Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
obscene beloning.
hmmmm...... hij heeft Tesla wel heel veel meer waard gemaakt (en daar zijn mensen ook aardig rijk van geworden) en in 6 jaar ipv 10 jaar. Als je niet levert en alsnog idiote bonussen krijgt dat vindt ik niet kunnen.

Is het wat veel ? Ja is best veel, maar men heeft ingestemd. Afspraak is afspraak, zeker als je het nog beter doet dan de afspraak.

En die bonus gaat niet op aan dure jachten, auto's, etc ...... daar gaat die weer dingen mee doen waarvan die denkt dat het anders moet/kan. Zeer benieuwd wat de volgende zet zal zijn.
 
En die bonus gaat niet op aan dure jachten, auto's, etc ...... daar gaat die weer dingen mee doen waarvan die denkt dat het anders moet/kan. Zeer benieuwd wat de volgende zet zal zijn

Zijn end-game is Mars toch?

En dat komt ook sneller dan we ons realiseren, met succesvolle boosterlandingen in feite in the pocket hoeft eigenlijk alleen nog in-orbit tanken afgevinkt te worden en de eerste missie kan gepland worden.
 
obscene beloning.
Is dat echt zo?

Hij heeft het bedrijf opgestart van zijn eigen kapitaal, laten groeien en naar de beurs gebracht (lees: deels verkocht aan aandeelhouders), verder laten groeien en op een gegeven moment afgesproken dat hij maximaal 12% van het bedrijf weer terug mag kopen tegen de waarde van 2018 als hij binnen 10 jaar een aantal onhaalbaar ogende doelstellingen zou halen.

De waarde van dat deel van het bedrijf is geschat op 56 miljard, hoewel de beurs nu lager staat dan dat. Maar goed, hoe groter het getal, hoe groter de verontwaardiging, dus hebben de meeste media het nog steeds over $56 miljard. Maar - misschien moet het nog maar eens benadrukt worden - het gaat dus niet om het geldbedrag dat wordt overgemaakt, het gaat om het eigenaarschap van 12% van het bedrijf dat hij mede opgericht en groot gemaakt heeft. Met als extra voorwaarde dat hij die 12% ook niet binnen 5 jaar mag verkopen.

Hij heeft dus die doelstellingen gehaald in 6 jaar. Het bedrijf is nu heel veel meer waard dan men destijd ooit heeft durven dromen. Het draait zelfs al veel eerder winst dan enige andere startup in deze industrie. Dus nu zou je toch denken dat hij die 12% wel verdiend heeft, nietwaar? Die 5-jaars clausule is ook een mooie waarborg die voorkomt dat ie het bedrijf de grond in stuurt. Zou hij dat doen, dan is er van die waarde ook niks over blijven.

Had hij het bedrijf nooit naar de beurs gebracht, maar het met private inversteerders kunnen bolwerken, dan hadden we deze discussie nooit gevoerd.

Dus ja, een bedrag van 56 miljard is obsceen veel. Een belang van 12% in een bedrijf dat je hebt groot gemaakt klinkt al een stuk schappelijker.
 
Niet elke uitlating van verontwaardiging in deze context vindt zijn oorsprong in jaloezie.
Ik zie heel wat andere redenen om met een dergelijke beloning niet akkoord te gaan.
Als je er geen aandelen in hebt, wat boeit het je dan?

Ik vraag me echt af wat de gewone mens zit te klagen over een theoretische verloning die nooit waar gemaakt kan worden als ie z'n hele aandelenpakket in 1 keer verkoopt op de open markt.
 
Is dat echt zo?

Hij heeft het bedrijf opgestart van zijn eigen kapitaal, laten groeien en naar de beurs gebracht (lees: deels verkocht aan aandeelhouders), verder laten groeien en op een gegeven moment afgesproken dat hij maximaal 12% van het bedrijf weer terug mag kopen tegen de waarde van 2018 als hij binnen 10 jaar een aantal onhaalbaar ogende doelstellingen zou halen.

De waarde van dat deel van het bedrijf is geschat op 56 miljard, hoewel de beurs nu lager staat dan dat. Maar goed, hoe groter het getal, hoe groter de verontwaardiging, dus hebben de meeste media het nog steeds over $56 miljard. Maar - misschien moet het nog maar eens benadrukt worden - het gaat dus niet om het geldbedrag dat wordt overgemaakt, het gaat om het eigenaarschap van 12% van het bedrijf dat hij mede opgericht en groot gemaakt heeft. Met als extra voorwaarde dat hij die 12% ook niet binnen 5 jaar mag verkopen.

Hij heeft dus die doelstellingen gehaald in 6 jaar. Het bedrijf is nu heel veel meer waard dan men destijd ooit heeft durven dromen. Het draait zelfs al veel eerder winst dan enige andere startup in deze industrie. Dus nu zou je toch denken dat hij die 12% wel verdiend heeft, nietwaar? Die 5-jaars clausule is ook een mooie waarborg die voorkomt dat ie het bedrijf de grond in stuurt. Zou hij dat doen, dan is er van die waarde ook niks over blijven.

