Je moet je strategie ook nog kunnen waarmaken.
Klopt. Ze controleren de volledige supply chain en ook die is ramping up.
De rest heeft geen idee waar ze bijv. de accu's vandaan moeten halen en plannen alleen mini fabrieken die in 2026-2027 een marginale productie gaan hebben van cellen waarvan de markt nu zegt dat het jammer is dat Tesla daar nu nog geen afscheid van heeft kunnen nemen.
Wat voor clown ben je dan met die cellen in 2026?
Dat Tesla veel zelf maakt en de volledige supply chain wil controleren is omdat GM in 2017 al bang was voor Tesla alle suppliers vertelde dat als ze aan Tesla leverde dat ze dan geen suppliers meer waren voor GM. Nu zijn we daar achteraf Mary Barra dankbaar voor.
Enige nadeel is waarschijnlijk dat er sinds 2018 geen standaard regensensor meer op een Tesla zit.
De zwakte in heel de hype is dat men ervan uitgaat dat de concurrentie zich laat scheren. Daar geloof ik dus niets van. De EV-modellen die ze op de markt brengen worden goed verkocht.
Waarom staan er 0,0 Tesla's bij de dealers en vele honderden VAG EV's bij de dealers. Dit terwijl de vraag naar EV's bizar hoog is?
Verder is men gewoon niet instaat EV's met winst te produceren. Dus waarmee wil men concurreren. Ze willen er niet eens meer maken dan ze nu doen omdat de ICE verkopen dan de verliezen op de EV's niet meer kan goed maken. Wat gebeurd er als in 2026-2027 de EV goedkoper is dan een ICE.
Dus 1 op drie verkochte auto's wordt een Tesla? Ik hoop het niet, dat wordt een monotoon straatbeeld. Maken is een zaak maar ze moeten ze ook verkocht krijgen hé. Ik denk niet dat 'de wereld' 20 milj auto's van +50.000€ kan kopen. Prijstechnisch blijven het auto's uit de hogere middenklasse. Laten we eerste afwachten hoe vlot de productiecapaciteit van Berlijn (500.000?) dit jaar in Europa verkocht geraakt. Want het gaat ook maar om 2 modellen.
Er worden nu ca. 80.000.000 verkocht dus 1/4 idd.
Berlijn is een wildcard gezien het feit dat de politiek geen vergunning wenst af te geven. Fabriek is wel klaar om de productie te starten.
Zelfs al moeten ze Berlijn om politieke redenen afschijven dan nog is er (strategisch) geen vuiltje aan de lucht.
Wat ik overigens voor nu begrepen heb is dat ze nog geen accu's mogen maken in Berlijn maar wel auto's
Austin is als het goed is ook begonnen met productie. Shanghai zat afgelopen december op +70.000 stuks per maand en is aan het uitbreiden.
In de VS is de gemiddelde aankoopprijs van de in 2021 gekochte auto 45.000USD, is de start prijs van de M3 SR daar.
Het grote verschil tussen jouw en mijn benadering is dat Tesla al jaren belooft 50% te groeien dat ieder jaar ruimschoots overtreft en ze ook dit jaar weer beloven dat ze eenvoudig meer dan 50% zullen groeien omdat ze dat alleen al uit Shanghai en Fremont kunnen. Productie december Fremont en Shanghai x 12 is al over die 50% groei heen. Dus ze weten dat ze het kunnen zelfs zonder de uitbreidingen van Shanghai en Fremont.
Jij denkt steeds, dat zeggen ze nu wel maar eerst zien en dan geloven. Ook al maken ze al meerdere jaren een dergelijke belofte waar en is de huidige runrate al voldoende om die groei te halen.
Ja, andere beloftes kennen vaak veel Elon time maar de groei in productie en de verkopen hebben daar nooit last van gehad.