Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Dit gaat dus puur om compensatie als de broker niet voldoet aan het behoorlijk beheren van jouw aandelen, niet over je cash positie.
Zeker wel:
De Beleggerscompensatie biedt de garantie dat u uw beleggingen en geld terugkrijgt tot maximaal EUR 20.000
Niet elke broker is een bank (dwz met een bankvergunning) dus de ton depositogarantie geldt dan niet. Bij DeGiro wordt je cash wel op een bankrekening aangehouden dus dat valt wel onder het depositogarantiestelsel. Bij LYNX is dat niet het geval, daar heb je alleen het BCS (en het Ierse equivalent als IBIE omvalt).
 
Last edited:
Zeker wel:

Niet elke broker is een bank (dwz met een bankvergunning) dus de ton depositogarantie geldt dan niet. Bij DeGiro wordt je cash wel op een bankrekening aangehouden dus dat valt wel onder het depositogarantiestelsel. Bij LYNX is dat niet het geval, daar heb je alleen het BCS (en het Ierse equivalent als IBIE omvalt).


Helder, het is dus zaak om verdomd goed te kijken onder welke regelgeving een bepaalde broker opereert en wat je rechten zijn in geval van ellende.
 
Mooie koers voorbeurs :)
IMG_5624.jpeg
 
Uit jouw link:

“ Ondernemingen die beleggingsdiensten verlenen, moeten volgens de wet hun eigen vermogen gescheiden houden van het belegde vermogen van klanten. Als het dan misgaat, staan de beleggingen van hun klanten veilig in een apart potje. Maar als de vermogens niet afdoende gescheiden zijn, kan de falende onderneming ook de tegoeden van beleggers meesleuren in haar val. Om beleggers voor dat verlies te compenseren, is er de Beleggerscompensatie.”

Dit gaat dus puur om compensatie als de broker niet voldoet aan het behoorlijk beheren van jouw aandelen, niet over je cash positie.
Het custody account was bij Degiro het account waar de aandelen in een aparte stichting staan. De AFM heeft Degiro op de vingers getikt over het verschil in behandeling tussen klanten zoals wij en een gelieerde stichting (die veel meer margin kreeg). Het risico daarvan was dat bij een faillissement het hele Degiro kasteel omgetrokken kon worden en de gewone aandeelhouders hun geld waarmee uitgeleende aandelen waren gefinancierd zouden verliezen ten gunste van de (margin van de) stichting. In ieder geval heeft het FD er meerdere artikelen aan gewijd en was dat voor mij een reden om naar Lynx over te stappen in de hoop dat dat (gelieerd aan IBKR) iets meer solide zou zijn. Je betaalt daar ook eerlijke (en dus hogere) transactietarieven (behalve bij opties overigens, die waren iets voordeliger) zodat ik minder bang was dat hun verdienmodel voor mij risicovol zou kunnen zijn, qua portefeuille.
 
Musk is op Twitter gewoon een hele nare enge man, zo ondertussen.
Maar geniaal en gestoord schijnt dicht bij elkaar te liggen, in sommige gevallen iets te dichtbij.
Hij is niet de eerste/enige en dat soort mensen hebben we schijnbaar nodig om grote verandering voor elkaar te krijgen. Die andere 99,9% doet/kan het niet. Ik denk dan: prima, ga zo door.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Musk is op Twitter gewoon een hele nare enge man, zo ondertussen.
Maar geniaal en gestoord schijnt dicht bij elkaar te liggen, in sommige gevallen iets te dichtbij.
Steve Jobs was ook een eikel die dacht dat ie alles beter wist.

En voor sommige dingen klopte dat ook. En voor andere dingen, dan weer niet.

