Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Hoelang geldt het percentage?
Geldt voor uw auto het verlaagde bijtellingspercentage van 4%? Dan geldt dat percentage voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin de auto voor het eerst is toegelaten.

Hoe wordt de datum van de eerste toelating bepaald?
Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland.

Oftewel: vanaf eerste datum kenteken in Duitsland.

Datum eerste toelating in 2017
 
  • Informative
Reactions: bpsmits
Hoe zit het bij import?
Stel je koopt een auto uit Duitsland die daar in 2017 op kenteken is gezet en zet deze dit jaar op NL kenteken.
Vanaf welke datum telt dan de 60mnd. 4% over de gehele waarde: vanaf eerste datum kentekening in D. of NL.?
Vanaf datum op kenteken in D. Heb destijds een 2e hands Prius gereden die uit Duitsland werd geïmporteerd.
 
Wat zijn jullie van plan met jullie Tesla te doen na 5 jaar? Mijn auto is 5 jaar in november 2018, ik wil hem graag behouden maar ik ben echt niet van plan om 15.000-20.000 euro aan bijtelling per jaar te betalen vanaf 2018 (Even los van de werkelijke kosten, dan zal het ~5000 zijn?). Ik heb een eenmanszaak en ik begrjip dat ik deze niet zomaar kan 'verkopen' aan mijzelf. Tenzij ik hier geen zakelijk gebruik meer van maak, m.a.w. het een zondagsauto wordt. Belachelijk...
 
Hmm, ik ga 'm na 5 jaar overbrengen naar prive. Maar ik rij 'm vanuit mijn BV.

Wat betreft overhevelen naar prive. Zie:

Auto van de zaak is na vijf jaar niet meer interessant » CC2Day

Daar lees ik:

Wanneer kan de auto wel naar privé?

Op bovenstaande geldt een tweetal uitzonderingen.

  1. Wijziging fiscale wetgeving omtrent de auto van de zaak, bijvoorbeeld wijziging bijtellingstarieven. Let op: Het opnieuw bepalen van het bijtellingstarief na vijf jaar is geen wetswijziging! Deze tariefswijziging ligt namelijk al vast in de wet.
Volgens mij is dit de uitzondering die je zoekt. Door gewijzigde bijtelling wil je de auto prive hebben, dat moet kunnen als ik dit zo lees. De bijtellingregels zijn immers recent gewijzigd.

Anders inderdaad verkopen aan je partner of een garage die tegen een kleine vergoeding er aan mee wil werken, en daarna prive terugkopen?
 
Wat zijn jullie van plan met jullie Tesla te doen na 5 jaar? Mijn auto is 5 jaar in november 2018, ik wil hem graag behouden maar ik ben echt niet van plan om 15.000-20.000 euro aan bijtelling per jaar te betalen vanaf 2018 (Even los van de werkelijke kosten, dan zal het ~5000 zijn?). Ik heb een eenmanszaak en ik begrjip dat ik deze niet zomaar kan 'verkopen' aan mijzelf. Tenzij ik hier geen zakelijk gebruik meer van maak, m.a.w. het een zondagsauto wordt. Belachelijk...

Volgens mij is er een speciale regeling voor zzp’ers. Even checken in vorige posts.
 
Wat zijn jullie van plan met jullie Tesla te doen na 5 jaar? Mijn auto is 5 jaar in november 2018, ik wil hem graag behouden maar ik ben echt niet van plan om 15.000-20.000 euro aan bijtelling per jaar te betalen vanaf 2018 (Even los van de werkelijke kosten, dan zal het ~5000 zijn?). Ik heb een eenmanszaak en ik begrjip dat ik deze niet zomaar kan 'verkopen' aan mijzelf. Tenzij ik hier geen zakelijk gebruik meer van maak, m.a.w. het een zondagsauto wordt. Belachelijk...
Verkopen aan mijn vriendin en haar huidige ICE weg doen. Dan hebben de één Model S in mijn B.V. (nog te bestellen) en één Model S prive.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85
"Anders inderdaad verkopen aan je partner of een garage die tegen een kleine vergoeding er aan mee wil werken, en daarna prive terugkopen?" Dat is idd wel slim. Maar kan ook een vriend zijn he. Zolang je maar een marktcomfore prijs gebruikt. En die kan weer komen van die autoopkoop sites. Die bieden maar max 30 k voor een tesla van 5 jr oud.
 
Wacht je niet te lang? Mijn MS die ik gekocht heb in januari komt pas in mei/juni. Ik verwacht nog wel een toename in bestellingen ivm. de 2018 bijtelling.
Levering staat nu op "eind Juni" idd. Ik ga niet te lang wachten, ik mik op September en dan kan het altijd nog uitlopen.

Maar vóór 01-01-2019 moet hij op kenteken staan.
 
"Anders inderdaad verkopen aan je partner of een garage die tegen een kleine vergoeding er aan mee wil werken, en daarna prive terugkopen?" Dat is idd wel slim. Maar kan ook een vriend zijn he. Zolang je maar een marktcomfore prijs gebruikt. En die kan weer komen van die autoopkoop sites. Die bieden maar max 30 k voor een tesla van 5 jr oud.
De marktconforme prijs is wel belangrijk. Wel kritisch naar de auto kijken als je AP mist e.d. Slijtage accu, etc, etc.
Check :)

Bij mij stond dat destijds op "maart", is 2 maanden uitgesteld zonder duidelijke reden. Bestelling in januari, auto uiteindelijk pas gefabriceerd 2e helft maart. Levertijd staat nu op mei/juni.

