu de optiepremies relatief hoog zijn: Met het schrijven van een put jan 2024 krijg je de aandelen mogelijk voor de volgende prijzen (expiratieprijs - premie) bijvoorbeeld:
1000 -382 = 618
900 - 311 = 589
800 - 247 = 553
Dat levert een leuke premie op of goedkope aandelen. Bezwaren ? Wel jammer dat Jan 2024 niet kan worden doorgerold...
Waarom zou je voor zover in de toekomst een put schrijven? Je kijkt voor die eerste aan 39K aan premie als de koers boven de 1000 eindigt op die datum en blokkeert er 2 jaar lang margin mee. Da's pakweg 20K per jaar. En als het aandeel onder de 1K eindigt, moet je de aandelen duurder kopen dan marktprijs wat bijt in je rendabiliteit, en moet je wachten tot het aandeel terug stijgt.

Ik ben niet overtuigd, maar laat me graag informeren.
 
je bent goed begonnen. En tot dan is het redelijk eenvoudig. Ken je het graankorrelvraagstuk?

Over het schaakbord bestaat een beroemde legende.[3] Naar verluidt vond Sissa, een wijze uit India, ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit.[4] Hij leerde de koning het spel. Deze was zo enthousiast over het spel dat hij besloot dat het als voorbeeld voor het hele volk moest dienen: het schaakspel had hem geleerd dat de boeren (pionnen) en de adel (de stukken) als een eenheid moesten samenwerken.

De koning beloofde de man een beloning die hij zelf mocht uitkiezen. Deze vroeg de koning om een rijstkorrel (of graankorrel) op het eerste veld van het schaakveld, twee korrels op het tweede veld, vier korrels op het derde, acht korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren.

Aanvankelijk was de koning beledigd door de bescheiden vergoeding die er van hem gevraagd werd, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend om hoeveel rijstkorrels het ging: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (264 -1; een getal van 20 cijfers) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar.
Klopt.

Denk je dat Tesla zegt "goh, 4 fabrieken, da's hard gewerkt, even pauzeren"?

Zover ik weet is het aantal productiefaciliteiten van hun accu's ook van 1 naar 4 gegaan. En een nieuwe locatie wordt dit jaar nog aangekondigd, naast de uitbreiding in China waar de Model 3 en Y naast mekaar gebouwd worden op aparte lijnen.

We zitten nog even af van saturatie van de markt. En niet alleen dat: ze produceren ocharme maar 2 modellen in aanvaardbaar grote aantallen.
 
Je moet je strategie ook nog kunnen waarmaken.
Klopt. Ze controleren de volledige supply chain en ook die is ramping up.
De rest heeft geen idee waar ze bijv. de accu's vandaan moeten halen en plannen alleen mini fabrieken die in 2026-2027 een marginale productie gaan hebben van cellen waarvan de markt nu zegt dat het jammer is dat Tesla daar nu nog geen afscheid van heeft kunnen nemen.
Wat voor clown ben je dan met die cellen in 2026?

Dat Tesla veel zelf maakt en de volledige supply chain wil controleren is omdat GM in 2017 al bang was voor Tesla alle suppliers vertelde dat als ze aan Tesla leverde dat ze dan geen suppliers meer waren voor GM. Nu zijn we daar achteraf Mary Barra dankbaar voor.😇
Enige nadeel is waarschijnlijk dat er sinds 2018 geen standaard regensensor meer op een Tesla zit.😢
De zwakte in heel de hype is dat men ervan uitgaat dat de concurrentie zich laat scheren. Daar geloof ik dus niets van. De EV-modellen die ze op de markt brengen worden goed verkocht.
Waarom staan er 0,0 Tesla's bij de dealers en vele honderden VAG EV's bij de dealers. Dit terwijl de vraag naar EV's bizar hoog is?
Verder is men gewoon niet instaat EV's met winst te produceren. Dus waarmee wil men concurreren. Ze willen er niet eens meer maken dan ze nu doen omdat de ICE verkopen dan de verliezen op de EV's niet meer kan goed maken. Wat gebeurd er als in 2026-2027 de EV goedkoper is dan een ICE.
Dus 1 op drie verkochte auto's wordt een Tesla? Ik hoop het niet, dat wordt een monotoon straatbeeld. Maken is een zaak maar ze moeten ze ook verkocht krijgen hé. Ik denk niet dat 'de wereld' 20 milj auto's van +50.000€ kan kopen. Prijstechnisch blijven het auto's uit de hogere middenklasse. Laten we eerste afwachten hoe vlot de productiecapaciteit van Berlijn (500.000?) dit jaar in Europa verkocht geraakt. Want het gaat ook maar om 2 modellen.
Er worden nu ca. 80.000.000 verkocht dus 1/4 idd.
Berlijn is een wildcard gezien het feit dat de politiek geen vergunning wenst af te geven. Fabriek is wel klaar om de productie te starten.
Zelfs al moeten ze Berlijn om politieke redenen afschijven dan nog is er (strategisch) geen vuiltje aan de lucht.
Wat ik overigens voor nu begrepen heb is dat ze nog geen accu's mogen maken in Berlijn maar wel auto's
Austin is als het goed is ook begonnen met productie. Shanghai zat afgelopen december op +70.000 stuks per maand en is aan het uitbreiden.

In de VS is de gemiddelde aankoopprijs van de in 2021 gekochte auto 45.000USD, is de start prijs van de M3 SR daar.

