Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik geloof die > 50K anti-Tesla heffing trouwens pas als het zover is
---8<---
Sowieso zal de beoogde heffing weinig financiële baten kennen, gegeven het ontwijkingsgedrag dat de doelgroep kenmerkt.
---8<---

Ik kan me wel voorstellen dat de Nederlandse staat geen zin heeft om hoge marges op toekomstige dure EV's van schoorvoetende producenten te 'subsidiëren' (producenten die eerst EV's in het dure segment gaan produceren om zoveel mogelijk marge binnen te harken, Tesla nabootsen zeg maar).
Laat de schoorvoetende producenten maar eerst EV's maken in het goedkopere segment, want daar is de omslag het hardste nodig.
Desondanks is 2019 m.i. nog te vroeg om de incentives zo hard terug te schroeven, ik had liever gezien dat ze dat pas gedaan zouden hebben nadat er wat meer keus was geweest qua long range EV's.

Begrijp van firma Verhoek dat een groot deel van de NL 2e hands Tesla''s nog steeds naar het buitenland gaat gezien sommige landen incentivestaat hebben op EV occasions. Toch zonde van alle subsidies die NL staat er ingepompt heeft. Zou ook als ZZPer doorrijden met mijn huidige MS maar fiscaal wordt het nu gestraft ipv gestimuleerd.
De staat had die incentive ook voor particulieren mogelijk moeten maken, of voor occasions (moeilijk om dat zonder mogelijkheden voor misbruik goed in te richten lijkt me) om de auto's op NL kenteken te houden.
Anderzijds is elke CO2 vermindering, waar op de wereld hij ook gerealiseerd wordt, een verbetering voor iedereen.

Zolang als de verkoper tenminste maar weer een nieuwe EV aanschaft, en die kans wordt beduidend kleiner na 1-1-2019.
 
  • Like
Reactions: Keezje and CO2CLEAN
Een december 2013 DET kan al in januari 2018 worden gedesinfecteerd, omdat 2018 het vijfde kalenderjaar is sinds 2013, maar er zijn pas 49 maanden voorbij.

Kees, even voor de duidelijkheid, wat bedoel je met DET?
Dus als je de dec. 2013 aangekochte (en op kenteken gezette) auto vanaf jan 2018 verkoopt, hoef je de indertijd verkregen KIA en MIA niet terug te betalen aan de fiscus?
 
Kees, even voor de duidelijkheid, wat bedoel je met DET?
Dus als je de dec. 2013 aangekochte (en op kenteken gezette) auto vanaf jan 2018 verkoopt, hoef je de indertijd verkregen KIA en MIA niet terug te betalen aan de fiscus?
Je dient desinvesteringsbijtelling op te geven wanneer:
  • U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
(bron: Desinvesteringsbijtelling)

Dus auto in 2013 besteld en aanbetaald: 5 jaar na 1-1-2013 oftewel na 1-1-2018 is bij de verkoop van die auto geen desinvesteringsbijtelling verschuldigd.
 
Het lastige in dit topic is dat het verschilt per kentekenregistratiedatum (in 2013 voor of na december, of vanaf 2014) per fiscale situatie (DGA, ZZP, etc) en per persoonlijke omstandigheden.
Zoals ik het lees, geldt wat betreft bijtelling voor innovators met een Model S Original (< december 2013) het volgende.
-> 60 maanden lang geen bijtelling, derhalve tot uiterlijk december 2018
-> vanaf maand 61 weer 60 maanden het dan geldende regiem. Dat is momenteel voor 2018 gepland op 4% ongeacht cataloguswaarde.
Die verhoging tot 22% vanaf € 50.000 staat gepland voor vanaf 1 januari 2019 (kenteken > december 2013).
BRON: https://www.anwb.nl/binaries/conten...obelastingen/201609-factsheet-autobrief-2.pdf
Dat een ministerie nu al of niet andere visies ventileert doet daar niets aan af. Als dit straks nadat de juridische kruitdampen zijn opgetrokken toch nadeliger blijkt te liggen, pas dan komt verkoop aan privé in zicht.
Dan is DET inderdaad geen probleem zoals hier eerder opgemerkt. Dan resten slechts een vaststelling van een prijs, een calculatie van de inkomensgevolgen van de bijtelling en toekomstige kosten, om de juiste afweging te maken.
Het gaat druk worden medio 2018.
 