Ik hoop nog op CCS support voor Model S/X en daarom heb ik liever mijn S zo laat mogelijk in 2019 met de hoop op nog een refresh voor die tijd met extra opties. Liefste zou ik NU al bestellen.
 
Zou je niet gewoon nu kunnen bestellen met levering in december? Dan gaat ie toch gewoon de wachtrij in? Dan zou je evt. CSS ondersteuning toch mee moeten krijgen als dat zeg in oktober komt? Net als bv. de nieuwe MCU die gewoon vanaf maart erin zit.

Maar we dwalen af van het topic :)
 
Wat zijn jullie van plan met jullie Tesla te doen na 5 jaar? Mijn auto is 5 jaar in november 2018, ik wil hem graag behouden maar ik ben echt niet van plan om 15.000-20.000 euro aan bijtelling per jaar te betalen vanaf 2018 (Even los van de werkelijke kosten, dan zal het ~5000 zijn?). Ik heb een eenmanszaak en ik begrjip dat ik deze niet zomaar kan 'verkopen' aan mijzelf. Tenzij ik hier geen zakelijk gebruik meer van maak, m.a.w. het een zondagsauto wordt. Belachelijk...
Dat is een dilemma waar veel Tesla rijders momenteel voor staan, ik ook.
Ik ben eigenaar van een BV en rij in een volkomen probleemloze S85 van 2-2015 met een heerlijk werkende AP1 en ... achterwielaandrijving. Zo'n auto, ik ben nu al ruim twee jaar niet meer bij Tesla geweest, wordt niet meer gemaakt.
Als de S in februari 2020, over 22 maanden dus, 5 jaar oud is gaat de hoge bijtelling een fors bezwaar worden.
Dus óf nog dit jaar een nieuwe kopen in een uitvoering die ik liever niet wil, óf de auto in februari 2020 naar privé halen.
De prijs van de gebruikte auto zal tegen die tijd rond 40 tot 45 mille bedragen. Dan komen reparaties, de auto is dan uit garantie, voor rekening van de huishoudportemonnee.
Ik hoop dat de politiek dit jaar nog ingrijpt en het doorrijden met oudere Tesla's niet blijft ontmoedigen. Al mag je van de politiek niet al te veel verwachten. Op dit moment worden overal 15 jaar oude windmolens gesloopt die nog lang niet aan het eind van hun technische levensduur zijn. Toch gaan al die mooie Enercon 2.3 MW windmolens voor de vlakte om er nieuwe, weer met SDE+ subsidie voor neer te zetten.
 
@Wim S. die mooie Enercons ( helemaal mee eens, prachtige direct drives ) worden voorzover ik weet zeker niet altijd tot schroot verwerkt! Zie bijv de 2e hands markt op The international marketplace of the wind industry en als je googlet zjn er nog veel meer van dat soort sites. Bij Zeeuwind worden weet ik als lid toch geregeld molens die afgebroken ( moeten ) worden, als het even kan weer netjes dooorverkocht, beetje hetzelfde verhaal als skiliften.....! :D Bij het Krammer project ( 102MW, 34 Enercons ) nu is er iig de optie na die 15 SDE+ jaren van 2x 5 jaren verlenging.
upload_2018-4-5_13-58-32.png
 
@Wim S. die mooie Enercons ( helemaal mee eens, prachtige direct drives ) worden voorzover ik weet zeker niet altijd tot schroot verwerkt! Zie bijv de 2e hands markt op The international marketplace of the wind industry en als je googlet zjn er nog veel meer van dat soort sites. Bij Zeeuwind worden weet ik als lid toch geregeld molens die afgebroken ( moeten ) worden, als het even kan weer netjes dooorverkocht, beetje hetzelfde verhaal als skiliften.....! :D Bij het Krammer project ( 102MW, 34 Enercons ) nu is er iig de optie na die 15 SDE+ jaren van 2x 5 jaren verlenging.
View attachment 291939
Die molens worden natuurlijk niet tot schroot vermalen, ze worden meestal naar het buitenland verkocht.
Maar het blijft raar om molens te vervangen die het nog uitstekend doen. Ze gaan zeker 25 tot 30 jaar mee en worden uitsluitend om subsidieredenen afgebroken. Ik zou me kunnen voorstellen dat die SDE regeling na 15 jaar, met een lagere vergoeding door zou lopen.
De afschrijving is gedaan en er is dus minder opbrengst vanuit SDE nodig. Als die lagere subsidie door zou lopen is het milieu er behoorlijk bij gebaat. Het produceren en bouwen van nieuwe windmolens is milieutechnisch gezien nadeliger dan bestaande molens te laten werken tot het eind van hun technische levensduur.
Ook de overheid, wij dus, zijn gebaat bij het doordraaien van de bestaande molens. Er is immers minder subsidie nodig dan bij nieuwbouw. Het is vandaag de dag sowieso minder zinvol om wind op land nieuw te bouwen. Wind op zee wordt nu subsidieloos gegund en kost de overheid, behalve de kabels naar het land, niks meer.