Had hij het bedrijf nooit naar de beurs gebracht, maar het met private inversteerders kunnen bolwerken, dan hadden we deze discussie nooit gevoerd.

Dus ja, een bedrag van 56 miljard is obsceen veel. Een belang van 12% in een bedrijf dat je hebt groot gemaakt klinkt al een stuk schappelijker.
En dat groot-maken is alleen de verdienste van EM? De overige duizenden medewerkers hebben hierin geen aandeel? Iemand gaat die aandelen moeten leveren. Meest waarschijnlijke is dat ze bij gecreëerd worden met verwatering tot gevolg.
Als je er geen aandelen in hebt, wat boeit het je dan?
Wie zegt dat ik geen aandelen TSLA heb? Gek gemaakt door al de fans hier schreef ik een putoptie maar sindsdien deed het aandeel niet anders dan dalen. Ik schrijf wel meer een putoptie om aandelen aan een discount in te slaan. Maar daardoor zit nu met 100 stuks aan aankoopprijs 217. Omdat iedereen hier overtuigd blijft dat het een kwestie is van even geduld voor het aandeel opnieuw X10 gaat, wacht ik dus nog enkele maanden.
 
En dat groot-maken is alleen de verdienste van EM? De overige duizenden medewerkers hebben hierin geen aandeel?
Op deze rethorisch bedoelde vragen kan ik volmondig "zeker niet" en "zeker wel" antwoorden. Maar mag ik deze vraag beantwoorden met de even rethorische vraag "zouden deze medewerkers onder een andere CEO hetzelfde hebben bereikt?"

De medewerkers zijn overigens allemaal aandeelhouder en profiteren dus mee.


Iemand gaat die aandelen moeten leveren. Meest waarschijnlijke is dat ze bij gecreëerd worden met verwatering tot gevolg.
Als ik het goed heb begrepen, is bij het behalen van iedere mijlpaal al een procent van de aandelen opzij gezet, wachtend op het moment dat de opties uitgeoefend zullen worden. De verwatering is dus al gebeurd. Het zou nog erger zijn als de uitbetaling niet plaatsvindt. Dan vervalt deze reservering en moet Tesla ineens 56 miljard op zijn eigen balans bijschrijven met een enorme belastingaanslag als resultaat.

Maar ik kan het mis hebben. Verbeter me als het niet klopt. Zoveel snap ik er ook niet van.
 
"zouden deze medewerkers onder een andere CEO hetzelfde hebben bereikt?"

In een ander topic las ik hier een mooi antwoord op:
Boards of directors normally exist to stop a CEO doing anything crazy. But Elon's version of crazy always seems to generate billion of dollars in revenue and profits. I really don't think the traditional 'bunch of old semi-retired white dudes in suits who play golf' system is ever going to work alongside Elon.
I'm sure the board at GM, Ford, Toyota and VW are all very respectable, and professional, and adhere to all of the minutiae of minutes at meetings and so on.
How is that working out for them?

Any 'sensible' board at spacex would have vetoed the idea of reusable rockets. Just stick to basic falcon 9! They would then have vetoed starship entirely (falcon 9 is just fine!), and certainly vetoed the chopsticks idea.

I much prefer the way Tesla/SpaceX is run, even if you need nerves of steel as shareholders :D.
 
Als ik het goed heb begrepen, is bij het behalen van iedere mijlpaal al een procent van de aandelen opzij gezet, wachtend op het moment dat de opties uitgeoefend zullen worden. De verwatering is dus al gebeurd.
Kan iemand dat bevestigen?
Bij 'normale' opties heb je een tegenpartij die de koop- of verkoopverplichting op zich neemt. Hier zou TSLA zelf de leveringsplichten hebben. Vanuit aandelen die het bedrijf zelf al in bezit heeft en dus aankocht of op dat moment creëerde? Lijkt me vreemd.
 
Kan iemand dat bevestigen?
Bij 'normale' opties heb je een tegenpartij die de koop- of verkoopverplichting op zich neemt. Hier zou TSLA zelf de leveringsplichten hebben. Vanuit aandelen die het bedrijf zelf al in bezit heeft en dus aankocht of op dat moment creëerde? Lijkt me vreemd.
Er klopt idd niks van. Als Tesla die aandelen al op de balans zou hebben delen ze niet mee in de winst. Pas bij uitgifte aan een derde gaan ze meedelen in de winst en treedt er verwatering op.
 
Er klopt idd niks van.
Dan is het maar goed dat ik een slag om de arm nam door te beginnen met "Als ik het goed heb begrepen". Voor mij is het toch een beetje klok-en-klepel als het om de details van de optiehandel aan komt. Ergens meen ik deze uitleg gehoord te hebben, maar noch Google, noch de X searchfunctie willen mij helpen met het terugvinden van die uitleg.

Edit: volgens mij hoor ik Robyn Denholm hier toch zeggen dat de aandelen in 2018 (toen $2,3B waard) al opzij gezet zijn en dat de dilution dus al achter de rug is:

(vanaf 4:23 als de directe link niet werkt)

Klopt het dan toch wat ik schreef?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg