Energie Gratiz
Active Member
Ik denk dat er een MINIMALE waarde komt voor een Model S!
De motor kan 800.000 km mee. Bij 40.000 km per jaar is dat 16 jaar. De motor is ook nog eens relatief eenvoudig te vervangen tegen onbekende kosten maar kan dan weer 16 jaar mee.
De accu heeft aangetoond de afgelopen jaren weinig aan verval te laten zien. Er zijn geen echte grote issues bekend. Zeer waarschijnlijk neemt de actieradius af maar is dat echt een groot probleem? Waarschijnlijk ook niet binnen de 16 jaar. Ook hier geldt de accu is relatief eenvoudig te vervangen. En de kosten hiervan zijn ook onbekend maar de accu's worden steeds goedkoper.
Het chassis is van aluminium en kan ook best lang mee.
Er zal best eens wat kapot gaan (bij mij het scherm en de kosten daarvan waren 2.500 euro). Wellicht gaat er links en rechts eens een handgreep defect of een remschijf. Kosten die je bij een normale auto ook hebt.
Na 10 jaar is de afschijving dus nul, de wegbelasting nul en de besparing bij 40.000 km op brandstof ongeveer €5.000.
Zo'n auto is dus best interressant. Op een gegeven moment Hoeft de prijs dus niet meer verder te dalen. Waar de grens ligt?...geen idee. Het is en zal een gok blijven om een Model S van 10 jaar oud te kopen want je weet nooit wat er kapot gaat en wat de reparatie kost maar als je geluk hebt dan bespaar je in drie jaar rijden €15.000 aan brandstof. Dat risico zou ik best durven nemen.
Ik zie dus ook best een markt voor refurbished Tesla's.
En ter aanvulling: over 6 jaar zullen er echt al wel een aantal zelfstandige garagebedrijven zijn die (vrijwel) alle reparaties aan Tesla's kunnen uitvoeren, en waarschijnlijk voor heel wat lagere prijzen als nu bij Tesla zelf.