Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat er een MINIMALE waarde komt voor een Model S!

De motor kan 800.000 km mee. Bij 40.000 km per jaar is dat 16 jaar. De motor is ook nog eens relatief eenvoudig te vervangen tegen onbekende kosten maar kan dan weer 16 jaar mee.

De accu heeft aangetoond de afgelopen jaren weinig aan verval te laten zien. Er zijn geen echte grote issues bekend. Zeer waarschijnlijk neemt de actieradius af maar is dat echt een groot probleem? Waarschijnlijk ook niet binnen de 16 jaar. Ook hier geldt de accu is relatief eenvoudig te vervangen. En de kosten hiervan zijn ook onbekend maar de accu's worden steeds goedkoper.

Het chassis is van aluminium en kan ook best lang mee.

Er zal best eens wat kapot gaan (bij mij het scherm en de kosten daarvan waren 2.500 euro). Wellicht gaat er links en rechts eens een handgreep defect of een remschijf. Kosten die je bij een normale auto ook hebt.

Na 10 jaar is de afschijving dus nul, de wegbelasting nul en de besparing bij 40.000 km op brandstof ongeveer €5.000.
Zo'n auto is dus best interressant. Op een gegeven moment Hoeft de prijs dus niet meer verder te dalen. Waar de grens ligt?...geen idee. Het is en zal een gok blijven om een Model S van 10 jaar oud te kopen want je weet nooit wat er kapot gaat en wat de reparatie kost maar als je geluk hebt dan bespaar je in drie jaar rijden €15.000 aan brandstof. Dat risico zou ik best durven nemen.

Ik zie dus ook best een markt voor refurbished Tesla's.

En ter aanvulling: over 6 jaar zullen er echt al wel een aantal zelfstandige garagebedrijven zijn die (vrijwel) alle reparaties aan Tesla's kunnen uitvoeren, en waarschijnlijk voor heel wat lagere prijzen als nu bij Tesla zelf.
 
En ter aanvulling: over 6 jaar zullen er echt al wel een aantal zelfstandige garagebedrijven zijn die (vrijwel) alle reparaties aan Tesla's kunnen uitvoeren, en waarschijnlijk voor heel wat lagere prijzen als nu bij Tesla zelf.
Europese wetgeving verplicht autofabrikanten ook andere reparatiebedrijven onderdelen te leveren. Naarmate er meer Tesla's komen zal die markt zich ontwikkelen. In Amsterdam kun je al terecht bij Sky Garage De Hoek - Autobedrijf/Garage in Hoofddorp
 
Hier ook den dec-2013 Model S rijder die Excel ter hand heeft genomen om te berekenen wat financieel meest voordelig is.. het voelt gewoon heel dubbel om een nieuwe Model S / X te kopen omdat dat goedkoper uitpakt dan de oude doorrijden.. maar goed, die richting lijkt het wel op te gaan.

Het lijkt er inderdaad meer en meer op dat in de tweede helft van dit jaar heel veel iets oudere Nederlandse Model S'en naar de buurlanden zullen verhuizen.
 
Hier zelfde dec 2013 rijder, ik denk om in de zomer mijn S te verkopen en op bestelde Model 3 te wachten. Zakelijk voor mij meest interessant denk ik. In de tussentijd lekker 1 van mijn ICE klassiekers rijden, komen die ook nog eens buiten. Of toch Mn Model S tot eind 2019 tegen 7% bijtelling rijden ?

Ik overweeg iets dergelijks. Afhankelijk van de accountant's bevestiging van mijn eigen calculaties ga ik de auto eind 2018 overhalen naar privé, tegen die tijd heb ik dan 220k km gereden.
In 2019 rijd ik 'm dan privé en ik bepaal dan of ik voor de Model 3 ga, of nog twee jaar wacht op de Model Y of een andere EV. Keus genoeg. Tegen die tijd (2021) is de auto 8 jaar oud en is de restwaarde erg laag, dat maakt het rekenmodel wat overzichtelijker.

Het alternatief is een behoorlijke cash-out in 2018 voor de aanschaf van een nieuwe of jonge Model S. Naar mijn mening zou je dan minimaal een 2016 model moeten gaan, dan heb je ook tot 2021 zekerheid over 4%. Deze kosten nu ook allemaal 80K+
Ik heb altijd om de 3 jaar een nieuwe auto gekocht (of geïmporteerd). Dit is de eerste keer dat ik het verschil tussen de oude en de nieuwe auto eigenlijk niet zo groot vind en naast fiscale redenen geen behoefte heb om 'm te vervangen.

Misschien moet ik mezelf verwennen met een spuitbusje 'nieuwe auto-geur' à € 13,95 :)

upload_2018-1-31_15-8-5.png
 
Niet helemaal juist volgens mij:
een S nov 2013 :
tot dec 2018 0% => ok
dec 2018 4% => nee, basistarief voor auto's met registratie voor 1-1-2017 is 25%, korting bedraagt 18%, dus totaal 7% en dan slechts voor één jaar vastgesteld.
Vervolgens zou er m.i. per dec 2019 opnieuw een vaststelling volgen en dan is het tarief: => basistarief 25%, korting 18, dus 7% over eerste 50k en 25% over rest.

nieuwe S in dec 2018 nog tot jan 2023 nog 4% => nee, 60 maanden dus t/m dec 2023 (of tot jan 2024).
Bijna:

Volgens de info die de belastinginspecteur in deze post gaf, is het als volgt (voor een auto uit nov 2013):
t/m nov 2018: 0%
Dec 2018: 7%
jan 2019 en later: 7% over de eerste 50K, 25% over de rest (dus gemiddeld 16% over een auto van een ton).
 
Onjuist. De auto's van 11-2013 houden ook in de periode van na 2019 4% bijtelling over de hele waarde.
De auto's van 12-2013 en later hebben wel te maken met 22% over het meerdere boven 50 mille.

Kun je me naar wat officiele teksten verwijzen?
De mijne is van november 2013 en ik zou hem het liefst op de zaak blijven rijden.
Tegen 4% bijtelling na 2018 vind ik dat aantrekkelijk genoeg.
Bedankt alvast
 
Kun je me naar wat officiele teksten verwijzen?
De mijne is van november 2013 en ik zou hem het liefst op de zaak blijven rijden.
Tegen 4% bijtelling na 2018 vind ik dat aantrekkelijk genoeg.
Bedankt alvast

Inmiddels is de meest waarschijnlijke berekening beschreven door forum-member gelden hier een paar berichten naar boven:
Bijna:

Volgens de info die de belastinginspecteur in deze post gaf, is het als volgt (voor een auto uit nov 2013):
t/m nov 2018: 0%
Dec 2018: 7%
jan 2019 en later: 7% over de eerste 50K, 25% over de rest (dus gemiddeld 16% over een auto van een ton).

Kortom, je hebt nog één maand (dec 2018) een relatief lage bijtelling van 7%, maar daarna lijkt het zeer ongunstig te worden (7% en 25%).
 
Kun je me naar wat officiele teksten verwijzen?
De mijne is van november 2013 en ik zou hem het liefst op de zaak blijven rijden.
Tegen 4% bijtelling na 2018 vind ik dat aantrekkelijk genoeg.
Bedankt alvast
Dit is, denk ik, oude informatie. Inmiddels is duidelijk dat ook de auto's van 2013 na 2019 naar een gemiddelde bijtelling van 13% gaan.
4% voor de eerste 50 mille, 22% voor de volgende 50 mille.
 
Met enige verbazing en shock lees ik net de afgelopen berichten. In Mei 2017 een Nov 13 MS gekocht. Perfect fiscaal plan destijds: Anderhalf jaar 0 % dan nog 5 jaar 4%. Financial lease ovk genomen van 5 jaar. En nu, BAM, andere wereld.

Vrees dat ik op korte termijn mijn geliefde Tesla moet gaan verkopen want bovenstaand plaatje bestaat niet meer.
Wellicht begin volgend jaar prive op zoek naar een tweedehands Tesla. Want die prijzen zullen enorm gaan dalen denk ik. Tweedehands Tesla is zakelijk niks meer waard en in prive is het alleen interessant als de koopprijs laag is. Ik geloof niet dat al die Tesla's naar het buitenland zullen gaan. Die zullen vooral in NL blijven en goedkoop worden.

Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat nu de nieuwe werkelijkheid is.
 
Die informatie mbt een 2e termijn van 60 maanden komt uit de tekst die tot 2017 in de wet stond. Dus nog voordat de eerste Tesla's 5 jaar oud waren is dat aangepast. De Belastingdienst heeft bevestigd dat er na de eerste 60 maanden het regime per kalenderjaar gaat gelden.
 
Sinds wanneer is dat eigenlijk bekend dat die 2e termijn van 60 maanden niet meer van toepassing is?
Dit is na mei 2017 - het moment waarop jij jouw auto hebt aangeschaft - gewijzigd.

Ik ben (helaas of gelukkig) niet gespecialiseerd in belastingrecht, dus ik kan niet goed inschatten of je een zaak zou hebben. Maar wellicht dat op dit forum juristen en/of fiscalisten zitten die hier meer verstand van hebben?