Ik denk dat @FairFrank gelijk heeft. Maar dat is een paar pagina's terug ook al te lezen...
Ik hoop dat fairfrank gelijk heeft, dat zou waarschijnlijk de restwaarde van onze model S (van 29 november 2013) zeer ten goede komen!

Waar staat aangegeven dat na de initiële periode van 60 maanden weer een nieuwe periode van 60 maanden ingaat, dit tegen het dan geldende tarief?
 
Ik hoop dat fairfrank gelijk heeft, dat zou waarschijnlijk de restwaarde van onze model S (van 29 november 2013) zeer ten goede komen!

Waar staat aangegeven dat na de initiële periode van 60 maanden weer een nieuwe periode van 60 maanden ingaat, dit tegen het dan geldende tarief?
Nergens. Relevante tekst: (Kenteken afgegeven vóór 2014 onderaan)

Auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km
Het moment waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen (datum 1e tenaamstelling) bepaalt mede het bijtellingspercentage. Voor auto's met een CO2-uitstoot van 0 tot en met 50 gram per kilometer geldt sinds 1 januari 2012 het volgende:

  • Datum 1e tenaamstelling vóór 1 januari 2012
    Het bijtellingspercentage is 0% tot 1 januari 2017.
  • Datum 1e tenaamstelling tussen 1 januari 2012 en 1 januari 2014
    Het bijtellingspercentage is 0% gedurende 60 maanden. Deze termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin de datum 1e tenaamstelling valt. Op de laatste dag van de termijn van 60 maanden stelt u de bijtelling privégebruik auto opnieuw vast op basis van het percentage dat dan geldt.
Het bijtellingspercentage en de termijn van 60 maanden zijn beide gekoppeld aan het kentekenbewijs. Ze blijven gelden als de auto van eigenaar wisselt.

(emphasis mine)
Nergens staat voor welke duur je het nieuwe bijtellingspercentage neemt, alleen maar dat je met het op dat moment geldende percentage moet rekenen. Dat kun je lezen alsof dat percentage verder voor de levensduur van het kenteken geldt (onwaarschijnlijk) of dat je vanaf dan altijd met het bijtellingspercentage du jour rekent (waarschijnlijk) :)
 
Hier staat het toch duidelijk
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Er gaat na de eerste 60 maanden weer een periode in voor 60 maanden.
Ook voor 2014 t/m 2016 is dit van toepassing.

Alleen voor 2017 is het zo dat na de eerste 60 maanden andere regels gelden.

Na afloop van de periode van 60 maanden (in dit geval in 2022) moet per jaar aan de hand van de regels die op dat moment gelden, worden beoordeeld of u recht hebt op een verlaagd percentage.

Onder het menu IB voor ondernemers staat het weer anders en niet duidelijk...
Kenteken afgegeven vóór 2014
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ik hoop dat fairfrank gelijk heeft, dat zou waarschijnlijk de restwaarde van onze model S (van 29 november 2013) zeer ten goede komen!
Hier staat het toch duidelijk
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Er gaat na de eerste 60 maanden weer een periode in voor 60 maanden.
Ook voor 2014 t/m 2016 is dit van toepassing.

Alleen voor 2017 is het zo dat na de eerste 60 maanden andere regels gelden.

Na afloop van de periode van 60 maanden (in dit geval in 2022) moet per jaar aan de hand van de regels die op dat moment gelden, worden beoordeeld of u recht hebt op een verlaagd percentage.

