Ik geloof die > 50K anti-Tesla heffing trouwens pas als het zover is
---8<---
Sowieso zal de beoogde heffing weinig financiële baten kennen, gegeven het ontwijkingsgedrag dat de doelgroep kenmerkt.
---8<---
Ik kan me wel voorstellen dat de Nederlandse staat geen zin heeft om hoge marges op toekomstige dure EV's van schoorvoetende producenten te 'subsidiëren' (producenten die eerst EV's in het dure segment gaan produceren om zoveel mogelijk marge binnen te harken, Tesla nabootsen zeg maar).
Laat de schoorvoetende producenten maar eerst EV's maken in het goedkopere segment, want daar is de omslag het hardste nodig.
Desondanks is 2019 m.i. nog te vroeg om de incentives zo hard terug te schroeven, ik had liever gezien dat ze dat pas gedaan zouden hebben nadat er wat meer keus was geweest qua long range EV's.
De staat had die incentive ook voor particulieren mogelijk moeten maken, of voor occasions (moeilijk om dat zonder mogelijkheden voor misbruik goed in te richten lijkt me) om de auto's op NL kenteken te houden.Begrijp van firma Verhoek dat een groot deel van de NL 2e hands Tesla''s nog steeds naar het buitenland gaat gezien sommige landen incentivestaat hebben op EV occasions. Toch zonde van alle subsidies die NL staat er ingepompt heeft. Zou ook als ZZPer doorrijden met mijn huidige MS maar fiscaal wordt het nu gestraft ipv gestimuleerd.
Anderzijds is elke CO2 vermindering, waar op de wereld hij ook gerealiseerd wordt, een verbetering voor iedereen.
Zolang als de verkoper tenminste maar weer een nieuwe EV aanschaft, en die kans wordt beduidend kleiner na 1-1-2019.