Ik denk dat Musk van hetzelfde hout gesneden is. Als je raketten in een baan om de aarde krijgt en een miljoen succesvolle EV's per jaar kan produceren, dan kan het wel eens gebeuren dat je denkt dat omdat alle andere dingen in goud veranderen, je ook wel wat kent van gezondheidszorg... En dat wordt zeker beïnvloed door de vrienden rondom je.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Paco
Je moet ”Elon Time” nog omzetten naar onze tijdsindeling. ;)

Robotaxi in 2024 zie ik echt nog niet gebeuren. Ik ben evenmin overtuigd dat een 100% werkende FSD kan gecreëerd worden voor ons huidig wegennet met onze talloze wegversmallingen, kleine ronde punten, fietssugestiestroken,… Het is dan ook mijn overtuiging dat de overheid zou moeten samenzitten met bedrijven zoals Tesla om het wegennet “futureproof” te maken.

In Amerika, en zeker in de steden met een rechthoekig stratenpatroon, zal dit eenvoudiger zijn. Maar volgend jaar reeds ?? Vergeet niet dat men van een computer niet de fouten zal aanvaarden die mensen dagelijks maken in het verkeer.

Wat Optimus betreft heb ik geen mening omdat ik veel te weinig kennis heb van het product en van de “competitie”. Maar ik ben nieuwsgierig en optimistisch. :)
 
Je moet ”Elon Time” nog omzetten naar onze tijdsindeling. ;)

Robotaxi in 2024 zie ik echt nog niet gebeuren. Ik ben evenmin overtuigd dat een 100% werkende FSD kan gecreëerd worden voor ons huidig wegennet met onze talloze wegversmallingen, kleine ronde punten, fietssugestiestroken,… Het is dan ook mijn overtuiging dat de overheid zou moeten samenzitten met bedrijven zoals Tesla om het wegennet “futureproof” te maken.

In Amerika, en zeker in de steden met een rechthoekig stratenpatroon, zal dit eenvoudiger zijn. Maar volgend jaar reeds ?? Vergeet niet dat men van een computer niet de fouten zal aanvaarden die mensen dagelijks maken in het verkeer.

Wat Optimus betreft heb ik geen mening omdat ik veel te weinig kennis heb van het product en van de “competitie”. Maar ik ben nieuwsgierig en optimistisch. :)


Ik verwacht juist op korte termijn het ‘chatGTP’ moment voor FSDbeta.

Het feit dat beta nu op alle auto’s in shadow mode draait om zoveel mogelijk data binnen te harken zie ik als extreem bullish.

Koppel dat met het online komen van DOJO afgelopen maand en het opschalen van de compute daarvan tot bizarre hoeveelheid Exaflops binnen een jaar en je hebt de twee belangrijkste factoren voor succes, data plus compute.

Ik zie FSD dan wel puur als een software probleem uiteraard.

Volgende belangrijke gebeurtenis wordt het uitrollen van V12, end to end neurale netwerken, die versie draait al in alpha op medewerkers auto’s.

Tijdlijn is altijd gissen natuurlijk maar ik ben ervan overtuigd dat het Tesla gaat lukken, en Robotaxi en Optimus zijn 100% afhankelijk van het succes van FSD.

Natuurlijk IMHO en YMMV 😅
 
  • Like
Reactions: Redsjo and Hbrink
Robotaxi in 2024 zie ik echt nog niet gebeuren. Ik ben evenmin overtuigd dat een 100% werkende FSD kan gecreëerd worden voor ons huidig wegennet met onze talloze wegversmallingen, kleine ronde punten, fietssugestiestroken,… Het is dan ook mijn overtuiging dat de overheid zou moeten samenzitten met bedrijven zoals Tesla om het wegennet “futureproof” te maken.

In Amerika, en zeker in de steden met een rechthoekig stratenpatroon, zal dit eenvoudiger zijn. Maar volgend jaar reeds ?? Vergeet niet dat men van een computer niet de fouten zal aanvaarden die mensen dagelijks maken in het verkeer.
Eens. Ik was paar weken geleden in de VS en reed een Model Y met FSD van SFO naar Palm Springs. Tussendoor met de auto wat uitstapjes gemaakt de woestijn in. On-ge-kend hoe goed FDS werkte, echt fascinerend.