Onder het menu IB voor ondernemers staat het weer anders en niet duidelijk...
Kenteken afgegeven vóór 2014

Kijk, deze tekst op de site van de belastingdienst is lekker duidelijk! Daar kan mooi een beroep op worden gedaan. Ik ga snel een afdruk maken van deze tekst, voordat iemand bij de belastingdienst bedenkt dat deze tekst beter kan worden verwijderd.
 
  • Funny
Reactions: eelcodb
Hier staat het toch duidelijk
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Er gaat na de eerste 60 maanden weer een periode in voor 60 maanden.
Ook voor 2014 t/m 2016 is dit van toepassing.

Alleen voor 2017 is het zo dat na de eerste 60 maanden andere regels gelden.

Na afloop van de periode van 60 maanden (in dit geval in 2022) moet per jaar aan de hand van de regels die op dat moment gelden, worden beoordeeld of u recht hebt op een verlaagd percentage.

Onder het menu IB voor ondernemers staat het weer anders en niet duidelijk...
Kenteken afgegeven vóór 2014
Goed gevonden! En slecht dat er niet gewoon overal dezelfde tekst gehanteerd staat.
 
Duidelijk, 2013 voertuigen in 2018 wederom 60 maanden 4% zonder de 50.000 limiet. Het is de pioniers gegund!
Alleen als je in december 2013 je S op naam hebt gekregen heb je alsnog pech.... 31 december ben je dan nog noet verlost, per 1 januari 2019 gaat dan de nieuwe periode in.....

Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven
 
Waar staat aangegeven dat na de initiële periode van 60 maanden weer een nieuwe periode van 60 maanden ingaat, dit tegen het dan geldende tarief?

"60-maandenregeling voor auto's met een datum 1e tenaamstelling op of na 1 januari 2012
Het verlaagde bijtellingspercentage van 0%, 4%, 7%, 15% of 18% voor auto's met een datum 1e tenaamstelling op of na 1 januari 2012, geldt 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand waarin de datum 1e tenaamstelling valt. Op de laatste dag van de termijn van 60 maanden bepaalt u opnieuw het bijtellingspercentage volgens de normen die dan gelden.
Is op dat moment een verlaagd bijtellingspercentage van toepassing? Dan geldt dit weer voor 60 maanden."

BRON: Vervoer en reiskosten

Beantwoordt dit uw vraag?
 
Dat stond dus in mijn post #22 van dit draadje:rolleyes:. Hierboven helaas gelinkt naar #21:oops:.
Zeker. Ere weer ere toekomt.
Mijn post was louter bedoeld om de mist die vervolgens in dit draadje ontstond, wat op te laten trekken. Op een zeker moment werd zelfs gesuggereerd dat de <december2013 innovators 7% moesten gaan bijtellen tot € 50.000 en 22% over het meerdere.

Ten tijde van de investeringsbeslissing werd duidelijk door de Belastingdienst gesteld: na 60 maanden weer 60 maanden tegen het dan geldende regiem. Daarop is de beslissing genomen. Hoewel de echte doorslag natuurlijk gegeven werd door premier Rutte: 'Ik zeg, koop die nieuwe auto nou eens'. Het filmpje ligt klaar voor de rechter....
 
  • Like
Reactions: HWS
"De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand waarin de datum 1e tenaamstelling valt. Op de laatste dag van de termijn van 60 maanden bepaalt u opnieuw het bijtellingspercentage volgens de normen die dan gelden.
Is op dat moment een verlaagd bijtellingspercentage van toepassing? Dan geldt dit weer voor 60 maanden."

BRON: Vervoer en reiskosten

Dus in geval van een DET in december 2013 geldt dan toch dat de termijn start op 1-jan-2014 en eindigt op 31-dec-2018? Er is dan toch ook geen verschil met een DET in november 2013? Of lees ik het nou verkeerd?