Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals Limbo al antwoordde: Ja

Het kromme hier is dat een Tesla die dit jaar 5 jaar wordt per volgend jaar in de nieuwe bijtellingregels valt: 4% over 50k, en 22% over het resterende deel. Dat scheelt beetje afhankelijk van je inkomen zo 500,- per maand.

Dat is natuurlijk wat krom.. dat je een nieuwe auto moet kopen om te profiteren van voordelen die er zijn ivm. het milieu. Een nieuwe auto kopen terwijl je oude voldoet is nou niet echt milieubewust.
Vallen ze in 2021 dan volledig in het 22% tarief?
 
Nee, onze auto's (die in 2018 op kenteken komen) genieten dit jaar nog van de 4% over het hele bedrag regel en die bijtelling hou je 5 jaar (=60 maanden).

Na 2021 gelden de dan geldende bijtellingsregels. Dat is nu 4% over 50k en 22% over de rest. Theoretisch kunnen ze dit echter in 2019 wijzigen, dus dat is koffiedik kijken.

Ik denk dat de kans klein is dat alles op 22% gaat. Dan is er eigenlijk geen enkele motivatie meer om een EV te kopen.
 
Het is m.i. nog erger: er wordt voor nieuwe auto's gerekend met een korting op de bijtelling en die is voor electrische auto's nu 18%, immers ICE = 22%, dus 18% korting.
Echter....bij opnieuw jaarlijks vaststellen na de eerste periode van 60 maanden wordt gerekend vanuit het basistarief en dat is weer 25%!
Dat levert dus een percentage van 7% tot 50k euro en 25% voor alles boven 50k euro.
 
Je zou als je dit Tesla forum volgt bijna denken dat EV-rijden en zakelijk rijden synoniem is..! Eigenlijk de enige manier om EV te rijden. Nu het EV-aanbod stap voor stap groter wordt, met grotere accu's, kun je langzamerhand als zakelijke kilometervreter ook onder de 50k aardig terecht. De buitenlandse vakantie zal als niet Tesla rijder voorlopig dan wat spannender worden... Iets meer snelladen plannen zogezegd. Kijk ook maar eens rond op de niet-Tesla EV-fora dan zie je wat sommige mensen als privé EV-rijder er voor over hebben... Die veranderende bijtellingsregels zijn echt niet het einde van de EV-wereld. Sowieso bespaar je (nu iig nog) wegenbelasting en laden is overall veel goedkoper dan tanken... :D
 
Nee, onze auto's (die in 2018 op kenteken komen) genieten dit jaar nog van de 4% over het hele bedrag regel en die bijtelling hou je 5 jaar (=60 maanden).

Na 2021 gelden de dan geldende bijtellingsregels. Dat is nu 4% over 50k en 22% over de rest. Theoretisch kunnen ze dit echter in 2019 wijzigen, dus dat is koffiedik kijken.

Ik denk dat de kans klein is dat alles op 22% gaat. Dan is er eigenlijk geen enkele motivatie meer om een EV te kopen.
Ik bedoelde EV die dit jaar de 60 maanden halen.
 
Het effect zal zijn dat tesla’s, die tegen de 60 maanden oud zijn, massaal naar het buitenland zullen verdwijnen. Zakelijk zijn ze absoluut niet meer aantrekkelijk en voor de private markt zijn ze nog te duur.

Export naar het buitenland is bij Tesla zeer eenvoudig, nu je voor garantie gewoon direct terecht kunt bij tesla en niet te maken hebt met importeurs en dealers.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat is natuurlijk wat krom.. dat je een nieuwe auto moet kopen om te profiteren van voordelen die er zijn ivm. het milieu. Een nieuwe auto kopen terwijl je oude voldoet is nou niet echt milieubewust.
Tenzij het doel is om zoveel mogelijk auto's op kenteken te krijgen... Dan zorgt deze maatregel ervoor dat iedereen nog even gauw een nieuwe koopt en er dus veel meer EV's op de weg komen dan wanneer iedereen die er al eentje heeft mee door blijft rijden.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Tenzij het doel is om zoveel mogelijk auto's op kenteken te krijgen... Dan zorgt deze maatregel ervoor dat iedereen nog even gauw een nieuwe koopt en er dus veel meer EV's op de weg komen dan wanneer iedereen die er al eentje heeft mee door blijft rijden.
En tegelijk komen de 60 maanden oude Tesla's, die voor een relatief lage prijs op de markt zullen worden aangeboden, mogelijk in beeld bij een nieuwe doelgroep particulieren, waarvoor de huidige prijsstelling niet haalbaar is.
 
Zoals Limbo al antwoordde: Ja

Het kromme hier is dat een Tesla die dit jaar 5 jaar wordt per volgend jaar in de nieuwe bijtellingregels valt: 4% over 50k, en 22% over het resterende deel. Dat scheelt beetje afhankelijk van je inkomen zo 500,- per maand.

Dat is natuurlijk wat krom.. dat je een nieuwe auto moet kopen om te profiteren van voordelen die er zijn ivm. het milieu. Een nieuwe auto kopen terwijl je oude voldoet is nou niet echt milieubewust.

Mits je totale autokosten per jaar minder is dan je prive bijtelling. Dan kan je je prive bijtelling gelijk stellen aan je totale autokosten. Dus waar maken we ons druk over dan ? Gewoon op papier je autokosten laag houden!
 
  • Like
Reactions: eelcodb
Mits je totale autokosten per jaar minder is dan je prive bijtelling. Dan kan je je prive bijtelling gelijk stellen aan je totale autokosten. Dus waar maken we ons druk over dan ? Gewoon op papier je autokosten laag houden!