Maar daarmee zag ik dus ook direct de enorme gap tussen het gedrag van FSD in de VS en hoe EAP nu in de EU werkt. Daar zit een wereld van verschil in waardoor ik vrees dat het nog erg lang gaat duren voordat het in de EU gaat werken. Nog los van trage EU wet- en regelgeving en de sterke lobby van OEM om BMW en Mercedes naar voren te schuiven.
 
Steve Jobs was ook een eikel die dacht dat ie alles beter wist.

En voor sommige dingen klopte dat ook. En voor andere dingen, dan weer niet.

Ik denk dat Musk van hetzelfde hout gesneden is. Als je raketten in een baan om de aarde krijgt en een miljoen succesvolle EV's per jaar kan produceren, dan kan het wel eens gebeuren dat je denkt dat omdat alle andere dingen in goud veranderen, je ook wel wat kent van gezondheidszorg... En dat wordt zeker beïnvloed door de vrienden rondom je.

Dat dus, al was Jobs wel wat minder eng dan Musk, die gewoon hele nare dingen roept op Twitter/X waar ik anderen voor zou blocken. Ongeleid projectiel, maar geniaal.
 
Je moet ”Elon Time” nog omzetten naar onze tijdsindeling. ;)

Robotaxi in 2024 zie ik echt nog niet gebeuren. Ik ben evenmin overtuigd dat een 100% werkende FSD kan gecreëerd worden voor ons huidig wegennet met onze talloze wegversmallingen, kleine ronde punten, fietssugestiestroken,… Het is dan ook mijn overtuiging dat de overheid zou moeten samenzitten met bedrijven zoals Tesla om het wegennet “futureproof” te maken.

In Amerika, en zeker in de steden met een rechthoekig stratenpatroon, zal dit eenvoudiger zijn. Maar volgend jaar reeds ?? Vergeet niet dat men van een computer niet de fouten zal aanvaarden die mensen dagelijks maken in het verkeer.

Wat Optimus betreft heb ik geen mening omdat ik veel te weinig kennis heb van het product en van de “competitie”. Maar ik ben nieuwsgierig en optimistisch. :)
Daar in tegen denk ik dat een 100% werkende FSD zeker mogelijk is omdat AI over alle auto's nu eenmaal sneller leert dan ieder individu. Ondertussen heeft FSD al veel meer km ervaring opgebouwd dan wij ooit in een leven kunnen doen. Wel moet de leercurve verbeterd worden hoe om te gaan met de situaties. Daarvoor zijn de simulatoren met honderden miljoenen km aan situaties neergezet en is DOJO van belang. Ook de bochten, rotondes, fietsers ed. zijn een kwestie van tijd dat deze verwerkt zijn. San Francisco is een mooie eerste stap voor deze mix.

2024 vind ik overigens ook zeer optimistisch 😉
 
  • Like
Reactions: Paco
Eens. Ik was paar weken geleden in de VS en reed een Model Y met FSD van SFO naar Palm Springs. Tussendoor met de auto wat uitstapjes gemaakt de woestijn in. On-ge-kend hoe goed FDS werkte, echt fascinerend.

Maar daarmee zag ik dus ook direct de enorme gap tussen het gedrag van FSD in de VS en hoe EAP nu in de EU werkt. Daar zit een wereld van verschil in waardoor ik vrees dat het nog erg lang gaat duren voordat het in de EU gaat werken. Nog los van trage EU wet- en regelgeving en de sterke lobby van OEM om BMW en Mercedes naar voren te schuiven.
(E)AP in Europa werkt helaas ook slechter door ingrijpen van de EU. Dat merk ik in elk geval met AP1. Denk ook dat ze met FSD eerst alleen op Noord Amerika richten en als die 99.999% goed werkt dan pas gaan richten op de volgende regio('s).