Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Begrijp van firma Verhoek dat een groot deel van de NL 2e hands Tesla''s nog steeds naar het buitenland gaat gezien sommige landen incentivestaat hebben op EV occasions. Toch zonde van alle subsidies die NL staat er ingepompt heeft. Zou ook als ZZPer doorrijden met mijn huidige MS maar fiscaal wordt het nu gestraft ipv gestimuleerd.
Welke subsidie verdwijnt er dan? Toen ik mijn 1e Tesla na 2 jaar verkocht voor een zeer mooie prijs werd er een flinke boekwinst opgemaakt. Zodanig dat bijna alle subsidies weer retour naar de fiscus gingen. Het is een mooi verhaal maar veel subsidievoordeel in de BV is er volgens mij niet. Het grootste voordeel is volgens mij het niet hoeven betalen van MRB en lage energie- en onderhoudskosten/km.
 
MIA en KIA op auto's die wel tot in het vijfde kalenderjaar op de balans blijven, hoeft niet terugbetaald.
Of je dan nog kunt zeggen dat die 'subsidie' verdwijnt, hangt ervan af of je wilt dat die stimulering ook na vijf jaar nog effect moet hebben binnen de grenzen van ons landje.
 
Maar voor een DGA die minder dan 5 jaar de Tesla rijdt is het lood om oud ijzer toch?
Gaat er juist om dat indien je na 5 jaar je in je S wil blijven rijden je 22% bijtelling om je oren krijgt over de cataloguswaarde van boven de 50.000 euro. Dus als je in 2013 hebt gekocht ga je van niets naar 13.000 - 18.500 bijtelling per jaar en als je in 2014 hebt gekocht van 2.000-2.500 naar 15.000 - 20.500 per jaar afhankelijk van je aanschafwaarde. Dus de prikkel om een nieuw te kopen nog voor 1 januari 2019 is gigantisch. Of je moet hem naar prive halen, en kilometers gaan declareren. Ik rij niet veel zakelijk, dus voor mij geen optie.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Keezje and GIO1974
Gaat er juist om dat indien je na 5 jaar je in je S wil blijven rijden je 22% bijtelling om je oren krijgt over de cataloguswaarde van boven de 50.000 euro. Dus als je in 2013 hebt gekocht ga je van niets naar 13.000 - 18.500 bijtelling per jaar en als je in 2014 hebt gekocht van 2.000-2.500 naar 15.000 - 20.500 per jaar afhankelijk van je aanschafwaarde. Dus de prikkel om een nieuw te kopen nog voor 1 januari 2019 is gigantisch. Of je moet hem naar prive halen, en kilometers gaan declareren. Ik rij niet veel zakelijk, dus voor mij geen optie.
Alleen voor de december 2013 auto's. Van daarvoor krijgen sowieso 60 maanden 4%
 
Maar voor een DGA die minder dan 5 jaar de Tesla rijdt is het lood om oud ijzer toch?
Als je de KIA/MIA auto korter op de balans houdt dan de periode waarbinnen de desinvesteringsbijtelling moet worden toegepast, raak je het KIA/MIA voordeel kwijt, dat is het uitgangspunt.
Let op dat die periode niet '5 jaar' is als in '60 maanden'. Je kunt in het vijfde kalenderjaar ongestraft desinfecteren, en die periode kan een stuk korter zijn. Een december 2013 DET kan al in januari 2018 worden gedesinfecteerd, omdat 2018 het vijfde kalenderjaar is sinds 2013, maar er zijn pas 49 maanden voorbij.
 
  • Informative
Reactions: Maarten and HWS
Dus vanaf 2019 22% bijtelling over > 50.000 voor mijn nov 2013 S.

Aangezien ik als ZZP'er niet kan overhevelen naar privé om dat te ontlopen vraag ik me af of het (semi) legaal is als de S eind 2018 wordt overgezet op de naam van mijn partner en een nieuwe 3 op de zaak gezet wordt.
Wat is de rekenkundige logica daarvan als de bijtelling voor jou als IB-ondernemer sowieso niet hoger is dan de werkelijke) aftrekbare) kosten?
 
Als je de KIA/MIA auto korter op de balans houdt dan de periode waarbinnen de desinvesteringsbijtelling moet worden toegepast, raak je het KIA/MIA voordeel kwijt, dat is het uitgangspunt.
Let op dat die periode niet '5 jaar' is als in '60 maanden'. Je kunt in het vijfde kalenderjaar ongestraft desinfecteren, en die periode kan een stuk korter zijn. Een december 2013 DET kan al in januari 2018 worden gedesinfecteerd, omdat 2018 het vijfde kalenderjaar is sinds 2013, maar er zijn pas 49 maanden voorbij.
Dankje voor de verdere toelichting Kees, ik zal bij m'n volgende Tesla proberen deze 49 maanden te houden:confused:.
 
Wat is de rekenkundige logica daarvan als de bijtelling voor jou als IB-ondernemer sowieso niet hoger is dan de werkelijke) aftrekbare) kosten?

Dat wist ik dus niet, maar dan nog, effectief dus geen kostenaftrek meer.
Dus blijft mijn vraag staan: kan ik hem ergens halverwege 2018 laten overschrijven/verkopen aan mijn partner en zakelijk een 3 aanschaffen met alle kostenaftrek en afschrijvingen van dien? Of komen ze dan kijken of haar tandenborstel in mijn badkamer ligt?:D