Dat geldt alleen voor de ZZP-ers, eenmanszaken. Maar niet voor de BV's, ook al heeft die BV maar één aandeelhouder. Maar vanuit een BV mag je de auto nog wel privé overnemen en privé gaan rijden en dat schijnt vanuit een eenmanszaak dan weer niet te mogen (of alleen onder strikte voorwaarden, zoals niet meer zakelijk rijden).
 
Dat geldt alleen voor de ZZP-ers, eenmanszaken. Maar niet voor de BV's, ook al heeft die BV maar één aandeelhouder. Maar vanuit een BV mag je de auto nog wel privé overnemen en privé gaan rijden en dat schijnt vanuit een eenmanszaak dan weer niet te mogen (of alleen onder strikte voorwaarden, zoals niet meer zakelijk rijden).
Mooi dat ik een eenmanszaak heb dan :)
 
Dat geldt alleen voor de ZZP-ers, eenmanszaken. Maar niet voor de BV's, ook al heeft die BV maar één aandeelhouder. Maar vanuit een BV mag je de auto nog wel privé overnemen en privé gaan rijden en dat schijnt vanuit een eenmanszaak dan weer niet te mogen (of alleen onder strikte voorwaarden, zoals niet meer zakelijk rijden).

Ik snapte @Andre zijn post niet tot deze reactie van @MarcoQ. Maar dit is voor mij nieuw. Voor mij dan welliswaar ook niet relevant omdat ik een BV heb, maar wel goed om te weten! Dat maakt het inderdaad wel een ander verhaal. Moet je daar de aanschafkosten dan wel in verwerken? Of dat ook niet?

Je zou bijna een eenmanszaak oprichten om deze reden. Ik heb er nog wel 1, die ik moest aanmaken ivm de BTW teruggave van zonnepanelen :)
 
Ik snapte @Andre zijn post niet tot deze reactie van @MarcoQ. Maar dit is voor mij nieuw. Voor mij dan welliswaar ook niet relevant omdat ik een BV heb, maar wel goed om te weten! Dat maakt het inderdaad wel een ander verhaal. Moet je daar de aanschafkosten dan wel in verwerken? Of dat ook niet?

Je zou bijna een eenmanszaak oprichten om deze reden. Ik heb er nog wel 1, die ik moest aanmaken ivm de BTW teruggave van zonnepanelen :)

Mooi dat ik @Tozz van nieuwe informatie heb kunnen voorzien, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied. Ik heb de meeste kennis uit dit forum/dit draadje gehaald! Dus ik zou zeker met accountant overleggen wat de meest verstandige optie is.
 
[...]

Na 2021 gelden de dan geldende bijtellingsregels. Dat is nu 4% over 50k en 22% over de rest. Theoretisch kunnen ze dit echter in 2019 wijzigen, dus dat is koffiedik kijken.

Ik denk dat de kans klein is dat alles op 22% gaat. Dan is er eigenlijk geen enkele motivatie meer om een EV te kopen.
In de Wet Uitwerking Autobrief II staat duidelijk dat voor auto's die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst op kenteken worden gezet geen korting op de bijtelling meer wordt gegeven. Dus ja, alles gaat naar 22% tenzij de overheid de wet weer aanpast. Of ze dat zullen doen is inderdaad koffiedik kijken maar er zijn geen signalen (regeerakkoord of partijprogramma's) dat ze dit zelfs maar overwegen.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
En tegelijk komen de 60 maanden oude Tesla's, die voor een relatief lage prijs op de markt zullen worden aangeboden, mogelijk in beeld bij een nieuwe doelgroep particulieren, waarvoor de huidige prijsstelling niet haalbaar is.

Dit effect zal mijns inziens dus tegenvallen (of meevallen vanuit de optiek van een eigenaar), omdat de markt voor Tesla’s Europees en niet nationaal is. Als de vraag naar 60 maanden plus tesla’s in Nederland afneemt, zullen deze in het buitenland nog wel hun weg vinden.
 
En zo verdwijnt dan ons mooie, met subsidie opgebouwde, EV wagenpark naar het buitenland.... Lekker consequent beleid.

Zo lang EV's substantieel duurder zijn in aanschaf (en zo dus ook een hogere bijtelling met zich meebrengen) is in Nederland een korting op de bijtelling een voorwaarde 'sine qua none' om de inganggezette energietransitie vwb mobiliteit te laten slagen (en niet in de kiem te smoren). Heel simpel. Met huidige beleid pissen we veel belastinggeld en EV's weer weg.
 
  • Like
Reactions: Tozz and Steven
En zo verdwijnt dan ons mooie, met subsidie opgebouwde, EV wagenpark naar het buitenland.... Lekker consequent beleid.

Zo lang EV's substantieel duurder zijn in aanschaf (en zo dus ook een hogere bijtelling met zich meebrengen) is in Nederland een korting op de bijtelling een voorwaarde 'sine qua none' om de inganggezette energietransitie vwb mobiliteit te laten slagen (en niet in de kiem te smoren). Heel simpel. Met huidige beleid pissen we veel belastinggeld en EV's weer weg.

Laat ze eens kijken wat er in Hong Kong gebeurde nadat daar een even killende aanpassing plaatsvond. Verkoop stortte volledig in en nu probeert men het te herstellen door de incentives weer in te voeren. Dom beleid hier.
 
  • Like
Reactions: SofaSogo