Het grote verschil tussen jouw en mijn benadering is dat Tesla al jaren belooft 50% te groeien dat ieder jaar ruimschoots overtreft en ze ook dit jaar weer beloven dat ze eenvoudig meer dan 50% zullen groeien omdat ze dat alleen al uit Shanghai en Fremont kunnen. Productie december Fremont en Shanghai x 12 is al over die 50% groei heen. Dus ze weten dat ze het kunnen zelfs zonder de uitbreidingen van Shanghai en Fremont.
Jij denkt steeds, dat zeggen ze nu wel maar eerst zien en dan geloven. Ook al maken ze al meerdere jaren een dergelijke belofte waar en is de huidige runrate al voldoende om die groei te halen.

Ja, andere beloftes kennen vaak veel Elon time maar de groei in productie en de verkopen hebben daar nooit last van gehad.
 
Je moet je strategie ook nog kunnen waarmaken. De zwakte in heel de hype is dat men ervan uitgaat dat de concurrentie zich laat scheren. Daar geloof ik dus niets van. De EV-modellen die ze op de markt brengen worden goed verkocht.
Hahaha je hebt er zélf van geprofiteerd om goedkoop een e-tron te scoren 😂

De concurrentie zit vast tussen korting geven op modellen die ze makkelijk kunnen leveren, of geen korting geven op modellen waarvan de productie beperkt is.
 
Waarom zou je voor zover in de toekomst een put schrijven? Je kijkt voor die eerste aan 39K aan premie als de koers boven de 1000 eindigt op die datum en blokkeert er 2 jaar lang margin mee. Da's pakweg 20K per jaar. En als het aandeel onder de 1K eindigt, moet je de aandelen duurder kopen dan marktprijs wat bijt in je rendabiliteit, en moet je wachten tot het aandeel terug stijgt.

Ik ben niet overtuigd, maar laat me graag informeren.
Bij die premie moet het aandeel flink onder de 1000 blijven voor je ze voorlopig krijgt en ze kosten dan minus premie in dat voorbeeld per saldo 618. Als je toch niets anders met de margin doet wat hindert dan het blokkeren van een beperkt deel…

Als dat break even punt ( in voorbeeld 618) bijvoorbeeld volgende week al wordt aangetikt, dan is die optie wel weer veel duurder voor de optie houder (1000 - veel meer dan 382) en een uitoefening nog onlogisch tov optierecht doorverkopen en de aandelen verkopen
 
Last edited:
Altijd fijn, zo’n openingsdipje. Net voldoende diep.
 

Attachments

  • 545B91EB-B4E4-42E7-9360-91A93686E718.jpeg
    545B91EB-B4E4-42E7-9360-91A93686E718.jpeg
    27.4 KB · Views: 48
Ongelooflijk, ik had een kooporder uitstaan bij Saxo voor $800. Eerste keer via Saxo, kennelijk niet goed ingesteld want er is niets gekocht….

Nu dan maar voor $850, dure vergissing…
Hoeft niet ‘verkeerd ingesteld’ te zijn. Ik heb een order 10x $800 staan, ook niet vervuld. Dat de koers kort onder $800 heeft gestaan, wil niet zeggen dat alle orders met limiet $800 zijn vervuld.
 
Weet je waarom niet? Hij was $792, dat vind ik behoorlijk onder $800. Dan moet je er toch van uit kunnen gaan? Grappig, ik had er 11 uitstaan om op een mooi rond getal qua aantallen aandelen uit te komen. Rekent gemakkelijker ;)
Ik volgde de opening min of meer ‘live’, maar heb geen waarde onder $800 op mijn scherm gezien. Die koers is maar kort aangetikt.

Makkelijk rekenen komt vanzelf weer goed: alle aantallen rekenen gemakkelijk maal $1.000, $2.000, ...
 
  • Like
Reactions: zkpq
Weet je waarom niet? Hij was $792, dat vind ik behoorlijk onder $800. Dan moet je er toch van uit kunnen gaan? Grappig, ik had er 11 uitstaan om op een mooi rond getal qua aantallen aandelen uit te komen. Rekent gemakkelijker ;)
Je moet nog altijd verkopers hebben hé. Als 10 aandelen te koop staan aan onder de 800 en er zijn 1000 kandidaat kopers, dan blijven er 9990 kooporders open staan.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Je moet nog altijd verkopers hebben hé. Als 10 aandelen te koop staan aan onder de 800 en er zijn 1000 kandidaat kopers, dan blijven er 9990 kooporders open staan.

Dit lijkt mij een grapje. Toch? Met de huidige aantallen verkooptransacties zit dat wel goed lijkt mij.

Maar ik ben er achter wat er gebeurd is, ik dacht net namelijk wéér 10 aandelen gekocht te hebben. Maar ik keek nu naar het totaal aantal aandelen dat ik heb en toen kwam ik er achter dat ik vandaag niet 21, maar 0.0 aandelen heb gekocht!! Saxo gebeld, en ondanks waarschuwingen dat het drukker is dan normaal, was ik nummer 2 in de wachtrij. Behulpzame kerel aan de lijn en die zag dat ik wel orders had ingevoerd, maar niet eerst de veiligheidscode had ingevoerd die je per sms kunt opvragen. Kennelijk kent Saxo twee opties: 1) de optie om enkel naar je aandelen te kijken (daarvoor hoef je enkel in te loggen) en 2) de optie om te handelen, maar daarvoor moet je eerst een sms naar jezelf laten sturen met een code. De waarschuwing hiervoor is, in mijn ogen, summier zichtbaar aan de bovenkant van het scherm. Zie foto.

Kortom, tot dit moment vandaag nog niets gehandeld. En heel erg vind ik het niet, gezien dat hij nu op $821 staat. Ik drink mijn koffie op en bij $800 gaan we het een keer goed doen ;)
 

Attachments

  • IMG_9345.jpeg
    IMG_9345.jpeg
    80.1 KB · Views: 53
  • Informative
Reactions: Phil V and Maarten